Svante skrev:Ja, vi kommer nog inte till koncensus här, men räkneexemplen belyser i alla fall hur det är. Sen kan var och en dra sina egna slutsatser. Jag kan tycka att om man måste ta till ett exempel där man tillåter max 0,001 dB(!) påverkan med ett passivt försteg (som tillsammans med ett normalt ingångsfilter ger 0,3 dB påverkan) för att motivera en så låg kapacitans som 21 pF, då bör rimligen slutsatsen vara att passiva försteg är dåliga, inte att HA-kabeln är nödvändig.
Men alla behöver inte tycka lika, nu ligger korten på bordet så att alla kan bestämma själva. Nu fattas bara den objektiva analysen av kablarnas utseende. Jag kan se mig själv som mer positiv där

.
Lustigt att det inlägg du startar med orden "...vi kommer nog inte till koncensus här" är ett inlägg där det, när det anbelangar det objektiva, är så att vi är överens!
Men du skriver ju lite som är subjektivt också... Jag ser inte poängen med att dra slutsatser om dålighet för passiva försteg. Det har ju inte med sakfrågan att göra. Om de är vad som finns så är det en utgångspunkt, att du kallar dem dåliga hjälper ju inte mot känsligheten för kapacitiv last.
En Edison 1 kopplad till en Edison 12 med normal "högkapacitiv kabel" fungerar inte så bra om kabeln är några meter. Med en superlågkapacitiv kabel så fungerar det dock utmärkt.
Vad är då fördelen med ett passivt försteg? Tja, en är att distorsionen är typ noll.
Nackdelen är att man behöver tänka vid val av kabel. Rent tekniskt är lösningen som sådan väldigt, väldigt vanlig! En mycket stor andel av alla integrerade förstärkare som finns har ett passivt försteg. Men då de är integrerade så finns inte kabeln med som variabel.
Om den enklare lösning som det passiva försteget ger är en för- eller en nackdel, bör var och en bedöma själv.
Ser inte någon poäng med att spy galla på lösningar för att diktera en "sanning" om vad andra skall tycka. Tycker det är bättre att sakligt gå igenom egenskaperna, så kan var och en själv ta ställning till saken. Beskriva istället för att döma.
- - -
När det gäller instabilitetsproblem så är kabelkapacitansen inte direkt jämförbar med kapacitansen som ett eventuellt ingångsfilter ger, eftersom det senare än isolerat med typ någon kohm eller så. Det är ett stort motstånd jämfört med kabelns karakteristiska impedans.
När det gäller LP-funktionen så renderar en stor cap i ingångsfiltret dock självklart kabalkapacitansen mindre betydelsefull.
Men igen - glöm inte att det finns ingångsfilter av L/C typ också. Och av LR/C-typ.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).