Skinn eller tygsoffa?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersJ

Skinn eller tygsoffa?

Inläggav AndersJ » 2006-02-17 20:04

Håller på och letar soffa till min nya lägenhet och undrar helt enkelt vilken skillnad man kan förvänta sig mellan en skinn och en tygsoffa när det gäller akustik. Det är betongväggar i lägenheten och bara ett fönster i rummet, så all dämpning man kan få är hjärtligt välkommen :)

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-17 20:06

Enda fördelen med skinn är att den håller troligtvis längre och är lättare att göra ren....sen så kan man ju även tycke skinn är snyggare, en tygsoffa dämpar ljudet något mer(skulle jag tro) betydligt skönare att sitta/ligga i...prismässigt så är väl tyg något billigare om man jämför med en skinnsoffa med bra kvalitet
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2006-02-17 20:17

Jo jag inbillar mig också att tygsoffan dämpar de ljud med högre frekvenser bättre, men jag vet ju inte säkert och ej heller hur stor skillnaden är. Jag var helt övertygad om att det var en tygsoffa med divan jag var ute efter, tills jag råkad hitta en skinnsoffa som var underbart mysig att sitta i med perfekta sovarmstöd. Den kändes inte så kall som de andra skinnsofforna heller och den var snygg också så valet blev svårt.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-17 20:26

AndersJ skrev: Den kändes inte så kall som de andra skinnsofforna heller och den var snygg också så valet blev svårt.

Vänta tills det blir sommar...då blir den aldeles för varm :wink: ...att den inte kändes kall beror kanske på att det nyss suttit nån i den :lol: ...nä skinnsoffor som det är mjukt skinn i är inte alls lika kall och obekväm, dock är jag osäker på slitstyrkan i dom. Har man små barn eller planerar att skaffa så skulle jag inte ens fundera på annat än en skinnsoffa.(lätt att göra ren)

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2006-02-17 20:45

Rummet har söderläge så det finns stor risk för att det blir varmt i en skinnsoffa i sommar :( Slitstyrkan är säkert inga problem på någon av de jag har kollat på och några barn är inte plannerat ännu på ett tag i alla fall.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2006-02-17 23:28

Litet tips med toppbetyg för WAF-faktorn: Oberoende av om du skaffar skinn- eller tygsoffa och vill ha en dold basdämpning, tippa omkull soffan och kolla om du har tomrum mellan ryggstödet och bakstycket, där kan du i så fall puffa in några markskivor eller glasfiberskivor. Rimligen bör det hjälpa till något även om det är svårt att säga i vilken grad.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-02-20 13:22

Eller montera en helmholtzabsorbent (formrör, kvartsvågsresonator) under/bakom.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2006-02-20 18:25

jag skulle nog tagit en skinnsoffa. som sagts innan lätt o hålla ren, oftast mycket snyggare, och dom håller väl sisådär 5 gånger längre om man sköter den
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Axel
Semesterfirare

Inläggav Axel » 2006-02-20 19:00

Om det är lädersoffa som gäller. Se då till att få en i anilinläder eller semianilin, de andas och är mycket mer behagligare. Väljer man annan kvalitet kan man lika bra köpa en soffa i ren plast.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-20 19:17

The_Man skrev:..sen så kan man ju även tycke skinn är snyggare, en tygsoffa dämpar ljudet något mer(skulle jag tro)

En skinnsoffa arbsorbera mer bas än dito i tyg
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-20 19:30

Rydberg skrev:
The_Man skrev:..sen så kan man ju även tycke skinn är snyggare, en tygsoffa dämpar ljudet något mer(skulle jag tro)

... men reflekterar diskant mer.
- Militant slacker

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-02-20 21:14

En rejält fluffig tygsoffa, gärna med likaledes stor fotpall, gör sig med stor sannolikhet bra i ett lyssningsrum som i grunden är en betongbunker. Så var det i mitt fall - trots ganska ambitiösa insatser vad gäller det rumsakustiska i övrigt. Det blev kort sagt märkbart bättre när skinnsoffan åkte ut och tygditon in. Tygsoffan blir ju i praktiken en flera kubikmeter stor absorbent, vilket är positivt om man har betong och glas att kämpa mot.

Det är under alla omständigheter bra om ryggstödet på soffan inte når högre än till skuldrorna och maximalt till axelhöjd.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2006-02-20 21:36

Så skinnsoffa om det är basen man vill dämpa och tygsoffa för högre frekvenser. Det lutar åt tyg och det är framförallt de högre frekvenserna jag behöver dämpa. Så nu gäller det bara att hitta en soffa man ligger tillräckligt skönt i :)

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-21 14:24

Helt klart att föredra en tygsoffa när det gäller det akustiska! Jag har haft båda sorter, och tygsoffan i rummet kontra läder blev ett rejält akustiskt lyft, över hela registret till förmån för tyget!!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-21 14:27

Sen så får man inte glömma bort huvudsyftet med en soffa.....det är ju att sitta i den(eventuellt ligga)....och då är tyg klart att föredra, inte skönt att att lägga sig i en kall skinnsoffa(på vintern) eller en varm skinnsoffa(sommaren)...enda fördelen är ju det sagts tidigare med skinnsoffor, hållbarheten och rengörning, vilket kan vare en stor fördel och avgörande faktor om man har barn tex.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-21 14:37

eller små hundar
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-21 14:40

Hundar ska INTE vara i soffan :wink: ...men om man nu vill det så är ju skinn bättre...för att inte prata om katter, men dom ska ju inte ens vara inne(tycker jag)....men och andra sidan tycker inte jag att man ska ha en liten hund heller :D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-02-21 17:59

Hundar skall vara stora om dom skall fungera som absorbenter.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-21 18:01

Jax skrev:
Rydberg skrev:

Frågan är ju då hur man stämmer av skinnsoffan till rätt frekvens. Eller menar ni att soffan är bredbandigt absoberande och därför "alltid" gör nytta i basen?

Intressant fråga!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 18:08

EngelholmAudio skrev:
Jax skrev:
Rydberg skrev:

Frågan är ju då hur man stämmer av skinnsoffan till rätt frekvens. Eller menar ni att soffan är bredbandigt absoberande och därför "alltid" gör nytta i basen?

Intressant fråga!

Lättast är nog att mäta för att ta reda på hur den arbsorberar, kan nog va lite kluddigt att teoretiskt beräkna fram det kan jag tänka mig.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-02-21 19:04

Rydberg skrev:
EngelholmAudio skrev:
Jax skrev:
Rydberg skrev:

Intressant fråga!

Lättast är nog att mäta för att ta reda på hur den arbsorberar, kan nog va lite kluddigt att teoretiskt beräkna fram det kan jag tänka mig.
Så är det ju naturligtvis.

Fast frågan är om möbelhandlaren går med på "hemlån för provlyssnings och provmätning"... :wink:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-21 19:57

Hihi :D

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-02-23 10:38

Det är inte säkert att en soffa oavsett skinn eller textil gör så stor skillnad, det beror på konstruktionen. Textil vs skinn vad gäller högfrekvent spelar liten rock'n'roll om du har ett normaldämpat rum, möjligtvis skulle det behöva övervägas att ta en textilsoffa i ett modernt klangfullt rum där inget annat i rummet absorberar.

Basabs varierar med typ av soffa samt placering i rummet. Ta den som är snyggast helt enkelt!

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-23 13:23

PekkaJohansson skrev:Det är under alla omständigheter bra om ryggstödet på soffan inte når
högre än till skuldrorna och maximalt till axelhöjd.

Jag som älskar soffor som erbjuder någorlunda nackstöd. Varför ska allt
vara så svårt?

Vad gäller tyg- kontra skinn så undrar jag om det inte är viktigare ur
basabsorptionshänseende (diskant är ju enkelt att dämpa vid väggarna)
vad soffan består av inuti än vad den har för klädsel.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2006-03-24 01:48

Se upp med nackstödets utformning bara!
I mitt förra lyssningsrum hade jag en mycket skön skinnfåtölj med hög rygg. Man satt i och för sig utmärkt redan i "upprätt" ställning, men om man ville luta sig lite bakåt så fick man plötsligt en massa tråkiga reflexer från nackstödet rakt in i öronen. I synnerhet efter en stund var det mycket irriterande... :|
Maximalt avslappnad lyssning i den fåtöljen krävde hörlurar. :twisted: <<< --- (Det är väl lurar denna glada figuren har på sig?) :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2006-03-24 23:39

sen så e det ju jobbigt att man liksom fastnar men skinnbrallorna om man har en skinnsoffa
men det e snyggt så man får stå ut endå :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-03-25 00:14

Nackstöd på fotöljer, soffor är av ondo enl egna erfarenheter.
Skönaste lyssningsfotöljen enl mig är Bruno Matsson Karin (finns i tyg alt skinn), tror jag den heter. Snygg, klassisk och bekväm. Sjunker man ner lite så får man stöd för nacken ändock.

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-03-25 00:19

Då bör man vara under genomsnittlig längd.....sen om den är snygg eller inte får ju var och en avgöra :D
Bild

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-04-04 02:00

Ragnwald skrev:...Sjunker man ner lite så får man stöd för nacken ändock.

Fast då får man väl försaka stödet för svanken, antar jag? :( Kanske kan
lindras medelst kudde där, men jag vet inte om det brukar bli så bra?

Finns det några sittmöbler med uppfällbara eller icke ljudförsämrande
nackstöd? Förutom påkostade arbetsstolar då...

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-04-04 02:26

PekkaJohansson skrev:Det är under alla omständigheter bra om ryggstödet på soffan inte når högre än till skuldrorna och maximalt till axelhöjd.

Vill nog tillägga att det beror på det...

En soffa som placeras mycket nära en vägg är faktiskt ofta (=många tycker så) trevligare akustiskt om den har just ett högt ryggstöd. En mera friplacerad soffa är ofta trevligare med lite fritt bakom huvudet.

Men detta är definitivt frågor som handlar om tycke och smak, och ingenting som är rimligt att lancera som en absoluta sanningar.

Absolut sant är dock att textilsoffor brukar absorbera mera vid höga frekvenser än lädersoffor, som å andra sidan brukar absorbera mera vid låga frekvenser.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Teknikforum