Behringer Reference Amplifier A500, ett slutstegsklipp?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-02-18 18:53

Kollade lite snabbt i england, finns i en del affärer för 1700:- fortfarande.
Kolla behringers site och dealer locator. Finns säkert ännu billigare, jag kollade bara i london.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-18 20:25

Musikbörsen säljer för lägre pris ibland, skaffade min bass V-amp ett par hundringar billigare på så vis.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-02-18 20:32

Ringde Musikbörsen i Göteborg innan jag köpte mitt steg.
De ville ha 2.300:-, men hade inget steg hemma. De skulle inte få in steg de närmaste veckorna. 8O
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-02-18 22:26

Pioneer 470 + Denon 2105 + piP + Behringer A-500
eller ?

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-02-18 22:30

Snart så :)

Behringern skall användas till basarna, 4st NHT 1259.

2105an driver piP

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-19 11:03

OK, dags för en summering av mina A500-intryck! Dvs. av alla intryck utan det som behandlar ljudkvaliteten, det finns nämligen en del andra väsentliga åsikter att delge er. Åsikter som gör att mitt intresse för detta steg svalnat betydligt, åtminstone för stunden. Som jag ser det finns nämligen två för mig stora bekymmer med detta steg: 1) Det brummar om trafon. 2) Det lyser så förskräckligt om Behringens display.

Det förstnämnda känns förstås som den allvarligaste invändningen men jag vill noga påpeka att detta bekymmer kanske bara gäller hemma hos mig? Jag har nämligen haft problem med brummande slutsteg och hifi-prylar förut, prylar som inte allid brummat på annan plats. Jag har alltså nåt bekymmer med min strömförsörjning, som det verkar, och detta gör att en del apparater fungerar lite sämre just i mitt rum. Av någon orsak.

Vad gäller displayen (och utseendet/bredden på apparaten) så är det förstås en smaksak men jag gillar i alla fall INTE varken den ilsket blått lysande lampan eller de gröna dioder som skall simulera analoga effektmätare. Skitfult är ordet och för att kunna leva med denna display måste jag nog komma på ett sätt att släcka ned den. Tyvärr gör det ingreppet knappast steget snyggare men då slipper man i alla fall att bländas och distraheras...

OK: steget är billigt, har hög effekt och låter inte illa men jag kommer nog ändå få oerhört svårt att tycka om en apparat behäftad med dessa störande egenskaper. Och om jag inte tycker om en pryl så framkallas sällan nåt oemotståndligt ha-begär. Varken i detta specifika fall eller rent generellt. Hoppas att det inte brummar hos Sanny_X och att han har en garderob att gömma den fula ankungen i... :wink:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-19 11:06

Jag har haft min inkopplad och den är helt tyst dvs inte tillstymmelse til brum från trafon. Det låter som om du har en svår miljö?

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-02-19 11:09

Mitt brummar inte heller, och ang displayen så är det bara att dra bort locket och dra ur ett par kablar om man inte gillar det :)

Användarvisningsbild
Dynamic

Inläggav Dynamic » 2006-02-19 11:27

Man kan även dämpa jobbiga displayer/lampor med solfilm för bilrutor, det har jag gjort¨på en cd-spelare och en väckarklocka :)

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-02-19 11:52

Bra tips! Tack :D
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-19 21:01

Nu har jag, mike34 och Sanny_X tillsammans lyssnat på min anläggning med Behringer A500 inkopplad. Vi kom bl a fram till att man inte bör vrida upp volymrattarna till mer än hälften, därefter får man nämligen ett klart hörbart brus ur högtalarna (mina). Men, med rattarna ställda i mitten och Behringer-steget inkopplat till Denon 1905 (via Biltemas rosa signalkablar) så lät mina Respons-högtalare riktigt bra. Vi noterade klara karaktärsskillnader kontra piP (som både mike34 och Sanny_X äger), men oxå vissa likheter med pi60! Mike och Sanny får gärna fylla på med sina egna ord... Tyvärr hann vi inte födjupa oss riktigt i skillnaden med- respektive utan Behringersteg men vår allmänna uppfatning var att den var ganska liten, i alla fall så länge man spelar med modest volym. Kanske att jag till slut ändå slår till på en A500, den som lever får se.

PS: Tidigare denna eftermiddag lyssnade vi oxå på Affalds piP,
kommentarer kring detta lär dyka upp i hans Primare-tråd... :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-19 21:06

Som en liten kommentar ang detta med rattarna:

När vi i Trollhättan testade steget så började det låta illa efter att man skruvar på till över hälften. Vi gissade på att ingångssteget började att överstyras och dista kraftigt. Kanske en sak man får ta pga det låga priset. Hoppas att ngn med mäterfarenhet kan komma med råd hur man skall hantera rattarna. :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-19 21:14

Det blir tvärtom 8O Ju mer du vrider på, desto mindre signal behöver ingångssteget lämna. :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-19 21:18

paa skrev:Audio Critic mäter förstärkaren till max 120 W vid 8 ohm och harmonisk distorsion plus brus till -67 dB vid 20 kHz och 100W. Dom får inte disten lägre än 0.025% vid någon nivå eller frekvens.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-02-19 21:22

Jag har lyssnat på A500 hos AVR-7000 och nu hos Hetsporren.
Båda gångerna upplevde jag att det lät bäst med "rattarna" rakt upp.

Jag får återkomma när jag provat det här hemma, fick just hem steget.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-20 08:49

Sanny_X och Morello: Hur går det? :wink:

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-02-20 09:25

Hann inte koppla in steget igår. Det kan nog dröja några dagar, steget skall nämligen ut och resa igen. Det finns fler som vill testa...

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-21 18:48

Måste härmed revidera mitt intryck av Behringer a500. Kommer just från en liten improviserad hifiträff där jag, magnus2 och Hifipastorn* lyssnade in oss på Rotel 1080 och 1090, Nad 208, Sentec pa9 och just Behringer a500. Den vassheten och knepiga ingångssteget jag minns från senaste carlssonträffen var nu helt bortblåst. Ngn slags revision av a500:an måste ha skett, ser ingen annan lösning. Nu plötsligt så var det ett riktigt trevligt steg.

Skall man tillåta sig jämföra med giganter som lts-referenserna 208/1090 så saknas ju givetvis effekt, men också det att behringern beter sig lite smetigt, lite mer grumligt. Bortser man från priserna så hamnar ju a500 sist i denna uppställning, lite otippat. Men det är fortfarande ett slutsteg jag mkt väl skulle kunna tänka mig. Står förresten en a500 i racket just nu. Om den får stanna får vi se. :)

Har förresten lite bilder från lyssningssessionen, som kanske kommer upp senare i egen tråd.

*hifipastorn (Leif Ivarsson) har just startat upp agentur, så det kanske inte var så konstigt att det finns Behringer i Trollhättan just. Och nej, marginalerna är så små så jag tjänar inte en spänn på att säga detta. :D
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-02-21 18:58

V8 du får gärna berätta mer om hur du/ni upplevde de andra stegen också om du vill. :)

Är alltid lika intressant att höra andras åsikter om dessa kombatanter, så kanske man kan få avgjort hur långt man måste sträcka sig för ett prisvärt steg?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-21 19:52

Lyssningsintryck av 2st bryggade är inte minst viktigt, 2 st nya sådana är ju billigare än en begagnad 208 och mycket lättare att få tag på. Bryggat bör effekten räcka även för krävande lyssning.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2006-02-21 23:40

V8, skedde lyssningen via B&W 801? Hifipastorn var en trevlig prick vill jag minnas :) . Hans burkar vore kul att få höra ngn gång.

//M
11010000

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-22 00:08

Screen och ni andra:

Litet reportage kommer med mer utförlig text. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2006-02-22 01:05

Det ser jag fram emot. Lite surt att man sitter med 4 ohm högtalare bara så man inte kan köra bryggat :(

HIFI-Pastorn

Behringer A500 mot ett antal andra referenser

Inläggav HIFI-Pastorn » 2006-02-24 17:37

V8 nämde för mig om denna länk så jag var nyfiken och tvungen att läsa igenom det som stod. Finner att den inte beskriver särskilt detaljerat hur A500'an faktiskt låter, så jag tillåter mig att ställa den emot några steg som kan sägas vara bland de bästa som finns.

Lyssningen genomfördes hemma hos Magnus Sandberg i tisdags, under ca 5 timmars tid, med avbrott för inmundigande av en saftig pizza.

Utrustningen som nyttjades dagen till ära, var via Carlsson OA51-3 med high-end filter, Sentec SC-9 försteg och Pioneer DVD-686 samt med RG62 kablar och EKK-kablar. Så referenskomponter rakt igenom!

(Magnus är nu påtagligt fundersam över dessa delningsfilters inverkan relativt hans egna halv-moddade...).

Lyssningen skedde som sagt öppet men vi lade stor omsorg att försöka erhålla samma ljudnivå vid varje tillfälle vi skiftade burk. Vågar påstå att vi höll oss inom några tiondels dB. Förvisso inte perfekt för att eliminera risken för intrycksskillnader pga nivåskillnader men med de antal skiften som gjordes och olika volymnivåer som provades vågar jag ändå påsta att våra intryck, som var genomgående samma, mycket troligt kommer hålla vid en blindtest. Dessutom har jag väl lärt känna mitt egna NAD 208 och dess karaktär, eller kanske man skall säga avsaknad av karaktär. :) :)

LTS och Ingvar Öhmans F/E-test är tveklöst mycket givande men jag har fört diskussioner tidigare med honom om just konstlastens förmåga att avslöja ett slutstegs förmåga att helt korrekt påvisa hur de nedre oktaverna i basen faktiskt låter och jag använder samtidigt som jag använder NAD 208 som referens än idag så jag vill samtidigt erkänna att jag har absolut största förtroende för det som Ingvar sagt just förutom denna skillnad, vad gäller slutsteg.

Genom åren som jag testat hundratals slusteg upp till långt över 2x1000W/8 ohm, så kan man konstatera att ett PA-steg eller "studioslutsteg" inte alls behöver ha ett mer rent och neutralt ljud än ett konsument-slutsteg, MEN nästan alltid har de stora stegen som låter grundläggade korrekt också ett större LUGN och de låter mer AVSPÄNT och ODRAMATISKT vid alla nivåer under klippgräns. Den djupare basen får nästan alltid en mer artikulerad och tydlig basgång, något som de mindre hemstegen inte riktigt förmår på samma sätt. Något som alltså kräver populärt sagt en "överdimensionerad Nätdel".

Åter till lyssningen, så kan jag väl säga att mina generella värderingar styrktes samt att 1090 blev en ny intressant upplevelse med denna omfattande jämförelse. Rotels 1090 och 1080 fick ju referensstatus i LTS redan för 4? år sedan, så jag lånade ett butiksex utav RB-1090 för ca 3 år sedan och lyssnade på det under en knapp veckas tid, men det erbjöd vid detta tillfälle inte alls den neutralitet som jag förväntat mig utan lät snarare hårt och med övertorr bas och jag misströstade faktisk om testen i LTS tidningen måste jag bekänna, :oops: vilket jag glädjande nu måste revidera för detta ex vi nu disponerat av 1090 låter MYCKET BRA. :D Det dåliga ex jag med fler hade lyssnat på kanske hade alldeles för låg bias eller något annan felaktig injustering...???!

Första matchen gick först mellan Rotlarna, 1090 0ch 1080 och det är bara att konstatera att båda stegen är mycket lika. Dock saknar 1080 den sista unset av kraft och kontroll i suben. Basen flyter ut lite grann och blir inte riktigt så detaljerad men utan ett uns av tjockhet och med kanske styggt sagt inte fult så engagerande bas som med sin storebror dock skiljer det ju faktiskt 10 000 Kronor dem emellan, (15 KKr resp 25 KKr).

Sedan kom vi då till giganternas match 1090 ,och NAD 208 som jag hade jämfört även tidigare i Hifi-punkten. Samma intryck infann sig även denna gång och NAD'en låter allstå även den mycket bra MEN den har en annan botten. Det känns som om Nad 208's bas tiltar något lite med en höjing neråt. Kraften är bättre än i 1080 tveklöst, då det ju också specar 2x250W statiskt och med en sekundär-matning som skall ge steget en dynamisk effekt på 2x600W/8 ohm.
Detta till trots får denna kära klenod och trotjänare se sig slagen på mållinjen utav 1090 som har exakt samma karaktär i övre basen, mellanregistret och diskanten, men det gräger fram mer information allra längst ner och låter mer naket och ofärgat än NAD'en. Anslag och snabba dynamiska basförlopp återges helt enkelt med större trovärdighet gentemot verkligheten än vad NADen klarar omän att alla skall veta att skillanden jag skriver om här inte är stor relativt de flesta andra steg som oftast avviker betydligt mer och låter gosigt varmt eller helt enkelt orent.
För att förvissa mig om att inga tonfel spelade oss ett spratt, skall jag mäta frekvensresponsen på dess 2 steg.

Därefter kopplades då A500'an in och återigen belades mina tidigare lyssningintryck. Det är inte något perfekt steg men det har sina starka sidor i form av att inget sticker ut. Återgivningen känns homogen och balanserad. Vid ytterändarna av frekvensplanet tappar steget lite nivå båda uppåt och neråt. Steget specar 10Hz - 25 KHz 0, - 1 dB vilket kan kanske vara är ännu lite mer fall, och förklarar det intrycket jag får. Skall prova vad som händer om frekvensomfånget utökas uppåt och nedåt till < 3 Hz respektive 50 KHz eller kanske drygt det.

A500'ans bas är förövrigt något lite varmare än ex NAD208 eller PA9-monoblocken men skillnaden är inte störande stor om man beaktar priset. Effektmässigt låter det inte riktigt triktigt lika starkt som ex 1080 men skillnaden skall inte vara så stor heller ...
Hifi-Punkten TROLLHÄTTAN tar 2200 Kr/styck fn för A500! Mångköp kanske kan påverka ytterliggare...

Om man jämför NAD208 och PA9 så är de mycket lika men jag vill påstå att det finns en antydan till större stramhet och detaljupplösning i basen med NAD 208. Givetvis fick vi skruva ner volymen när PA9'orna kopplades in, från det att vi hade spelat med ett volympådrag på mellan "½12" och "½1" tidigare till runt "11", på sentecförsteget, för att det inte spricka och bibehålla ett rent övertonsspektra. Vad man kan konstatera är att PA9'ornas förmåga att klippa snyggt är imponerande. Så visst är de fortfarande små ulvar i fårakläder som många inte förstår sig på vilken potential de har.

Vill samtidigt säga att jag anser att skall man återge en inspelning verklighetstroget måste man i de flesta fall ha tillgång till minst 4-500 Watt/kanal om normal verkningsgrad råder på hötalarna och gärna ännu mer. Givetvis också under förutsättning att högtalarna är kapabla att hantera sådan effekt och att återgivningen är tillräckligt frekvenslinjär. Tyvärr brister det just i detta avseende även hos många annars kompetenta system just på denna punkt då många hifi-entusiaster nyttjar klart för mycket bas bas genom bla inte ha lyssnat sig fram till en optimal/"korrekt" högtalarplacering...

Tack för ordet! :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 17:50

Skulle lite snällt vilja påminna HIFI-pastorn om att skriva i sin underskrift att du är näringsidkare.

:)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-02-24 17:57

HIFI-Pastorn

Bra skrivet och en väldigt efterlängtad test.
Lite synd bara att steget hyllas av nån som säljer det...

Jag, Mike34 och Mr_Ekan ska jämföra mitt A500 mot Mr_Ekans Nad 208 på söndag. Ska bli spännande. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Behringer A500 mot ett antal andra referenser

Inläggav paa » 2006-02-24 18:02

HIFI-Pastorn skrev:Vill samtidigt säga att jag anser att skall man återge en inspelning verklighetstroget måste man i de flesta fall ha tillgång till minst 4-500 Watt/kanal om normal verkningsgrad råder på hötalarna och gärna ännu mer.

Men A500 är väl inte ens i närheten av några 400W, i alla fall inte utan bryggkoppling? Och då halveras ju prisvärdheten!
Lyssnade ni bryggkopplat?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

HIFI-Pastorn

Svar till era komentarer

Inläggav HIFI-Pastorn » 2006-02-24 21:54

Hej igen!

Jag är generellt emot att bryggkoppla steg, då de i stort sett alltid ger en förändring hos ett slutsteg så att det låter tunnare. Förvisso kan det ibland ge ett mer tilltalande totalintryck utav ljudsystemet.
Anledningen är helt enkelt att ennätdels X antal VA skall fördelas i steget, på en dubbelt så hög spänning och därför inte orkar ge samma svar i basen som om det är obryggat. Det mesta är ju inte svart eller vitt utan sker givetvis i en "gråskala" och faktorer som hur svåra högtalarna är att driva, är av avgörande betydelse samt om man vill acceptera att en viss grad av klanglig förändring. Man kanske är av den uppfattningen att den är knappt hörbar och helt enkelt försumbar i sitt system, eller att den högre effekten helt enkelt är värt den förändring man ev. upplever.

Min förslag är att man istället driver högtalarna Bi-Ampa't, dvs ett steg till basen och ett till mid/tw eller tw. Det ger enligt min erfarenhet alltid ger en återgivning som är mer avspänd och lättsam samtidigt som det går att spela lite högre också. Hur mycket högre beror på hur mycket slutstegets ingångssteg tål i signalstyrka. En god och avlastande lösning är alltid att lägga in enkla HP- och LP-filter i signalvägen före stegen.

Vad gäller uteffekten, 4-500 Watt, så reflekterade jag inte på A500 utan min reflektion var mer generell...
Själv tror jag kanske 2 st 1090 biampat är rätt lösning för mig, även om jag inte vill påstå att med 1090 så är sista ordet sagt om upplösning i djupbasen. Skulle vara intressant att disponera ex. 2 likadana nätdelar, en till varje kanal för att höra om djupbasen då skulle bli ytterliggare mer kontrollerad.

Har lyssnat en hel del i Göteborg hos en blind vän som faktiskt har stora högtalare gjorda av Öhman. Sist jag var där är förvisso några år sen, men då hade han ett Dynamic Precision 5000?. Det är ett kraftigt slutsteg på 2x250W och med en gigantisk nätdel. Det vägde om jag minns rätt runt 80-90 kg. Och det hade en djupbas som jag var oerhört fast, dynamisk och nog det bland det mest kontrollerade jag har hört relativt andra steg. Tyvärr tyckte jag inte det lät särskilt bra mer än i just basen, uppåt sett var det grått och ett skimmer av orenhet som enligt min åsikt förtog dess starka egenskaper lite för mycket.
Samtidigt kan jag utan vidare förstå de som anser att basens upplösning har högst prioritet då jag anser att en tjockhet, grumlighet, murrighet och/eller okotrollerad bas i de nedre registrena lägger sig som en matta på övertonerna och maskerar dem helt enkelt på ett ibland trevligt men dock inkorrekt sätt.

Det engelska företaget CHORD tillverkar bla slutsteg som är erkänt bra och används hos MÅNGA studios. Anledningen till det tror jag är just det att det finns inga "slaggprodukter" i basen utan den är naken och oerhört tydlig och lätt att följa. Tyvärr kostar de för mycket för "vanliga dödliga".

Jag är förvisso delägare i ett företag med Lennart i Hifi-Punkten Trollhättan, men arbetar inte aktivt med verksamheten utan har det som ren bisyssla. Jag har inte tjänat 1 krona på verksamheten utan det är ren hobbyverksamhet!

Ljudliga hälsningar,

Hifi-Pastorn.

HIFI-Pastorn

Inläggav HIFI-Pastorn » 2006-02-24 22:05

Hej igen glömde säga en sak...

Tack för din komentar Sanny-X! :D :D

Jag, Mike34 och Mr_Ekan ska jämföra mitt A500 mot Mr_Ekans Nad 208 på söndag. Ska bli spännande.

Hoppas Ni kommer tillbaka och säger vilka intryck Ni fick.
Vore förvånad :o :? om ni fick en annan uppfattning än vad jag försökt återge i min beskrivning...

//Pastorn.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 22:25

Pastorn:

Ah! Jag tar tillbaka min gröna text, öven om vi träffats så ofta så känner jag inte alla så bra som jag trodde. :) Tack iaf för klargörandet.

Ang detta med a500 så har jag haft samma steg hemma nu ett par dagar efter det berömda Slutstegens Kamp, och jag håller med hifipastorn i det mesta. Tyvärr så har jag varit förkyld lite från och till. Men jag har haft en bestämd åsikt även nu efter längre lyssning att a500 smetar ut lite och inte är så högupplöst som jag är van vid. Detta är om man direkt jämför med dels de slutsteg vi testade, men också mitt eget Yamaha B-2. Men hade jag lyssnat på det ensamt så skulle jag absolut accepterat det och också uppskattat den relativt höga effekten.
- Carlsson Illuminati -

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi