Holographic Audio Interconnect

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Holographic Audio Interconnect

Inläggav Morello » 2018-03-20 12:13

Svante skrev:
Det är därför tokigt att dra in passiva försteg med utimpedanser på över 5 kOhm i debatten. Sådana försteg har inte i en fintrimmad hifianläggning att göra, i varje fall inte en där man är noga med tonkurvans nivå vid 20 kHz.

"Spot on".
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-20 12:15

Morello skrev:Jag tror inte jags skrev typiskt, men det är nog en rimlig ansats. Mellan 1 k och 5 k vill jag mot bakgrund av alla hundratakls schemor jag studerat påstå är en hygglig ansats.Samt några hundra pF på tvären.

Ok. Den som vill räkna kan räkna om då. Man kan välja worst case eller vara maximalt tillåtande. Det viktiga är insikten om att det faktiskt finns andra saker än kabelkapacitansen som gör en hög utimpedans olämplig.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-20 12:18

Svante skrev:Ja, vi kommer nog inte till koncensus här, men räkneexemplen belyser i alla fall hur det är. Sen kan var och en dra sina egna slutsatser. Jag kan tycka att om man måste ta till ett exempel där man tillåter max 0,001 dB(!) påverkan med ett passivt försteg (som tillsammans med ett normalt ingångsfilter ger 0,3 dB påverkan) för att motivera en så låg kapacitans som 21 pF, då bör rimligen slutsatsen vara att passiva försteg är dåliga, inte att HA-kabeln är nödvändig.

Men alla behöver inte tycka lika, nu ligger korten på bordet så att alla kan bestämma själva. Nu fattas bara den objektiva analysen av kablarnas utseende. Jag kan se mig själv som mer positiv där :D .

Lustigt att det inlägg du startar med orden "...vi kommer nog inte till koncensus här" är ett inlägg där det, när det anbelangar det objektiva, är så att vi är överens! :wink:

Men du skriver ju lite som är subjektivt också... Jag ser inte poängen med att dra slutsatser om dålighet för passiva försteg. Det har ju inte med sakfrågan att göra. Om de är vad som finns så är det en utgångspunkt, att du kallar dem dåliga hjälper ju inte mot känsligheten för kapacitiv last.

En Edison 1 kopplad till en Edison 12 med normal "högkapacitiv kabel" fungerar inte så bra om kabeln är några meter. Med en superlågkapacitiv kabel så fungerar det dock utmärkt.

Vad är då fördelen med ett passivt försteg? Tja, en är att distorsionen är typ noll.

Nackdelen är att man behöver tänka vid val av kabel. Rent tekniskt är lösningen som sådan väldigt, väldigt vanlig! En mycket stor andel av alla integrerade förstärkare som finns har ett passivt försteg. Men då de är integrerade så finns inte kabeln med som variabel.

Om den enklare lösning som det passiva försteget ger är en för- eller en nackdel, bör var och en bedöma själv.

Ser inte någon poäng med att spy galla på lösningar för att diktera en "sanning" om vad andra skall tycka. Tycker det är bättre att sakligt gå igenom egenskaperna, så kan var och en själv ta ställning till saken. Beskriva istället för att döma.

- - -

När det gäller instabilitetsproblem så är kabelkapacitansen inte direkt jämförbar med kapacitansen som ett eventuellt ingångsfilter ger, eftersom det senare än isolerat med typ någon kohm eller så. Det är ett stort motstånd jämfört med kabelns karakteristiska impedans.

När det gäller LP-funktionen så renderar en stor cap i ingångsfiltret dock självklart kabalkapacitansen mindre betydelsefull.

Men igen - glöm inte att det finns ingångsfilter av L/C typ också. Och av LR/C-typ.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-20 12:27, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-03-20 12:20

Morello skrev:
PerStromgren skrev:Den här tråden når nya höjder av kommentarer om vad andra skrivit. Ska vi behöva låsa tråden för att detta ska upphöra? Se det som en allvarlig uppmaning att sluta med personkommentarerna!

Till vem eller vilka adresserar du detta?
Jag tror verkninsggraden skulle öka högst avsevärt om du adresserade budskapet till den eller de det vederbör.

Det är gjort. Också. Även i övrigt balanserade medlemmar kan dras med i personkrigen, därav den allmänna kommentaren. Ni som får en formell varning märker det; det törs jag lova.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-20 12:23

IngOehman skrev:
Men igen - glöm inte att det finns ingångsfilter av L/C typ också. Och av LR/C-typ.

Sådant förekommer, men är ytterligt ovanligt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-20 12:24

PerStromgren skrev:
Morello skrev:
PerStromgren skrev:Den här tråden når nya höjder av kommentarer om vad andra skrivit. Ska vi behöva låsa tråden för att detta ska upphöra? Se det som en allvarlig uppmaning att sluta med personkommentarerna!

Till vem eller vilka adresserar du detta?
Jag tror verkninsggraden skulle öka högst avsevärt om du adresserade budskapet till den eller de det vederbör.

Det är gjort. Också. Även i övrigt balanserade medlemmar kan dras med i personkrigen, därav den allmänna kommentaren. Ni som får en formell varning märker det; det törs jag lova.

Utmärkt. Vi tackar för insatsen.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-20 12:43

Morello skrev:Det är förvånansvärt vanligt att se hifi-apparatur utan ingångsfilter, vilket förstås är dumt.

Stämmer att det är vanligt.

Om det är "dumt" är - igen - inte någonting objektivt. Det är inte fakta.

Du kan tycka så. Jag tycker det är bättre att beskriva egenskaperna. Att ta ställning åt andra (det gör man när man säger att det är dumt, som om det vore objektivt) ser jag inte poängen med.

Det kan ju vara något som ger problem under vissa förutsättningar. Under andra kan det vara helt problemfritt. Det beror på och det beror på mycket.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-20 12:48

PS. Har faktiskt träffat på en apparat med plasthölje som var om inte superkänslig för HF-instrålning så i varje fall så känslig att mobiltelefoner i rummet ställde till med hörbara knatter.

Apparaten hade ett ingångsfilter - som efterföljdes at en naken koppartråd ned till kretskortet! Tog man bort ingångsfiltret så blev apparaten mindre känslig... faktikiskt så lite känslig att problemet i just den anläggningen försvann.

Nej, jag tänker inte hänga ut tillverkaren.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-20 12:51

Morello skrev:Utmärkt. Vi tackar för insatsen.

Ja, bra.
Lägg persondebatten åt sidan, så drar vi ett streck över det.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-20 12:54

IngOehman skrev:PS. Har faktiskt träffat på en apparat med plasthölje som var om inte superkänslig för HF-instrålning så i varje fall så känslig att mobiltelefoner i rummet ställde till med hörbara knatter.

Apparaten hade ett ingångsfilter - som efterföljdes at en naken koppartråd ned till kretskortet! Tog man bort ingångsfiltret så blev apparaten mindre känslig... faktikiskt så lite känslig att problemet i just den anläggningen försvann.

Nej, jag tänker inte hänga ut tillverkaren.

Vilken tur att seriös hifi inte monteras i plastlådor.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-20 14:17

IngOehman skrev:Ser inte någon poäng med att spy galla på lösningar för att diktera en "sanning" om vad andra skall tycka. Tycker det är bättre att sakligt gå igenom egenskaperna, så kan var och en själv ta ställning till saken. Beskriva istället för att döma.

Nu känner jag inte att jag har spytt galla, tvärom har jag redovisat fakta som leder fram till en rimlig tolkning. Du kanske inte behöver den hjälpen att tolka, eller det är iaf uppenbart att du inte vill ha den, men jag tror att det finns de som vill ha och behöver den hjälpen.

Det är inte att spy galla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-20 14:18

IngOehman skrev:Lustigt att det inlägg du startar med orden "...vi kommer nog inte till koncensus här" är ett inlägg där det, när det anbelangar det objektiva, är så att vi är överens! :wink:

Första raden syftade tillbaka på det tidigare i tråden.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-20 14:25

Då borde du ha skrivit "...kom inte..".

Du skrev "...kommer nog inte till koncensus här".

Då uppfattas "här" nog som "här i tråden" eller "i den här frågan".

- - -

Oavsett vilket är vi ju objektivt överens (om de objektiva saker du nämnde i inlägget), men jag tycker inte man skall beskriva apparater på ett sätt så (det ser ut som) man gör gällande att det är sant att de är dåliga, som du gjorde. Det är inte ett faktum, bara något du tycker. Även det att du anser att din åsikt är en rimlig slutsats är subjektivt.

"Spy galla" är en samlingsterm för alla sätt som man kan säga att saker är dåliga, t ex genom att säga just det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-03-20 15:54

IngOehman skrev:"Spy galla" är en samlingsterm för alla sätt som man kan säga att saker är dåliga, t ex genom att säga just det.
Vh, iö

Jag uppfattar det ungefär "ösa hätsk och innehållslös kritik".
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-20 16:29

Ja, som att säga att en grej är dålig. ;)

Det är innehållslöst. Bara ett påstående avsett att få det att verka vara något som är objektivt sant, trots att det bara är en åsikt.

Självklart finns det mindre milda sätt att spy galla än ett anklaga något för att vara dåligt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-20 18:44

IngOehman skrev:Då borde du ha skrivit "...kom inte..".

Du skrev "...kommer nog inte till koncensus här".

Då uppfattas "här" nog som "här i tråden" eller "i den här frågan".

Då borde du ha skrivit "Aha, då förstår jag vad du menade". ;)

IngOehman skrev:Oavsett vilket är vi ju objektivt överens (om de objektiva saker du nämnde i inlägget), men jag tycker inte man skall beskriva apparater på ett sätt så (det ser ut som) man gör gällande att det är sant att de är dåliga, som du gjorde. Det är inte ett faktum, bara något du tycker. Även det att du anser att din åsikt är en rimlig slutsats är subjektivt.

Och? Får man inte uttrycka subjektiviteter? Eller får man bara inte uttrycka faktaunderbyggda subjektiviteter?

IngOehman skrev:"Spy galla" är en samlingsterm för alla sätt som man kan säga att saker är dåliga, t ex genom att säga just det.

Nä. Du och de flesta andra använder begreppet för att nedvärdera kritik. Det är synnerligen retoriskt laddat.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 10:11

Nu gjorde du ett dåligt inlägg, att det var det är faktaunderbyggt och en rimlig slutsats. Sådana dåliga inlägg hör inte hemma i en seriös debatt. (Svante-retorik)

- - -

Allvarligt? Kan du verkligen inte se att du kommer med helt subjektiva åsikter som du förpackar som vore det objektiva sanningar? Att påstå att över 5 kohm utimpedans är dåligt och inte hör hemma i en seriös anläggning är ju bara ett helt godtyckligt påstående, en åsikt från dig som inte alls är faktaunderstödd.

Det finns inget som tekniskt som hindrar att en anläggning med 6 kohms utimpedans från ett passivt försteg till slutsteget, är den bästa anläggningen i världen.

Det beror på och det beror på mycket!

- - -

Förenklingar av det slaget du gör är synnerligen oförnuftiga och verkligen inga vettiga eller rimliga slutsatser. Att du specifikt sen även bedömer det du själv skrivit och säger att dina slutsatser/påståenden är rimliga gör det ju bara värre.

Dina påståenden om dåligheter är bara ännu ett exempel på tumregler.

Visst kan det vara vettigt med standarder, men att framställa en lösning vars sammanhang är oklart som dålig är verkligen ogenomtänkt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-21 10:17

IngOehman skrev:Dina påståenden om dåligheter är bara ännu ett exempel på tumregler.

Javisst. Tumregler är bra om man bara förstår hur man ska använda dem. Just detta var nog ett exempel på en ovanligt bra tumregel, dvs man får anstränga sig rejält för att hitta undantagen från den. Om man inte redan har hittat dem förstås.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 10:21

Ett av de mest sålda förstegen i sveriges hifi-historia hade 25 kohm i utimpedans. Det var inte så ansträngande att hitta...

Visst finns det fall där man med ett sådant försteg behöver tänka sig för, t ex genom att koppla med korta och lågkapacitiva kablar, och gäller det passiva försteg så behöver man som regel även ett slutsteg med väsentligt mera gain än normalt.

Men nyckeln till alla sådana här saker är kunskap, inte tumregler.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-21 10:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2018-03-21 10:23

IngOehman skrev:Visst finns det fall där man med ett sådant försteg behöver tänka sig för, t ex genom att koppla med korta och lågkapacitiva kablar, men nyckeln till alla sådana här saker är kunskap, inte tumregler.

Det låter som en tumregel.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 10:24

Pinsamt Svante. Att kunskap är bättre är dina (eller någon annans) korkade tumregler är inte en tumregel, det är kunskap. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-21 10:31

Morello skrev:
IngOehman skrev:
Som redan nämnts så är det egenskaper som det kanske mesta sålda försteget i Sverige hade/har.

Har du någon källhänvisning ang detta?

Finns det någon källa?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 10:34

Varför frågar du om detta upprepade gånger trots att du redan fått svar?

Utöver allt det jag skrivit så skrev även Peter Strindl om saken. Att du låtsas som om du inte har fått svar på frågan gör den inte obesvarad.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-03-21 10:35

IngOehman skrev:Ett av de mest sålda förstegen i sveriges hifi-historia hade 25 kohm i utimpedans.

Vilket var det?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2018-03-21 10:36

Vilket försteg handlar det om?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-21 10:36

Jag har bara sett att du vid något tillfälle refererade till en anekdot från Edenholm som gjorde gällande att si och så många exemplar såldes.
Har jag missat någon källhänvisning?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 10:36

petersteindl skrev:Vilket försteg handlar det om?

Edison 1
Senast redigerad av IngOehman 2018-03-21 10:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-03-21 10:37

petersteindl skrev:Vilket försteg handlar det om?

Jag antar att Ingvar fortfarande talar om Perkas Edison ONE med 100 k-pot.

Bilden visar ett Edison ONE jag ägde i slutet på 1990-talet. Jag begåvade försteget med en katodföljare (ECC82) för att komma runt problemet med pot-utgången. Fäljaren hade även en dedikerad spänningsregulator.
Bilagor
edison-one.jpg
edison-one.jpg (99.34 KiB) Visad 4989 gånger
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-03-21 10:55

Morello skrev:Jag har bara sett att du vid något tillfälle refererade till en anekdot från Edenholm som gjorde gällande att si och så många exemplar såldes.
Har jag missat någon källhänvisning?

Gå tillbaka till sidan 9 i den här tråden.

Duger inte det så kan jag berätta att Edison 1+12 såldes som ett medlemserbjudande för LTS-medlemmar, och de på grund av detta tillrusande nya medlemmarna gjorde att medlemsantalet steg till den högsta nivån någonsin i LTS' historia. Därefter tillverkades förstärkarna några år ytterligare och jag kände personen som lödde kretskorten (han lever tyvärr inte längre) och har skaplig koll på hur många han byggde.

Men framförallt så har du ju en dold agenda, för din besatthet när det gäller denna fråga har ju inte med stegets exakta vanlighet att göra, eller hur?

Varför inte bara helt enkelt acceptera att det är ett försteg som tillverkats i väldigt många exemplar? Eller för all del, fortsätt du låtsas som om du tror att bara ett tusental byggts, elle kanske bara 100, eller bara 10, eller ett, ditt eget? Skit samma. Om du vill tro något som är uppåt väggarna fel, och sen bygga din argumentering på det så kör på du...

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2018-03-21 11:37

En relevant fråga är hur många som är i drift, i högkvalitativa anläggningar. Jag gissar att de är få.
-På självvald "semester".

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi