Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Kan CD-formatet få upprättelse i framtiden?

Inläggav hifikg » 2018-09-30 09:08

Inser att jag ligger gravt efter, trots att jag tycker att jag är hyfsat modern med all musik på hårddisk, då jag ännu inte har tillgång till streamingtjänster i lyssningsrummet. Köper CD (eller nedladdningar). Använder en gång (när jag rippar) och sen blir de stående som någon slags otymplig backup. Skivsamlingen, med backup, väger än så länge långt från 25 kg (om jag inte räknar alla fysiska CD-skivor alltså), inklusive datorer :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2018-09-30 10:14

Jag köper CD-skivor och sedan rippar jag dem till en hårddisk. Det är ett väldigt bra förfarande tycker jag. Men om jag vill kan jag som sagt ta med mig skivan i bilen, låna ut den och så vidare.

Förstår mig dock inte på varför man skulle köpa ny vinyl idag som jag ser många gör. Det är ju samma mastring som på CD förutom att vinyl begränsar återgivningen. Gamla skivor köper jag på vinyl men det är ju för att de inte går att få tag på en bra utgåva (eller någon alls för den delen) på CD. :o
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2018-09-30 10:32

goat76 skrev:Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämnfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit.
Vinyl har nostalgi och nu även en stigande trend och så finns det rätt många som föredrar ljudet.
Det finns ingen nostalgi i att lägga en CD i spelaren, iallafall inte för de flesta.

Att streaming-tjänsterna endast tillhandahåller den remastrade versonen är synd, men man kommer nog i all framtid kunna köpa alla versoner på ett eller annat sätt genom digital nedladdning på nätet, det är den nya tidens CD och kommer förbli till det kommer någon framtida ny teknik.

Men det där blivit våldsam kontradiktoriskt - varken CD eller vinyl har några tekniska fördelar jämfört med filer på en disk. Varför skulle inte CD kunna uppleva en renässans?
Jag tror redan den börjat lite - begagnade CD-spelare kostar enligt min ringa uppfattning något mer idag än för 3-4 år sedan.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-09-30 13:47

Om skivbolagen börjar släppa musik som i närheten nyttjar formatet till fullo, så varför inte? Å andra sidan... när det börjar strömmas i liknämnd kvalité så försvinner NÄSTAN alla fördelarna... om inte strömningstjänsten förbjuder att man byter skiva innan man hört hela dvs... :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2018-09-30 13:48

Nattlorden skrev:Om skivbolagen börjar släppa musik som i närheten nyttjar formatet till fullo, så varför inte? Å andra sidan... när det börjar strömmas i liknämnd kvalité så försvinner NÄSTAN alla fördelarna... om inte strömningstjänsten förbjuder att man byter skiva innan man hört hela dvs... :mrgreen:

Det finns väl lossless-strömmar att ta del av idag? Fast man äger ju inte sin kopia av skivan. :?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-09-30 14:18

mx skrev:
Nattlorden skrev:Om skivbolagen börjar släppa musik som i närheten nyttjar formatet till fullo, så varför inte? Å andra sidan... när det börjar strömmas i liknämnd kvalité så försvinner NÄSTAN alla fördelarna... om inte strömningstjänsten förbjuder att man byter skiva innan man hört hela dvs... :mrgreen:

Det finns väl lossless-strömmar att ta del av idag? Fast man äger ju inte sin kopia av skivan. :?

Att det inte är lossless fixar inte dålig kvalité från skivbolagen. Och det försvårar inte skivbyte. Och du har sällan sånghäftet nära till hands att läsa texterna ur...

En strömningstjänst som tillhandahåller sångtexterna... och kanske en karaoke-funktion... skulle kanske kunna karva åt sig en nisch...

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-09-30 15:00

Morello skrev:
goat76 skrev:Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämnfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit.
Vinyl har nostalgi och nu även en stigande trend och så finns det rätt många som föredrar ljudet.
Det finns ingen nostalgi i att lägga en CD i spelaren, iallafall inte för de flesta.

Att streaming-tjänsterna endast tillhandahåller den remastrade versonen är synd, men man kommer nog i all framtid kunna köpa alla versoner på ett eller annat sätt genom digital nedladdning på nätet, det är den nya tidens CD och kommer förbli till det kommer någon framtida ny teknik.

Men det där blivit våldsam kontradiktoriskt - varken CD eller vinyl har några tekniska fördelar jämfört med filer på en disk. Varför skulle inte CD kunna uppleva en renässans?
Jag tror redan den börjat lite - begagnade CD-spelare kostar enligt min ringa uppfattning något mer idag än för 3-4 år sedan.

Våldsamt kontradiktoriskt, det var väl att ta i? :)

Det finns en stor och utbredd skara människor där ute som föredrar ljudet och tycker musiken låter bättre på vinyl.
De tekniska tillkortakommanden som formatet besitter har förskönats till den grad att jag skulle vilja påstå att det finns en allmän uppfattning att vinyl är det mest välljudande formatet.

Varför är det så många som uppfattar det så kan kanske förklaras med att våran hörsel ofta uppskattar en viss distortion.
Inom ljudproduktion så är det väldigt vanligt att man kastar på Tape Saturation och annat för att få det att låta mer analogt då ett helt rent perfekt digitalt ljud ofta uppfattas som stelt, kallt och onaturligt.
Kanske är det orsaken till att vinyl uppfattas låta bäst enligt så många för att det inte är helt perfekt, men det vet inte de flesta, de tycker bara att det låter bättre.
Det är inte heller sällan man hör possitiva beskrivningar av digitala spelare som analogt låtande.

LP har därmed enligt många en ljudlig fördel.

Det är bara att skriva in en sökfras på google för att se hur vanlig den uppfattningen är.
https://www.google.se/search?ei=5-evW6q ... TCEQO4QjoA

Vilka fördelar har CD för att få folk att försköna det formatet över musik på hårddisk eller streaming i CD-kvalitet eller högre, vad är det som ska få CD att blomma ut om 25 år?

Ingen fördel som jag ser det utifrån hur jag uppfattar att den anmänna uppfattningen är.
De flesta vet inte att man kan behöva leta upp en specifik version av ett visst album för att få den minst förstörda mastringen eller mixen, det vet bara de allra mest intresserade som oss och ett fåtal till.

CD har inga fördelar alls för de flesta, det är bara att se sig omkring för att förstå det.
Den enda orsaken till ett eventuellt framtida uppsving för formatet är om det likt kasettband uppstår någon typ av coolhetsfaktor, kanske.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-09-30 15:07

Nattlorden skrev:En strömningstjänst som tillhandahåller sångtexterna... […] skulle kanske kunna karva åt sig en nisch...

Från och med Roon version 1.5 build 354 som kom ut i dagarna, så har Roon stöd för detta. Roon går ju att integrera med Tidal (så gör inte jag, därmed kan jag inte kontrollera själv) och då borde man kunna få tillgång till sångtexterna också.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-09-30 15:21

shifts skrev:
Nattlorden skrev:En strömningstjänst som tillhandahåller sångtexterna... […] skulle kanske kunna karva åt sig en nisch...

Från och med Roon version 1.5 build 354 som kom ut i dagarna, så har Roon stöd för detta. Roon går ju att integrera med Tidal (så gör inte jag, därmed kan jag inte kontrollera själv) och då borde man kunna få tillgång till sångtexterna också.

Enda problemet med sångtexterna i Roon är att de inte rullar/följer-musiken,
Deezer har rullandetexter i desktop-versionen om jag mins rätt,
Men det programmet har många andra problem.
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-09-30 15:23

shifts skrev:

Är ROON värd sin kostnad?
Jag har inte riktigt förstått vad som är så speciellt med programmet, är det inte lika lätt att bara surfa runt på nätet efter samma information?
Berätta, jag vill bli övertygad! :)

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-09-30 15:46

goat76 skrev:Är ROON värd sin kostnad?
Jag har inte riktigt förstått vad som är så speciellt med programmet, är det inte lika lätt att bara surfa runt på nätet efter samma information?

Roon gör inget som inte andra program gör -
Det gör bara allt som andra program gör fast smidigare och bättre -
När alla andra program buggar och man sliter sitt hår för att få allt att fungera,
Så bara fungerar Roon krångelfritt utan hassel,
Förstås inte helt buggfritt, Men nästan :D
Nu gämför jag förstås med system som gör det Roon gör -
Multirum, Dsp processning, Steaming och Lokala-filer blandat, Crossfeed till Lurar, Server och Slutpunkter separerade m.m

Ett bra exempel på hur användar vänligt Roon är när man sitter vid sin desktop och har läst in en CD eller köpt ett album vi nätet och skall importera det till sin Roon server, Då så har den stöd för att dra och släppa albumet i Roon´s fönster och sen kopieras albumet över nätverket till en´s server, Mycket smidigt!

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2018-09-30 17:01

Det kanske blir som med gamla TV-spel. Det går att emulera och lagringsformatet är ju undermåligt. Det är jättepopulärt med TV-spel nu för tiden. Kostar massor på Tradera.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-09-30 17:18

goat76 skrev:
shifts skrev:

Är ROON värd sin kostnad?

Jag utvärderar det fortfarande. Bestämde mig för att prova i ett år och sedan bestämma om jag vill fortsätta betala. Trots allt kostar det inte mer än en årsprenumeration på Spotify och det erbjuder ett kittlande sätt att upptäcka din egen skivsamling. Vissa saker är fantastiska som att Roon skannar hela samlingen och normaliserar i enlighet med EBU R128 samt hanteringen av den större mängden metadata. Vissa andra saker är mindre bra, som Roons sätt att dela upp saker i genrer (krångligt att få till som användaren vill ha det) samt det inte finns någon listvy över hela biblioteket.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2018-09-30 18:24

För mig har genere indelningen i Roon bara fungerat utan att jag överhuvudtaget behövt pilla på inställningarna.
Listvy finns över alla låtar och man kan sortera som man vill.
Sökfunktionen söker både i det egna biblioteket och på TIDAL e.t.c
Ska jag säga något dåligt om Roon förutom priset så är det att jag skulle behöva klona mig själv föra att ha full nytta av systemet.

F1E8EC8F-D9B8-4B38-B310-E8EA6CA1747A.jpeg
F1E8EC8F-D9B8-4B38-B310-E8EA6CA1747A.jpeg (269.39 KiB) Visad 7361 gånger

0361B204-AC21-4D65-A790-51B217875EBF.jpeg
0361B204-AC21-4D65-A790-51B217875EBF.jpeg (155.83 KiB) Visad 7361 gånger

84C36640-8195-494F-8B7D-26A9FEFF7C6B.jpeg
84C36640-8195-494F-8B7D-26A9FEFF7C6B.jpeg (306.7 KiB) Visad 7361 gånger

BB8ED27D-74AD-4E4C-8ED1-9FB543F9975C.jpeg
BB8ED27D-74AD-4E4C-8ED1-9FB543F9975C.jpeg (274.98 KiB) Visad 7361 gånger

3 zoner spelandes, Funkar fint trotts trött celeron :D

A0C2541E-ACE9-44C4-834F-613745312E86.jpeg
A0C2541E-ACE9-44C4-834F-613745312E86.jpeg (190.36 KiB) Visad 7361 gånger

Alla zoner med DSP-Processning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-09-30 18:43

shifts skrev:

Fast.... eget meck + borde kunna.... är inte bra nog för en tjänst åt alla.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2018-09-30 18:57

Jag kan tänka mig att folk i framtiden kommer att romantisera kring enkelheten hos cd-spelare. En apparat, ett format. Detta när allt spelas upp med mer eller mindre avancerade datorer och en djungel av strömmande format.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-09-30 19:55

Nattlorden skrev:
shifts skrev:

Fast... Det där gissar du bara (jag också)... Det kan mycket väl vara så att det bara fungerar. Bra nog för alla är ingen tjänst – du skrev faktiskt själv om att en sådan produkt skulle kunna skapa sig en nisch.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2018-09-30 23:33

Belker skrev:Jag kan tänka mig att folk i framtiden kommer att romantisera kring enkelheten hos cd-spelare. En apparat, ett format. Detta när allt spelas upp med mer eller mindre avancerade datorer och en djungel av strömmande format.

Det kan jag också tänka mig. Själv spelar jag helst & mest CD för enkelhetens skull. Spotify behöver igång på surfplattan samt "strömningslåda" ska startas upp och ansluts före man kan välja spellista eller album... innan det kommer musik, och ännu länge tid tar det för filer från NAS:en där TV:n måste på för att se vad man väljer, TV-ljudet ska mutas och sen ska artistindex, artist och album väljas.

Går ju snabbare att sätta på en vinylskiva faktiskt. :wink:

CD; in med en skiva så kommer det musik direkt! Brukar sätta mig och sortera fram album att lyssna på kanske en vecka framåt och dessa läggs fram i högen närmast så det går fort att komma till lyssnandet.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2018-10-01 02:46

Jag tror CD kan få en lite revival, men den kommer inte vara i närheten av den som vinylen haft. För det är ungefär som jämföra en snygg gammal analoga klocka (vinyl) mot en 80-tals ful, men väldigt kapabel, digital klocka med miniräknare (CD) mm.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2018-10-01 08:40

shifts skrev:
Nattlorden skrev:
shifts skrev:

Fast... Det där gissar du bara (jag också)... Det kan mycket väl vara så att det bara fungerar. Bra nog för alla är ingen tjänst – du skrev faktiskt själv om att en sådan produkt skulle kunna skapa sig en nisch.

Att jag klassade det som nisch är att jag inte kan se att något nystartat skall kunna matcha det momentum som spotify har under överskådlig framtid.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-10-01 09:42

Conan skrev:
Belker skrev:Jag kan tänka mig att folk i framtiden kommer att romantisera kring enkelheten hos cd-spelare. En apparat, ett format. Detta när allt spelas upp med mer eller mindre avancerade datorer och en djungel av strömmande format.

Det kan jag också tänka mig. Själv spelar jag helst & mest CD för enkelhetens skull. Spotify behöver igång på surfplattan samt "strömningslåda" ska startas upp och ansluts före man kan välja spellista eller album... innan det kommer musik, och ännu länge tid tar det för filer från NAS:en där TV:n måste på för att se vad man väljer, TV-ljudet ska mutas och sen ska artistindex, artist och album väljas.

Går ju snabbare att sätta på en vinylskiva faktiskt. :wink:

CD; in med en skiva så kommer det musik direkt! Brukar sätta mig och sortera fram album att lyssna på kanske en vecka framåt och dessa läggs fram i högen närmast så det går fort att komma till lyssnandet.

Conan, man kan utan överdrift säga att du har en sällsynt komplicerad kedja av onödiga moment bara för att streama musik! :lol: :lol: :lol:

Min streamer har ett lättare handhavande än en CD-spelare, den har integrerat stöd för allt som Tidal, Spotify, Qobuz, filer från NAS, TuneIn och CalmRadio. Den sköter även TV-ljudet och frontkanalerna vid surroundljud.
Det är bara att välja musik från Tidal och NASen och det bildas en gemensam spellista som spelas upp utan avbrott, oavsett var musiken spelas ifrån.

Handhavande: Öppna app, välj musik och den spelas upp.

Det behöver inte vara svårare än så. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-10-01 10:13

Kan cd-formatet få en nyrenässans?

Så här visar statistik gällande 2017
"Försäljningen från digitala musiktjänster ökade med 6,1 procent och står idag för 87,2 procent av den totala
musikfösäljningen. Den fysiska marknaden står idag för 11,8 procent. Försäljningen av cd-skivor minskade med
24,6 procent under året medan vinylförsäljningen fortsatte att öka med 15,6 procent. Totalt såldes vinylskivor för
över 59 miljoner kronor vilket motsvarar 4,2 procent av den totala musikmarknaden"

https://www.ifpi.se/app/uploads/2018/05 ... 180509.pdf

CD-mediet lider väl av att det misskötes stort. Dels hemska standardkonvolut i någon riktig trist plast som inte ens var speciellt hållbar. Det var först sent
som man gjorde lite trevligare konvolut. Standardkonvoluten var inte bara hemska utan de tog också stor plats.

De som producerade brydde sig aldrig om att CD-skivan är ett fysiskt format med dess nackdelar och dess fördelar.

Sedan är väl en hel del misshandlat gällande själva kvaliten på ljudet.

Men visst kan det återkomma. Men då måste först man ta ett grepp på att formatet är fysiskt. Det måste vara material som både ser och känns bra.Ljudkvaliten måste väl också vara i topp.

Bara lite enkla reflektioner

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2018-10-01 10:29

Angående Roons funktionaliteter:

dewpo skrev:För mig har genere indelningen i Roon bara fungerat utan att jag överhuvudtaget behövt pilla på inställningarna.

Black metal listas under pop/rock och annat konstiga tilltag. Du har nog haft en väldigt tur om det fungerar rakt av.

dewpo skrev:Listvy finns över alla låtar och man kan sortera som man vill.

Nämen, där var den. Har letat i blindo fram till nu – tack!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-10-01 10:52

Kronkan skrev:Kan cd-formatet få en nyrenässans?

Så här visar statistik gällande 2017
"Försäljningen från digitala musiktjänster ökade med 6,1 procent och står idag för 87,2 procent av den totala
musikfösäljningen. Den fysiska marknaden står idag för 11,8 procent. Försäljningen av cd-skivor minskade med
24,6 procent under året medan vinylförsäljningen fortsatte att öka med 15,6 procent. Totalt såldes vinylskivor för
över 59 miljoner kronor vilket motsvarar 4,2 procent av den totala musikmarknaden"

https://www.ifpi.se/app/uploads/2018/05 ... 180509.pdf

Det saknas en procent i den rapporten, Helge! :)
87,2 + 11,8 = 99

CD står alltså för 7,6 (eller 8,6) av den totala marknaden men Vinyl närmar sig och går kanske om CD försäljningen snart, kanske redan i år.

Min avatar är föresten ett skivomslag från en CD som var svårhittad. Enda stället att hitta den var på CD eller vinyl från discogs. Nu är den CD;n rippad till flac och kommer antagligen aldrig mer att spelas i en CD-spelare. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-10-01 11:06

Den där "saknade" procenten är intäkter de kallar synkroniseringsintäkter.

Synkroniseringsintäkter: 23% ökning. 1% andel av totala intäkter.

Dyker inte djupare ner i detta men en snabb bedömning är det intäkter som uppstår i samband med filmmusik m m.
http://www.filminstitutet.se/sv/nyheter ... och-musik/

Så det är inget som saknas.

CD som medium var 2017 större än vinyl men minskande.

Jag tolkar frågan som att det är en bedömning om cd-mediet skulle trenda uppåt eller åtminstone stabiliseras.

Det kanske kan vara möjligt att så kan ske. Men det beror väl på hur kunderna/köparna av msuk uppfattar saken. En del av dem måste ju då uppfatta cd-skivan i något avseende bättre än andra medier. Detta beror ju bl a på hur musikutgivarna agerar kring mediat.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2018-10-01 11:30

Kronkan skrev:Den där "saknade" procenten är intäkter de kallar synkroniseringsintäkter.

Synkroniseringsintäkter: 23% ökning. 1% andel av totala intäkter.

Dyker inte djupare ner i detta men en snabb bedömning är det intäkter som uppstår i samband med filmmusik m m.
http://www.filminstitutet.se/sv/nyheter ... och-musik/

Så det är inget som saknas.

CD som medium var 2017 större än vinyl men minskande.

Jag tolkar frågan som att det är en bedömning om cd-mediet skulle trenda uppåt eller åtminstone stabiliseras.

Det kanske kan vara möjligt att så kan ske. Men det beror väl på hur kunderna/köparna av msuk uppfattar saken. En del av dem måste ju då uppfatta cd-skivan i något avseende bättre än andra medier. Detta beror ju bl a på hur musikutgivarna agerar kring mediat.

Ja, nu ser jag den förlorade procenten, missade det i länken.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2018-10-01 11:33

:D
Det är lätt hänt. Det här är en tråd i ett internetfora. Jag sitter ju inte själv och granskar det jag skriver i timmar. Även om jag gjorde detta så skulle det ju regelbundet bli lite eller mycket fel.

Men snabbheten ..........

Men min egen bild av cd-mediat är att det historiskt varit en osexig produkt vars paketering och ljudkvalite varit bristfällig.
Går det att rätta till?

Bara lite egna reflektioner.

jansch

Inläggav jansch » 2018-10-01 19:17

Goat76 -du skriver: "Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit."

Vad är det för begränsning i 16 bitar som du ser? Alltså vad är bristerna som du kan tänkas höra?
Jag har aldrig förstått "debatten" att 16 bitar inte räcker för slutprodukten = CD:n

Personligen ar jag väldigt svårt att slänga CD:ar även om dom de flesta numer ligger på hårddisk.... Vissa har ju bra konvolut med intressant information och lite roligare att läsa än att googla fram infon....Tycker jag!

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2018-10-01 19:59

Var köper man CD begagnat? Blocket?
Borde finnas drivor till salu, eller gick tåget när mp3 kom?

Användarvisningsbild
peterh

Inläggav peterh » 2018-10-01 20:13

rajapruk skrev:Var köper man CD begagnat? Blocket?
Borde finnas drivor till salu, eller gick tåget när mp3 kom?

Närmaste second hand butik.
Älskar musik, driver numera Tubular-well, välljud med garanti.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi