Moderator: Redaktörer
8,2uf är ju 820nf
Sen får jag i mina skisser till vinkeln mellan elementen som lite större än vad det ser ut på dina bilder om varje ska vinklas ut 60 grader från "on axis" men det kanske är en synvilla. "Spetsen" framåt på träplattan där elementen sitter borde väl ha en vinkel på 60 grader eller tänker jag fel?
Ett bra knep om man använder två T22-oa per kanal, är att ansluta
dem ur fas med varandra och placera dem så att de spelar i en riktning
120 grader från varandra, antingen siktande bakåt (om man har en
reflekterande vägg bakom högtalarna) eller siktande mot lyssnarna
(det vill säga +/- 60 grader från. Nollgradersaxeln blir då en "död axel"
(vilket är en bra grej) tack vare att de är anslutna i motfas med varan-
dra (jag föreslår att de yttre ansluts i fas, medan de inre ansluts med
omvänd fas).
DVD-ai skrev:8,2uf är ju 820nf
oa51 skrev:Sen får jag i mina skisser till vinkeln mellan elementen som lite större än vad det ser ut på dina bilder om varje ska vinklas ut 60 grader från "on axis" men det kanske är en synvilla. "Spetsen" framåt på träplattan där elementen sitter borde väl ha en vinkel på 60 grader eller tänker jag fel?
Vinkeln är klart större än vad det ser ut på bilderna, perspektivet blir fel eller så har det med skalningan av bilden. Jag har gjort spetsen 120´så att varje högtalare spelar 60´från mittaxeln eller nollpunkten enligt IÖ:s råd:Ett bra knep om man använder två T22-oa per kanal, är att ansluta
omvänd fas).
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:8,2uf är ju 820nf
men kära hjärtanes då.... stegen är oftast tre... då även i detta fallet....så 8200 nF om jag får be.
( Rent generellt... Ångström är väl den enheten som strular mest... men det får man väl ta eftersom den ligger i rätt område för vissa saker och han var medlem av Fysiografiska sällskapet i Lund från 1866.... )
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:8,2uf är ju 820nf
men kära hjärtanes då.... stegen är oftast tre... då även i detta fallet....så 8200 nF om jag får be.
( Rent generellt... Ångström är väl den enheten som strular mest... men det får man väl ta eftersom den ligger i rätt område för vissa saker och han var medlem av Fysiografiska sällskapet i Lund från 1866.... )
DVD-ai skrev:Hur kan man alls drar den slutsatsen av det som Nattlorden skriver...?![]()
Hahaha
Conan skrev:Johan_Lindroos skrev:För att det ska bli så fin dipol som möjligt även vid höga frekvenser bör elementen vara så tätt ihop som möjligt.
Har inte fått min låda än men jag skissade lite på ett papper och om jag har båda elementen utvinklade 60 grader från "rakt fram" och sätter dom så tätt det går (magneterna mot varandra hörn-mot-hörn) så blir det ett "gap" på säg 3 - 4 cm mellan elementens yttersidor i mitten. Vill man ha dem så tätt som möjligt kanske man skulle sätta dem ovanpå varandra?
oa51 skrev:8,2uf är ju 820nf
Det var just så jag tänkte när jag rotade i skrotlådan och tänkte att jag har ju allt hemma......![]()
Blev fel på en tiopotens. Jag får göra om och göra rätt!
i skrev:Invinklingsresonemangen verkar för mig vara helt uppåt väggarna.
Alltså: Om elementen är sida vid sida och riktade åt samma håll är de vinklade 0 grader.
Om de är vinklade vinkelrätt gentemot varandra, t ex en är riktad "framåt" och den andra rakt till vänster, är de vinklade 90 grader dem emellan.
Om de är rygg mot rygg, dvs riktade helt i motsatt riktning mot varandra, är de vinklade 180 grader dem emellan .
120 grader hamnar alltså emellan de två sista exemplen.
IngOehman skrev:i skrev:Invinklingsresonemangen verkar för mig vara helt uppåt väggarna.
Alltså: Om elementen är sida vid sida och riktade åt samma håll är de vinklade 0 grader.
Om de är vinklade vinkelrätt gentemot varandra, t ex en är riktad "framåt" och den andra rakt till vänster, är de vinklade 90 grader dem emellan.
Om de är rygg mot rygg, dvs riktade helt i motsatt riktning mot varandra, är de vinklade 180 grader dem emellan .
120 grader hamnar alltså emellan de två sista exemplen.
Javisst. Allt det du skriver är helt riktigt.
Men vad är det som är uppåt väggarna?
Vh, iö
Conan skrev:oa51 skrev:Sen får jag i mina skisser till vinkeln mellan elementen som lite större än vad det ser ut på dina bilder om varje ska vinklas ut 60 grader från "on axis" men det kanske är en synvilla. "Spetsen" framåt på träplattan där elementen sitter borde väl ha en vinkel på 60 grader eller tänker jag fel?
Vinkeln är klart större än vad det ser ut på bilderna, perspektivet blir fel eller så har det med skalningan av bilden. Jag har gjort spetsen 120´så att varje högtalare spelar 60´från mittaxeln eller nollpunkten enligt IÖ:s råd:Ett bra knep om man använder två T22-oa per kanal, är att ansluta
omvänd fas).
Men om spetsen på träbiten är 120 grader, så är varje element invinklat 30 grader från "on axis" (30 + 30 + 120 = 180 dvs planet "on axis"). Spetsen på träbiten ska vara 60 grader om invinklingen för varje element ska vara 60 grader (60 + 60 + 60 = 180). Eller så är jag helt ute och cyklar och ber om ursäkt för förvirringen...
Conan skrev:Kul att se ditt bygge! Jag får väl till nåt liknande men hoppas på att allt också går in i en elektronikbox på 15 x 10 x 5 cm. Verkar inte komma nån leverans i dag så det blir väl nästa vecka som bygget startar för min del.
Ser att det sitter en kondensator på 8.2 uF i filtret. Skulle den inte enligt koppling "A" vara på 820 nF?
Sen får jag i mina skisser till vinkeln mellan elementen som lite större än vad det ser ut på dina bilder om varje ska vinklas ut 60 grader från "on axis" men det kanske är en synvilla. "Spetsen" framåt på träplattan där elementen sitter borde väl ha en vinkel på 60 grader eller tänker jag fel?
oa51 skrev:Här kommer lite bilder och erfarenheter från mitt lattjande:
OA-51 skrev:Jag har sedan byte från OA51:3 till Pi60 varit nöjd men ibland saknat den luftighet som Carlssonhögtalarna gav. Dock var mina subjektivt diskanthöjda och aggressiva på viss musik. Därför var jag mycket intresserad av denna lösning.
Började med att smältlimma diskanterna men då magneterna är så starka släppte detta, tog då en träskiva där de monterades med 120 graders vinkel, skruvades med träskruv vilket funkade bra. Provisoriskt delningsfilter med "sockerbitar" byggdes på isskrapor från Jula. På detta vis kan jag ändra motstånden och provlyssna vartefter.
Lyssningsintryck:
Utan dämpning lät det klart diskanthöjt och skrikigt med Pi60. Jag har därefter successivt dämpat till motstånd på 4,5 ohm vilket jag spelar med nu ( Koppling A). Har lite blandade känslor, på viss musik ger tillsatsen en lätthet och luftighet i ljudet, anslag på piano låter mer äkta liksom sopraner och viss körmusik, dvs klart bättre. På annan mer elektronisk musik, t.ex Rammstein kan det ibland bli lite hårt, liksom på lite skrapiga soullåtar från 50- talet ex. Nina Simone.
Dock har jag ännu bara lyssnat via Spotify-->Mobil-->Apt-X--> DAC Hugo 2 så det kan vara bristande kvalitet från källan som lyser igenom (Nina Simone är exempelvis en vinyl vilket man hör på rapet i början av låten). Sannolikt kommer jag att dämpa ytterligare.
Jag har dock fått klar mersmak, en lösning kan ju vara att ha en vippa där tillsatsen kopplas i och ur.
IngOehman skrev:Conan skrev:Kul att se ditt bygge! Jag får väl till nåt liknande men hoppas på att allt också går in i en elektronikbox på 15 x 10 x 5 cm. Verkar inte komma nån leverans i dag så det blir väl nästa vecka som bygget startar för min del.
Ser att det sitter en kondensator på 8.2 uF i filtret. Skulle den inte enligt koppling "A" vara på 820 nF?
Du har helt rätt, på varje punkt.
När det gäller det du kallar elektronikbox så tänker du väl inte placera diskanterna I den, eller? Även induktorer kan kräva omtanke, de är inte kompatibla med metalliska lådor.
Den är 120 grader, fotot är missvisandeAtt vinkeln bör vara 120 grader mellan diskanterna, och att det kräver 60 grader mellan sidorna på träplattan har vi redan gått igenom.
Fel av mig i brådskan, kanske en del Talisker Dark Storm bidrogDetsamma gäller att kondensatorn är 10 gånger för stor (inte konstigt att det ibland låter lite hårt!).
Tack Ingvar för detta råd, det visste jag inte.Men jag vill även råda dig att placera diskanterna nära framkanten av baffeln.
Väggen är dämpad med drygt 10 cm glasull täckt av ett linnetyg - gjorde underverk för ljudetOch gärna dessutom dämpa väggen bakom högtalarna ordentligt om du har högtalarna så där nära väggen.
Jag vet, du nämnde det då du var här senast. De stod lååång tid i min källare för jag hade bestämt mig för att inte montera dem olackade men så föll jag till föga och så går tiden....Högtalarna bör också lackas. MDF är inte ett helt tätt material.
IngOehman skrev:Jag har svårt att tro dig när du säger att träplattans spetsvinkel är 60 grader. En av bilderna visar ju plattan skapligt uppifrån, och det ser definitivt ut som om träplattans spets är på väsentligt mera än 90 grader, typ 120 grader.
Den vinkeln skall alltså vara 60 grader - för att diskanterna skall stråla 120 grader isär.
Vh, iö
i skrev:IngOehman skrev:Jag har svårt att tro dig när du säger att träplattans spetsvinkel är 60 grader. En av bilderna visar ju plattan skapligt uppifrån, och det ser definitivt ut som om träplattans spets är på väsentligt mera än 90 grader, typ 120 grader.
Den vinkeln skall alltså vara 60 grader - för att diskanterna skall stråla 120 grader isär.
Vh, iö
Jag förstår inte hur diskanterna kan vara riktade 120 grader isär när de är monterade dikt an mot kanten av plattan som är vinklad 60 grader (om graderna är som tänkt).
i skrev:IngOehman skrev:Jag har svårt att tro dig när du säger att träplattans spetsvinkel är 60 grader. En av bilderna visar ju plattan skapligt uppifrån, och det ser definitivt ut som om träplattans spets är på väsentligt mera än 90 grader, typ 120 grader.
Vh, iö
Jag förstår inte hur diskanterna kan vara riktade 120 grader isär när de är monterade dikt an mot kanten av plattan som är vinklad 60 grader (om graderna är som tänkt).
IngOehman skrev:Såhär:
Det är alltså vänster diskants strålningsriktning som visas snett ned åt vänster. Den är 60 grader.
Man kan säga att det inte är konstigare än att 60+90+30 grader är 180 grader. Om man lägger ihop vinklarna till vänster alltså.
Vh, iö
oa51 skrev:Nattlordens bild är ju lysande pedagogisk! Tack för den och IÖ:s resonemangNu ser jag att jag tänkt fel, mätt vinkeln 120´i framkant vilket resulterat i att diskanterna spelar 60´emot varandra. Men så är jag ju inte så bra på matte vilket ett begåvningstest inför chefsrekrytering nyligen avslöjade. Presterade däremot lysande på de verbala testen......
Jag får såga till en ny träbit med rätt vinkel, dvs 60´. TACK FÖR ER HJÄLP! Utan denna tråd skulle jag ha en tillsats med fel vinkel och med en delningsfrekvens låångt under det optimala. Rena turen att jag inte spelat sönder elementen. Tills vidare har jag kopplat in en konding på 1uF och nu är all vasshet och hårdhet borta.
Visst är faktiskt.io ett underbart ställe?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster