Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:Väljer man ex tre högtalare bör man starta med dem i en viss ordning och sedan göra om testet i en annan ordning ett par gånger. Detta för att man måste se att omdömena stämmer överens från gång till gång.
Thomas_A skrev:I en sista omgång kan man sedan försöka identifiera dem.
Thomas_A skrev:Rumspåverkan kan man inte påverka. Jag tror att man måste se det som en intressant start, och diskutera förändringar efter några har provat några tester. Kanske att man väljer ut tre högtalare som sedan får testas blint först i en miljö sedan blint i en annan.
Thomas_A skrev:Man skulle kunna börja med tre-fyra högtalare som man lånar till sig från butik eller kompisar. Det man behöver är ett akustiskt transparent tyg som döljer högtalarna.
dawen skrev:Framför allt tycker jag att det vore intressant att se efter hur mycket skillnad man klarar att höra. Hur mycket man kan lita på sin hörsel helt enkelt.
dawen skrev:Jag tycker vi ordnar blindtest!
Tony skrev:Oj oj... Det tar nog en livstid och mer därtill att komma underfund med.![]()
Men att samlas en grupp och dels "träna" på att lyssna och dels sen jämföra sina intryck, tankar och erfarenheter är utvecklande. Sen kan man ju ha kul under tiden med.
Tony skrev:dawen skrev:Jag tycker vi ordnar blindtest!
Det tycker jag med!
Tony skrev:de som sett mitt vardagsrum håller med om att jag bör hålla det mörklagt hela tiden.
dawen skrev:Men att slå fast att man verkligen kan höra skillnader och utföra blindtest borde man kunna klara på en eftermiddag.
dawen skrev:Får man dricka öl när man blindtestar?![]()
dawen skrev:Var bor du? I närheten av Uppsala?
Tony skrev:Går iväg och leker med sig själv
Sanoj skrev:Oohh ja, fler blindtester åt folket *klappar händerna*
Mer HiFi, mindre struntprat.
Sanoj skrev:mer Hifi...mindre mätningar..
mattepatte skrev:Han är en av bl.a. nin's utsända lakejer (eller ska man skriva barnsoldater).
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 31 gäster