MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Re: MoLT: Löd ihop din egen super-högtalarkabel! (4/1998)

Inläggav mrGaskill » 2018-03-17 12:16

Speakon - bra tips. De kostar väl flera hundra per styck kan man gissa. :-(
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2018-03-17 12:33

sprudel skrev:
Harryup skrev:
petersteindl skrev:
Nej, absolut inte dessa. Jag hittar dock inte på nätet de jag använder. Fabrikat verkar idag vara Stäubli. Elproman sålde dessa.

Så här ser kontakterna ut.

[ Bild ]

Har använt dessa sedan 70-talet. Har aldrig haft ett enda problem med dessa. De tar dock inte så fet kabel.

Med vänlig hälsning
Peter

Man kan kalla dom Multi Contact och köpa dom på Elfa också.
Dom tar lätt 4mm2 om man inte vill ha dom stapelbara utan löder i kabel bakifrån.
Dock anser jag att dom står sig slätt emot WBT http://www.wbt.de/english/products/a/Detailansicht/Artikel/nextgenTM-bananenstecker-neu-muenchen-2008.html Har aldrig någonsin haft problem med dom och har faktiskt jämfört ljudkvalité på 2 kablar och föredrog dessa i båda ändar. Tycker kontakter är väsentligt viktigare än kablar.

/Harryup

Håller med om att kontakterna känns viktigare än kabeln om det är en i övrigt OK kabel. Jag är förtjust i BlueJeans kontakter, ingen lödning där inte.

+1 på Blue jeans cable :). Jag tror också kontakteringen är viktig. Lödning tror jag inte är det bästa, speciellt om jag själv gör det eftersom jag inte är så duktig med kolven.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 12:59

paa skrev:
IngOehman skrev:
paa skrev:Hur mycket sämre än superhögtalarkabeln skulle en 2 kvmm EKK med konjugatlänk bli, pga att den resulterande resistiva impedansen skulle bli betydligt högre? Spelar det överhuvudtaget någon roll, det blir ju inga obehagligt låga impedanser i HF-området i vilket fall?

Bra fråga!

Men påtagligt klurig att svara på...

...

Men nä, det jag känner att jag vill säga är typ:

Kablar är en förhållandevis oviktig komponent i en hifi-anläggning. De påverkar väldigt lite om de bara är tillräckligt långa (för korta kablar, så de inte når fram, är såklart ett problem dock).

Så även om man dimensionerar kablar väsentligt tunnare än normalt, så påverkar de mindre än de flesta tror.

Exempelvis ger 25 meter 0,38 mm^2 hörbar påverkan, klangligt, men det är ändå inte stora skillnader det handlar om, med normala högtalarimpedanser.

Vh, iö

Jag vet inte om frågan var tillräckligt tydligt formulerad:
En normal högtalarkabel med två ledare av någon vanlig sort sort; lampsladd, Supra 2,5 eller 4 kvmm, eller EKK, men utan konjugatfilter, ger en impedanskurva i HF-området som påminner om ett kamfilter, där de lägsta impedansdalarna ligger väldigt nära noll ohm.
Men man kan även förse en tvåledare med ett anpassat konjugatfilter, liknande den som Naqref satt på Superhögtalarkabeln men med anpassade värden, och då eliminerar man detta kamfilterbeteende i HF-området, med sina extremlåga impedansdalar. Den resulterande resistiva impedansen för tvåledare med konjugatfilter blir dock högre än för 20-ledaren i Superhögtalarkabeln, vilken hamnar på ca 8 ohm resistivt. Men spelar det någon roll om man i stället får 80-100 ohm resistivt i HF området när man slipper nära noll-upplevelsen, eller är 8 ohms resistivitet att föredra av någon anledning, så att man därför kanske bör välja 20-ledaren med sitt konjugatfilter trots allt?

Finns inget enkelt svar på den frågan. Det beror på och det beror på mycket.

Den är lite som "vilken mat är bäst"?

Olika förstärkare beter sig olika, och samtidigt som de finns de som är stabila i princip vad man än utsätter dem för (oemotkopplade single end- trioder t ex) så finns det sådana som är nervösa nästan hur man än lastar dem. :?

Skapligt många effektförstärkare har sina små instabilitetsproblem, problem som kan provoceras fram med någon last och någon signal. Så finns det ett svar så är det statistiskt (att 200 eller 8 ohm är troligare att ge problem).

Men jag har inte svaret utan kan bara gissa.

Min gissning blir då att... nä, jag kan inte gissa. Men 200 ohm resistivt är en lättare last, men å andra sidan är troligare att förstärkarna har utvecklats på bänk med 8 ohm resistiv last...

Förstärkare som utvecklats i blindo kanske har bättre odds att inte dumma sig i 200 ohm, medan de som testats på bänk med 8 ohm resistiv last borde ha skapliga odds att klara den lasten utan att de uppvisar några instabilitetstecken?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-17 13:06, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2018-03-17 13:00

mrGaskill skrev:Speakon - bra tips. De kostar väl flera hundra per styck kan man gissa. :-(

Inte ens ELFA lyckas ta så bra betalt för dom.

https://www.elfa.se/en/cable-socket-spe ... p/11066496

"SEK 39,70" + moms.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-17 13:06

Åfan. :) Tack. Jag iddes inte kolla själv. Än. Jag spanade in WBT häromdagen och blev lite avskräckt. Inte alls farligt.

(Kulo - om man skulle göra en fast installation för t.ex takkanaler när man ändå håller på och drar. Den är ju styv och formbar pga alustrumpan Men skit i det. :) )

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 13:15

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Jag vet inte hur många gånger jag konfronterats med speakonproblem. Oftast har någon snubblat på kabeln (de används i proncip bara i PA-sammanhang) och kabeln har slitits loss inuti speakonkontakten och orsakat kortslutning. Det blir så nästan oundvikligen då det är en och samma kontakt för både plus och minus. När kabeln dras ut blir det kortis.

Visst kan man skylla på slarvig montering och/eller på att kabelsnubbling inte skall kunna ske om gaffern har gjort sitt jobb, men ändå sker det.

-Krampaktigt argument för att försvara idiotin med hanar i bägge ändar!

På den tiden jag höll på med PA hände det inte en enda gång att sladden lossnade och orsakade kortslutning, så är jag övertygad att risken för det skulle vara betydligt större med knivbananer... Speakondonen var inte så bra i början, låsningen i plast slets snabbt ner, men kabelavlastningen och kortslutning hade vi aldrig något problem med. I hemmiljö, tja, vad är säkerhetsproblemet liksom.

Eh.... läste du hela mitt inlägg? :o

Jag förespråkar ju säkerhetsbananer i högtalaränden. Kortslutningsrisk noll.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 13:23

hifikg skrev:
joakimfors skrev:Dom där Stäubli/Multi Contact är bra krejjer. Brukar kombinera dom med Speakon i andra ändan så behöver man inte oroa sig för att i misstag kortsluta förstärkaren. Dessutom är det mer tillfredsställande att klicka i en redig Speakon i högtalaren än att pilla med labbproppar. ;)

R0000403.jpg

"är det helt seprarerade + och - ledare? Om så är fallet är det en ganska bra indikation på att kabeltillverkaren är ute och cyklar!! Man ändrar nämligen kabelns överföringskarakteristik genom att lägga dem på olika sett, helt förkastligt mao!!"

Saxat från annat hififorum, citerat med felstavningar och allt. Det där hade jag ingen aning om. Får nog överväga att byta min vdH och EKK lär väl inte fungera de heller. Killen som skrev det hade fem guldstjärnor i det forumet så han vet nog vad han talar om... eh?

Jag kan inte kommentera förtjäntheten av de fem stjärnorna, men det han skriver är helt riktigt.

Om man jämför en parledare med två separata ledare (samma längd) som inte är tvinnade tillsammans, så får den senare en många gånger högre induktans. När ledarna är nära varandra så kancellerar nämligen magnetfälten från de två ledarna varandra, och mindre energi går åt för att bygga upp och bryta ned ett magnetfält när strömmen växlar riktning.

Strömtrögheten som uppstår av induktansen är helt enkelt en direkt effekt av att mangetfältet som byggs upp tar energi från musiksignalen. En viss spänning över t ex en meter av kabeln (ena ledaren) leder inte till en ström som omedelbart blir U/R (där R är ledarens resistans) utan det uppstår en motspänningen som håller strömstegringen tillbaka, nämligen induktionen från det växande magnetfältet runt ledaren.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-17 13:41

IngOehman skrev:Eh.... läste du hela mitt inlägg? :o

Nej, du föreslog säkerhetsbananer som ett (bästa) alternativ och inte ens den där världens bästa högtalarsladd är väl försedd med sådana..
Senast redigerad av RogerJoensson 2018-03-17 13:45, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-17 13:44

IngOehman skrev:
hifikg skrev:
joakimfors skrev:Dom där Stäubli/Multi Contact är bra krejjer. Brukar kombinera dom med Speakon i andra ändan så behöver man inte oroa sig för att i misstag kortsluta förstärkaren. Dessutom är det mer tillfredsställande att klicka i en redig Speakon i högtalaren än att pilla med labbproppar. ;)

R0000403.jpg

"är det helt seprarerade + och - ledare? Om så är fallet är det en ganska bra indikation på att kabeltillverkaren är ute och cyklar!! Man ändrar nämligen kabelns överföringskarakteristik genom att lägga dem på olika sett, helt förkastligt mao!!"

Saxat från annat hififorum, citerat med felstavningar och allt. Det där hade jag ingen aning om. Får nog överväga att byta min vdH och EKK lär väl inte fungera de heller. Killen som skrev det hade fem guldstjärnor i det forumet så han vet nog vad han talar om... eh?

Jag kan inte kommentera förtjäntheten av de fem stjärnorna, men det han skriver är helt riktigt.

Om man jämför en parledare med två separata ledare (samma längd) som inte är tvinnade tillsammans, så får den senare en många gånger högre induktans. När ledarna är nära varandra så kancellerar nämligen magnetfälten från de två ledarna varandra, och mindre energi går åt för att bygga upp och bryta ned ett magnetfält när strömmen växlar riktning.

Strömtrögheten som uppstår av induktansen är helt enkelt en direkt effekt av att mangetfältet som byggs upp tar energi från musiksignalen. En viss spänning över t ex en meter av kabeln (ena ledaren) leder inte till en ström som omedelbart blir U/R (där R är ledarens resistans) utan det uppstår en motspänningen som håller strömstegringen tillbaka, nämligen induktionen från det växande magnetfältet runt ledaren.

Vh, iö

Intressant. Kan man höra skillnad på en kabel som är tvinnad och en som är separerad? Kanske borde ta fram kniven och operera mina vdH. Fast då räcker de inte fram. DET kommer jag höra.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-17 13:47

Jag försökte surra om tvinning några sidor bort. Kul att se lite om det. :-)
Kulo har låg tvinningsmöjlighet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-17 13:50

Alltså, missförstå mig rätt. Jag säger inte att Speakon är bra. Jag säger bara att de är bäst. De uppfyller åtminstone dessa kriterier:

-Ingen risk för kortslutning om kontakten trillar ur.
-Polariteten blir rätt

Ovanstående sagt om standarden, inte om implementationen.

Den enda andra som uppfyller det som jag kommer på nu är DIN-kontakten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 13:50

Jag har träffat på felbyggda speakon-kablar åtskilliga gånger, så nog kan polariteten bli fel alltid.

Skillnaden mot knivbananer av säkerhetstyp (som är kortslutningssäkrare) är att det är lätt att rätta till eventuella felpolariseringar med de senare - inga verktyg behövs.

Detsamma gäller förstås vanliga knivbanankontakter.

Men bortsett ifrån att det är hur enkelt som helst att byta plats på knivbanankontakter som råkat bli växlade, så kan man till och med göra det ännu enklare för sig, och låta bli det och bara dra ut kontakterna och växla dem. :)

För lödda eller skruvade banankontakter är det så man behöver göra om man är verktygslös.

Man ser ju även hur det är kopplat med bananer och felsökningen blir en barnlek, med speakon är eventuella felkopplingar inte synliga. :?

Gillar inte DIN-kontakter heller, av det sistnämnda skälet - man ser inte hur de är kopplade. Dessutom finns flera olika kopplingsstandarder för DIN, och en himla massa olika kontakter dessutom... Är glad att RCA vann till sist. Trots att RCA-standarden har uppenbara brister också. Värst är väl att signal kontakterar före jord.

hifikg skrev:
IngOehman skrev:
hifikg skrev:

Vh, iö

Intressant. Kan man höra skillnad på en kabel som är tvinnad och en som är separerad? Kanske borde ta fram kniven och operera mina vdH. Fast då räcker de inte fram. DET kommer jag höra.

En lång otvinnad kabel ger ett KLART hörbart diskanttapp jämfört med en tvinnad kabel.

Med otvinnad menar jag då inte otvinnad som t ex en vanlig parledare, utan att plus- och minusledaren är separata och separerade, alltså ligger långt ifrån varandra.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-17 14:02, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-17 13:56

mrGaskill skrev:Speakon - bra tips. De kostar väl flera hundra per styck kan man gissa. :-(

Kanske. Det kan det väl vara värt om man får en reell fördel med dem?

Igen, jag har inte uttryckt att en kabel måste vara billig, men den ska inte vara dyrare än den behöver vara och när de marknadsförs med argument om sådant som är långt under gränsen för vad som är hörbart så protesterar jag.

Argumentet för speakon är funktionalitet och säkerhet, inte ljudkvalitet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-17 14:02

IngOehman skrev:Jag har träffat på felbyggda speakon-kablar åtskilliga gånger, så nog kan polariteten bli fel alltid.

Skillnaden mot knivbananer av säkerhetstyp (som är kortslutningssäkrare) är att det är lätt att rätta till eventuella felpolariseringar. Inga verktyg behövs.

Missade du detta?

Svante skrev:Ovanstående sagt om standarden, inte om implementationen.

Det är väl inte för mycket begärt år 2018 att man inte ska behöva fundera på polaritet när man kopplar in en apparat? Att glada amatörer har kopplat fel är liksom inte ett argument emot det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 14:03

Nej jag har inte missat något. Men jag förstår däremot att standarden är med och styr hur mycket problem med implementationen det blir. Man kan inte separera de två helt i en verklighet där man inte har kontroll över hur kablarna blir till.

Säkerhetsbananer är ett bättre alternativ.

Inte felsäkrare (i varje fall inte mycket felsäkrare, men kanske hjälper polarisationsfärgerna lite?) med lättare att rätta om det blir fel.

Vh, iö

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-17 14:09

Det drar iväg när man räknar på antalet kontakter som går åt. 300 kr per stycket så blir det ju 2400:- för en stereo-setup. Men är de säkra så blir det lägre stressfaktor vid handhavande, så att säga. Det är ju bra. Så det kan ju vara värt det. Men de kostade betydligt mindre än 300:-, tack o lov. :-)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-17 15:55

mrGaskill skrev:Det drar iväg när man räknar på antalet kontakter som går åt. 300 kr per stycket så blir det ju 2400:- för en stereo-setup. Men är de säkra så blir det lägre stressfaktor vid handhavande, så att säga. Det är ju bra. Så det kan ju vara värt det. Men de kostade betydligt mindre än 300:-, tack o lov. :-)

Hur räknar du nu? 300*2*2=1200:- ;)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 16:16

RogerJoensson skrev:

Nej, du föreslog säkerhetsbananer som ett (bästa) alternativ...

Nej? 8O

Jag förstår inte dina inlägg. Menar du att jag INTE förespråkar säkerhetsbananer i högtalaränden, när jag skriver att det är det bästa alternativet?

Jag vet inte vad jag skall säga. Ditt inlägg är väldigt konstigt.

Du får helt enkelt tro mig när jag berättar om vad jag förespråkar. Jag vet ju min egen åsikt i frågan. Du kan lita på det. Att förespråka något betyder att man talar för det.

RogerJoensson skrev:...och inte ens den där världens bästa högtalarsladd är väl försedd med sådana..

Om du med "världens bästa högtalarsladd" menar LTS' lågimpedanskabel som Anders hittade på, så vet jag inte vilka kontakter Anders valde för den.

Jag skrev bara artikeln om fysiken bakom den, eftersom Anders inte ville göra det (av för mig okänt skäl) samt att jag propsade på att en sådan kabel måste ha en avslutning så inte LTS blir ansvarig för förstärkare som brinner upp.
.

Men vad har den med frågan att göra?

Vad HAN valde har väl inget med vad jag förespråkar för kontakter att göra?

Jag förespråkar ju inte ens kabeln ifråga, såg den mera som ett kul projekt för den som vill undersöka den för att bilda sig en egen uppfattning.

Jag tycker att det är vettigare med en kabelstandard i form av att man dimensionerar högtalare för en specifik sladdresistans och sladdinduktans. Och då såklart en standard som gör att man kan åstadkomma kablar som uppfyller det i varierande längder, nämligen 0,1 ohm och 2 uH.

(+/- 100 % på båda, eftersom de båda tangerar min just nu bästa kunskap om JND för de högtalare jag gör.)

Jag har skrivit om detta många gånger här på faktiskt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-17 16:36

Naj, jag räknade rätt, men de var ju konstruerade annorlunda ju. :) (Yrrol: ”Nu behöver jag saxen..”) :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 16:49

Typ att du tänkte att en speakon ersätter bara en (och inte två) banankontakter? ;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-17 16:54

Näee, eller joo. :-) Det finns ju dubbelbanan to Speakon, men då kanske vitsen går förlorad. Vad krångligt det ska vara. Det är enklare att spela själv. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 17:01

Knivbananer är inte krångligt alls!

Det finns ju redan bananhonor på typ alla högtalare (polskruvar brukar ha ett hål för bananer i mitten), så man slipper bygga om högtalarna.

Bara sticka in! :D

Säkerhetsbananer är lite knepigare, men det finns faktiskt både sådana med fast hylsa och med fjädrande. :o

De med fjädrande hylsa kan användas i vilken bananhona som helst. :D Behöver inte vara säkerhetstyp.

Även de fjädrande skyddshylsorna ger stor säkerhet mot kortslutning.

- - -

Bäst i betydelsen säkrast är säkerhetsknivbananer (i högtalaränden) med fast hylsa på enkardelig kabel, men de kräver säkerhetsbananhonor i högtalaren. :? Alltså ombyggnad. :(

När Guru startade så tyckte jag det var självklart att köra med säkerhetsbananhonor i högtalaren på en gång, så valet skulle finnas för användaren.

När det gäller mina egna så har jag jobbat på en lösning i flera år, den måste ju vara kompatibel, och den kommer...

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-03-17 17:39

Hmm... så det här är en felkonstruktion då, från självaste vdH. Tänka sig. Lyssnar till Humlans Flykt.
Bilagor
Skärmklipp 2018-03-17 16.36.08.png
Skärmklipp 2018-03-17 16.36.08.png (99.67 KiB) Visad 5240 gånger
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-17 17:59

Nu är det paus i bandyn. Alltså, lödda speakon verkar ju alla tiders. Men handen på hjärtat så trodde jag speakon var en pinne (hankontakt) med någon sorts damask runt. :P Men riktigt så var det inte. Jag är inte jättesugen att bygga om högtalar’na.

Oehman måste ha tänkt att jag tänkte att det var säkerhetsbananer jag trodde att speakon var/är. :-)

Okej. Det finns uppenbarligen en hel del att ta in vad gäller kontakter.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-17 18:17

Speakon är jättefina, men kräver att högtalarna är anpassade jag. Gärna effektsteget också, så man kan ha rätt kontakt i båda ändarna.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2018-03-17 18:20

Ja, varken Rotel 1080 eller Denon 4200 vill jag meka med så gärna. :-) Göra nya bakstycken, stansa, löda. Näe. :(

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-17 18:22

Bananer är ju mindre dåligt i förstärkaränden, trillar de ur där så blir det iaf inte kortis. Men de går förstås att vända fel.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-17 18:33

hifikg skrev:Hmm... så det här är en felkonstruktion då, från självaste vdH. Tänka sig. Lyssnar till Humlans Flykt.

IMG_8941.PNG
IMG_8941.PNG (99.67 KiB) Visad 5165 gånger

Vad menar du med att den skulle vara felkonstruerad?

Menar du att det finns en entydig sanning om vilken induktans som är "rätt"? :o :?

Olika kabeltillverkare har olika uppfattningar om vad som är lagom. Det kan också röra sig om att man vill att karakteristiska impedansen skall vara hög, så reflektionsenergin skall bli låg. Naims förstärkare kräver kablar med lite extra separerade ledare.

Att en kabel har lite avsiktigt separerade ledare är ju heller inte alls samma sak som att plus och minus är separata, vilket leder till att det blir hur som helst, som funktion av hur ägaren av kabeln råkar lägga den. Den som köper en sådan kabel är ju troligen dessutom lika okunnig som kabeltillverkaren, så risken att det blir tokigt (t ex klart olika till höger och vänster) är stor.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-17 18:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-17 18:35

Svante skrev:Bananer är ju mindre dåligt i förstärkaränden, trillar de ur där så blir det iaf inte kortis. Men de går förstås att vända fel.

Speakon i högtalarroefven och banan i förstärkarroefven är ju en utmärkt kompromiss! Pyramidalt, som Morello hade sagt!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-17 18:52

IngOehman skrev:
RogerJoensson skrev:

Nej, du föreslog säkerhetsbananer som ett (bästa) alternativ...

Nej? 8O

Jag förstår inte dina inlägg. Menar du att jag INTE förespråkar säkerhetsbananer i högtalaränden, när jag skriver att det är det bästa alternativet?

Jag vet inte vad jag skall säga. Ditt inlägg är väldigt konstigt.

Du får helt enkelt tro mig när jag berättar om vad jag förespråkar. Jag vet ju min egen åsikt i frågan. Du kan lita på det. Att förespråka något betyder att man talar för det.

RogerJoensson skrev:...och inte ens den där världens bästa högtalarsladd är väl försedd med sådana..

Om du med "världens bästa högtalarsladd" menar LTS' lågimpedanskabel som Anders hittade på, så vet jag inte vilka kontakter Anders valde för den.

Jag tänkte t ex på den kabel som du la ut ett förarbete till säljtext här på faktiskt, som nu används i kraftigt redigerad version, som du är upphovsman till och som nu saluförs med vanliga knivbananer. Att då babbla om risk för kortslutning med Speakon, samtidigt förorda, använda och sälja sladdar med knivbananer. Tja... Jovisst är det bra att nämna alternativet säkerhetsbananer (en bra nödlösning till en kass standard), men om det inte är det som säljs med världens (näst) bästa högtalarkabel är det då rimligt att spy galla över Speakon i kortslutningsfrågan?
-På självvald "semester".

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi