Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Re: Nån som har testat Ino Audios efterklangsstöd es2 ?

Inläggav DVD-ai » 2018-08-18 16:07

8,2uf är ju 820nf :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2018-08-18 16:35

8,2uf är ju 820nf

Det var just så jag tänkte när jag rotade i skrotlådan och tänkte att jag har ju allt hemma...... :oops:
Blev fel på en tiopotens. Jag får göra om och göra rätt!
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2018-08-18 18:56

Sen får jag i mina skisser till vinkeln mellan elementen som lite större än vad det ser ut på dina bilder om varje ska vinklas ut 60 grader från "on axis" men det kanske är en synvilla. "Spetsen" framåt på träplattan där elementen sitter borde väl ha en vinkel på 60 grader eller tänker jag fel?

Vinkeln är klart större än vad det ser ut på bilderna, perspektivet blir fel eller så har det med skalningan av bilden. Jag har gjort spetsen 120´så att varje högtalare spelar 60´från mittaxeln eller nollpunkten enligt IÖ:s råd:
Ett bra knep om man använder två T22-oa per kanal, är att ansluta
dem ur fas med varandra och placera dem så att de spelar i en riktning
120 grader från varandra, antingen siktande bakåt (om man har en
reflekterande vägg bakom högtalarna) eller siktande mot lyssnarna
(det vill säga +/- 60 grader från. Nollgradersaxeln blir då en "död axel"
(vilket är en bra grej) tack vare att de är anslutna i motfas med varan-
dra (jag föreslår att de yttre ansluts i fas, medan de inre ansluts med
omvänd fas).
OA51,OA51kloner, 3st OA116, OA14, 2st OA12, OD11, Bremen 3D8, Martin Logan ESL, Snell EIII, Ino pi60, EPS-1,8st LTS B1h, 10 st SLS 10´(42l slutna) samt 6st Bremenbasar i 27l slutna lådor.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-08-18 19:16

DVD-ai skrev:8,2uf är ju 820nf :)

men kära hjärtanes då.... stegen är oftast tre... då även i detta fallet....så 8200 nF om jag får be.

( Rent generellt... Ångström är väl den enheten som strular mest... men det får man väl ta eftersom den ligger i rätt område för vissa saker och han var medlem av Fysiografiska sällskapet i Lund från 1866.... )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-08-18 19:50

oa51 skrev:
Sen får jag i mina skisser till vinkeln mellan elementen som lite större än vad det ser ut på dina bilder om varje ska vinklas ut 60 grader från "on axis" men det kanske är en synvilla. "Spetsen" framåt på träplattan där elementen sitter borde väl ha en vinkel på 60 grader eller tänker jag fel?

Vinkeln är klart större än vad det ser ut på bilderna, perspektivet blir fel eller så har det med skalningan av bilden. Jag har gjort spetsen 120´så att varje högtalare spelar 60´från mittaxeln eller nollpunkten enligt IÖ:s råd:
omvänd fas).

Men om spetsen på träbiten är 120 grader, så är varje element invinklat 30 grader från "on axis" (30 + 30 + 120 = 180 dvs planet "on axis"). Spetsen på träbiten ska vara 60 grader om invinklingen för varje element ska vara 60 grader (60 + 60 + 60 = 180). Eller så är jag helt ute och cyklar och ber om ursäkt för förvirringen... :oops:

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-08-18 20:02

Nattlorden skrev:

men kära hjärtanes då.... stegen är oftast tre... då även i detta fallet....så 8200 nF om jag får be.

( Rent generellt... Ångström är väl den enheten som strular mest... men det får man väl ta eftersom den ligger i rätt område för vissa saker och han var medlem av Fysiografiska sällskapet i Lund från 1866.... )

Tycker själv att enheterna för tryck är ett helsike med N/mm2, bar, Torr, psi, pascal, mVp, mHg, atm och allt vad dom hittar på. :evil:

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2018-08-18 20:09

Invinklingsresonemangen verkar för mig vara helt uppåt väggarna.
Alltså: Om elementen är sida vid sida och riktade åt samma håll är de vinklade 0 grader.
Om de är vinklade vinkelrätt gentemot varandra, t ex en är riktad "framåt" och den andra rakt till vänster, är de vinklade 90 grader dem emellan.
Om de är rygg mot rygg, dvs riktade helt i motsatt riktning mot varandra, är de vinklade 180 grader dem emellan .
120 grader hamnar alltså emellan de två sista exemplen.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2018-08-18 21:20

+1 med en invändning:
Mitt emellan 180´ och 90´ blir väl 135´ så 120´hamnar 1/3 (90+30) mellan 90 och 180 grader :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2018-08-18 21:38

Nattlorden skrev:

Ja det stämmer så bra så, och min mening var att skriva just 8200nf :?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-08-18 21:50

DVD-ai skrev:Hur kan man alls drar den slutsatsen av det som Nattlorden skriver...? 8O

Hahaha

Han bara trollar, som vanligt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-08-18 21:53

Conan skrev:
Johan_Lindroos skrev:För att det ska bli så fin dipol som möjligt även vid höga frekvenser bör elementen vara så tätt ihop som möjligt.

Har inte fått min låda än men jag skissade lite på ett papper och om jag har båda elementen utvinklade 60 grader från "rakt fram" och sätter dom så tätt det går (magneterna mot varandra hörn-mot-hörn) så blir det ett "gap" på säg 3 - 4 cm mellan elementens yttersidor i mitten. Vill man ha dem så tätt som möjligt kanske man skulle sätta dem ovanpå varandra?

Nej, de skall inte sitta tätare än möjligt. :)

Och de skall (typ nästan måste) sitta sida vid sida för att de skall blir rätt funktion, och de skall vara fasvända i förhållande till varandra. Jag föreslår att de inre är fasvända, men det kan vara kul att testa även motsatsen.

Vh, iö

- - - - -

PS. Beroende på väggen bakom högtalarnas akustiska skick kan man även i förekommande fall med framgång vända diskanterna bakåt istället för framåt. Det vill säga om väggen bakom högtalarna är en ordentlig bit bort (någon meten?) och reflekterar en del ljud.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-08-18 22:01

oa51 skrev:
8,2uf är ju 820nf

Det var just så jag tänkte när jag rotade i skrotlådan och tänkte att jag har ju allt hemma...... :oops:
Blev fel på en tiopotens. Jag får göra om och göra rätt!

Rätt är att 820 nF är 0,82 uF och att 8,2 uF är 8200 nF, vilket dock inte är ett okej sätt att skriva 8,2 uF.

Grundprincipen är att man oftast väljer det sätt som ger färst tecken, komma oräknat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-08-18 22:04

i skrev:Invinklingsresonemangen verkar för mig vara helt uppåt väggarna.
Alltså: Om elementen är sida vid sida och riktade åt samma håll är de vinklade 0 grader.
Om de är vinklade vinkelrätt gentemot varandra, t ex en är riktad "framåt" och den andra rakt till vänster, är de vinklade 90 grader dem emellan.
Om de är rygg mot rygg, dvs riktade helt i motsatt riktning mot varandra, är de vinklade 180 grader dem emellan .

Javisst. Allt det du skriver är helt riktigt.

Men vad är det som är uppåt väggarna?

Vh, iö

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2018-08-18 22:08

IngOehman skrev:
i skrev:Invinklingsresonemangen verkar för mig vara helt uppåt väggarna.

Javisst. Allt det du skriver är helt riktigt.

Men vad är det som är uppåt väggarna?

Vh, iö

Jag uppfattade resonemanget som förvirrande, kulminerande med Conan, citat:

"Men om spetsen på träbiten är 120 grader, så är varje element invinklat 30 grader från "on axis" (30 + 30 + 120 = 180 dvs planet "on axis"). Spetsen på träbiten ska vara 60 grader om invinklingen för varje element ska vara 60 grader (60 + 60 + 60 = 180). Eller så är jag helt ute och cyklar och ber om ursäkt för förvirringen... :oops:"

Jag kanske missförstår?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-08-18 22:10

Nu tror jag jag fattar vad som kommenterades:

Conan skrev:
oa51 skrev:

omvänd fas).

Men om spetsen på träbiten är 120 grader, så är varje element invinklat 30 grader från "on axis" (30 + 30 + 120 = 180 dvs planet "on axis"). Spetsen på träbiten ska vara 60 grader om invinklingen för varje element ska vara 60 grader (60 + 60 + 60 = 180). Eller så är jag helt ute och cyklar och ber om ursäkt för förvirringen... :oops:

Du har helt rätt. Bortsett ifrån att jag skulle ha kallat det du kallar "invinklingen" för utvinklingen.

Om man gör en träplatta som guide så skall den snett framåtpekande spetsen på den vara 60-gradig. Man kan se det som att varje sidas tangent då pekar 30 grader framför "rakt åt sidan", och om två element pekar rakt åt varsin sida så är det 180 grader emellan dem. 180 minus 30 minus 30 är mycket riktigt 120 grader. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-08-18 22:16

Conan skrev:Kul att se ditt bygge! Jag får väl till nåt liknande men hoppas på att allt också går in i en elektronikbox på 15 x 10 x 5 cm. Verkar inte komma nån leverans i dag så det blir väl nästa vecka som bygget startar för min del.

Ser att det sitter en kondensator på 8.2 uF i filtret. Skulle den inte enligt koppling "A" vara på 820 nF?

Du har helt rätt, på varje punkt.

När det gäller det du kallar elektronikbox så tänker du väl inte placera diskanterna I den, eller? Även induktorer kan kräva omtanke, de är inte kompatibla med metalliska lådor.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-08-18 22:20

Jag märker att jag läser tråden från fel håll... har just kommit till slutet av sidan ett...

oa51 skrev:Här kommer lite bilder och erfarenheter från mitt lattjande:

Bild
Bild
Bild

OA-51 skrev:Jag har sedan byte från OA51:3 till Pi60 varit nöjd men ibland saknat den luftighet som Carlssonhögtalarna gav. Dock var mina subjektivt diskanthöjda och aggressiva på viss musik. Därför var jag mycket intresserad av denna lösning.

Började med att smältlimma diskanterna men då magneterna är så starka släppte detta, tog då en träskiva där de monterades med 120 graders vinkel, skruvades med träskruv vilket funkade bra. Provisoriskt delningsfilter med "sockerbitar" byggdes på isskrapor från Jula. På detta vis kan jag ändra motstånden och provlyssna vartefter.

Lyssningsintryck:
Utan dämpning lät det klart diskanthöjt och skrikigt med Pi60. Jag har därefter successivt dämpat till motstånd på 4,5 ohm vilket jag spelar med nu ( Koppling A). Har lite blandade känslor, på viss musik ger tillsatsen en lätthet och luftighet i ljudet, anslag på piano låter mer äkta liksom sopraner och viss körmusik, dvs klart bättre. På annan mer elektronisk musik, t.ex Rammstein kan det ibland bli lite hårt, liksom på lite skrapiga soullåtar från 50- talet ex. Nina Simone.
Dock har jag ännu bara lyssnat via Spotify-->Mobil-->Apt-X--> DAC Hugo 2 så det kan vara bristande kvalitet från källan som lyser igenom (Nina Simone är exempelvis en vinyl vilket man hör på rapet i början av låten). Sannolikt kommer jag att dämpa ytterligare.

Jag har dock fått klar mersmak, en lösning kan ju vara att ha en vippa där tillsatsen kopplas i och ur.

Att man skall ha en vippa tycker jag är en självklarhet.

Att vinkeln bör vara 120 grader mellan diskanterna, och att det kräver 60 grader mellan sidorna på träplattan har vi redan gått igenom. Detsamma gäller att kondensatorn är 10 gånger för stor (inte konstigt att det ibland låter lite hårt! ;)).

Men jag vill även råda dig att placera diskanterna nära framkanten av baffeln. Och gärna dessutom dämpa väggen bakom högtalarna ordentligt om du har högtalarna så där nära väggen.

Högtalarna bör också lackas. MDF är inte ett helt tätt material.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-08-18 22:43

IngOehman skrev:
Conan skrev:Kul att se ditt bygge! Jag får väl till nåt liknande men hoppas på att allt också går in i en elektronikbox på 15 x 10 x 5 cm. Verkar inte komma nån leverans i dag så det blir väl nästa vecka som bygget startar för min del.

Ser att det sitter en kondensator på 8.2 uF i filtret. Skulle den inte enligt koppling "A" vara på 820 nF?

Du har helt rätt, på varje punkt.

När det gäller det du kallar elektronikbox så tänker du väl inte placera diskanterna I den, eller? Även induktorer kan kräva omtanke, de är inte kompatibla med metalliska lådor.

Nej diskanterna själva ska sitta utanför lådan. Låter nog lite "instängt" annars. :D Lådan är av plast. Förstärker nog med en träplatta inne i lådan som elementen skruvas fast i.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2018-08-18 23:19

Tack Ingvar för feedback!
Att vinkeln bör vara 120 grader mellan diskanterna, och att det kräver 60 grader mellan sidorna på träplattan har vi redan gått igenom.
Den är 120 grader, fotot är missvisande
Detsamma gäller att kondensatorn är 10 gånger för stor (inte konstigt att det ibland låter lite hårt! ;)).
Fel av mig i brådskan, kanske en del Talisker Dark Storm bidrog :oops: Nya kondensatorer beställda!
Men jag vill även råda dig att placera diskanterna nära framkanten av baffeln.
Tack Ingvar för detta råd, det visste jag inte.
Och gärna dessutom dämpa väggen bakom högtalarna ordentligt om du har högtalarna så där nära väggen.
Väggen är dämpad med drygt 10 cm glasull täckt av ett linnetyg - gjorde underverk för ljudet :) Slutgiltig placering av Pi60 är inte bestämd, tänkte vänta med det tills basmodulerna är inkopplade.
Högtalarna bör också lackas. MDF är inte ett helt tätt material.
Jag vet, du nämnde det då du var här senast. De stod lååång tid i min källare för jag hade bestämt mig för att inte montera dem olackade men så föll jag till föga och så går tiden....

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-08-19 10:50

Jag har svårt att tro dig när du säger att träplattans spetsvinkel är 60 grader. En av bilderna visar ju plattan skapligt uppifrån, och det ser definitivt ut som om träplattans spets är på väsentligt mera än 90 grader, typ 120 grader.

Den vinkeln skall alltså vara 60 grader - för att diskanterna skall stråla 120 grader isär.

Vh, iö

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2018-08-19 10:59

IngOehman skrev:Jag har svårt att tro dig när du säger att träplattans spetsvinkel är 60 grader. En av bilderna visar ju plattan skapligt uppifrån, och det ser definitivt ut som om träplattans spets är på väsentligt mera än 90 grader, typ 120 grader.

Den vinkeln skall alltså vara 60 grader - för att diskanterna skall stråla 120 grader isär.

Vh, iö

Jag förstår inte hur diskanterna kan vara riktade 120 grader isär när de är monterade dikt an mot kanten av plattan som är vinklad 60 grader (om graderna är som tänkt).
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-08-19 11:22

i skrev:
IngOehman skrev:Jag har svårt att tro dig när du säger att träplattans spetsvinkel är 60 grader. En av bilderna visar ju plattan skapligt uppifrån, och det ser definitivt ut som om träplattans spets är på väsentligt mera än 90 grader, typ 120 grader.

Vh, iö

Jag förstår inte hur diskanterna kan vara riktade 120 grader isär när de är monterade dikt an mot kanten av plattan som är vinklad 60 grader (om graderna är som tänkt).

Se vinkeln 120 grader i elementens strålningsriktning "on axis". Varje element är utvinklat 60 grader från rakt fram och då "skjuter" elementen 120 grader från varandra.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-08-19 11:42

i skrev:

Vh, iö

Strålningsvinkeln är ju vinkelrät från de sågade kanterna, alltså +90 grader.

Om plattans "spets" är 60 grader så är respektive sida 30 grader från mittaxeln. Minus 30 grader närmare bestämt, den vänstra kanten pekar åt höger och den högra åt vänster.

Och -30 grader plus 90 blir 60. Konstigare än så är det inte.

Och +/- 60 är 120 skillnad.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-08-19 11:45

Såhär:

IMG_1419.JPG
IMG_1419.JPG (980.26 KiB) Visad 5409 gånger

Det är alltså vänster diskants strålningsriktning som visas snett ned åt vänster. Den är 60 grader.

Man kan säga att det inte är konstigare än att 60+90+30 grader är 180 grader. Om man lägger ihop vinklarna till vänster alltså.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-08-19 12:11

Eller så här (vinklar överdrivna)
Bild
(vinkelsumman i en fyrhörning 360 grader)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2018-08-19 13:00

IngOehman skrev:Såhär:

IMG_1419.JPG

Det är alltså vänster diskants strålningsriktning som visas snett ned åt vänster. Den är 60 grader.

Man kan säga att det inte är konstigare än att 60+90+30 grader är 180 grader. Om man lägger ihop vinklarna till vänster alltså.

Vh, iö

Tack för bilden! Nu förstår jag resonemanget.
Jag resonerade som så att 0 grader motsvarade en vågrät linje (sedd i din bild) och att 180 grader motsvarade en lodrät linje (dvs vänster resp höger blir diametralt motsatt, dvs ev diskanter blir "rygg mot rygg").
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-08-19 16:55

Det var så lite så.

Vh, iö

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2018-08-19 17:07

Nattlordens bild är ju lysande pedagogisk! Tack för den och IÖ:s resonemang :D Nu ser jag att jag tänkt fel, mätt vinkeln 120´i framkant vilket resulterat i att diskanterna spelar 60´emot varandra. Men så är jag ju inte så bra på matte vilket ett begåvningstest inför chefsrekrytering nyligen avslöjade. Presterade däremot lysande på de verbala testen......

Jag får såga till en ny träbit med rätt vinkel, dvs 60´. TACK FÖR ER HJÄLP! Utan denna tråd skulle jag ha en tillsats med fel vinkel och med en delningsfrekvens låångt under det optimala. Rena turen att jag inte spelat sönder elementen. Tills vidare har jag kopplat in en konding på 1uF och nu är all vasshet och hårdhet borta.

Visst är faktiskt.io ett underbart ställe? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-08-19 17:16

oa51 skrev:Nattlordens bild är ju lysande pedagogisk! Tack för den och IÖ:s resonemang :D Nu ser jag att jag tänkt fel, mätt vinkeln 120´i framkant vilket resulterat i att diskanterna spelar 60´emot varandra. Men så är jag ju inte så bra på matte vilket ett begåvningstest inför chefsrekrytering nyligen avslöjade. Presterade däremot lysande på de verbala testen......

Jag får såga till en ny träbit med rätt vinkel, dvs 60´. TACK FÖR ER HJÄLP! Utan denna tråd skulle jag ha en tillsats med fel vinkel och med en delningsfrekvens låångt under det optimala. Rena turen att jag inte spelat sönder elementen. Tills vidare har jag kopplat in en konding på 1uF och nu är all vasshet och hårdhet borta.

Visst är faktiskt.io ett underbart ställe? :)

Så lite så! Tyckte det borde finnas ett bra sätt att visualisera det, så jag kladdade på baksidan av en valblankett som jag inte tänkt använda... (så nog finns det användning för alla partier :lol: ) och så blev det när jag minimerade ihop det.

Ja, faktiskt är underbart... bra att kunna dra sitt strå till stacken ibland... man har ju ruskigt många poster och de flesta är sociala/humorisktiska.

Lycka till.... själv funderat över efterklangsstödet vid några tillfällen, men verkar klara mig bra utan.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-08-19 17:50

Enkel plan geometri är ett område jag brukar tycka att jag behärskar någorlunda, men det var nåt med det här som gled undan, hjärnan protesterar lite. Intressant. Tack båda för illustrationerna.
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino