Det där luftiga oansträngda ljudet...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Re: Det där luftiga oansträngda ljudet...

Inläggav jonasp » 2018-03-30 08:36

Johan_Lindroos skrev:
Höga ineffekter ger termisk kompression. VARNING! :wink: Ofta kan man höra det på hos de flesta högtalare när man drar på och man tycker det uppstår en slags gräns för när det börjar komprimera och dista. Det börjar låta högtalarburk ungefär. Många trpr att det har med deras egen hörsel att göra, typ att det är jävligt starkt. Men det brukar vara högtalarna som kroknar för hörseln (om man har högtalare för hembruk, vill säga).

precis. Termisk kompression är inte att leka med. Därför kommer en lättdriven högtalare alltid att vara bättre än en trögdriven - allt annat lika, som Bill hade sagt. :)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2018-03-30 08:38

CODY skrev:
jonasp skrev:Om det är riktigt luftigt oansträngt fastän det är (ibland) skitstarkt så har jag bara hört det med stora hornhögtalare. Har du upplevt detta utomhus? Liknar det känslan av hur en ståbas eller trumma "bara är där" (talar uteslutande om akustiska alltså icke-förstärkta)?

Precis! Det liknar riktigt ljud som ut ett instrument. Det kan man få i vanliga basreflex-högtalare också men det krävs då rejält bra upptagningar/inspelningar och helst akustiska.

Ja, jag menar att detta får du med hög spänningskänslighet, låg termisk kompression, dist som inte sticker iväg i topparna. Möjligen förstärks känslan av att högtalare som trycksätter rummet i mindre omfattning, men vet inte om det är så.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2018-03-30 08:46

Appropå horn å lättdrivet.amerikanska JTR, någon som hört dem lr mer specifikt deras lite större 212RT lr 215RT
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2018-03-30 09:34

Jag har sagt det förr och säger det igen: Dom flesta högtalare är för små (för det ljudtryck som önskas). En högtalare MÅSTE ha en viss storlek för ett givet ljudtryck för att det skall bli bra.

Flera orsaker samverkar åt fel håll när högtalarna blir för små (för det önskade ljudtrycket).
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2018-03-30 09:44

Jag känner att jag måste gå in i tråden och säga: RUM! Stort rum. Lite enkel behandling på högtalarväggen och sidoväggar lite förbi lyssningsposition. Tyger och lite sån skit. Inget avancerat.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-03-30 09:46

Bill50x skrev:Det ljudet du efterfrågar tror jag har med att högtalarna är lättdrivna. Min erfarenhet är att elektrostater och liknande låter luftigt för att de saknar tryck. Det gör däremot inte horn. Det lättdrivna tror jag resulterar i en oansträngd dynamik, att det är detta som låter naturligt, trots att horn ändå kan uppvisa mindre goda sidor rent återgivningsmässigt med trattljud och liknande.

På en mässa för några år sedan lyssnade jag på en högtalare som var byggd i en lätt men välstagad låda utan inre dämpning (minns ej namnet) och den påminde delvis om en hornkonstruktion, just pga det dynamiska ljudet. Ljudet i sig var dock inte så jättekul men dynamik i världsklass och ett väldigt livligt och engagerande ljud. Tanken bakom konstruktionen var att inte ha någon dämpning, för sådan äter energi. Här ville man få ut energin i form av musikalisk livlighet istället.

/ B

Jag tror du kan komma långt med mycket effekt och många element också ( som bara spelar i begränsat omfång ) .

Denna högtalare kan spela väldigt starkt och rent trots liten volym och ( troligen ) mycket dämpning i lådan.
Aktiv drift med 8 * 100 watts slutsteg och fyra element hjälper säkert till i dessa Akudorik exakt burkar. Inte mycket energi under 60 hz dock

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-03-30 10:42

Max_Headroom skrev:Jag har sagt det förr och säger det igen: Dom flesta högtalare är för små (för det ljudtryck som önskas). En högtalare MÅSTE ha en viss storlek för ett givet ljudtryck för att det skall bli bra.

Ja, men det är inte tillräckligt!

Ta mina Quad 2912 som exempel, igen. Släpa in ett par Voice of the Theatre och ställ nivån i uppspelningen så att bägge systemen (*host*) spelar inom sina begränsingar (*). Vad kommer vi att höra?

Bild

Bild

*) Vi använder alltså inte VOTT:s 25-30 dB större headroom.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2018-03-30 11:17

AndersP skrev:Jag känner att jag måste gå in i tråden och säga: RUM! Stort rum. Lite enkel behandling på högtalarväggen och sidoväggar lite förbi lyssningsposition. Tyger och lite sån skit. Inget avancerat.

Känner du att du måste så bara kör! Och du har helt rätt! Jag fattar ju nästan ingenting om hur man gör högtalare men jag tror att om man har högtalare lika stora som instrumenten och stort rum så låter det naturligare, luftigt och mer oansträngt. Det är väl därför som viskande tjejjer ackompanjerade av endast en gitarr låter så bra på vanliga stereosar i ett vanligt rum, men inte t ex storband.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2018-03-30 11:18

Det där Per är en väldigt fin miljö!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2018-03-30 11:24

jonasp skrev:
CODY skrev:
jonasp skrev:Om det är riktigt luftigt oansträngt fastän det är (ibland) skitstarkt så har jag bara hört det med stora hornhögtalare. Har du upplevt detta utomhus? Liknar det känslan av hur en ståbas eller trumma "bara är där" (talar uteslutande om akustiska alltså icke-förstärkta)?

Precis! Det liknar riktigt ljud som ut ett instrument. Det kan man få i vanliga basreflex-högtalare också men det krävs då rejält bra upptagningar/inspelningar och helst akustiska.

Ja, jag menar att detta får du med hög spänningskänslighet, låg termisk kompression, dist som inte sticker iväg i topparna. Möjligen förstärks känslan av att högtalare som trycksätter rummet i mindre omfattning, men vet inte om det är så.

Vore kul om man kunde reda ut detta med storlek och återgivning :D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2018-03-30 11:29

CODY skrev:Det där Per är en väldigt fin miljö!

Tack! :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2018-03-30 11:47

PerStromgren skrev:Ta mina Quad 2912 som exempel, igen. Släpa in ett par Voice of the Theatre och ställ nivån i uppspelningen så att bägge systemen (*host*) spelar inom sina begränsingar (*). Vad kommer vi att höra?

Om jag får gissa... VOTT kommer ge stort ljud med bra drag och dynamik. På det sättet en naturlig återgivning. Dina Quad kommer låta ljudmässigt bättre på alla sätt och vis, återge instrument/röster mer naturtroget. Men inte på samma livliga dynamiska sätt.

Och sedan är ju Q så mycket vackrare att ha i hemmiljö, håller med Cody där!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2018-03-30 15:51

Harryup skrev:Tycker fördelen med stora hornsystem inte är att man kan spela högt och oansträngt utan lågt och oansträngt. Går att spela upplevelsemässigt högt med en bergsprängare. Men lågt så dör den. Samma sak med alla normala högtalare oavsett om det är elektrostater eller Carlsson eller vad som helst i mina öron. Det kan låta stort,vackert och riktigt men man är inte ”där”. Spelar man högt med vanliga normalstora grejor så kan man vara 0,5 meter ifrån scen, men där vill jag inte vara oavsett om det är Blue Öyster Cult eller LSO. Vill hellre vara runt 10-15 bänkraden och den känslan upplever jag inte i vanliga anläggningar. Spelar man högt i vanliga högtalare låter det högt på gränsen till alldeles för högt, lyssnar man alldeles bredvid vaktparaden kan man känna musiken i kroppen även när man upplever att de spelar lågt. Stora strålande ytor och lite riktverkan kommer jag testa framöver med LMS22.[ Bild ]
Dock inte med dessa små basar.
/Harryup

Intressant post! Det skulle alltså vara store konarea (eller motsvarande) som är grejjen? Får man fråga vad LMS22 är för något?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2018-03-30 18:02

Jag måste säga att Infinity Kappa 8a delade mot mina basmoduler som jag leker lite med just nu är trevliga på det området.

Känns som jag kan spela hur högt som helst utan att ljudet tappar fattningen. Det fortsätter vara just rent och fint. Körde ett klassisk musikstycke häromdagen å dynamiken var otroligt trevlig.

Nästan så jag upplever ljudet vara lite väl snällt stundtals. Men otroligt rent dynamisk storskaligt och luftigt :)

Sen finns där andra punkter jag tycker de kunde varit bättre på. Men just luftigt och oansträngt beskriver det hela otroligt bra!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-03-30 19:28

CODY skrev:
Harryup skrev:Tycker fördelen med stora hornsystem inte är att man kan spela högt och oansträngt utan lågt och oansträngt. Går att spela upplevelsemässigt högt med en bergsprängare. Men lågt så dör den. Samma sak med alla normala högtalare oavsett om det är elektrostater eller Carlsson eller vad som helst i mina öron. Det kan låta stort,vackert och riktigt men man är inte ”där”. Spelar man högt med vanliga normalstora grejor så kan man vara 0,5 meter ifrån scen, men där vill jag inte vara oavsett om det är Blue Öyster Cult eller LSO. Vill hellre vara runt 10-15 bänkraden och den känslan upplever jag inte i vanliga anläggningar. Spelar man högt i vanliga högtalare låter det högt på gränsen till alldeles för högt, lyssnar man alldeles bredvid vaktparaden kan man känna musiken i kroppen även när man upplever att de spelar lågt. Stora strålande ytor och lite riktverkan kommer jag testa framöver med LMS22.[ Bild ]
Dock inte med dessa små basar.
/Harryup

Intressant post! Det skulle alltså vara store konarea (eller motsvarande) som är grejjen? Får man fråga vad LMS22 är för något?

Hornen på bild är kopior av Western Electric 22a och 555 driver och jag har ett sådant par. Kommer använda dom ihop med 23" 18Sound i slutna lådor. Bästa återgivningen jag hört ifrån nått system är Bosse Hansson's hornsystem. Luftigaste basen med tyngd jag hört. Möjligen är det riktningsverkan i basen som gör att man kan spela lågt och ändå känna basen i kroppen. I vart fall är inte poängen med hornen att man kan spela extremt högt utan lågt utan att missa den totala upplevelsen.

/Harryup

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-03-30 23:28

CODY skrev:
rajapruk skrev:CODY ”is on fire” idag! :)

haha!

Du är ju självaste Horn-Per här :D

Vad tror du om ett par gammaldagsa Tannoy:

[ Bild ]

Aldrig hört. Svårt att säga. Är det kompressionsdriver i mitten?
Baffeln med abrupta kanter känns lite väl gammaldags.
Stor woofer med coaxial driver inuti känns rätt, om man skulle "få till det".

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-03-30 23:36

Harryup skrev:Bästa återgivningen jag hört ifrån nått system är Bosse Hansson's hornsystem.

Finns det någon tråd, eller mer info, om detta system? Bild?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2018-03-30 23:47

rajapruk skrev:
Harryup skrev:Bästa återgivningen jag hört ifrån nått system är Bosse Hansson's hornsystem.

Det finns mer på google om man letar lite samt även nån skrift om alltihop.
Bilagor
Hornmynning.png
Hornmynning.png (91.65 KiB) Visad 2792 gånger
horn.jpg
horn.jpg (8.65 KiB) Visad 2792 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2018-03-31 00:34

Översta bilden är bo's horn. Bashorn, de övriga var lowter i mellanregistret samt jbl som diskant. Allt drivet av 6 st dynaco MkIII

Bo's hund ( donovan) drullade f.ö. ner i ena hornet, så det blev ett galler som täckte bägge öppningarna.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2018-03-31 09:08

rajapruk skrev:

Jag tror jag sett något reportage/tråd med bilder på hififorum.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2018-03-31 09:30

Adhoc skrev:
rajapruk skrev:

Jag tror jag sett något reportage/tråd med bilder på hififorum.

Lech och jag var uppe hos Bo och hälsade på. Kommer inte ihåg om Lennart J var med också. En väldigt trevlig tillställning där vi diskuterade rörsteg och lyssnade på Bosses anläggning. Basen lät i alla fall väldigt rent och fint synkroniserad med resten. Perka och Steindl anslöt från andra sidan om jag inte minns fel?
Det finns en tråd på gamla Sueezebox forum, och antagligen finns det en hel del på Faktiskt också.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2018-03-31 10:46

Jag har också tänkt på detta genom åren! Min egna teori är att man behöver ett rum som tillåter att man sitter hyfsat långt ifrån högtalarna, typ 4-5 meter. Detta så att man får en större del reflekterat ljud kontra direktljud. Detta kräver då också högtalare som är stora nog att spela helt oansträngt på dett sådant avstånd med bibehållen skärpa i ljudbilden. Jag har upplevt detta med mina i32s när jag sitter minst 4 meter ifrån dom. Det är ett underbart ljud. Dock så som jag har dom uppställda nu 3 meter från lyssningsplats så får jag inte detta underbara fenomen. Så stora högtalare i kombination med stort rum och ett lyssningsavstånd som är hyffsat långt tror jag är nyckeln.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-03-31 11:07

philipbtz skrev:Jag har också tänkt på detta genom åren! Min egna teori är att man behöver ett rum som tillåter att man sitter hyfsat långt ifrån högtalarna, typ 4-5 meter. Detta så att man får en större del reflekterat ljud kontra direktljud. Detta kräver då också högtalare som är stora nog att spela helt oansträngt på dett sådant avstånd med bibehållen skärpa i ljudbilden. Jag har upplevt detta med mina i32s när jag sitter minst 4 meter ifrån dom. Det är ett underbart ljud. Dock så som jag har dom uppställda nu 3 meter från lyssningsplats så får jag inte detta underbara fenomen. Så stora högtalare i kombination med stort rum och ett lyssningsavstånd som är hyffsat långt tror jag är nyckeln.

Ola-68's anläggning har varit mysig på den fronten. Speciellt minns jag orgelmusik med stor förtjusning där.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-03-31 12:26

jonasp skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Höga ineffekter ger termisk kompression. VARNING! :wink: Ofta kan man höra det på hos de flesta högtalare när man drar på och man tycker det uppstår en slags gräns för när det börjar komprimera och dista. Det börjar låta högtalarburk ungefär. Många trpr att det har med deras egen hörsel att göra, typ att det är jävligt starkt. Men det brukar vara högtalarna som kroknar för hörseln (om man har högtalare för hembruk, vill säga).

precis. Termisk kompression är inte att leka med. Därför kommer en lättdriven högtalare alltid att vara bättre än en trögdriven - allt annat lika, som Bill hade sagt. :)

Ja, och därför så får folk med lite mer trögdrivna högtalare en mindre användbar skivsamling då de upplever att så oerhört mycket musik är fullständigt sönderkomprimerad. Deras egna anläggningar är inte helt oskyldiga. Har man lite mer lättdrivet så kommer fler skivor låta helt ok och mer skivor låter acceptabelt. Sen är det förstås alltid bättre om inspelningarna är bra efterson ingen anläggning kan förbättra ljudet men det finns anläggningar som heller inte tippar fler inspelningar över kanten heller.

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-03-31 12:34

Harryup skrev:Ja, och därför så får folk med lite mer trögdrivna högtalare en mindre användbar skivsamling då de upplever att så oerhört mycket musik är fullständigt sönderkomprimerad. Deras egna anläggningar är inte helt oskyldiga. Har man lite mer lättdrivet så kommer fler skivor låta helt ok och mer skivor låter acceptabelt.

Det måste vara en väldigt liten del av de förstörda skivorna som skulle hamna i det facket... troligen låter de mest mastringsförstörda skivorna än sämre i en mer dynamisk anläggning, för att avståndet mellan riktigt bra och riktigt dåligt blir större. De är bara någonstans i mitten som det du skriver kan ha bäring.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2018-03-31 14:55

CODY skrev:Hej,

När jag började att lyssna på musik var det genom ett par jättestora Voice of the theatre i ett rum på ca 30 kvm. Jag minns det som om återgivningen var helt oansträngd och luftig. Senare hade jag Carlssonhögtalare och något senare Kef. Sen hade jag ingen stereo på sisådär 15 år. Därefter har jag haft både carlsson och Larsen samt ett par Pi60 och nu larsen igen. Men jag har aldrig upplevt det där helt oansträngda ljudet som bara andas, naturligt ungefär som en jättestor snäll kompis som ligger bakfull vid stereon och snarkar ohämmat.

När jag var på mässan senast hörde jag ett par PMC med piphorn och det var då jag kom att tänka på den där känslan. Vad är det som gör den? Är det att diskanten är avskuren så att det aldrig låter hårt/vasst eller är det stora stora konrörelser som inte används även till basreflex? Är det att både diskant och bas förstärks genom horn.

Vad ska jag köpa för högtalare för att få den där totala avslappnade känslan?

Jag har också funderat på det där. Just nu är min hypotes att man behöver fläskigare förstärkare än man kan tro - alltså att begränsningarna kan ligga i förstärkaren snarare än i högtalaren. Kul resa att BÖRJA med ett par VoTT. Jag har bara lyssnat till ett par fransk-moddade A7 och det lät bra, men de är gräsligt stora.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-03-31 16:08

DQ-20 skrev:
CODY skrev:Hej,

När jag började att lyssna på musik var det genom ett par jättestora Voice of the theatre i ett rum på ca 30 kvm. Jag minns det som om återgivningen var helt oansträngd och luftig. Senare hade jag Carlssonhögtalare och något senare Kef. Sen hade jag ingen stereo på sisådär 15 år. Därefter har jag haft både carlsson och Larsen samt ett par Pi60 och nu larsen igen. Men jag har aldrig upplevt det där helt oansträngda ljudet som bara andas, naturligt ungefär som en jättestor snäll kompis som ligger bakfull vid stereon och snarkar ohämmat.

När jag var på mässan senast hörde jag ett par PMC med piphorn och det var då jag kom att tänka på den där känslan. Vad är det som gör den? Är det att diskanten är avskuren så att det aldrig låter hårt/vasst eller är det stora stora konrörelser som inte används även till basreflex? Är det att både diskant och bas förstärks genom horn.

Vad ska jag köpa för högtalare för att få den där totala avslappnade känslan?

Jag har också funderat på det där. Just nu är min hypotes att man behöver fläskigare förstärkare än man kan tro - alltså att begränsningarna kan ligga i förstärkaren snarare än i högtalaren. Kul resa att BÖRJA med ett par VoTT. Jag har bara lyssnat till ett par fransk-moddade A7 och det lät bra, men de är gräsligt stora.

/DQ-20

Nja, eller så behöver man betydligt mera lättdrivna högtalare så att för att spela de små fina ljuden så behöver man inte använda så mycket effekt och därigenom få mera problem med termisk kompression, mera aktiverade rumsproblem när man kommer till de ljud som är högst.
Jag ser som poängen med många stora system jag lyssnat på att man inte behöver spela så högt för att anläggningen skall "komma igång" även om man kan det. Jag tycker att det är väldigt vanligt att många anläggningar som är lite trögare vanligtvis avlyssnas på lite högre ljudnivå. Om det är ett aktivt val eller inte vet jag inte men jag tror det är lite mera per automatik hos folk.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-03-31 16:12

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Ja, och därför så får folk med lite mer trögdrivna högtalare en mindre användbar skivsamling då de upplever att så oerhört mycket musik är fullständigt sönderkomprimerad. Deras egna anläggningar är inte helt oskyldiga. Har man lite mer lättdrivet så kommer fler skivor låta helt ok och mer skivor låter acceptabelt.

Det måste vara en väldigt liten del av de förstörda skivorna som skulle hamna i det facket... troligen låter de mest mastringsförstörda skivorna än sämre i en mer dynamisk anläggning, för att avståndet mellan riktigt bra och riktigt dåligt blir större. De är bara någonstans i mitten som det du skriver kan ha bäring.

Jag ser det som att många anläggningar med lite mera trögdrivna högtalare avlyssnas normalt på en högre ljudnivå än anläggningar som är mera lättdrivna. Kör man med mera långslagiga basar så händer det inte så mycket om de inte får slå långt. Sen om det är dist som gör att man tycker att det spelas högre än det gör kan ju vara en möjlighet. Jag brukar väldigt sällan mäta ljudnivån när jag lyssnar på olika anläggningar utan går mera på hur det känns upplevelsemässigt.

/Harryup

jansch

Inläggav jansch » 2018-03-31 19:32

Under 40 år var jag Sonab/Carlsson trogen....... förutom lite JBL parallellt. Har ägt alla producerade utom OD11, vissa många ex av såsom OA2212 och OA6typ2.
Sedan ca 3 år tillbaka kör jag OA6 (typ1) och OA6 typ 2 i hobbyrummet och Beolab5 i allrummet.

Varför? Jo, jag har aldrig hört en högtalare som är så "avslappad" och "luftig" som Beolab5. Dessutom hur mycket effekt/ljud som helst!
Mitt (OK då mitt och min frus) allrum är ganska stort då allrum/kök/övervåning/hall och en hall till är öppen yta. Totalt ca 120kvm och med delvis takhöjd på 7,5 meter.
Den speciella lyssningsfåtöljen syns till vänster i bilden.
Högtalarna är omklädda, bara för skoj skull, till apelsinorange - en färg som min fru tycker är roligare än svart. (Har dom svarta stommarna kvar)

Högtalarelementen är ju ganska trögdrivna men det finns ju 2,5kW i varje högtalare. Det blir jävligt högt innan det börjar låta ansträngt (uppmätt över 115dB peak).
Låtar som "the saga of Harrison Crabfeathers" eller Little Wing med Steve Ray vaughan eller Stans med Sigvard Dagsland blir "svävande" i rummet.
Sigvard Dagsland är för övrigt en riktigt bra artist från Norge, lite "religiöst" ibland men det får man ju tåla....just låten Stans distar lite tyvärr.

Så varför Beolab5 (som många har åsikter om) ? Lika luftiga som t.e Carlsson OA6 men mycket mer avslappade, låter aldrig ansträngt. Behövs ingen sub, 15 tummarna i botten räcker väl till och rumsanpassnings-tekniken fungerar perfekt.
Bilagor
Beolab5 orange.JPG
Beolab5 orange.JPG (951.62 KiB) Visad 2497 gånger
Beolab5 lyssningsmiljö.JPG
Beolab5 lyssningsmiljö.JPG (995.54 KiB) Visad 2497 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-03-31 19:46

Så här skrev jag efter min första lyssning.

Upptäckte ganska snabbt att de kräver stort lyssningsavstånd för att ljudbilden skall komma upp högt nog från "lilleputtarna"... Och även om ljudbilden släppte från högtalarna så upplevde jag ingen stabil centerljudbild. Får säga att de lät trevligt och oförargligt, basen var ren och torr trots ett udda lysningsrum. Att rumskorrigeringen inte går upp i mellanregistret hördes på rumsfärgningarna, men det var inte så hemskt farligt - kanske beroende på hur rundstrålande de är?

Mer kan jag inte säga, hade inte mina egna plattor på mig.

Lite synd är det att de enbart kan köras med sina inbyggda förstärkare, men säljaren tyckte det var ett stort steg att man kunde koppla in en bättre CD-spelare än deras egen....

( Har för mig jag skrivit mer detaljerat senare, men hittar inget bra sökord... )

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi