Ja det är sorgligt att se hur saker kan tolkas om man bara vill.
Jag tackar "Rydberg" för sin vilja att förstå vad jag skrivit.
Att inte kunna skilja på argument/åsikter och argumentationsteknik/sätt att framföra sina åsikter är ju ganska förödande och där verkar ju herr "IngOehman" och flera andra vara totalt okunniga.
Jag förmodar att bristande humanistisk bildning ligger i botten.
Att herr "IngOehman" och en samling runt honom alltid raljerar, hånar, förlöjligar sina motståndare som tycker annorlunda är det inte bara jag som konstaterat.
Följande citat från dig "Magnuz":
Bravo, när jag läser dina inlägg får jag hela tiden intrycket att det är du som försöker tvinga på andra dina åsikter och inte tvärt om. Jag tror inte att det är din mening, men jag har svårt att göra en annan tolkning. Särskilt Christer_Tamm verkar ju inte få uttrycka sina åsikter obehindrat.
Dessa rader visar att du inte heller förstått, det är inte åsikterna som stör, han likväl som du få ha vilka åsikter ni vill, men däremot är det kränkande att utan att veta ett dugg om motståndaren påstå att denne är obildad, okunnig och dum.
Denna debattmetod förenar herr "IngOehman" och en viss krets av troende runt honom.
I normala sammanhang, utom hifi, skulle detta anspråk att besitta
SANNINGEN inte fungera men vissa kring herr "IngOehman" tycks tro att det finns en odiskutabel sanning bara man kan klistra dit epitetet VETENSKAPLIG, och sedan kan behandla resten av de hifiintresserade som mindre vetande idioter, på ren svenska.
Nu tror jag inte, och vill inte tro,att alla LTSare fungerar på detta sätt, och jag tycker att flera har gjort ett bra försök att diskutera åsiktsskillnaderna. Man behöver som sagt inte hålla med men man kan hålla en god och respektfull ton när man diskuterar.
Det jag inte tolererar när jag diskuterar är att bli förlöjligad och avhånad, ingen annan skall heller behöva tåla något dylikt.
Gör man dessutom anspråk på att vara VETENSKAPLIG, måste man kunna tåla en extra kritisk granskning utan att hänga läpp.
För mig är hifi en hobby, ett nöje som jag kan tycka till om och fundera kring, jag tillmäter mig inte någon vetenskaplig profession i den egenskapen. Vetenskapliga lärospån har jag gjort på andra håll.
Däremot vore det intressant, eftersom det tjatas så mycket om VETENSKAP, vilka VETENSKAPLIGA rön herr "IngOehman" stödjer sig på, vilka VETENSKAPLIGA institut som kan konfirmera att hörupplevelsen är optimal i en sk. neutral kedja som utesluter själva musikframförandet. Tekniken gäller ju bara själva inspelningen och framåt inte själva framförandet.
Vilka institut har objektivt fastslagit när att detta sätt att lyssna är optimalt.
Vilken grundforskning stödjer man sig på?
Vilken källitteratur hänvisar man till?
Vilka vetenskapliga institut (Stockholms universitet?) har varit inblandade?
Vilka extensiva praktiska försök har man gjort?
Vilka institut stöder idén om att det finns en helt neutral kedja?
Kan inte dessa frågor besvaras så är det ett tyckande likväl som annat tyckande och dess rätta namn pseudovetenskap och definitivt ingen ODIKUTABEL SANNING.