av jansch » 2018-03-31 19:32
Under 40 år var jag Sonab/Carlsson trogen....... förutom lite JBL parallellt. Har ägt alla producerade utom OD11, vissa många ex av såsom OA2212 och OA6typ2.
Sedan ca 3 år tillbaka kör jag OA6 (typ1) och OA6 typ 2 i hobbyrummet och Beolab5 i allrummet.
Varför? Jo, jag har aldrig hört en högtalare som är så "avslappad" och "luftig" som Beolab5. Dessutom hur mycket effekt/ljud som helst!
Mitt (OK då mitt och min frus) allrum är ganska stort då allrum/kök/övervåning/hall och en hall till är öppen yta. Totalt ca 120kvm och med delvis takhöjd på 7,5 meter.
Den speciella lyssningsfåtöljen syns till vänster i bilden.
Högtalarna är omklädda, bara för skoj skull, till apelsinorange - en färg som min fru tycker är roligare än svart. (Har dom svarta stommarna kvar)
Högtalarelementen är ju ganska trögdrivna men det finns ju 2,5kW i varje högtalare. Det blir jävligt högt innan det börjar låta ansträngt (uppmätt över 115dB peak).
Låtar som "the saga of Harrison Crabfeathers" eller Little Wing med Steve Ray vaughan eller Stans med Sigvard Dagsland blir "svävande" i rummet.
Sigvard Dagsland är för övrigt en riktigt bra artist från Norge, lite "religiöst" ibland men det får man ju tåla....just låten Stans distar lite tyvärr.
Så varför Beolab5 (som många har åsikter om) ? Lika luftiga som t.e Carlsson OA6 men mycket mer avslappade, låter aldrig ansträngt. Behövs ingen sub, 15 tummarna i botten räcker väl till och rumsanpassnings-tekniken fungerar perfekt.
- Bilagor
-

- Beolab5 orange.JPG (951.62 KiB) Visad 2499 gånger
-

- Beolab5 lyssningsmiljö.JPG (995.54 KiB) Visad 2499 gånger