DIY - faktiskt.se

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-02 00:20

Allra bäst vore ett program som spottade ut:

1: Amplitud vs. frekvens (frekvensgång)
2: (T)HD vs. frekvens
3: (T)HD vs. amplitud/effekt

Känner någon till en sådan mjukvara?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lilltroll

MATLAB

Inläggav lilltroll » 2006-02-02 01:15

lazyworm skrev:Jag vet inte om du sett det programmet som Isidor gjort i Matlab?

Länk :?:

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-02-02 01:22

Haakan_W skrev:
lilltroll skrev:
Haakan_W skrev:
lilltroll skrev:Är sugen på att prova

Peerless-vline DX25TG05-04 också!

nej inte denna den låter illa när man vrider på juh

I vilket sammanhang har du hört den när man vrider på? I vilken högtalare.
Det kanske inte är diskanten det är fel på !?

sant iofs hfls-1 har jag bara hört den i...kanske blir bättre med högre delning

Jag har inte hört den själv spela musik på höga nivåer, så jag säger inte att du har fel. Med justering för felet i distmätningen tidigare så kan nog 2:a tonen bli "teoretiskt" hörbar, utan att någon missförstår mig. Dock så tror jag att det är mätbart i så fall, bara man vet hur man ska mäta, (hörseln mäter det ju, om man sätter det i blindtest)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-02-02 08:05

Skulle Eton 19SD1 kunna vara ett alternativ värt att mäta upp? Det borde gå att få en överrensstämmelse om ett bra pris med någon leverantör vid ett initialt gruppköp (vilket troligen borde gå med alla leverantörer, dvs få ett paket pris om vi köper X antal av bas/diskantkombon..).

Har aldrig använt Eton, men hört bra om dem..

/Magnus

Användarvisningsbild
markust

Inläggav markust » 2006-02-03 13:46

Jag har inte läst hela tråden och vet inte riktigt hur långt ni har kommit. Jag har gjort en enkel skiss på ett projekt jag tänkt genomföra i framtiden...(jag skulle vilja lägga ut bilden men vet inte hur man gör..)

Ideén är att på ett enkelt sätt kunna bygga en låda med en lutande baffel. Det skulle vara en vanlig låda men sidoväggarna skulle vara lite förlängda och vinklade. Dessutom skulle jag såga ut en bakfot. Jag tänkte ha tre spikes/högtalare så att lådan alltid står sabilt även på ojämna trägolv

Ni kanske skulle kunna använda något av detta?...

Hur som helst... snyggt med lutande baffel... (tycker jag i alla fall)

Mer fasriktigt.. (om jag har förstått det hela rätt)

...dessutom skulle en sådan här designe ge högtalaren lite särprägel...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-03 14:06

markust skrev:
Hur som helst... snyggt med lutande baffel... (tycker jag i alla fall)

Mer fasriktigt.. (om jag har förstått det hela rätt)

...dessutom skulle en sådan här designe ge högtalaren lite särprägel...

att luta kabinettet ger väl egentligen ingen fördel? men att det är snyggare kan jag alla gånger hålla med om :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-03 14:11

Om vi skall diskutera fasriktiga lutande bafflar, så rekommenderar jag en ny egen tråd, å det bestämdaste.
Edit, jag starar en sådan här:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=10087
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-02-10 00:55

Kollade några Carlsson-diskanter för skoj skull, visar på fördelen med numera nedlagda 62CT13. Det går nog inte att jämföra med lilltrolls kurvor, inte samma setup, så ta det hela med en rejäl nypa salt. Ingen baffel och diskanterna stående löst på bordet, ungefär som på en Carlssonbaffel då.

MT20HFC-16 först, man ser disten runt resonansfrekvensen. Bild

Sedan en 62CT13-16 som är mer väldämpad med oljan.
Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2006-02-10 04:15

Du borde ha runt 50dB på Y-axeln, 10dB/steg och 100dB på Y-axeln ger en allt för utslätad (snäll) kurva.

Detsamma gäller tidigare kurvor också :P

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-02-10 08:55

Hmmm, vet inte om det går att flytta dist resp nivå separat, det är ju 50-60db mellan dom och då räcker inte 50dB på axeln. Jag får prova lite. Det blir enklare om man har en diskant med mycket mer dist ... 8)
Senast redigerad av phon 2006-02-12 09:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-10 09:37

lazyworm skrev:Du borde ha runt 50dB på Y-axeln, 10dB/steg och 100dB på Y-axeln ger en allt för utslätad (snäll) kurva.

Detsamma gäller tidigare kurvor också :P

Jag tycker du har rätt men fel. Det viktiga är inte antalet dB på y-axeln utan (antalet dB på yaxeln) per (dekad på x-axeln). Jag kollade det där på såna här gamla papper som man fick ur B&Ks kurvskrivare ("gravstenen") och det visade sig att man (med den vanligaste potentiometern) fick 25 dB/dekad. Det betyder att om man ska ha 50 dB på y-axeln och 20 - 20 000 Hz (3 dekader) så ska diagrammet ha ett y : x-förhållande (aspect ratio) på 2 : 3.

Funktionen finns fö i nya Basta, högerklicka på diagrammet och välj "set aspect ratio to 25 dB/decade". 8)

Kanske är detta något att sträva efter när vi publicerar tonkurvor?

Edit: småtjafs
Senast redigerad av Svante 2006-02-10 09:42, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-10 09:39

Phons kurvor är fö ett exempel som visar att tumregeln :wink: "50 dB på y-axeln" inte fungerar. Distkurvorna ligger ju 60-70 dB under första deltonen. Med 50 dB på y-axeln kan man inte visa båda och grafen blir värdelös.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-02-10 09:56

Nä precis, det är ju skillnaden som är disten. Möjligen kunde man tänka sig att man sätter en offset på ena kurvan, t.ex. nivå på -50dB så hamnar kurvorna på varandra och går sen att dra ut. Fast jag tycker nog att det blir lite svårtolkat då.

Dessutom, distkurvan är ju kanske >30dB hög i sig själv och drar man ut den ser det mer ut som ett hagelskott. Här vill man ju se just skillnaden mellan kurvorna, om man är ute efter responsen är Tombstone bättre.

50dB hagelskott?

Bild

(nu blev det ju alla deltoner för att komplicera det lite ...)
Senast redigerad av phon 2006-02-10 10:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-10 10:10

Här är två kurvor, som inte i sig har med debatten att göra, som jag tycker är precis lika bra map aspect ratio (finns det nåt bra svenskt ord för det?).

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-10 10:12

phon skrev:50dB hagelskott?

Elakt... :lol:

Fast du kan ju göra skärmdumparna med "Alt Gr"-"print screen" så får du bara det aktiva fönstret och inte hela desktoppen.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2006-02-10 10:15

Dom är väl inte lika bra? På den första skulle man inte se pipresonansen.

(Alt Gr? Grekiskt Alternativ då? jag provar .... )

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-10 10:44

Svante skrev: map aspect ratio (finns det nåt bra svenskt ord för det?).

Det brukar kallas "bildförhållande"
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-10 12:16

[quote="phon"]Dom är väl inte lika bra? På den första skulle man inte se pipresonansen.
quote]

Jo med avseende på aspect ratio, men inte på informationsmängd.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-10 12:17

paa skrev:
Svante skrev: map aspect ratio (finns det nåt bra svenskt ord för det?).

Det brukar kallas "bildförhållande"

Ja, på TV-apparater och projektorer, kanske, men på grafer? Hmm, jag måste suga på den en stund för att bestämma mig om jag gillar det, det är ju inte alltid en "bild" (något som jag associerar med fotografier).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-10 12:18

"aspect ratio" skulle jag översätta till "höjd/bredd-förhållande", eller liknande. Det gäller ju inte enbart för bilder.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2006-02-10 13:32

När man talar om aspect ratio på flygplansvingar, så brukar den svenska översättningen vara sidoförhållande.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-02-10 15:31

phon skrev:Kollade några Carlsson-diskanter för skoj skull, visar på fördelen med numera nedlagda 62CT13. Det går nog inte att jämföra med lilltrolls kurvor, inte samma setup, så ta det hela med en rejäl nypa salt. Ingen baffel och diskanterna stående löst på bordet, ungefär som på en Carlssonbaffel då.

På tisdag hoppas jag att Peerless CT62 har en plats i mitt lego oxå. Fräsen måste fram igen eftersom korgen är konisk!

Kul med fler mätningar. Tänkte montera mina Scanspeak 9300 i baffeln och jämföra om det är någon skillnad.

Användarvisningsbild
lilltroll

SEAS CA18RLY

Inläggav lilltroll » 2006-02-10 19:17

Bild

Sitter nu monterad i LEGOt

:!: Nu väntar jag med spänning på waveguide diskanterna :!:

Uppmätta impulsvar kan nu ordnas, är redan igång !

Användarvisningsbild
lilltroll

DIST & Frekvensgång SEAS CA18RLY

Inläggav lilltroll » 2006-02-10 19:53

En dist mätning igen fast på CA18RLY. Ung, samma betingelser som vid mätning av diskanterna tidigare.

Först:
Ljudtryck 100.0 +- 1 dB @ 30cm @ 2250 Hz

Bild

Samt:
Ljudtryck 110.0 +- 1 dB @ 30cm @ 2250 Hz

Bild

Annorlunda än diskanten ! Mycket 2:a ton, men det kommer huvudsakligen från talspoleinduktansen misstänker jag (Enkel-gap)!?

Mätningarna är gjorda i Svantes arbetsrum. Vi kan således inte lita på resultatet för låga frekvenser pga dålig SNR.
Men om en super-ver av dist. mätningen kommer så ska jag släpa in allt i den tyysssta inspelningsstudion. 8) :lol:

Sedan en On-axis mätning av frekvensgången vid 30 cm.
Svart kurva är fönstrad innan första golvreflexen.

Bild

Två tydliga uppbrytningar vid 3200 samt 4900 Hz !
Senast redigerad av lilltroll 2006-02-10 21:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lilltroll

Uppbrytningar

Inläggav lilltroll » 2006-02-10 20:44

För att nu studera uppbrytningarna så jämför jag här BASTA modellen (i baffeln) mot den verkliga mätningen.

Den större delen av differansen kan misstänkas komma från uppbrytningar.

Bild

Y-axeln är totalt 40 dB i fönstret - 5 dB mellan varje rad i rutnätet. Det är lite svårt att se just nu, men snart kommer kanske en ännu nyare BASTA 8)

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-02-10 20:55

Naqref™ skrev:Personligen så anser jag att vi nog bör försöka att få wave-guiden stå för den akustiska fördröjningen. Om det går. Så hur vi bör gå vidare (om jag får föreslå det) är nog enligt följande:

1. Mäta (med amplitud och fasinformation) upp CA18rly i en känd baffel i flertalet vinklar. Låt säga på 50cm avstånd minst så exakt som möjligt. Där avståndet mäts från en punkt som ligger i plan med baffeln (då får vi automatisk med den akustiska fördröjningen i mätningarna). Vinklarna kan vara 0, 15, 30, 45 och 60 grader.

2. Först när punkt #1 är uppfylld så kan vi börja planera mer exakt utformningen av Wave-guiden så att vi få rätt fördröjning av den i flera led. Då kan vi besluta vilken diskant vi vill ha. Vi kan fundera på det redan nu och kan då ha H26 som reserv om den kan användas med små modifikationer (vi behöver inte göra projektet svårare eller dyrare än vad som behövs om det inte behövs).

3. Wave-guiden (prototypen) tillverkas och man mäter på den med diskanten placerad i en känd baffel pss som för basen.

4. Om den kända baffeln ovan är ungefär vad vi önskar oss och resultatet är rimligt ok redan där så kan man börja fundera på filtret redan här.

5. En mer exakt baffel får bestämmas.

6. En prototyp byggs.

Det är mitt förslag.

Vad vi kan göra innan punkt #1 är uppfylld är att försöka ge oss på att fundera på en alternativ diskant till H26 och börja ge oss på att försöka få fram den optimala avstämningen av element.

Nu är punkt 1 mycket nära färdig!
Hur går man vidare med wave-guiden?

Vilka är nu wave-guide experter på faktiskt? Och är någon fortfarande intresserad???

Jag kan försöka göra FEM simuleringar i FEMLAB 3.2 av waveguiden, men jag måste ha en grund att utgå ifrån.

I vilket format ska impulsvaren exporteras?

MATLAB, LSPCad 6 Pro, Basta finns att tillgå !

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-10 21:12

blir det inte extra super bökigt med en wave guide?

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-02-10 21:30

Haakan_W skrev:blir det inte extra super bökigt med en wave guide?

Precis så tror jag att det blir, men jag har ingen praktisk erfarenhet av det (än).

Användarvisningsbild
lilltroll

Uppdatering av webb-sidor

Inläggav lilltroll » 2006-02-10 22:08

Vill man se allt på samma gång kan man kika på

Högtlatelement:
http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/Element/index.htm

PROVLÅDAN
http://user.faktiskt.io/lilltroll/DIY/BOX/index.htm

som nu är lite uppdaterade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-02-11 12:34

Nice att det gar framat!

Befinner mig utrikes just nu och har inte tid att delta men kastar mig in i debatten nar jag kommer hem om en vecka ungefar. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum