Moderator: Redaktörer
gopnik skrev:Nej. Kompression är ju tvärt om. Man blir av med de sköna sparkarna i magen och får stå ut med öronskärande medelnivå i stället.
goat76 skrev:hemmamiljö.
goat76 skrev:gopnik skrev:Nej. Kompression är ju tvärt om. Man blir av med de sköna sparkarna i magen och får stå ut med öronskärande medelnivå i stället.
Ska vi summera de senaste sidorna med det?
Aktiv drivning av högtalare medför kompression. Det tar bort de sköna sparkarna i ljudet och det enda som är kvar är en öronskärande medelnivå.
Passiva högtalare är ett måste för att man ska komma så nära verkligheten som möjligt med ljudet i hemmamiljö.
jansch skrev:gopnik skrev:DanNorman skrev:Kan någon/några skarpa hjärnor utforma ett mätförfarande för att mäta kompression hos högtalarelement? Jag tycker att både transient (?) och mer långvarig (rms?) kompression är intressant att mäta. Låt säga att man har tillgång till signalkälla, förstärkare, mikrofon, multimeter, labbnätaggregat, oscilloskop, termometer samt alla möjliga elektriska komponenter och möjlighet att variera lufttemperaturen. Hur gör man då?
Om man antar att mikrofonen är perfekt *harkel* så borde man kunna dra av ett *sirp*, spara kurvan, mosa på en massa rosa brus på hög effekt en stund, köra ett nytt *sirp* precis direkt efteråt - och sedan jämföra. För någon sorts transientkompression kan man räkna ut hur hög en puls borde vara via småsignalsbeteendet och sedan dra på en sju-jävla-helvetes-puls - och hoppas att elementet håller!![]()
- och sen jämföra det förväntade med det faktiska.
Någon som ser några problem med det testförfarandet?![]()
Förutom det där med den perfekta mikrofonkedjan ... men jag killgissar helt vilt att dess eventuella dynamikproblem är mindre än högtalarens. (Eller, Roger ... kanske?)
Mämikrofonen har inga problem alls med kompression eller "dynamikproblem". Att mäta de nivåer som högtalare kan prestera är en "baggis" för en helt vanlig standard mätmikrofon. Den vanligaste mätmikrofonen för högtalarmätningar är nog B&K 4191 och den hänger med till över 160dB.
Alltså, t.ex. 120dB(SPL) vilket få HiFi högtalare fixar är ju då som en fis i universum.
Jag har försökt mäta termisk kompression för över 40 år sedan och misslyckades totalt. Använde då B&K 4135 eller ev. en föregångare. Då på en JBL K140, fick inga vederhäftiga resultat.
IngOehman skrev:"Elektroniska delningsfilter" är ingen tumregel, det är en mojäng som delar upp frekvensområdet i flera delar, före effektförstärkaren.
Som du skriver blir den termiska kompressionen lägre (för en given lyssningsnivå) om de högtalare man använder har extremt hög verkningsgrad OCH de inte har lika mycket lägre verkningsgrad (nota bene!). Hög känslighet och lika mycket lägre effekttålighet vinner man dock ingenting på.
Vh, iö
jansch skrev:goat76 skrev:gopnik skrev:Nej. Kompression är ju tvärt om. Man blir av med de sköna sparkarna i magen och får stå ut med öronskärande medelnivå i stället.
Ska vi summera de senaste sidorna med det?
Aktiv drivning av högtalare medför kompression. Det tar bort de sköna sparkarna i ljudet och det enda som är kvar är en öronskärande medelnivå.
Passiva högtalare är ett måste för att man ska komma så nära verkligheten som möjligt med ljudet i hemmamiljö.
Skämtar du? Alltså att passiva högtalar har mindre kompression??
rajapruk skrev:Någon som ser på termisk kompression som en välkommen nivåvariabel loudness?
Tangband skrev:Gopnik, visa lite relevanta mätningar , du är ju helt ute och cyklar med dina påståenden som saknar förankring i verkligheten. Jag är beredd att ompröva mitt ställningstagande, men jag behöver se bevis för att de där påstodda fördelarna med passiv drift existerar.
Tangband skrev:Det verkar vara fler än du som misslyckats. Det finns inga verifierade mätningar som visar att fenomenet skulle vara ett problem nånstans med normala element på nätet.
Almen skrev:rajapruk skrev:Borde bryta ur detta till egen tråd.
Finns redan en (från 2007): Lilltroll mäter
Tangband skrev:gopnik skrev:ställetdärmanskulleläsapå skrev:One of the great claims (which is completely true) for first order crossovers is that they have excellent transient response. This may well be true of the filter, but what of the loudspeaker? The degree of control offered is not good, although surprisingly (or not), it is better than second or third order filters. All passive filters will cause the amplifier to have a rather tenuous grip on the driver behaviour at best, and in extreme cases may allow a speaker to go 'AWOL' at some frequencies.
Smörja. Läs och förstå vad Lilltroll visar i stället för vad random dude på nätet spekulerar i. Det här är ju från en gök som precis upptäckt begreppet dämpfaktor och går full retard på det.
Låt RE hålla sig till kretskortslayouter.
"patrikf wrote:
Jag har lite undringar ang det du skriver.
Den första gäller högtalare med motorstarka baselement. Här har jag hört att den högre dämpfaktorn som erhålls med aktiv delning ska ge fastare och mer välartikulerad bas. Det är också min erfarenhet, men den är ju inte så stor, och det kan bero på annat också
IÖ wrote:
Nu talar vi om högtalarelement som man vill använda i deras EMK-kontrollerade område.
Då är det precis som du skriver; att lägre drivimpedans ger lägre Q-värden. Förutsättningarna för artikulation är bättre vid låga Q-värden än vid höga (som lagrar energi). När Q (resonansvilligheten*) hos systemets olika resonanser överstiger 0,5 börjar systemet bli förmöget att lagra energi vid specifika frekvenser.![]()
När det gäller högfrekventare resonanser än de fundamentala, kort sagt resonanser i det masskontrollerade området, så finns det inga etydiga samband mellan lågohmighet i drivningen och lågt Q-värde. I många fall är förhållandet svagt, men omvänt! tyv rivning gr ju lite bättre fundament för membranresonanser att ta spjärn emot.![]()
Kort sagt: Du har helt rätt. I lågfrekvensområdet är det i regel bäst att driva högtalarelement lågohmigt. Det är dock alltid en balansgång, eftersom det EMK-styrda området i sig är smalbandigt, och det är bara på toppen av EMK-området som den termiska kompressionen är noll. I system med mycket lågohmig drivning (vilket är gynnsamt ut både artikulationssynpunkt och distorsionssynpunkt) är det därför lätt hänt att de ändrar klanglig karaktär rätt kraftigt med medeleffetnivån.
gopnik skrev:Tangband skrev:Det verkar vara fler än du som misslyckats. Det finns inga verifierade mätningar som visar att fenomenet skulle vara ett problem nånstans med normala element på nätet.
Du har fortfarande inte ens tittat på Lilltrolls tråd? Det där om att vara öppen för att ändra sig var bara snack, eller?Almen skrev:rajapruk skrev:Borde bryta ur detta till egen tråd.
Finns redan en (från 2007): Lilltroll mäter
jansch skrev:gopnik skrev:DanNorman skrev:Kan någon/några skarpa hjärnor utforma ett mätförfarande för att mäta kompression hos högtalarelement? Jag tycker att både transient (?) och mer långvarig (rms?) kompression är intressant att mäta. Låt säga att man har tillgång till signalkälla, förstärkare, mikrofon, multimeter, labbnätaggregat, oscilloskop, termometer samt alla möjliga elektriska komponenter och möjlighet att variera lufttemperaturen. Hur gör man då?
Om man antar att mikrofonen är perfekt *harkel* så borde man kunna dra av ett *sirp*, spara kurvan, mosa på en massa rosa brus på hög effekt en stund, köra ett nytt *sirp* precis direkt efteråt - och sedan jämföra. För någon sorts transientkompression kan man räkna ut hur hög en puls borde vara via småsignalsbeteendet och sedan dra på en sju-jävla-helvetes-puls - och hoppas att elementet håller!![]()
- och sen jämföra det förväntade med det faktiska.
Någon som ser några problem med det testförfarandet?![]()
Förutom det där med den perfekta mikrofonkedjan ... men jag killgissar helt vilt att dess eventuella dynamikproblem är mindre än högtalarens. (Eller, Roger ... kanske?)
Mämikrofonen har inga problem alls med kompression eller "dynamikproblem". Att mäta de nivåer som högtalare kan prestera är en "baggis" för en helt vanlig standard mätmikrofon. Den vanligaste mätmikrofonen för högtalarmätningar är nog B&K 4191 och den hänger med till över 160dB.
Alltså, t.ex. 120dB(SPL) vilket få HiFi högtalare fixar är ju då som en fis i universum.
Jag har försökt mäta termisk kompression för över 40 år sedan och misslyckades totalt. Använde då B&K 4135 eller ev. en föregångare. Då på en JBL K140, fick inga vederhäftiga resultat.
Harryup skrev:Bygger man med element med låg verkningsgrad och hög effekttålighet och man vill spela högt kan man ju tänka sig att det händer. Bygger man med högre verkningsgrad så kan man ju tänka sig att det inte händer. Sen finns det väl någon brytpunkt någonstans beroende på lyssningsnivå. Personligen tror jag inte att det går att mäta något särskilt stort problem hos mig med drivers som ger ungefär 114dB/m/W och matas med ungefär 1W som mest. Detta trots att jag använder elektroniska delningsfilter, tycker det doftar tumregler om begreppet.
/Harryup
Tangband skrev:Menar du detta konstaterande av lilltroll- att det inte fanns nåt att hämta med passiva komponenter före diskantelementet ?
Tangband skrev:Harryup skrev:Bygger man med element med låg verkningsgrad och hög effekttålighet och man vill spela högt kan man ju tänka sig att det händer. Bygger man med högre verkningsgrad så kan man ju tänka sig att det inte händer. Sen finns det väl någon brytpunkt någonstans beroende på lyssningsnivå. Personligen tror jag inte att det går att mäta något särskilt stort problem hos mig med drivers som ger ungefär 114dB/m/W och matas med ungefär 1W som mest. Detta trots att jag använder elektroniska delningsfilter, tycker det doftar tumregler om begreppet.
/Harryup
Jovisst, det är nästan komiskt att de som säger sig INTE förespråka tumregler nu plötsligt gör det ?
Tangband skrev:Gopnik/IÖ= visa mätningar som visar att det i vanliga situationer vid en vanlig hemmalyssning blir ett verkligt problem med termisk kompression.
Jag har ju svårt att tro på detta då inget skrivs på DIY-forum och liknande om detta ?
Jag har också svårt att förstå varför tunga aktörer som Genelec totalt negligerar detta påstådda problem i sina aktiva högtalare.
Men vi lämnar diskussionen NU och jag ska en gång till läsa igenom vad ni skrivit.
lilltroll skrev:OK, frågan kom upp på tal på senaste föreläsningen.
Nu testar jag, hur stor lijariserande verkan har en seriespole tex om utnivån hålls konstant.
Komponenten Le ger typiskt andratonsdist, men så kommer fler hemskheter in, jag seriekopplar elementet med en positiv linjär induktans, så skulle vi kunna minska disten kanske ????
Ritar man upp hela analogin så kan man inse när det är fördel att använda positiv respektive negativa komponenter för linjarisering.
Trolldist 8.01 fixar biffen
ORIGINAL
[ Bild ]
Seriekopplar med en typ 0.8 mH spole.
[ Bild ]
Nä men titta, det var inte så dumt.
Både 2:a tonen och 3:e tonen sjunker i mellanregistret.
Slutsats. Ta inte bort spolen även om du bygger digitala delningsfilter
Slänger på en till lika stor spole, vinklade 90 grader från varandra.
[ Bild ]
Slutsats, jag ska ha en rejäl spole i serie!
paa skrev:Harryup skrev:paa skrev:Man kan med envägssystem få ett rimligt frekvensområde med drivers på 4 till 5", men när det gäller att återge stor orkester på naturlig ljudnivå så räcker det inte till, man måste ha pumpkapacitet också. Och det får man inte med ett 5" element eller ännu mindre.
Finns en del hornkonstruktioner ifrån Lowther med bredbandare som verkligen kan ge upplevelsemässigt väldigt naturligt intryck på en del akustiska inspelningar.
/Harryup
Dom har ganska färgat ljud, ibland låter dom fantastiskt men ibland not so much. Och någon riktigt tung bas klarar dom inte. Det brukar sluta med att man provar med subwoofers och superdiskanter, men det går inte bra att integrera med Lowthern, bl.a pga den ojämna frekvensgången och ojämna spridningen. Jean Hiraga hade nån moddning som innebar att man skulle klippa ner den lilla konen ca en cm och dämpa kanten på lilla konen med en tunn sträng butylgummi, samt lägga dämpull mellan inre och yttre konen så skulle man få jämnare frekvensgång. Det blev det kanske, men bättre ljud, knappast.
Det är lite som med alla bredbandare, att man tycker att man är nästan framme, det behövs bara lite si och lite så, så skulle det bli perfekt, men man når aldrig dit.
rajapruk skrev:Någon som ser på termisk kompression som en välkommen nivåvariabel loudness?
Användare som besöker denna kategori: PerStromgren och 28 gäster