Moderator: Redaktörer
DVD-ai skrev:...Jag upplever alltid att det finns en disonans mellan det som händer där framför mig och hur naturligt det passar ihop med övriga rummet.
Det är inget jag heller egentligen bryr mig så värst mycket om, mest konstaterar...
RogerGustavsson skrev:Davids beskrivning tycker jag om. Tror att det bara är vi nördar som tycker det låter som nära verkligheten men det är trots allt en bra bit ifrån. Ickenördar lurar man inte så lätt men det kan komma kommentarer om att det är nästan som att vara där.
IngOehman skrev:RogerGustavsson skrev:Davids beskrivning tycker jag om. Tror att det bara är vi nördar som tycker det låter som nära verkligheten men det är trots allt en bra bit ifrån. Ickenördar lurar man inte så lätt men det kan komma kommentarer om att det är nästan som att vara där.
Håller inte med om det där alls faktiskt.
Nördarna är MYCKET mera kritiska. Vanliga människor blir däremot chockade av en högklassigt återgivning och anser det vara oskiljbart från verkligheten. Därmed inte något sagt om högklassiga återgivningars vanlighet. Det blir allt ovanligare. Och det riktigt STORA problemet idag är att folk (vanligt folk/ickenördar) nuförtiden saknar högklassiga referenser och bedömar även superusel återgivning som normal/duglig.
Högklassig återgivning blir allt mera bortglömt för varje år.
Det enda bra med det är att vem som helt från populasen idag kan ges en gigantisk positiv överraskning, och bli ultrahifi-nörd! Men då hifi-industrin är nästan död så sker det sällan, och döden blir fortvarig.![]()
Kort sagt: Ju lägre förväntningar, desto mera positiva överraskningar, men vara om exponeringen alls sker. Men riktigt så enkelt är det inte. Folk är flockvarelser, och inte alla är så självständiga att de plockar upp ett intresse bara för att de får en upplevelse, många behöver känna att det är en trend också, att det ligger i tiden, för att vilja hoppa på tåget. Människor är inte riktigt kloka.
Vh, iö
peterh skrev:Nördarna dskuterar färgen på påvens skägg medan allmänheten besöker närmaste köpcenter med bollhage för barnen.
peterh skrev:Nördarna diskuterar färgen på påvens skägg medan allmänheten besöker närmaste köpcenter med bollhage för barnen.
Skrivbordet skrev:peterh skrev:Nördarna diskuterar färgen på påvens skägg medan allmänheten besöker närmaste köpcenter med bollhage för barnen.
Jo, så har det blivit och detta forum är ju ett ypperligt exempel på det.
Här diskuteras bland annat anläggningar för åtskilliga tiotusentals kronor; kanske hundra tusentals; medan "vanligt folk" är fullt nöjda med sin Iphone och ett par In Ear-lurar.
Varför har det blivit så? På 70-talet var hifi var mans egendom; ett allmänt landsomfattande intresse. Vad som hänt vet vi; men varför har det hänt?
RogerGustavsson skrev:Nja, de flesta brukar ändå säga något i stil med: "nästan som i verkligheten" inte att de tycker det är som i verkligheten. Så är det bland mina bekanta och där finns inga ljudnördar.
Morello skrev:Det är en seglivad myt att det existerar system som kan återställa förstörda, akustiska händelser.
PerStromgren skrev:Om det bara är en liten andel av fonogrammen som kan ge verklighetsliknande ljud hemma, är inte systemet (i vid mening) speciellt bra, tycker jag. För mig duger även rätt kassa skivor fint att lira. Det skulle bli bra trist om man var tvungen att avstå en massa musik bara för att det inte blir hifi, typ.
Kronkan skrev:En bristfällig inspelning blir inte bättre i en hyggligt bra anläggning.
Morello skrev:Vem är det som påstår något sådant? (att taffliga fonogram tarvar likaledes taffliga system)
Morello skrev:Vem är det som påstår något sådant? (att taffliga fonogram tarvar likaledes taffliga system)
Bill50x skrev:Morello skrev:Vem är det som påstår något sådant? (att taffliga fonogram tarvar likaledes taffliga system)
Hur många gånger har du inte hört typ... "mina rockalbum som lät så bra med min förra anläggning låter nu skit när jag spelar, det är bara de kubanska jazz-skivorna som går att lyssna på"? Eller "nu hör jag verkligen hur dåligt de flesta av mina skivor är inspelade"?
/ B
goat76 skrev:Kronkan skrev:En bristfällig inspelning blir inte bättre i en hyggligt bra anläggning.
Nej, men den låter bättre.
Bill50x skrev:Morello skrev:Vem är det som påstår något sådant? (att taffliga fonogram tarvar likaledes taffliga system)
Hur många gånger har du inte hört typ... "mina rockalbum som lät så bra med min förra anläggning låter nu skit när jag spelar, det är bara de kubanska jazz-skivorna som går att lyssna på"? Eller "nu hör jag verkligen hur dåligt de flesta av mina skivor är inspelade"?
/ B
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Om det bara är en liten andel av fonogrammen som kan ge verklighetsliknande ljud hemma, är inte systemet (i vid mening) speciellt bra, tycker jag. För mig duger även rätt kassa skivor fint att lira. Det skulle bli bra trist om man var tvungen att avstå en massa musik bara för att det inte blir hifi, typ.
För mig är en bra anläggning en sådan som spelar merparten av mina fonogram på ett sätt att jag kan njuta av dem. En "trimmad" anläggning som bara kan återge några få utvalda skivor är för mig värdelös.
En felsyn som man märker av här på faktiskt är att man tror att man behöver en "sämre" anläggning för de dåliga skivorna och att en bättre anläggning låter sämre på dessa fonogram. Ett stort feltänk, en bra anläggning gör det bästa av alla fonogram!
/ B
goat76 skrev:Kronkan skrev:En bristfällig inspelning blir inte bättre i en hyggligt bra anläggning.
Nej, men den låter bättre.
Conan skrev:Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Om det bara är en liten andel av fonogrammen som kan ge verklighetsliknande ljud hemma, är inte systemet (i vid mening) speciellt bra, tycker jag. För mig duger även rätt kassa skivor fint att lira. Det skulle bli bra trist om man var tvungen att avstå en massa musik bara för att det inte blir hifi, typ.
För mig är en bra anläggning en sådan som spelar merparten av mina fonogram på ett sätt att jag kan njuta av dem. En "trimmad" anläggning som bara kan återge några få utvalda skivor är för mig värdelös.
En felsyn som man märker av här på faktiskt är att man tror att man behöver en "sämre" anläggning för de dåliga skivorna och att en bättre anläggning låter sämre på dessa fonogram. Ett stort feltänk, en bra anläggning gör det bästa av alla fonogram!
Ordet "bra" är ju inte universell standard. Du tycker att "bra" betyder att alla dina skivor låter så bra som möjligt. En annan kan definiera "bra" som så lågfärgande som möjligt. Vad är en bra datormonitor? En som gör att alla dina semesterbilder (även de ungarna tog) ser så bra ut som möjligt, eller en som bara visar upp bilderna med så lite färgning som möjligt?
Jag föredrar den ofärgande monitorn som visar bilderna som dom är. En monitor som "förskönar" den felexponerade och oskarpa bilden av älgen, kommer inte att visa superbilden av älgen så bra som möjligt.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 10 gäster