Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:<snip> Ser också att carbonen toppar tidigare i frekvenskurvan - REGAs pickuper behöver ha lite speciell last så jag undrar vad du har idag.
Kralle skrev:Thomas_A skrev:<snip> Ser också att carbonen toppar tidigare i frekvenskurvan - REGAs pickuper behöver ha lite speciell last så jag undrar vad du har idag.
47 kOhm/220 pF är det på ingången till Kjell-riaat som jag använde när inspelningen gjordes.
Har även en Rotel RC960BX som också har 47 kOhm. Kapacitansen är inte specad men ser i schemat att det ligger 100 pF över ingången. Kanske blir något mer med diverse strökapacitanser.
Thomas_A skrev:REGAs pickuper behöver ha lite speciell last
Thomas_A skrev:Är detta samma låt som tidigare?
Kralle skrev:Thomas_A skrev:REGAs pickuper behöver ha lite speciell last
På vilket sätt?Thomas_A skrev:Är detta samma låt som tidigare?
Yep
Thomas_A skrev:Hur låter det? Skillnad?
Thomas_A skrev:Du kan också tanka ut data från Graferna och plotta upp skillnaden melan lasterna.
Kralle skrev:En annan sak. När jag köpte Bias 2 pickupen ingick kostnadsfri montering och injustering av personal i fackbutiken. De använde då en mall som det stod Linn på.
När jag kom hem jämförde jag med min egen mall som är utskriven från PDF från Vinylengine. Det är "The Rega Stevenson ARC protractor". Den har rätt mått (222 mm) mellan pivotpunkten och centrum på axeln.
Konstaterade att det skiljde ca 5 mm mellan inner- och ytterpunkterna på min mall, med affärens inställning alltså. Pickupen var då monterad ungefär i mitten av sin justerbara position.
För att få det att stämma med min egen mall fick jag flytta pickuppen till sitt bortre läge i spåret, alltså största möjliga avstånd från pivotpunkten.
Vad ska man tro om detta.
Kan jag vara lugn med att jag har rätt inställning med nuvarande Stevenson-mall?
Perfector skrev:Kralle skrev:Kanske skulle tillägga att andra skivor låter bättre. Har faktiskt provat två olika RIAA-steg också.
Frågan är om en bättre pickup är okänsligare för slitna skivor.
En pickup m ed mindre nålgeometri kan hjälpa till stor del.
Grado har 7x3 um nålspets som gör att nålen går ner under den normala kontaktytan.
Det finns pickuper från 500:- och uppåt beroende på önskemål.
Standard nålslipning är annars 18-8 för elips och 35-8 för hyperelips, men då hamnar nålen högre i spåret där skador lättare kan uppstå i vinylen.
Both cartridges use a 3mil spherical stylus.
To playback your 78 RPM record with fidelity and accuracy you need to use a stylus designed for 78 RPM record grooves. A very common misconception is that you can use a LP stylus for playing 78 RPM records. This is one quick and sure way to damage the 78 record groove. Playing it once is enough. Moreover, the LP stylus is much narrower than the 78 RPM record groove hence the tip will slide to the bottom of the groove where debris has collected for many decades. This results in extraordinarily high surface noise. The LP stylus will also sway on either side of the groove wall or misses the groove wall where the sound was recorded. All in all, it's not good for the 78 RPM record, for your LP stylus, and for listening.
Thomas_A skrev:Har vi någon förklaring till de osnygga s-ljuden? Är det skillnad mellan skivor/utgåvor?
Thomas_A skrev:Har vi någon förklaring till de osnygga s-ljuden? Är det skillnad mellan skivor/utgåvor?
Kralle skrev:Thomas_A skrev:Har vi någon förklaring till de osnygga s-ljuden? Är det skillnad mellan skivor/utgåvor?
Jag har två utgåvor, om vi fortfarande pratar Dire Straits första.
Vertigo 3752902 utgiven 2014 (remaster) och Vertigo 6360162 från 1978. S-ljuden låter lika illa i Six Blade Knife på båda, i min spelare.
Vore intressant om lennartj kunde lägga på den hos sig.
https://www.discogs.com/Dire-Straits-Di ... se/6968502
https://www.discogs.com/Dire-Straits-Di ... ase/435164
Thomas_A skrev:Kralle skrev:Thomas_A skrev:Har vi någon förklaring till de osnygga s-ljuden? Är det skillnad mellan skivor/utgåvor?
Jag har två utgåvor, om vi fortfarande pratar Dire Straits första.
Vertigo 3752902 utgiven 2014 (remaster) och Vertigo 6360162 från 1978. S-ljuden låter lika illa i Six Blade Knife på båda, i min spelare.
Vore intressant om lennartj kunde lägga på den hos sig.
https://www.discogs.com/Dire-Straits-Di ... se/6968502
https://www.discogs.com/Dire-Straits-Di ... ase/435164
Hm ok hur är historien på skivorna? Begagnade? Slitage?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster