Moderator: Redaktörer
Haakan_W skrev:lilltroll skrev:Haakan_W skrev:lilltroll skrev:Är sugen på att prova
Peerless-vline DX25TG05-04 också!
nej inte denna den låter illa när man vrider på juh
I vilket sammanhang har du hört den när man vrider på? I vilken högtalare.
Det kanske inte är diskanten det är fel på !?
sant iofs hfls-1 har jag bara hört den i...kanske blir bättre med högre delning
markust skrev:
Hur som helst... snyggt med lutande baffel... (tycker jag i alla fall)
Mer fasriktigt.. (om jag har förstått det hela rätt)
...dessutom skulle en sådan här designe ge högtalaren lite särprägel...
lazyworm skrev:Du borde ha runt 50dB på Y-axeln, 10dB/steg och 100dB på Y-axeln ger en allt för utslätad (snäll) kurva.
Detsamma gäller tidigare kurvor också
phon skrev:50dB hagelskott?
Svante skrev: map aspect ratio (finns det nåt bra svenskt ord för det?).
paa skrev:Svante skrev: map aspect ratio (finns det nåt bra svenskt ord för det?).
Det brukar kallas "bildförhållande"
phon skrev:Kollade några Carlsson-diskanter för skoj skull, visar på fördelen med numera nedlagda 62CT13. Det går nog inte att jämföra med lilltrolls kurvor, inte samma setup, så ta det hela med en rejäl nypa salt. Ingen baffel och diskanterna stående löst på bordet, ungefär som på en Carlssonbaffel då.
Naqref™ skrev:Personligen så anser jag att vi nog bör försöka att få wave-guiden stå för den akustiska fördröjningen. Om det går. Så hur vi bör gå vidare (om jag får föreslå det) är nog enligt följande:
1. Mäta (med amplitud och fasinformation) upp CA18rly i en känd baffel i flertalet vinklar. Låt säga på 50cm avstånd minst så exakt som möjligt. Där avståndet mäts från en punkt som ligger i plan med baffeln (då får vi automatisk med den akustiska fördröjningen i mätningarna). Vinklarna kan vara 0, 15, 30, 45 och 60 grader.
2. Först när punkt #1 är uppfylld så kan vi börja planera mer exakt utformningen av Wave-guiden så att vi få rätt fördröjning av den i flera led. Då kan vi besluta vilken diskant vi vill ha. Vi kan fundera på det redan nu och kan då ha H26 som reserv om den kan användas med små modifikationer (vi behöver inte göra projektet svårare eller dyrare än vad som behövs om det inte behövs).
3. Wave-guiden (prototypen) tillverkas och man mäter på den med diskanten placerad i en känd baffel pss som för basen.
4. Om den kända baffeln ovan är ungefär vad vi önskar oss och resultatet är rimligt ok redan där så kan man börja fundera på filtret redan här.
5. En mer exakt baffel får bestämmas.
6. En prototyp byggs.
Det är mitt förslag.
Vad vi kan göra innan punkt #1 är uppfylld är att försöka ge oss på att fundera på en alternativ diskant till H26 och börja ge oss på att försöka få fram den optimala avstämningen av element.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 235 gäster