Moderator: Redaktörer
Tarzan skrev:Här är mina erfarenheter av olika dämpegenskaper bakom lyssningsplatsen.
Helt dämpat: Sweetspot blev väldigt smal och ljudet kändes instängt, lite hörlursaktigt fast med ljudet från mer rätt håll istället för inne i huvudet.
Ganska nära en inte alls dämpad vägg: Lite otydligare ljudbild, och man får akta sig för att inte sitta på ett sådant avstånd att värmeregistret släcks ut där med och inte bara vid högtalarväggen, då kan det bli väldigt tråkigt.
Dämpad bas med ribbor över som reflekterar diskant: Mycket trevligt! Basen känns fast samtidigt som sweetspot inte kantrar katastrofalt så fort jag hamnar lite åt sidan. Det känns behagligare att befinna sig nära den också, alltså att det inte känns som att det slår lock för örat nära väggen.
Längre ifrån en inte så värst dämpad vägg skulle jag helt klart också kunna tänka mig.
Rakast tonkurva har ju den helt dämpade väggen, vilket jag nog tycker är det värsta alternativet för allt ljud över 100 Hz.
Thomas_A skrev:goat76 skrev:sprudel skrev:Min egen erfarenhet när det gäller bakomliggande, väggnära lyssningspostion är att påverkar upplevelsen ordentligt. När jag bytte uppställning från 40 cm till vägg/fönster bakom mig till 5 meter!! var det en befrielse. Upplevelsen av luft, djupdimension, artikulerat basregister mm förbättrades avsevärt. Riv väggn bakom dig och låt inspelningarna andas!
Mycket bra beskrivning på de problem jag också upplevt med väggnära lyssningsplats.
Dessa problem tror inte jag man komma runt, på sin höjd kan man reducera basproblemet något, men vad kan man göra för att återfå luftighet och djupdimension i ljudet med en sån lyssningsplats?
Luftighet och djupdimension handar nog en hel del om reflexer. Många flyttar ut högtalarna från vägg för ökad ”luftighet och djup” men är troligen inte någon som kan tillskrivas reflexer i själva inspelningen utan tillägg från egna rummet.
sprudel skrev:Min egen erfarenhet när det gäller bakomliggande, väggnära lyssningsposition är att påverkar upplevelsen ordentligt. När jag bytte uppställning från 40 cm till vägg/fönster bakom mig till 5 meter!! var det en befrielse. Upplevelsen av luft, djupdimension, artikulerat basregister mm förbättrades avsevärt. Riv väggen bakom dig och låt inspelningarna andas!
goat76 skrev:Thomas_A skrev:goat76 skrev:
Mycket bra beskrivning på de problem jag också upplevt med väggnära lyssningsplats.
Dessa problem tror inte jag man komma runt, på sin höjd kan man reducera basproblemet något, men vad kan man göra för att återfå luftighet och djupdimension i ljudet med en sån lyssningsplats?
Luftighet och djupdimension handar nog en hel del om reflexer. Många flyttar ut högtalarna från vägg för ökad ”luftighet och djup” men är troligen inte någon som kan tillskrivas reflexer i själva inspelningen utan tillägg från egna rummet.
Men man kan även vända på det där.
Luftighet och djup finns i inspelningen men med en för nära placering av högtalarna till vägg så blir den informationen "beslöjad" av den ökade basen. Troligen är det detta som sker eftersom låga basfrekvenser och dess stående vågor är det mest problematiska att hantera i ett vanligt rum som har begränsad akustikbehandling.![]()
Vilka liknelser kan man egentligen dra av en ljudkällas olika avstånd till begänsningsytor och hur dessa skillnader påverkar ljudet, jämnfört med en lyssnares olika avstånd till begränsningsytor och hur dessa skillnader uppfattas låta?
IngOehman skrev:music4ever skrev:beyond skrev:Jag tyckte den satt som en smäck, Ingvar låter ju så upprörd emellanåt.
Folk har fått semester för mindre saker än ditt pubertala inlägg.
Han sitter säker då han angrep rätt person. Risken att moderatorerna skall stänga av mig för att ha blivit angripen är avsevärt större.
Vh, iö
Thomas_A skrev:petersteindl skrev:Thomas_A skrev:
Tidsskillnad < 1 ms? Betyder?
I detta fallet betyder det att tidsskillnaden är mindre än 1 ms.Är det något speciellt du tänker på?
Vad man däremot kan ta hänsyn till är infallsvinkeln på direktljudet kontra infallsvinkeln på reflexen bakifrån. Räknar man då på differensen i vägsträcka så blir den något större, med något lägre frekvens hos interferensmönstret som följd, samt en sak till, nämligen att dessa ljudvågor (vektorer) har olika riktning i förhållande till varandra d v s de akustiska vågorna passerar varandra och fortsätter därefter utan destruktiv interferens mellan varandra ända tills nästa gång just dessa vågor möts. En sak till, interferensmönstret blir något olika vid vänster öra kontra vid höger öra.
Med vänlig hälsning
Peter
Jo det kan jag nog se. Min undran är när reflexen är < 1 ms uppfattar man att det är en vägg bakom bara genom denna reflex? Om man i övrigt inte skulle ha några väggar ("ekofritt) utom en vägg 15 cm bakom huvudet, vad blir skillnaden och hur upplevs den? Jag bara undrar om och i så fall hur man detekterar en enskild vägg i detta specialfall när reflexer kommer bakifrån.
petersteindl skrev:Beyond, även om du nu med emfas vill att Sverige skall vakna och lyssna på det Ingvar Öhman säger, så kan du väl skala ned bilden till exempelvis 300 pixlar. Då tar den inte så stor plats på min skärm.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
sprudel skrev:petersteindl skrev:Beyond, även om du nu med emfas vill att Sverige skall vakna och lyssna på det Ingvar Öhman säger, så kan du väl skala ned bilden till exempelvis 300 pixlar. Då tar den inte så stor plats på min skärm.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Vad händer om han som är lite bakom (beyond) skalar ned den till noll (0) pixlar?
Thomas_A skrev:Tack Peter, kan tänka mig att det inte är så lätt med denna fråga.
Tangband skrev:Thomas_A skrev:Tack Peter, kan tänka mig att det inte är så lätt med denna fråga.
Intressant.
Man får förlita sig till egna mätningar tills man vet mera - seeing is believing
petersteindl skrev:sprudel skrev:Min egen erfarenhet när det gäller bakomliggande, väggnära lyssningsposition är att påverkar upplevelsen ordentligt. När jag bytte uppställning från 40 cm till vägg/fönster bakom mig till 5 meter!! var det en befrielse. Upplevelsen av luft, djupdimension, artikulerat basregister mm förbättrades avsevärt. Riv väggen bakom dig och låt inspelningarna andas!
Att riva väggen bakom är allt annat än att ha den kvar.![]()
Skulle du rivit väggen, istället för, eller samtidigt som du flyttat fram 5 meter så skulle lyssningsresultatet blivit helt annorlunda och jag är inte säker på att du gillat det, snarast mer säker på att du skulle bygga upp väggen igen.![]()
Med vänlig hälsning
Peter
shifts skrev:Kan vi ta och stänga ner beyond nu?
beyond skrev:+1
Johan_Lindroos skrev:beyond skrev:+1
En medlem som beter sig som en korkad 5-åring. Käkar du några roliga piller du köpt på nätet eller?
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 43 gäster