Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Omröstningen slutade 2018-08-31 21:27

1. Mycket långt ifrån hur det låter live
5
16%
2. Ganska långt ifrån hur det låter live
18
56%
3. Ganska nära hur det låter live
6
19%
4. Det låter likadant genom stereon som live ! - beskriv din anläggning!
3
9%

Antal röster : 32

Användarvisningsbild
gopnik

Re: Hur långt från verkligheten är du med ljudet hemma ?

Inläggav gopnik » 2018-08-31 22:23

Det är klart det blir lite latjo vågformer, om så bara på grund av harmlösa fasvridningar och lågpassbeteendet. Men vad tycker du är specifikt intressant, och hur relaterar man det till hörbarhet? :)
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2018-08-31 22:49

Här hemma låter det precis som det gör. Och jag gillar det!

Damens benchmark är John Bonhams trumspel i Moby Dick från How the West Was Won. På en nivå där slutstegen nästan klipper.

Det gillar jag också!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-09-01 00:03

Någon som ser på termisk kompression som en välkommen nivåvariabel loudness?

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-09-01 00:04

Nej. Kompression är ju tvärt om. Man blir av med de sköna sparkarna i magen och får stå ut med öronskärande medelnivå i stället. :cry:
*inaktiv*

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-09-01 00:30

gopnik skrev:Nej. Kompression är ju tvärt om. Man blir av med de sköna sparkarna i magen och får stå ut med öronskärande medelnivå i stället. :cry:

Ska vi summera de senaste sidorna med det?

Aktiv drivning av högtalare medför kompression. Det tar bort de sköna sparkarna i ljudet och det enda som är kvar är en öronskärande medelnivå.
Passiva högtalare är ett måste för att man ska komma så nära verkligheten som möjligt med ljudet i hemmamiljö. :D

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-09-01 00:42

goat76 skrev:hemmamiljö. :D

Varför begränsa ambitionerna så? Jag vill se en regelapa anlända till spelning med en helt skottkärra drosslar för att ratta in konsertljudet. 8) Det finns inga genvägar! Var är min handkräm?
*inaktiv*

jansch

Inläggav jansch » 2018-09-01 06:35

goat76 skrev:
gopnik skrev:Nej. Kompression är ju tvärt om. Man blir av med de sköna sparkarna i magen och får stå ut med öronskärande medelnivå i stället. :cry:

Aktiv drivning av högtalare medför kompression. Det tar bort de sköna sparkarna i ljudet och det enda som är kvar är en öronskärande medelnivå.
Passiva högtalare är ett måste för att man ska komma så nära verkligheten som möjligt med ljudet i hemmamiljö. :D

Skämtar du? Alltså att passiva högtalar har mindre kompression??

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-09-01 07:44

jansch skrev:
gopnik skrev:
DanNorman skrev:Kan någon/några skarpa hjärnor utforma ett mätförfarande för att mäta kompression hos högtalarelement? Jag tycker att både transient (?) och mer långvarig (rms?) kompression är intressant att mäta. Låt säga att man har tillgång till signalkälla, förstärkare, mikrofon, multimeter, labbnätaggregat, oscilloskop, termometer samt alla möjliga elektriska komponenter och möjlighet att variera lufttemperaturen. Hur gör man då?

Om man antar att mikrofonen är perfekt *harkel* så borde man kunna dra av ett *sirp*, spara kurvan, mosa på en massa rosa brus på hög effekt en stund, köra ett nytt *sirp* precis direkt efteråt - och sedan jämföra. För någon sorts transientkompression kan man räkna ut hur hög en puls borde vara via småsignalsbeteendet och sedan dra på en sju-jävla-helvetes-puls - och hoppas att elementet håller! :D 8O - och sen jämföra det förväntade med det faktiska.

Någon som ser några problem med det testförfarandet? :?:
Förutom det där med den perfekta mikrofonkedjan ... men jag killgissar helt vilt att dess eventuella dynamikproblem är mindre än högtalarens. (Eller, Roger ... kanske?)

Mämikrofonen har inga problem alls med kompression eller "dynamikproblem". Att mäta de nivåer som högtalare kan prestera är en "baggis" för en helt vanlig standard mätmikrofon. Den vanligaste mätmikrofonen för högtalarmätningar är nog B&K 4191 och den hänger med till över 160dB.
Alltså, t.ex. 120dB(SPL) vilket få HiFi högtalare fixar är ju då som en fis i universum.

Jag har försökt mäta termisk kompression för över 40 år sedan och misslyckades totalt. Använde då B&K 4135 eller ev. en föregångare. Då på en JBL K140, fick inga vederhäftiga resultat.

Det verkar vara fler än du som misslyckats. Det finns inga verifierade mätningar som visar att fenomenet skulle vara ett problem nånstans med normala element på nätet. Termisk kompression som begrepp finns naturligtvis men jag finner det synnerligen konstigt att ingen kunnat visa den med mätningar i en högtalare . Jag undrar hur stort problemet egentligen är ? Varför använder tex Genelec inte teknik för att motverka fenomenet ? De är väl inte helt okunniga ?
De har direktkopplade element i sina aktiva monitorer .

Eftersom man väldigt enkelt med en aktivt driven högtalare teoretiskt kan trolla bort dendär påstådda kompressionen i en diskant med ett litet motstånd i serie ( tex jämföra inget motstånd, 2,7 ohm eller 10 ohm ) så kan man ju lyssna.
Det var precis så jag gjorde i denna tråd:
viewtopic.php?f=10&t=67072&p=1975710&hilit=Motstånd+diskant#p1975710

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2018-09-01 08:26

Bygger man med element med låg verkningsgrad och hög effekttålighet och man vill spela högt kan man ju tänka sig att det händer. Bygger man med högre verkningsgrad så kan man ju tänka sig att det inte händer. Sen finns det väl någon brytpunkt någonstans beroende på lyssningsnivå. Personligen tror jag inte att det går att mäta något särskilt stort problem hos mig med drivers som ger ungefär 114dB/m/W och matas med ungefär 1W som mest. Detta trots att jag använder elektroniska delningsfilter, tycker det doftar tumregler om begreppet.

/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-09-01 10:58

"Elektroniska delningsfilter" är ingen tumregel, det är en mojäng som delar upp frekvensområdet i flera delar, före effektförstärkaren.

Som du skriver blir den termiska kompressionen lägre (för en given lyssningsnivå) om de högtalare man använder har extremt hög verkningsgrad OCH de inte har lika mycket lägre effekttålighet (nota bene!). Hög känslighet och lika mycket lägre effekttålighet vinner man dock ingenting på.

Det kan även nämnas att termisk kompression inte bara behöver handla om nivåförluster utan kan även yttra sig som klanglig kantring, t ex om man har olika mycket termisk kompression i olika register.

Säg att man t ex kombinerar ett kompressionshorn (för PA) med en känslighet om 115 dB och en effekttålighet om 40 W (vilket kan jämföras med ett mera normalt hifi-diskantelement med en känslighet om 89 dB och en effekttålighet om 10 W) med ett bassystem med en känslighet om 97 dB och en effekttålighet om 25 W (vilket kan jämföras med en hifi-bas som kanske har en känslighet om 88 dB och en effekttålighet om 200 W), det senare kan vara ett äldre stort baselement med lätt kon och väldigt liten talspole, så blir kompressionen i kompressordrivern sannolikt så låg att den är omätbar medan baselementet med den höga känsligheten men låga effekttåligheten kommer att drabbas av kompression värre än HiFi-baselementet!

Då får man ett system som kantrar, ett som kommer att låta gällare ju starkare man spelar. Frånvaron av termisk kompression I BARA ETT REGISTER kan helt enkelt göra att det registret sticker fram.

Bara för att undvika missförstånd - jag talar inte om ditt system utan för generellt gällande resonemang.

Jag skall inte säga att det är en svaghet med aktiva system, detta att man kan "råka" kombinera ihop element utan hänsyn till deras känslighet, men det är en faktor som ofta glöms bort. :? Balansen är helt enkelt viktigare än absolutvärdet för den termiska kompressionen, eftersom örat är känsligare för klangfel än för avvikelser från en dynamisk utveckling som man ändå behövt gissa.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-09-01 11:22, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2018-09-01 11:20

IngOehman skrev:"Elektroniska delningsfilter" är ingen tumregel, det är en mojäng som delar upp frekvensområdet i flera delar, före effektförstärkaren.

Som du skriver blir den termiska kompressionen lägre (för en given lyssningsnivå) om de högtalare man använder har extremt hög verkningsgrad OCH de inte har lika mycket lägre verkningsgrad (nota bene!). Hög känslighet och lika mycket lägre effekttålighet vinner man dock ingenting på.

Vh, iö

Ska det inte vara ”OCH de inte har lika mycket lägre effekttålighet (nota bene!)”? Eller är det något jag missat?

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-09-01 11:21

Du har helt rätt, jag rättar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-09-01 11:27

jansch skrev:
goat76 skrev:

Skämtar du? Alltså att passiva högtalar har mindre kompression??

Eftersom det gopnik och goat76 skriver är riktigt (passiva högtalare har praktiskt taget undantagslöst lägre termisk kompression allt annat lika) så tror jag inte han/dom skämtar.

Däremot är deras beskrivning av termisk kompression lite felaktig/potentiellt missledande. Termisk kompression påverkar inte nämnvärt transientdynamiken. Det är nämligen ett trögt fenomen. Det tar tid att värma upp en talspole således att den med sin ökande resistans ger ett tapp i känsligheten. Endast de mycket långsamma dynamiska förloppen mildras. De kortvariga påverkas inte nämnvärt.

Kort sagt: Termisk kompression har upplevelsemässigt typ noll likheter med hur en kompressor (normalt använd) påverkar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-09-01 11:38

rajapruk skrev:Någon som ser på termisk kompression som en välkommen nivåvariabel loudness?

I PA-sammanhang har jag hört folk argumentera poänger med den termiska kompressionen.

Först och främst skall jag väl då nämna att man ofta har MYCKET signifikanta kompressioner i högspelande PA-sammanhang. 3 dB eller mera är ingen ovanlighet. Och vad är då poängen med detta?

Dessa saker kan argumenteras (därmed inte sagt att jag håller med):

1. Det är bra att systemet bromsar lite när det spelas väldigt starkt och länge.

2. Den termiska kompressionen som sådan gör förloppen mjukare och minskar risken att elementen skall spelas sönder. Ett system som ställs in och sedan spelas med orörd volymregel, och som landar på 3 dB kompression, kommer bara att upphettas med cirka 70% av effekten mot vad som hade varit fallet utan kompression. 3 dB kanske leder någon att tro att även ineffekten måste ha halverats, men temperaturökningen och den från det ökande resistansen i talspolen, sänker även verkningsgraden.

3. Det finns ju ändå autokompression (klipphindrande) i så många PA-slutsteg, så det är ingen nackdel att även högtalarna komprimerar lite.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-09-01 11:42

Tangband skrev:Gopnik, visa lite relevanta mätningar , du är ju helt ute och cyklar med dina påståenden som saknar förankring i verkligheten. Jag är beredd att ompröva mitt ställningstagande, men jag behöver se bevis för att de där påstodda fördelarna med passiv drift existerar.

Låg nivå.

Du skriver saker som är okunniga och felaktiga, du hoppar samtidigt på dem som har rätt, och du kräver dessutom att DE skall göra ansträngningar för att övertyga dig om att det du missförstått är fel! 8O

Du kan studera dessa saker själv, om du vill lära dig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2018-09-01 11:44

Det stämmer säkert att det inte liknar pålagd studiokompressor.
Temperaturen ändras dock synbarligen ganska fort ändå, tänker jag när jag ser sånt:
Bild
(https://www.klippel.de/know-how/measure ... ature.html)

Men skalan gör det svårt att se. En kompressor har väl en attacktid < 100 ms eller nåt och intervallen på x-axeln är här 50 s. Men jag trodde att det handlade om ännu långsammare förlopp - detta kan vara ett otypiskt exempel?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-09-01 11:45

Tangband skrev:Det verkar vara fler än du som misslyckats. Det finns inga verifierade mätningar som visar att fenomenet skulle vara ett problem nånstans med normala element på nätet.

Du har fortfarande inte ens tittat på Lilltrolls tråd? Det där om att vara öppen för att ändra sig var bara snack, eller?
Almen skrev:
rajapruk skrev:Borde bryta ur detta till egen tråd.

Finns redan en (från 2007): Lilltroll mäter
*inaktiv*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-09-01 11:56

Tangband skrev:
gopnik skrev:
ställetdärmanskulleläsapå skrev:One of the great claims (which is completely true) for first order crossovers is that they have excellent transient response. This may well be true of the filter, but what of the loudspeaker? The degree of control offered is not good, although surprisingly (or not), it is better than second or third order filters. All passive filters will cause the amplifier to have a rather tenuous grip on the driver behaviour at best, and in extreme cases may allow a speaker to go 'AWOL' at some frequencies.

Smörja. Läs och förstå vad Lilltroll visar i stället för vad random dude på nätet spekulerar i. Det här är ju från en gök som precis upptäckt begreppet dämpfaktor och går full retard på det. :roll:
Låt RE hålla sig till kretskortslayouter.

"patrikf wrote:
Jag har lite undringar ang det du skriver.
Den första gäller högtalare med motorstarka baselement. Här har jag hört att den högre dämpfaktorn som erhålls med aktiv delning ska ge fastare och mer välartikulerad bas. Det är också min erfarenhet, men den är ju inte så stor, och det kan bero på annat också :wink:

IÖ wrote:
Nu talar vi om högtalarelement som man vill använda i deras EMK-kontrollerade område.

Då är det precis som du skriver; att lägre drivimpedans ger lägre Q-värden. Förutsättningarna för artikulation är bättre vid låga Q-värden än vid höga (som lagrar energi). När Q (resonansvilligheten*) hos systemets olika resonanser överstiger 0,5 börjar systemet bli förmöget att lagra energi vid specifika frekvenser. :(

När det gäller högfrekventare resonanser än de fundamentala, kort sagt resonanser i det masskontrollerade området, så finns det inga etydiga samband mellan lågohmighet i drivningen och lågt Q-värde. I många fall är förhållandet svagt, men omvänt! tyv rivning gr ju lite bättre fundament för membranresonanser att ta spjärn emot. :(

Kort sagt: Du har helt rätt. I lågfrekvensområdet är det i regel bäst att driva högtalarelement lågohmigt. Det är dock alltid en balansgång, eftersom det EMK-styrda området i sig är smalbandigt, och det är bara på toppen av EMK-området som den termiska kompressionen är noll. I system med mycket lågohmig drivning (vilket är gynnsamt ut både artikulationssynpunkt och distorsionssynpunkt) är det därför lätt hänt att de ändrar klanglig karaktär rätt kraftigt med medeleffetnivån.

Är inte helt på det klara med vad du vill ha sagt med ditt citat.

Jag skulle vilja skriva under på gopniks "recension", och undrar därför om du anser att det som du citerat från mig skulle motsäga den negativa recensionen som gopnik gör? Och i så fall hur?

Vh, iö

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-09-01 12:05

gopnik skrev:
Tangband skrev:Det verkar vara fler än du som misslyckats. Det finns inga verifierade mätningar som visar att fenomenet skulle vara ett problem nånstans med normala element på nätet.

Du har fortfarande inte ens tittat på Lilltrolls tråd? Det där om att vara öppen för att ändra sig var bara snack, eller?
Almen skrev:
rajapruk skrev:Borde bryta ur detta till egen tråd.

Finns redan en (från 2007): Lilltroll mäter

Menar du detta konstaterande av lilltroll- att det inte fanns nåt att hämta med passiva komponenter före diskantelementet ?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-09-01 12:06

jansch skrev:
gopnik skrev:
DanNorman skrev:Kan någon/några skarpa hjärnor utforma ett mätförfarande för att mäta kompression hos högtalarelement? Jag tycker att både transient (?) och mer långvarig (rms?) kompression är intressant att mäta. Låt säga att man har tillgång till signalkälla, förstärkare, mikrofon, multimeter, labbnätaggregat, oscilloskop, termometer samt alla möjliga elektriska komponenter och möjlighet att variera lufttemperaturen. Hur gör man då?

Om man antar att mikrofonen är perfekt *harkel* så borde man kunna dra av ett *sirp*, spara kurvan, mosa på en massa rosa brus på hög effekt en stund, köra ett nytt *sirp* precis direkt efteråt - och sedan jämföra. För någon sorts transientkompression kan man räkna ut hur hög en puls borde vara via småsignalsbeteendet och sedan dra på en sju-jävla-helvetes-puls - och hoppas att elementet håller! :D 8O - och sen jämföra det förväntade med det faktiska.

Någon som ser några problem med det testförfarandet? :?:
Förutom det där med den perfekta mikrofonkedjan ... men jag killgissar helt vilt att dess eventuella dynamikproblem är mindre än högtalarens. (Eller, Roger ... kanske?)

Mämikrofonen har inga problem alls med kompression eller "dynamikproblem". Att mäta de nivåer som högtalare kan prestera är en "baggis" för en helt vanlig standard mätmikrofon. Den vanligaste mätmikrofonen för högtalarmätningar är nog B&K 4191 och den hänger med till över 160dB.
Alltså, t.ex. 120dB(SPL) vilket få HiFi högtalare fixar är ju då som en fis i universum.

Jag har försökt mäta termisk kompression för över 40 år sedan och misslyckades totalt. Använde då B&K 4135 eller ev. en föregångare. Då på en JBL K140, fick inga vederhäftiga resultat.

Hur 17 bär ni er åt för att misslyckas mäta termisk kompression??? 8O

Tumstock är fel mätmetod, okej? Man måste spela så starkt att det blir varm, ok? :wink:

- - -

Enklaste sättet att mäta termisk kompression är nog att spela t ex 200 Hz på en hög effekt (nära effekttålighetsgränsen), och helt enkelt spela in signalen (från starten) med en stationär mikrofon.

Sen jämför man nivån vid start med nivån efter fem minuter, efter en kvart, efter en timme, efter en halv dag...

Det enda svåra med det är att väl är uthärda ljudet... ;)

Om man inte får något vettigt resultat så kan man lägga handen på elementets magnet. Om den inte är het så har man inte spelat på ett sätt som visar att man... kanske inte riktigt förstår vad termisk kompression är...

Lite överkurs är att starta mätningen med en säg 10 sekunder lång signal som är 20 dB svagare (1/100 av effekten) så man skaffar en nivåreferens och slipper vara beroende av att referera till nivån de första ögonblicken på full effekt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2018-09-01 12:10, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-09-01 12:07

Harryup skrev:Bygger man med element med låg verkningsgrad och hög effekttålighet och man vill spela högt kan man ju tänka sig att det händer. Bygger man med högre verkningsgrad så kan man ju tänka sig att det inte händer. Sen finns det väl någon brytpunkt någonstans beroende på lyssningsnivå. Personligen tror jag inte att det går att mäta något särskilt stort problem hos mig med drivers som ger ungefär 114dB/m/W och matas med ungefär 1W som mest. Detta trots att jag använder elektroniska delningsfilter, tycker det doftar tumregler om begreppet.

/Harryup

Jovisst, det är nästan komiskt att de som säger sig INTE förespråka tumregler nu plötsligt gör det ? :?

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-09-01 12:09

Tangband skrev:Menar du detta konstaterande av lilltroll- att det inte fanns nåt att hämta med passiva komponenter före diskantelementet ?

Och precis där diskvalificerade du dig från all fortsatt diskussion. :) Nu blev det helt tydligt att det bara handlar om att plocka körsbär för att rationalisera de ställningstaganden du redan gjort. Jag hoppas den där bubblan av konfimeringsbias och faktaresistens släpper någon gång. All lycka!
*inaktiv*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-09-01 12:13

Tangband skrev:
Harryup skrev:Bygger man med element med låg verkningsgrad och hög effekttålighet och man vill spela högt kan man ju tänka sig att det händer. Bygger man med högre verkningsgrad så kan man ju tänka sig att det inte händer. Sen finns det väl någon brytpunkt någonstans beroende på lyssningsnivå. Personligen tror jag inte att det går att mäta något särskilt stort problem hos mig med drivers som ger ungefär 114dB/m/W och matas med ungefär 1W som mest. Detta trots att jag använder elektroniska delningsfilter, tycker det doftar tumregler om begreppet.

/Harryup

Jovisst, det är nästan komiskt att de som säger sig INTE förespråka tumregler nu plötsligt gör det ? :?

Du ser i syne. Jag har inte sett att någon av dem som invänder mot dina korkade tumregler, förespråkar några tumregler.

Din retorik och totala faktaresistens gör det meningslöst att diskutera med dig.

Vh, iö

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-09-01 12:43

Gopnik/IÖ= visa mätningar som visar att det i vanliga situationer vid en vanlig hemmalyssning blir ett verkligt problem med termisk kompression.
Jag har ju svårt att tro på detta då inget skrivs på DIY-forum och liknande om detta ?
Jag har också svårt att förstå varför tunga aktörer som Genelec totalt negligerar detta påstådda problem i sina aktiva högtalare.
Men vi lämnar diskussionen NU och jag ska en gång till läsa igenom vad ni skrivit.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2018-09-01 13:17

Tangband skrev:Gopnik/IÖ= visa mätningar som visar att det i vanliga situationer vid en vanlig hemmalyssning blir ett verkligt problem med termisk kompression.
Jag har ju svårt att tro på detta då inget skrivs på DIY-forum och liknande om detta ?
Jag har också svårt att förstå varför tunga aktörer som Genelec totalt negligerar detta påstådda problem i sina aktiva högtalare.
Men vi lämnar diskussionen NU och jag ska en gång till läsa igenom vad ni skrivit.

Kan det här vara ett exempel på hur en passiv komponent i serie med en talspole kan bidra positivt? Klicka på bildlänkarna så kan man se hur distortionen minskar med bortåt 10 dB, vilket borde bidra till mer välljud.
lilltroll skrev:OK, frågan kom upp på tal på senaste föreläsningen.

Nu testar jag, hur stor lijariserande verkan har en seriespole tex om utnivån hålls konstant.

Komponenten Le ger typiskt andratonsdist, men så kommer fler hemskheter in, jag seriekopplar elementet med en positiv linjär induktans, så skulle vi kunna minska disten kanske ????

Ritar man upp hela analogin så kan man inse när det är fördel att använda positiv respektive negativa komponenter för linjarisering.

Trolldist 8.01 fixar biffen :)
ORIGINAL
[ Bild ]

Seriekopplar med en typ 0.8 mH spole.

[ Bild ]

Nä men titta, det var inte så dumt.

Både 2:a tonen och 3:e tonen sjunker i mellanregistret.

Slutsats. Ta inte bort spolen även om du bygger digitala delningsfilter :!:

Slänger på en till lika stor spole, vinklade 90 grader från varandra.
[ Bild ]

Slutsats, jag ska ha en rejäl spole i serie!

Men som sagt, det vore trevligt att komma tillbaks till trådämnet.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2018-09-01 13:26

Seriespole före ett baselement är ju känt för att i vissa fall kunna minska disten ( inte kompressionen ) även i ett aktivt system . Det har jag aldrig påstått att den effekten inte finns. Den verkar finnas. Både allram och Lilltroll har ju med mätningar visat att den effekten finns. Jag har läst deras trådar ett antal gånger.
För diskanter finns däremot inga fördelar med passiva komponenter före . Som Lilltroll ( även allram ) konstaterade med sina mätningar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2018-09-01 17:18

Vad DU känner till definierar inte vad som är känt. Saker är kända för dem som känner till sakerna.

Din påtagliga okunskap rimmar illa med att du ändå använder din egen begränsade kunskap som referens för vad som är "känt". Man behöver ju bara läsa den här tråden för att se att det finns massor av människor som är insatta och både känner till och förstår mekanismerna bakom det som du tror är ickeexisterande.

Din tro/övertygelse saknar helt betydelse. Detta är inte en religiös fråga. Fysiken fungerar som den gör hur okunnig om det du är.

paa skrev:
Harryup skrev:
paa skrev:Man kan med envägssystem få ett rimligt frekvensområde med drivers på 4 till 5", men när det gäller att återge stor orkester på naturlig ljudnivå så räcker det inte till, man måste ha pumpkapacitet också. Och det får man inte med ett 5" element eller ännu mindre.

Finns en del hornkonstruktioner ifrån Lowther med bredbandare som verkligen kan ge upplevelsemässigt väldigt naturligt intryck på en del akustiska inspelningar.

/Harryup

Dom har ganska färgat ljud, ibland låter dom fantastiskt men ibland not so much. Och någon riktigt tung bas klarar dom inte. Det brukar sluta med att man provar med subwoofers och superdiskanter, men det går inte bra att integrera med Lowthern, bl.a pga den ojämna frekvensgången och ojämna spridningen. Jean Hiraga hade nån moddning som innebar att man skulle klippa ner den lilla konen ca en cm och dämpa kanten på lilla konen med en tunn sträng butylgummi, samt lägga dämpull mellan inre och yttre konen så skulle man få jämnare frekvensgång. Det blev det kanske, men bättre ljud, knappast.
Det är lite som med alla bredbandare, att man tycker att man är nästan framme, det behövs bara lite si och lite så, så skulle det bli perfekt, men man når aldrig dit.

Det har du förstås helt rätt, liksom att gränsen för anständiga egenskaper med avseende på klanglig nautralitet oftast går vid sisådär 4-5". Men även om du har rätt i det så gällde ju inte frågan om man behövde mångvägiga system för att åstadkomma en vettig klang- och vettiga bandbredds- och spridningsegenskaper, utan om envägssystem var dynamiskt hopplösa.

Och jag vill nog hävda att 15" bredbandare i en väldimensionerad basreflexlåda i förekommande fall kan spela dynamiskt jämfört med de flesta flervägiga normalstora hifi-högtalare.

Kort sagt - jag vidhåller att bredbandsprincipen (om man kan kalla det för en princip) har svagheter, men att de primärt yttrar sig med begränsningar i bandbredd och klangneutralitet. Men visst blir det en sorts kompromiss - ju mera avkall på ljudtrycksförmåga man gör desto bättre envägshögtalare kan man göra sett till klanglig neutralitet.

Det är dock inte själva det faktum att de är envägssystem som ger dynamiska tillkortakommanden då, utan litenheten.

Hur som helst tror jag vi är överens i sak. ;)

Även med Harryup.

Well, kanske med undantag av hur långt man kan komma med lowter-envägssystem? Jag delar här paa:s erfarenhet att de sådana system jag stött på alltid varit tämligen färgande - nästan motsatsen till hur jag tolkar frasen "väldigt naturligt intryck".

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2018-09-01 21:16

Amen
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2018-09-01 22:46

rajapruk skrev:Någon som ser på termisk kompression som en välkommen nivåvariabel loudness?

Nej, den termiska kompressionen för ett flervägssystem kommer att bli olika i de olika registren, för att det går olika mycket energi till de olika högtalarna, och de i sin tur ger olika termisk kompression även vid samma energitillförsel. Resultatet blir att frekvensgången kommer att ändra sig när de olika talspolarna värms upp olika mycket.
Detta är en poäng som en del tillverkare av bredbandshögtalare pekar på, att det inte blir någon sådan förskjutning i frekvensgången, eftersom dom bara har en enda talspole.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2018-09-02 00:14

I så fall har de fel, men det brukar ju tillverkare av bredbandshögtalare ha, så jag ser ingen anledning att tvivla på det! :D
Högtalare har, bredbandselement eller ej, en komplex impedanskurva som varierar med frekvensen. Talspoleupphettning kommer därför påverka klangen även på dessa. Mellanregistret kommer typiskt sjunka tillbaka mer än höga och låga frekvenser. Förutom att den naturligtvis stör lådavstämningen på precis samma komplicerade vis som i en flervägare.

Lägger man dessutom till att bredbandselement typiskt har små, lätta och i värsta fall väldigt korta, illa ventilerade, underhängda talspolar - så bli de ju känsligare för dessa problem än ett delat system där basen har en jättelång, välventilerad talspole i flera lager av grov tråd och stor massa, i ett djupt magnetgap. Och diskanten har så hög känslighet och sväljer så lite effekt att det blir ett mindre problem av det skälet.
Dessutom måste en ensam talspole ta hand om hela uppvärmningen. Det låter inte som en helt fantastisk sales pitch - om man försöker sälja in envägare så. 8O
*inaktiv*

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi