Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Harryup skrev:petersteindl skrev:
Nej, absolut inte dessa. Jag hittar dock inte på nätet de jag använder. Fabrikat verkar idag vara Stäubli. Elproman sålde dessa.
Så här ser kontakterna ut.
[ Bild ]
Har använt dessa sedan 70-talet. Har aldrig haft ett enda problem med dessa. De tar dock inte så fet kabel.
Med vänlig hälsning
Peter
Man kan kalla dom Multi Contact och köpa dom på Elfa också.
Dom tar lätt 4mm2 om man inte vill ha dom stapelbara utan löder i kabel bakifrån.
Dock anser jag att dom står sig slätt emot WBT http://www.wbt.de/english/products/a/Detailansicht/Artikel/nextgenTM-bananenstecker-neu-muenchen-2008.html Har aldrig någonsin haft problem med dom och har faktiskt jämfört ljudkvalité på 2 kablar och föredrog dessa i båda ändar. Tycker kontakter är väsentligt viktigare än kablar.
/Harryup
Håller med om att kontakterna känns viktigare än kabeln om det är en i övrigt OK kabel. Jag är förtjust i BlueJeans kontakter, ingen lödning där inte.
paa skrev:IngOehman skrev:paa skrev:Hur mycket sämre än superhögtalarkabeln skulle en 2 kvmm EKK med konjugatlänk bli, pga att den resulterande resistiva impedansen skulle bli betydligt högre? Spelar det överhuvudtaget någon roll, det blir ju inga obehagligt låga impedanser i HF-området i vilket fall?
Bra fråga!
Men påtagligt klurig att svara på...
...
Men nä, det jag känner att jag vill säga är typ:
Kablar är en förhållandevis oviktig komponent i en hifi-anläggning. De påverkar väldigt lite om de bara är tillräckligt långa (för korta kablar, så de inte når fram, är såklart ett problem dock).
Så även om man dimensionerar kablar väsentligt tunnare än normalt, så påverkar de mindre än de flesta tror.
Exempelvis ger 25 meter 0,38 mm^2 hörbar påverkan, klangligt, men det är ändå inte stora skillnader det handlar om, med normala högtalarimpedanser.
Vh, iö
Jag vet inte om frågan var tillräckligt tydligt formulerad:
En normal högtalarkabel med två ledare av någon vanlig sort sort; lampsladd, Supra 2,5 eller 4 kvmm, eller EKK, men utan konjugatfilter, ger en impedanskurva i HF-området som påminner om ett kamfilter, där de lägsta impedansdalarna ligger väldigt nära noll ohm.
Men man kan även förse en tvåledare med ett anpassat konjugatfilter, liknande den som Naqref satt på Superhögtalarkabeln men med anpassade värden, och då eliminerar man detta kamfilterbeteende i HF-området, med sina extremlåga impedansdalar. Den resulterande resistiva impedansen för tvåledare med konjugatfilter blir dock högre än för 20-ledaren i Superhögtalarkabeln, vilken hamnar på ca 8 ohm resistivt. Men spelar det någon roll om man i stället får 80-100 ohm resistivt i HF området när man slipper nära noll-upplevelsen, eller är 8 ohms resistivitet att föredra av någon anledning, så att man därför kanske bör välja 20-ledaren med sitt konjugatfilter trots allt?
mrGaskill skrev:Speakon - bra tips. De kostar väl flera hundra per styck kan man gissa.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Jag vet inte hur många gånger jag konfronterats med speakonproblem. Oftast har någon snubblat på kabeln (de används i proncip bara i PA-sammanhang) och kabeln har slitits loss inuti speakonkontakten och orsakat kortslutning. Det blir så nästan oundvikligen då det är en och samma kontakt för både plus och minus. När kabeln dras ut blir det kortis.
Visst kan man skylla på slarvig montering och/eller på att kabelsnubbling inte skall kunna ske om gaffern har gjort sitt jobb, men ändå sker det.
-Krampaktigt argument för att försvara idiotin med hanar i bägge ändar!
På den tiden jag höll på med PA hände det inte en enda gång att sladden lossnade och orsakade kortslutning, så är jag övertygad att risken för det skulle vara betydligt större med knivbananer... Speakondonen var inte så bra i början, låsningen i plast slets snabbt ner, men kabelavlastningen och kortslutning hade vi aldrig något problem med. I hemmiljö, tja, vad är säkerhetsproblemet liksom.
hifikg skrev:joakimfors skrev:Dom där Stäubli/Multi Contact är bra krejjer. Brukar kombinera dom med Speakon i andra ändan så behöver man inte oroa sig för att i misstag kortsluta förstärkaren. Dessutom är det mer tillfredsställande att klicka i en redig Speakon i högtalaren än att pilla med labbproppar.
"är det helt seprarerade + och - ledare? Om så är fallet är det en ganska bra indikation på att kabeltillverkaren är ute och cyklar!! Man ändrar nämligen kabelns överföringskarakteristik genom att lägga dem på olika sett, helt förkastligt mao!!"
Saxat från annat hififorum, citerat med felstavningar och allt. Det där hade jag ingen aning om. Får nog överväga att byta min vdH och EKK lär väl inte fungera de heller. Killen som skrev det hade fem guldstjärnor i det forumet så han vet nog vad han talar om... eh?
IngOehman skrev:Eh.... läste du hela mitt inlägg?![]()
Jag förespråkar ju säkerhetsbananer i högtalaränden. Kortslutningsrisk noll.
IngOehman skrev:hifikg skrev:joakimfors skrev:Dom där Stäubli/Multi Contact är bra krejjer. Brukar kombinera dom med Speakon i andra ändan så behöver man inte oroa sig för att i misstag kortsluta förstärkaren. Dessutom är det mer tillfredsställande att klicka i en redig Speakon i högtalaren än att pilla med labbproppar.
"är det helt seprarerade + och - ledare? Om så är fallet är det en ganska bra indikation på att kabeltillverkaren är ute och cyklar!! Man ändrar nämligen kabelns överföringskarakteristik genom att lägga dem på olika sett, helt förkastligt mao!!"
Saxat från annat hififorum, citerat med felstavningar och allt. Det där hade jag ingen aning om. Får nog överväga att byta min vdH och EKK lär väl inte fungera de heller. Killen som skrev det hade fem guldstjärnor i det forumet så han vet nog vad han talar om... eh?
Jag kan inte kommentera förtjäntheten av de fem stjärnorna, men det han skriver är helt riktigt.
Om man jämför en parledare med två separata ledare (samma längd) som inte är tvinnade tillsammans, så får den senare en många gånger högre induktans. När ledarna är nära varandra så kancellerar nämligen magnetfälten från de två ledarna varandra, och mindre energi går åt för att bygga upp och bryta ned ett magnetfält när strömmen växlar riktning.
Strömtrögheten som uppstår av induktansen är helt enkelt en direkt effekt av att mangetfältet som byggs upp tar energi från musiksignalen. En viss spänning över t ex en meter av kabeln (ena ledaren) leder inte till en ström som omedelbart blir U/R (där R är ledarens resistans) utan det uppstår en motspänningen som håller strömstegringen tillbaka, nämligen induktionen från det växande magnetfältet runt ledaren.
Vh, iö
hifikg skrev:IngOehman skrev:hifikg skrev:
Jag kan inte kommentera förtjäntheten av de fem stjärnorna, men det han skriver är helt riktigt.
Om man jämför en parledare med två separata ledare (samma längd) som inte är tvinnade tillsammans, så får den senare en många gånger högre induktans. När ledarna är nära varandra så kancellerar nämligen magnetfälten från de två ledarna varandra, och mindre energi går åt för att bygga upp och bryta ned ett magnetfält när strömmen växlar riktning.
Strömtrögheten som uppstår av induktansen är helt enkelt en direkt effekt av att mangetfältet som byggs upp tar energi från musiksignalen. En viss spänning över t ex en meter av kabeln (ena ledaren) leder inte till en ström som omedelbart blir U/R (där R är ledarens resistans) utan det uppstår en motspänningen som håller strömstegringen tillbaka, nämligen induktionen från det växande magnetfältet runt ledaren.
Vh, iö
Intressant. Kan man höra skillnad på en kabel som är tvinnad och en som är separerad? Kanske borde ta fram kniven och operera mina vdH. Fast då räcker de inte fram. DET kommer jag höra.
mrGaskill skrev:Speakon - bra tips. De kostar väl flera hundra per styck kan man gissa.
IngOehman skrev:Jag har träffat på felbyggda speakon-kablar åtskilliga gånger, så nog kan polariteten bli fel alltid.
Skillnaden mot knivbananer av säkerhetstyp (som är kortslutningssäkrare) är att det är lätt att rätta till eventuella felpolariseringar. Inga verktyg behövs.
Svante skrev:Ovanstående sagt om standarden, inte om implementationen.
mrGaskill skrev:Det drar iväg när man räknar på antalet kontakter som går åt. 300 kr per stycket så blir det ju 2400:- för en stereo-setup. Men är de säkra så blir det lägre stressfaktor vid handhavande, så att säga. Det är ju bra. Så det kan ju vara värt det. Men de kostade betydligt mindre än 300:-, tack o lov.
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Eh.... läste du hela mitt inlägg?![]()
Nej, du föreslog säkerhetsbananer som ett (bästa) alternativ...
RogerJoensson skrev:...och inte ens den där världens bästa högtalarsladd är väl försedd med sådana..
hifikg skrev:Hmm... så det här är en felkonstruktion då, från självaste vdH. Tänka sig. Lyssnar till Humlans Flykt.
Svante skrev:Bananer är ju mindre dåligt i förstärkaränden, trillar de ur där så blir det iaf inte kortis. Men de går förstås att vända fel.
IngOehman skrev:RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Eh.... läste du hela mitt inlägg?![]()
Nej, du föreslog säkerhetsbananer som ett (bästa) alternativ...
Nej?![]()
Jag förstår inte dina inlägg. Menar du att jag INTE förespråkar säkerhetsbananer i högtalaränden, när jag skriver att det är det bästa alternativet?
Jag vet inte vad jag skall säga. Ditt inlägg är väldigt konstigt.
Du får helt enkelt tro mig när jag berättar om vad jag förespråkar. Jag vet ju min egen åsikt i frågan. Du kan lita på det. Att förespråka något betyder att man talar för det.RogerJoensson skrev:...och inte ens den där världens bästa högtalarsladd är väl försedd med sådana..
Om du med "världens bästa högtalarsladd" menar LTS' lågimpedanskabel som Anders hittade på, så vet jag inte vilka kontakter Anders valde för den.
Användare som besöker denna kategori: smile och 14 gäster