Tangband skrev:i skrev:Thomas_A skrev:När vi nu pratar lite reflexer så har jag en fråga kring reflex bakifrån. Den har varit uppe förut men bara så jag får en liten refresh då minnet sviktar. Jag sitter med huvud nära vägg och har i min preferens inte så stora problem med detta för musikupplevelsen. Dämpning bakom fungerar dåligt och blir onaturligt så det går fetbort. Är avståndet till väggen för kort när man sitter med "soffa mot vägg" för att det ska upplevas knasigt vad gäller reflex? Eller är jag bara blivit van med de "möjliga negativa" effekter som det bidrar med?
FWIW, jag har alltid föredragit luft bakom huvudet (1 - 2 meter eller mer ungefär) i kombination med diffuserande vägg där. En reflekterande vägg direkt bakom har varit dåligt genomgående.
Jo, kan hålla med dig helt att det bästa ( min erfarenhet från olika rum ) nog är att ha ett avstånd på några meter till väggen bakom huvudet.
Bor man i lägenhet kanske den möjligheten inte finns, och då är sämsta lösningen att ha soffan direkt mot vägg och att inte dämpa väggen bakom huvudet alls. Lite bättre blir det med en tunn diffusor eller absorbent tycker jag.![]()
Med LTAS mätningen syns påverkan tydligt från en närliggande, odämpad vägg.
Jag har haft turen att kunna ha bokhyllor och tavlor på väggen bakom mig, de har funkat ganska bra som diffusorer.