vem av er som har eller har hört ino

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-02-05 22:20

Håller med Krellmaster om att det lät bra/mycket bra om dom små PIP-högtalarna. Själv blev jag inte så imponerade av dom gigantiska, både i pris och storlek, superanläggningarna. Nej, PIP-rummet var bäst. (Varför lät inte Carlsson-högtalarna bättre?)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 10:59

-distortion- skrev:
Heaven_and_hell skrev:Det bästa sättet att tysta en idiot är att bemtöte denne med tysssstand. :D :) 8O :o :oops: :twisted: :!:

På film kanske, i verkligheten krävs det en redig smäll! :D

Ja du har väl egen erfarenhet av att bli "tystad" då folk lessnar på dig.. :lol:

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-02-19 13:21

petern skrev: (Varför lät inte Carlsson-högtalarna bättre?)

För att Larsen rent ut sagt spelade som en idiot med dom 8) Han spelade klart högst på hela mässan.
Carlssonhögtalare ska inte ha dämpat tak heller.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 16:24

petern skrev:Håller med Krellmaster om att det lät bra/mycket bra om dom små PIP-högtalarna. Själv blev jag inte så imponerade av dom gigantiska, både i pris och storlek, superanläggningarna. Nej, PIP-rummet var bäst. (Varför lät inte Carlsson-högtalarna bättre?)

hahaha... pip bäst. 8O . jojo... detta var fasiken det festligaste läst detta året..

var du ens inne o besökte wilson krell rummet ..... 8O
eller satt du utanför o gjorde din bedömmning vid nåt fikabord då någon "annan" person gav sina omdömmen tro..... :?:

jaja.. alla har ju sin "smak" som tydligt är.. :lol: :lol:

Wilsonrummet har bevisligen fått många mycket "skeptiska" till dyr hifi att ändra uppfattningar..Samt öpper erkänna det var gröndjävligt vad dom kunde lira.. Så kommer man och säger att pip var "bäst"....
8O

ja ja.du kan vara glad för din åsikt eftersom du kommer ha ett mycket billigt hifiliv nu och framöver.. Liiite avundsjuk kan jag säga jag är på dig helt klart... 8) eller kanske inte i alla fall... 8)

min åsikt är att inte ens såsom klockradiobegrepp kan man jämföra pip i öhmans källare med "wilsonsången" på mässan..

närmare vore att jämföra pip med en telefonlur enligt min åsikt.. Där har piparna mer likheter än med wilson krell uppvisningen :lol:

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 16:34

hmm mayro det va hårda ord....var det sibaklass med pi60s då i förhållande till wilson då eller

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-19 16:37

Är det någon som överhuvudtaget intresserar sig för vad Mayro tillber 8)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-19 16:51

Om man skulle jämföra äpplen med äpplen så skulle min röst hamna på piP, men om man skall jämföra meloner med blåbär så vinner ju självklart melonerna, dvs Wilson. Det som talade mot wilsonrummet var de ganska klantiga inspelningarna man spelade där om man bortser från den sista låten Jazz Variants med O-Zone Percussion Group som var klart bäst.

Maxx2 upplevde jag som täppta och tonalt skumma men med bra "släpp". Sophia2 gillade jag bättre, helt klart.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Kribban

Inläggav Kribban » 2006-02-19 16:54

MP skrev:Är det någon som överhuvudtaget intresserar sig för vad Mayro tillber 8)

Nja :roll:

Hårda ord Mayro men det är lite svårt att ta dig på allvar :wink: Nu får vi se vad som händer med denna tråden när du som vanligt går på som en ångvält :lol: 8)

MVH Kribban
Miljö-alarmist

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2006-02-19 17:04

Ett annat rum som också stack ut från mängden och spelade bra, det var där japanen körde vinyl med några öppna högtalare från Tyskland (tror jag). Krell-och Wilsonrummet drunknade bland dom andra stora, tunga och dyra anläggningarna.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 17:15

Kribban skrev:
MP skrev:Är det någon som överhuvudtaget intresserar sig för vad Mayro tillber 8)

Nja :roll:

Hårda ord Mayro men det är lite svårt att ta dig på allvar :wink: Nu får vi se vad som händer med denna tråden när du som vanligt går på som en ångvält :lol: 8)

MVH Kribban

Jag säger bara som jag tycker.. Pip i all ära.. Men lite distans bör finnas i hyllandet av en högtalare.. Men det är trotts alla ovationer ändå endast en liten stativare med solklara brister på varenda parameter i jämförandet med dessa två otroligt bra högtalare man demade i wilsonrummet..

Haakan.

Jag tog inte upp någon modell o jämförde ifrån ino....Därför tog jag endast upp den modell man ansåg vara "bäst" .. I detta fallet pip o inget annat.. Jag har själv åsikten att inget inosystem jag hört ens har med detta ljud att göra så långa vägar...

Däremot vore det förbaskat skoj att tex få höra ett stort inosystem med påkostad elektronik o kablar.. strömrenare o accustik som wilson matades med... vad som hände då vet tydligen ingen.. Ingen verkar ju sattsat så med just inoprodukterna. utan det verkar som dom flesta har väldigt begränsade saker i sin elektronikkedja...
Det är lite orättvist att jämföra en eek.. denon pip pi60s pioneer med wilsons uppställ...

Lite som att försöka köra dragster med nitro mot en volvo bensinare med disel i tankarna...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-19 17:32

Mayro:

Den som kommit närmast där är väl Rydberg. Han har ju testat ruskigt mkt dyrhifi med Ino-burkar. Men vem vet, ino-prylar kanske rentav låter sämre med bybees och shakti?! :wink:

Det har ju tex spelats McIntosh tillsammans med Carlsson, med haksläpp som följd. Så tanken med att testa Ino med stor pyts "ormolja" är faktiskt lockande. Bara för att höra för skojs skull.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-19 17:38

Mayro skrev:Pip i all ära.. ... Men det är trotts alla ovationer ändå endast en liten stativare med solklara brister på varenda parameter i jämförandet med dessa två otroligt bra högtalare man demade i wilsonrummet..

Kul jämförelse, 4.000 sek för ett par stativare mot ett par för vad 681.000 ?

Då vågar jag utan att ens blinka säga att piP slår Wilson Audio på fingrarna på alla parametrar !!!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 17:45

bamsefar..

som vanligt så går du på direkt bara du ser mitt nick.. Om du kollar så vad det inte jag som jämförde pip med wilson..så ditt inlägg bör riktas mot petern som var den som avla denna jämförelse..

Jag anser ju detta är en felaktig jämförelse...som tydligen du också gör..

Svarar dig trevligt här så du kan backa ur utan att starta bråk eftersom jag lovat att bli snällare...

Så jag avaktar att du visar om du söker trivsamt småsnack eller enbart kurr...

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 17:52

vee eight

Rydberg har ju redan provat ut lite midfinivåer med förbättrande resultat om jag inte missuppfattar text så fel jämfört med dom rent introprylarna som många använder..

men ingen har väl provat med mer toppnivågrejor väl i hela kedjor..

DET vore otroligt roligt att få höra med inos 56 modell o med basar till... :D

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-19 17:56

Mayro skrev:
-distortion- skrev:
Heaven_and_hell skrev:Det bästa sättet att tysta en idiot är att bemtöte denne med tysssstand. :D :) 8O :o :oops: :twisted: :!:

På film kanske, i verkligheten krävs det en redig smäll! :D

Ja du har väl egen erfarenhet av att bli "tystad" då folk lessnar på dig.. :lol:

Nej, det där med en smäll är en enkel ekvation som jag dragit efter att ha sett alla inlägg där folk ber dej lägga av, till ingen nytta.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-02-19 18:04

Mayro skrev:bamsefar..

som vanligt så går du på direkt bara du ser mitt nick.. Om du kollar så vad det inte jag som jämförde pip med wilson..så ditt inlägg bör riktas mot petern som var den som avla denna jämförelse..

Jag anser ju detta är en felaktig jämförelse...som tydligen du också gör..

Svarar dig trevligt här så du kan backa ur utan att starta bråk eftersom jag lovat att bli snällare...

Så jag avaktar att du visar om du söker trivsamt småsnack eller enbart kurr...

Du får allt lära dig lite hyffs och vett. Du gör en catch 22 direkt och sedan försöker spela oskyldig som vanligt. Urkass, men annat var inte att vänta heller.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-19 18:16

Mayro skrev:vee eight

Rydberg har ju redan provat ut lite midfinivåer med förbättrande resultat om jag inte missuppfattar text så fel jämfört med dom rent introprylarna som många använder..

men ingen har väl provat med mer toppnivågrejor väl i hela kedjor..

DET vore otroligt roligt att få höra med inos 56 modell o med basar till... :D

Jag skall nog inte filosofera i termerna i vad som är Hiend-lowend etc, i de "högre skikten" kan ju priserna variera starkt. Men iaf Nelson Pass och Bryston är tillräckligt dyrt för mig, och det senare har min beundran. :wink:

Nu är jag lite av fanatisk carlsson-ägare, men jag kan tänka mig att ino såväl som carlsson kan bli exakt så bra som man kopplar in dem i. Om inte det så når de långt.

Kom på ett litet citat från den lokala handlaren:
"Jag är jättenöjd med mitt Dynaudio-ljud, men inte faan vill jag ha en massa färgande elektronik som ändrar på detta fullkomliga!" 8) :D
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 18:44

alltså att kalla bryston midfi är ju som att kalla en porsche 911 turbo en svensson bil bara för att den inte kostar nog mycket...

för prestandamässigt håller dom högre nivå än det du kallar high end...

om du nu tänker svara på mitt inlägg hoppas jag på att du skriver nånting i tekiskt eller iaf vetenskapligt som stödjer din tes om att krells värstingar skrattar åt midfi bryston.....

om jag finge välja skulle jag nog välja en sån här om det var prestanda jag var ute efter...jag vet helt enkelt ingenting som verkar vara i riktigt samma klass? å den kostar "bara" 60k ny...

Bild

nästa exempel är ju jeff rowland som numer har en modell med icepower i som dom säljer för i runda slängar 100k....när man kan köpa exakt samma sak för 10 om man bara vet vad man letar

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-19 18:49

Mayro skrev:hahaha... pip bäst. 8O . jojo... detta var fasiken det festligaste läst detta året..

var du ens inne o besökte wilson krell rummet ..... 8O
eller satt du utanför o gjorde din bedömmning vid nåt fikabord då någon "annan" person gav sina omdömmen tro..... :?:

jaja.. alla har ju sin "smak" som tydligt är.. :lol: :lol:

Det är en sak att respektera andras åsikter, tycken och smak.

Det är en helt annan sak att förlöjliga dessa som du gör. Det är inte respekt.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 18:52

Mayro skrev:Rydberg har ju redan provat ut lite midfinivåer

Midfi 8O

Bild
Senast redigerad av Rydberg 2006-02-19 20:16, redigerad totalt 3 gånger.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-19 18:55

men rydberg det kostar inte nog mycket......lägg på minst 500k/kanal så är vi just över midfi strecket

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-19 20:28

Och vad tramsigt!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-19 20:29

mats skrev:

Suck
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 20:46

jag tänkte nog på brystongrejorna.. Det är väl deras mellanserie om jag inte missat nåt.. :?: Pass har jag inte ens haft en tanke på...

men den gillades väl inte eftersom den ansågs va utbytbar mot annat märke...

Ni reagerar såsom midfi var skräp.. I min värld är midfi otroligt hög nivå..

Krells FBI är väl ungefär deras midfinivå som jämförelse...Så om man då anser krell fbi skall motsvara midfi därifrån deras utsaga.. Dom kallade den "entry level for kids" på mässan..... :lol:

men men.. Startar man med att nad 208 är en värsting så är bryston rena rama yberhighend... :)

Då förstår jag era sura reaktioner här..

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-19 20:53

Mayro skrev:Då förstår jag era sura reaktioner här..

Problemet är nog snarare att du lägger dina alldeles egna betydelser på ord. Då blir det kommunikationssvårigheter eftersom vi inte längre har en aning om vad du menar.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-19 20:54

Mayro skrev:jag tänkte nog på brystongrejorna.. Det är väl deras mellanserie om jag inte missat nåt.. :?: Pass har jag inte ens haft en tanke på...

men den gillades väl inte eftersom den ansågs va utbytbar mot annat märke...

Ni reagerar såsom midfi var skräp.. I min värld är midfi otroligt hög nivå..

Krells FBI är väl ungefär deras midfinivå som jämförelse...Så om man då anser krell fbi skall motsvara midfi därifrån deras utsaga.. Dom kallade den "entry level for kids" på mässan..... :lol:

men men.. Startar man med att nad 208 är en värsting så är bryston rena rama yberhighend... :)

Då förstår jag era sura reaktioner här..

edit
för övrigt så skulle jag också gärna äga den brystonstärkaren som du satte ut på bild.. :)

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-19 20:54

mats skrev:

Och vad tramsigt!

Bra att du erkänner det 8)
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-19 20:55

Mayro:

208:an hade inget med detta att göra eg, det var din definition på midfi som man kanske reagerade på. I min värld är bra elektronik bra elektronik, dess prislapp säger bara om den är möjlig att skaffa eller ej, inget mer. Som det flitigt diskuterats vad som är hiend kontra lowend, hifi, midfi etc etc har ju diskuterats friskt på ett annat forum, och därifrån kan man iaf dra slutsatsen att det är ett luddigt begrepp och är rätt vanskligt att sätta in vår hobby i olika klasser och fack.

Men hur som hellst; jag tror att alla här kan vara överens om att som med många andra bra konstruerade högtalare så blir de så bra som det man kopplar in dem i. Eller hur?

Prislapparna och marknadsföringen spelar ju ingen roll i slutändan hur bra de spelar tillsammans, utan då står konstruktionerna nakna, avskalade precis som de är och kan inte prestera mer än de är byggda för.

edit: glömde lite text
Senast redigerad av Vee-Eight 2006-02-19 20:57, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 20:57

Mayro skrev:jag tänkte nog på brystongrejorna.. Det är väl deras mellanserie om jag inte missat nåt.. :?:

Jag har Bryston 7B-ST monoblock, deras då topp of the line förstärkare, mao du har som vanligt missat något.

Dessutom har jag som bekant testat piP hos mig och hos Gromit med både Pass X350, Pass X250, GamuT D200 mk3, Jadis JA-80 (133kkr nya), Krell FPB 200c och Bladeilus Grendel.
Senast redigerad av Rydberg 2006-02-19 21:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-19 21:00

Mayro skrev:Ni reagerar såsom midfi var skräp.. I min värld är midfi otroligt hög nivå..
Du har nog en väldigt annorlunda begreppsvärd än resten av världen och verkar skita blankt i vad orden i sig betyder.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi