Moderator: Redaktörer
jonasp skrev:Spännande. 7 element antyder WWMTMWW. Vet du att så är fallet eller är det en god gissning?
music4ever skrev:jonasp skrev:Spännande. 7 element antyder WWMTMWW. Vet du att så är fallet eller är det en god gissning?
Det är som i64s/i56 ett 2,5-vägare.
AndreasArvidsson skrev:Antalet personer som har behov eller ens användning av ett sådant system måste vara försvinnande litet, men visst alltid skoj med nya prylar på marknaden.
Evil_Homer skrev:IÖ hörde av sig förut och sa att det var dags att sluta mesa, han undrade om en dubbel 18” med en 24” Seos kunde räcka för att tygla massans behov av stt spela starkt och rent.
Jag sa att jag skulle tro att det räcker ett tag, IÖ brukar ta mina råd som en lag så här är något i stil med vad som kommer.
DVD-ai skrev:Hade jag haft hus och stort lyssningsavstånd så hade jag absolut varit intresserad
Roligt med en större största topp, blir kul att se en sådan skapelse sedan någon gång
paa skrev:DVD-ai skrev:Hade jag haft hus och stort lyssningsavstånd så hade jag absolut varit intresserad
Roligt med en större största topp, blir kul att se en sådan skapelse sedan någon gång
Vet vi att det är en topp, eller är det kanske en fullregisterhögtalare?
jonasp skrev:w121 är väl onödigt trögdrivna i ett toppsystem utan att för den sakens skull vara speciellt trögdrivna i absoluta termer.
jonasp skrev:Mmmm. Och hur mycket känslighet får du ut ur två parallelkopplade B88 i baffelstött område? 93 dB räcker icke långt.
schmutziger skrev:jonasp skrev:Mmmm. Och hur mycket känslighet får du ut ur två parallelkopplade B88 i baffelstött område? 93 dB räcker icke långt.
Det är därför de är seriekopplade
i32 är en 4ohmshögtalare
i64 är en 8ohmare, inte 2ohm
schmutziger skrev:jonasp skrev:w121 är väl onödigt trögdrivna i ett toppsystem utan att för den sakens skull vara speciellt trögdrivna i absoluta termer.
Det är mycket möjligt men mina "fördomar" säger mig att IÖ gärna använder sina element till så mycket olika saker som möjligt och för att få till en avsevärd ökning i prestanda mot i64 så känns det som den självklara lösningen
Sen såg jag att subjektivisten har antytt att den skulle kunna match 2st 15" på minhembio, så då skrev jag av w104 från potentiellt element.
Djupare analys än så är inte gjord.![]()
lite grävande ger:
daaart Vajder:
Känslighet: 93 dB!
Impedans: 4 Ohm (minimum 3 Ohm).
Det är väl inte så illa pinkat, den har ju mao 2st parallellade w121.
lika hög eller lite lägre känslighet än denna nya ino toppen
DVD-ai skrev:schmutziger skrev:jonasp skrev:w121 är väl onödigt trögdrivna i ett toppsystem utan att för den sakens skull vara speciellt trögdrivna i absoluta termer.
Det är mycket möjligt men mina "fördomar" säger mig att IÖ gärna använder sina element till så mycket olika saker som möjligt och för att få till en avsevärd ökning i prestanda mot i64 så känns det som den självklara lösningen
Sen såg jag att subjektivisten har antytt att den skulle kunna match 2st 15" på minhembio, så då skrev jag av w104 från potentiellt element.
lite grävande ger:
daaart Vajder:
Känslighet: 93 dB!
Impedans: 4 Ohm (minimum 3 Ohm).
Det är väl inte så illa pinkat, den har ju mao 2st parallellade w121.
lika hög eller lite lägre känslighet än denna nya ino toppen
Att varje enskild högtalare ska kunna matcha 2x15" eller att ett par högtalare matchar 15" ?
4st w104x 10" som exempel matchar ju många 15" på marknaden, men mer rimligt är ju 2st w121x för att det verkligen ska matcha 15".
Oavsett så är det spännande att se vad det blir som har kokats ihop
schmutziger skrev:Sen såg jag att subjektivisten har antytt att den skulle kunna match 2st 15" på minhembio, så då skrev jag av w104 från potentiellt element.
jonasp skrev:schmutziger skrev:jonasp skrev:Mmmm. Och hur mycket känslighet får du ut ur två parallelkopplade B88 i baffelstött område? 93 dB räcker icke långt.
Det är därför de är seriekopplade
i32 är en 4ohmshögtalare
i64 är en 8ohmare, inte 2ohm
Stämmer, och det känner jag till. Jag hade däremot värderat en högre spänningskänslighet och parallelkopplat mellanregisterelementen i området 0.5 - 3 kHz.
(Ingvar, säg till om våra spekulationer blir alltför besvärande!)
IngOehman skrev:Nejdå, ingen fara. Bara kul att se cykelturerna.![]()
Lösningen är en helt annan än de första tycks tro. Känsligheten kommer att vara påtaglig, trots att impedansen inte blir exceptionellt låg.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster