Moderator: Redaktörer
demo9 skrev:Ingvar: du får räkna själv, du förstår säkert att min hjärna och din hjärna inte tänker exakt lika. Om du drar slutsatsen att jag har en tumregel för hur detta rum skulle designas så har du fel, du har däremot rätt i att det i nuläget inte är idealiskt.
Skrev jag att jag inte tänkte ta hänsyn till basabsorption i väggarna? eller skapades den uppfattningen i ditt huvud?
Med tanke på de utrymmen som finns i aktuellt rum är taket en lämplig plats för LF-abs, OM det ger önskad effekt.
Vad gäller ribborna/diffusor så kanske jag ska poängtera att det var ett EXEMPEL på hur diffusion kan åstadkommas, det är en billigare variant än SMT-panel som ofta används. Föreslagen placering av diff är följdaktligen även det ett EXEMPEL.
BRASKLAPP: Känner mig tvungen att berätta att de råd/förslag som jag mer eller mindre genomtänkt skriver på detta forum ej är färdiga lösningar, ej heller är de tumregler.
Ha dé!
IngOehman skrev:Bussar smalare än 2 meter är sällsynt. Daewoo och Hyundai gör kanske några.
NNord skrev:Kan man inte tänka sig använda absorbenter precis ovanför och lite lite framför ovanför högtalarna?
Men kanske inte dämpa första reflexen från högtalaren själv som hamnar i taket..
IngOehman skrev:Hur lagar man en bil? Hur undersöker man den?
Svaret är väl att man känner sig för och anpassar undersökningen till objektets egenskaper (/fel).
Vh, iö
NNord skrev:IngOehman skrev:Hur lagar man en bil? Hur undersöker man den?
Svaret är väl att man känner sig för och anpassar undersökningen till objektets egenskaper (/fel).
Vh, iö
Låter som att det är lite hemliga saker?
NNord skrev:"borde", ingen aning.. men det kanske är annat som gäller när det är special och litet..
NNord skrev:Jasså va de bara det du menade..
Användare som besöker denna kategori: lemmts och 27 gäster