Jag har ett tag arbetat på en egen DSP. Fram till nu så har den vart i ett något otestat och opolerat stadie, men jag känner nu att den är stabil nog för att snart släppas till andra.
Målet med WinDSP är att skapa en signalprocessor som ger så få begränsningar och så bra ljudkvalité som möjligt. Du kan lägga hur många filter du vill på var enskild rutt/dirigering eller utgång och all behandling av signalen sker mha 64bitars dubbelprecisions-flytal.
WinDSP är fri att användas och källkoden finns tillgänglig på github för alla som är intresserade.
Senaste versionen:
0.22.0beta
Det finns en del information i min egna medlemspresentation. Jag ber dock alla att ta vidare diskussioner i denna tråd, men för den som vill läsa historiken så startar den på sida 86:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1965778#p1965778
-------------------------
Installationsguide skapad av Grahnbarr:
http://user.faktiskt.io/Grahnbarr/windsp.pdf
Det finns nu mera ett webbbaserat grafiskt gränssnitt:

1) Ladda ned senaste versionen
2) Kör "runConfigEdit.bat"
3) I webbläsaren besök http://localhost:8080
Kan skriva lite om bakgrunden till att jag startade detta arbetet. Jag har själv en ganska komplex(läs krånglig) anläggning med surrounder, stereobas, fantomcenter, basstöd mm. Allt detta kräver en del olika filter och jag har testat diverse produkter på marknaden. Allt ifrån billigare digitala produkter som dras med brus och onödiga ADC/DAC omvandligar till analoga filter som är dyra, liten möjlighet till konfiguration och det blir mängder med sladdar. Jag kan enkelt säga att jag inte vart helt nöjd med någon av dessa lösningar och en dag bestämde jag mig för att försöka mig på en egen lösning.
Jag kör en HTPC som enda källa och programmera är något jag gärna gör så jag satte mig helt enkelt ned och började skriva och resultatet blev riktigt bra om jag får säga det själv. Jag har nu kört WinDSP i min egna anläggning i över 8månader och alla analoga filter jag tidigare hade är urkopplade och alla digitala funktioner i DAC och receiver är avstängda. Min signalkedja är enligt följande:
Dator -> USB -> Focusrite 18i20 -> Analog ut -> Analog volymkontroll(7.1 in på en receiver) -> Slutsteg -> Högtalare
Dvs all signalbehandling som behövs för stereobasar, fantomcenter, surrounder, basstöd mm sker i datorn innan DAC steget. Detta gör att jag kan göra en digital signalbehandling utan några extra ADC/DAC steg som annars är standard på digitala DSP och iom att det görs i en dator istället för en liten strömsnål billig ASIC(application-specific integrated circuit) så finns det inga begränsningar i hårdvaran. Dvs så länge som datorns processor orkar med så kan jag lägga till hur många filter jag vill och allt görs med 64bitars precision för att få så bra ljud som möjligt. Jag har också arbetat mycket med att WinDSP skall dra så lite resurser som möjligt och om man inte har en helt galen konfiguration så kan du köra WinDSP på en förhållandevis enkel dator.
Personligen så är jag väldigt nöjd med programmet och så nöjd som jag är nu med min anläggning har jag aldrig vart tidigare. Jag är dock långt ifrån opartiskt så testa gärna själv och kom med återkoppling. Utan er användare som redan testat och kommit med kritik(och komplimanger) så hade jag inte varit så här lång tror jag. Tack till er alla!