Blindtester

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Skulle ni vilja se fler tester gjorda med blindlyssning?

Ja
49
88%
Nej
7
13%

Antal röster : 56

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Blindtester

Inläggav Thomas_A » 2003-12-29 19:29

Med frågan vill jag bara undersöka hur många som är intresserade fler blindtester, kanske en slags databas för blindtester på utrustning som skulle kunna byggas upp på en hemsida eller på forumet? Tillsammans med en bedömning på hur prylen låter?

Svara ja om ni anser att blindtester ger något och är värdefulla.
Svara nej om ni anser att blindtester inte ger något.

Det skulle vara mkt intressant med blindlyssning kombinerat med subjektiv bedömning på högtalare, något som är väldigt sällsynt att finna på andra forum eller i tidskrifter.

T

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-12-29 19:32

Tycker det skulle vara mycket intressant med fler blindtester! Dock är det ju lite jobb med att utföra dem... och helst skall de ju utföras med opartiska lyssnare som vill höra skillnad (om det nu är skillnad man vill påvisa med testet)

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-29 19:34

Det som jag tycker saknas är blindtester på högtalare. Där finns garanterat skillnad, men blint görs det nästan aldrig.

T

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-29 19:34

Jag är positiv, och ställer gärna upp som opartisk (dock något hörselnedsatt) lyssnare, om det blir till några tester i trakterna av Uppsala/Stockholm.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2003-12-29 19:40

Jag gillar idén!
Blinda har ju oftast ett mer utvecklat hörselsinne, så de utgör nog en bra testgrupp! :P

Gäller bara att komma överens om regler och förutsättningar för hur man ska utföra ett blindtest först. ;)

Saker som:
    Måste de olika prylarna stå på exakt samma ställe?
    Hur länge ska man lyssna mellan varje byte?
    Ska man lyssna in sig på de olika produkterna först? Eller ska man göra en subejktiv bedömning efteråt, eller kanske inte alls? Eller varför inte blindtest - subjektivt test - nytt blindtest?
    Hur länge ska (kan / orkar) man lyssna totalt sett?
    Maximalt och minimalt antal produkter i testet?
    Kan man göra ett testprotokoll som är generellt nog att duga för 90% av testerna? Ja, annat än ett blankt papper med "intryck" skrivet längst upp. ;)
    Hur kompenserar man för rumspåverkan o.dyl. i testet?
__
/ony

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-29 19:41

Vi i U-a skulle kunna göra några tester. Var hos PatrikF idag och lyssnade på hans Megatrend. Det är klart annorlunda ljud än hemma hos mig i dessa, vilket gör att jag skulle vilja testa.

Man skulle kunna börja med tre-fyra högtalare som man lånar till sig från butik eller kompisar. Det man behöver är ett akustiskt transparent tyg som döljer högtalarna.

T

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-12-29 19:45

Väljer man ex tre högtalare bör man starta med dem i en viss ordning och sedan göra om testet i en annan ordning ett par gånger. Detta för att man måste se att omdömena stämmer överens från gång till gång.

I en sista omgång kan man sedan försöka identifiera dem.

Rumspåverkan kan man inte påverka. Jag tror att man måste se det som en intressant start, och diskutera förändringar efter några har provat några tester. Kanske att man väljer ut tre högtalare som sedan får testas blint först i en miljö sedan blint i en annan.

T

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2003-12-29 20:12

Thomas_A skrev:Väljer man ex tre högtalare bör man starta med dem i en viss ordning och sedan göra om testet i en annan ordning ett par gånger. Detta för att man måste se att omdömena stämmer överens från gång till gång.

Jaaa! Dubbelblindtest. Lysande!
Är det fler som liksom mig är rädda för att se resultatet av ett sånt? Att intrycken från de olika lyssningssessionerna skiljer sig åt för samma högtalare... Fast iofs så är det nog bara naturligt eftersom det är så mycket saker att "aktivt lyssna efter" och beroende på vad man lyssnar på innan så upplever man skillnaden mellan de olika högtalarna på olika vis. Det här låter som nåt som kräver bra mycket mer träning och tanke än en ölprovning...

Thomas_A skrev:I en sista omgång kan man sedan försöka identifiera dem.

Man kan lyssna på dem "seende" en gång och sen försöka identifiera dem efter det i en blind lyssning..

Thomas_A skrev:Rumspåverkan kan man inte påverka. Jag tror att man måste se det som en intressant start, och diskutera förändringar efter några har provat några tester. Kanske att man väljer ut tre högtalare som sedan får testas blint först i en miljö sedan blint i en annan.

Hmmm... Kanske man skulle göra en blindtest av rumspåverkan också? *memo till själv: Behåll sådana där lustiga kommentarer på insidan av huvudet, Tony*
__
/ony

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-29 20:14

Framför allt tycker jag att det vore intressant att se efter hur mycket skillnad man klarar att höra. Hur mycket man kan lita på sin hörsel helt enkelt.

Jag tycker vi ordnar blindtest! :P

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2003-12-29 20:16

Thomas_A skrev:Man skulle kunna börja med tre-fyra högtalare som man lånar till sig från butik eller kompisar. Det man behöver är ett akustiskt transparent tyg som döljer högtalarna.

Eller så ser ni till att ha ett helmörkt rum. Det föredrar jag att ha i vilket fall som helst. Det är ett billigt tweak jag rekommenderar. Ser man inte sakerna och väggen där framme så känns musikupplevelsen mer tycker jag.
Och de som sett mitt vardagsrum håller med om att jag bör hålla det mörklagt hela tiden. :D
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2003-12-29 20:19

dawen skrev:Framför allt tycker jag att det vore intressant att se efter hur mycket skillnad man klarar att höra. Hur mycket man kan lita på sin hörsel helt enkelt.

Oj oj... Det tar nog en livstid och mer därtill att komma underfund med. :D
Men att samlas en grupp och dels "träna" på att lyssna och dels sen jämföra sina intryck, tankar och erfarenheter är utvecklande. Sen kan man ju ha kul under tiden med.

dawen skrev:Jag tycker vi ordnar blindtest! :P

Det tycker jag med!
__
/ony

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-29 20:26

Tony skrev:Oj oj... Det tar nog en livstid och mer därtill att komma underfund med. :D

Men att slå fast att man verkligen kan höra skillnader och utföra blindtest borde man kunna klara på en eftermiddag.

Men att samlas en grupp och dels "träna" på att lyssna och dels sen jämföra sina intryck, tankar och erfarenheter är utvecklande. Sen kan man ju ha kul under tiden med.

Får man dricka öl när man blindtestar? :roll: :P

Tony skrev:
dawen skrev:Jag tycker vi ordnar blindtest! :P

Det tycker jag med!

Var bor du? I närheten av Uppsala?

Tony skrev:de som sett mitt vardagsrum håller med om att jag bör hålla det mörklagt hela tiden.

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2003-12-29 20:30

Oohh ja, fler blindtester åt folket *klappar händerna*

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2003-12-29 20:43

dawen skrev:Men att slå fast att man verkligen kan höra skillnader och utföra blindtest borde man kunna klara på en eftermiddag.

Det tror jag absolut! :D (Alla utom min styvfar som är så lyckligt lottad att han inte hör nån skillnad alls på olika dånmaskiner. Det är billigt för han att vara musiklyssnare. Behöver bara köpa CDsar och en ny skitbillig anläggning vart tionde år när den gamla rasar sönder.)

dawen skrev:Får man dricka öl när man blindtestar? :roll: :P

Klart man får! Här få man alltid dricka öl. Det kan nästan bli lite jobbigt emellanåt. På ett ställe jag tidigare jobbade på inne i centrala London så hade jag ett flertal arbetskompisar som så gott som vareviga dag drack ett par tre pint med lageröl till lunch.

dawen skrev:Var bor du? I närheten av Uppsala?

Nej, inte direkt... :( Peterborough, UK. Det tar ca 22 timmar nonstop till Falun härifrån med MC. Borde vara samma tid till Uppsala, så det kan nog inte betraktas som i närheten. ;)
__
/ony

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-29 20:50

Då får du inte vara med Tony :cry:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Här är dom tio budorden för att klara en blindtest.

Inläggav matså » 2003-12-29 20:55

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2003-12-29 21:12

dawen skrev:Då får du inte vara med Tony :cry:

Buhuuuuuuuääää
Maaammaaa! Jag får inte vara med och leka säger Dawen! :D :D

*Går iväg och leker med sig själv istället*
__
/ony

Användarvisningsbild
Ondjultomte

Inläggav Ondjultomte » 2003-12-29 21:19

Hm, klart det är bra med blindtester! :) absurbt vore det ju annars.

Annars kan man ju lägga ner hela skiten, då hela branchen bara blir gissande bland en massa humbug.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-29 21:20

Tony skrev:Går iväg och leker med sig själv

Ojsan? :lol:

Apropå blindtester så skrev sladd det här på hififorum:
"jag tror inte på blindtester heller, man hör så dåligt där, alltså är det en kass metod"

Hör man dåligt på blindtester så hör man väl dåligt jämt? Eller?

Någon får gärna försöka förklara för mig hur det funkar att man hör dåligt just när man blindtestar.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-29 21:26

Mer blindtester! Det skulle vara kul att vara med på en sådan, bor dock tyvärr inte i närheten av Uppsala. Att blindtesta högtalare är helt klart en utmaning. Frågan är om ett sådant test som beskrivs egentligen säger så mycket om själva testobjekten, jag menar, rummet interagerar ju med högtalaren, placeringsrelaterade skillnader gör sig gällande o.s.v. Kul vore det säkert dock, särskilt om man avger subjektiva omdömen om varje objekt och sedan jämför.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-29 21:30

Man kan ju vara fräck och åka till en högtalarförsäljare med bra akustik och utföra blindtestet där 8)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2003-12-29 21:32

"jag tror inte på blindtester heller, man hör så dåligt där, alltså är det en kass metod"

Det där skulle jag vilja kommentera såhär: När tror ni att ett läkemedelsföretag kommer att gå ut med följande information: "Vi kommer att sluta med blindtester, eftersom våra preparat ger så dåliga resultat i dem". :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2003-12-29 21:34

Sanoj skrev:Oohh ja, fler blindtester åt folket *klappar händerna*

Av dina hittills sex inlägg har samtliga varit rent trams :x Har du verkligen inget vettigt att tillföra diskussionen :?: 8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2003-12-29 21:37

Han är en av bl.a. nin's utsända lakejer (eller ska man skriva barnsoldater).
8)

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-29 21:41

Bra fråga Morello.

Mer HiFi, mindre struntprat.

Eller ja, struntpratet kan få fortsätta, sålänge det är skitsnack på ett roligt sätt, och inte det här tramset.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2003-12-29 22:07

Barnsoldater! Bäst idag :D !

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2003-12-29 22:11

Den dag jag blir någons utsända lakej ska jag lägga av med denna hobby....(visste inte ens om att nin var på detta forum förens Ni skrev det i en tråden).

Är Ni inte vana att folk tycker att ni pratar humbug... :?:

Konstigt att detta räknas som trams med atta racka ner på andra Forum/kabeltillverkare/Hififörsäljare/hifitidningar..etc...etc..är helt OK.

Mer HiFi, mindre struntprat.

Just det...mer Hifi...mindre mätningar..

Ähh, det är ivarje fall trevligt att man är välkommen på Forumet.

Keep up the work boys...

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-29 22:14

Sanoj skrev:mer Hifi...mindre mätningar..

Varför är alla så rädda för mätningar?

Mätningar används ju för att kunna göra förbättringar. Dock, genom att hitta fel.

Och, vi pratade väl om blindtester? F/E-lyssning och blindtester är inte mätningar. Det är lyssningsintryck, dock inte enbart subjektiva såna!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2003-12-29 22:16

Det är dessutom självklart att du är välkommen till forumet!

HiFi für alle! :twisted: :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-12-29 23:05

mattepatte skrev:Han är en av bl.a. nin's utsända lakejer (eller ska man skriva barnsoldater).
8)

Ja, som sagt. Du snackar och det kommer bara osanningar och trams ur din mun. :roll:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi