Moderator: Redaktörer
goat76 skrev:Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämnfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit.
Vinyl har nostalgi och nu även en stigande trend och så finns det rätt många som föredrar ljudet.
Det finns ingen nostalgi i att lägga en CD i spelaren, iallafall inte för de flesta.
Att streaming-tjänsterna endast tillhandahåller den remastrade versonen är synd, men man kommer nog i all framtid kunna köpa alla versoner på ett eller annat sätt genom digital nedladdning på nätet, det är den nya tidens CD och kommer förbli till det kommer någon framtida ny teknik.
Nattlorden skrev:Om skivbolagen börjar släppa musik som i närheten nyttjar formatet till fullo, så varför inte? Å andra sidan... när det börjar strömmas i liknämnd kvalité så försvinner NÄSTAN alla fördelarna... om inte strömningstjänsten förbjuder att man byter skiva innan man hört hela dvs...
mx skrev:Nattlorden skrev:Om skivbolagen börjar släppa musik som i närheten nyttjar formatet till fullo, så varför inte? Å andra sidan... när det börjar strömmas i liknämnd kvalité så försvinner NÄSTAN alla fördelarna... om inte strömningstjänsten förbjuder att man byter skiva innan man hört hela dvs...
Det finns väl lossless-strömmar att ta del av idag? Fast man äger ju inte sin kopia av skivan.
Morello skrev:goat76 skrev:Nej. CD kommer aldrig att komma tillbaka likt LP då det inte finns någon som helst fördel med formatet jämnfört med att ha samma fil på en hårddisk, snarare har CD tekniska tillkortakommanden då det är begränsat till 16-bit.
Vinyl har nostalgi och nu även en stigande trend och så finns det rätt många som föredrar ljudet.
Det finns ingen nostalgi i att lägga en CD i spelaren, iallafall inte för de flesta.
Att streaming-tjänsterna endast tillhandahåller den remastrade versonen är synd, men man kommer nog i all framtid kunna köpa alla versoner på ett eller annat sätt genom digital nedladdning på nätet, det är den nya tidens CD och kommer förbli till det kommer någon framtida ny teknik.
Men det där blivit våldsam kontradiktoriskt - varken CD eller vinyl har några tekniska fördelar jämfört med filer på en disk. Varför skulle inte CD kunna uppleva en renässans?
Jag tror redan den börjat lite - begagnade CD-spelare kostar enligt min ringa uppfattning något mer idag än för 3-4 år sedan.
Nattlorden skrev:En strömningstjänst som tillhandahåller sångtexterna... […] skulle kanske kunna karva åt sig en nisch...
shifts skrev:Nattlorden skrev:En strömningstjänst som tillhandahåller sångtexterna... […] skulle kanske kunna karva åt sig en nisch...
Från och med Roon version 1.5 build 354 som kom ut i dagarna, så har Roon stöd för detta. Roon går ju att integrera med Tidal (så gör inte jag, därmed kan jag inte kontrollera själv) och då borde man kunna få tillgång till sångtexterna också.
shifts skrev:Nattlorden skrev:En strömningstjänst som tillhandahåller sångtexterna... […] skulle kanske kunna karva åt sig en nisch...
Från och med Roon version 1.5 build 354 som kom ut i dagarna, så har Roon stöd för detta. Roon går ju att integrera med Tidal (så gör inte jag, därmed kan jag inte kontrollera själv) och då borde man kunna få tillgång till sångtexterna också.
goat76 skrev:Är ROON värd sin kostnad?
Jag har inte riktigt förstått vad som är så speciellt med programmet, är det inte lika lätt att bara surfa runt på nätet efter samma information?
Berätta, jag vill bli övertygad!
goat76 skrev:shifts skrev:Nattlorden skrev:En strömningstjänst som tillhandahåller sångtexterna... […] skulle kanske kunna karva åt sig en nisch...
Är ROON värd sin kostnad?
Jag har inte riktigt förstått vad som är så speciellt med programmet, är det inte lika lätt att bara surfa runt på nätet efter samma information?
Berätta, jag vill bli övertygad!
Nattlorden skrev:shifts skrev:Nattlorden skrev:En strömningstjänst som tillhandahåller sångtexterna... […] skulle kanske kunna karva åt sig en nisch...
Fast.... eget meck + borde kunna.... är inte bra nog för en tjänst åt alla.
Belker skrev:Jag kan tänka mig att folk i framtiden kommer att romantisera kring enkelheten hos cd-spelare. En apparat, ett format. Detta när allt spelas upp med mer eller mindre avancerade datorer och en djungel av strömmande format.
shifts skrev:Nattlorden skrev:shifts skrev:
Fast.... eget meck + borde kunna.... är inte bra nog för en tjänst åt alla.
Fast... Det där gissar du bara (jag också)... Det kan mycket väl vara så att det bara fungerar. Bra nog för alla är ingen tjänst – du skrev faktiskt själv om att en sådan produkt skulle kunna skapa sig en nisch.
Conan skrev:Belker skrev:Jag kan tänka mig att folk i framtiden kommer att romantisera kring enkelheten hos cd-spelare. En apparat, ett format. Detta när allt spelas upp med mer eller mindre avancerade datorer och en djungel av strömmande format.
Det kan jag också tänka mig. Själv spelar jag helst & mest CD för enkelhetens skull. Spotify behöver igång på surfplattan samt "strömningslåda" ska startas upp och ansluts före man kan välja spellista eller album... innan det kommer musik, och ännu länge tid tar det för filer från NAS:en där TV:n måste på för att se vad man väljer, TV-ljudet ska mutas och sen ska artistindex, artist och album väljas.
Går ju snabbare att sätta på en vinylskiva faktiskt.![]()
CD; in med en skiva så kommer det musik direkt! Brukar sätta mig och sortera fram album att lyssna på kanske en vecka framåt och dessa läggs fram i högen närmast så det går fort att komma till lyssnandet.
dewpo skrev:För mig har genere indelningen i Roon bara fungerat utan att jag överhuvudtaget behövt pilla på inställningarna.
dewpo skrev:Listvy finns över alla låtar och man kan sortera som man vill.
Kronkan skrev:Kan cd-formatet få en nyrenässans?
Så här visar statistik gällande 2017
"Försäljningen från digitala musiktjänster ökade med 6,1 procent och står idag för 87,2 procent av den totala
musikfösäljningen. Den fysiska marknaden står idag för 11,8 procent. Försäljningen av cd-skivor minskade med
24,6 procent under året medan vinylförsäljningen fortsatte att öka med 15,6 procent. Totalt såldes vinylskivor för
över 59 miljoner kronor vilket motsvarar 4,2 procent av den totala musikmarknaden"
https://www.ifpi.se/app/uploads/2018/05 ... 180509.pdf
Kronkan skrev:Den där "saknade" procenten är intäkter de kallar synkroniseringsintäkter.
Synkroniseringsintäkter: 23% ökning. 1% andel av totala intäkter.
Dyker inte djupare ner i detta men en snabb bedömning är det intäkter som uppstår i samband med filmmusik m m.
http://www.filminstitutet.se/sv/nyheter ... och-musik/
Så det är inget som saknas.
CD som medium var 2017 större än vinyl men minskande.
Jag tolkar frågan som att det är en bedömning om cd-mediet skulle trenda uppåt eller åtminstone stabiliseras.
Det kanske kan vara möjligt att så kan ske. Men det beror väl på hur kunderna/köparna av msuk uppfattar saken. En del av dem måste ju då uppfatta cd-skivan i något avseende bättre än andra medier. Detta beror ju bl a på hur musikutgivarna agerar kring mediat.
rajapruk skrev:Var köper man CD begagnat? Blocket?
Borde finnas drivor till salu, eller gick tåget när mp3 kom?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster