Moderator: Redaktörer
Tell skrev:Själv är jag bildnörd delux, älskar nya filmer filmade med Arri Alexa, men det betyder inte att jag kan njuta av gamla analoga filmer med begränsad sketen upplösning, kontrast och allmänt tråkig cinematografi
Tell skrev:.. fast ni missade min poäng. O att ni inte kan lyssna på Meshuggah lär väl mer bero på att ni inte gillar skränig hårdrock rent allmänt, inte för att nån ljudkvalle skulle vara dålig.
Komorok skrev:Lyssnar aldrig på dem i högtalare. Det låter för illa. Jag tycks vara mer tolerant vid hörslurslyssning, så det är där jag lyssnar på dem.
PS. Jag har pratat med en av bandets gitarrister vid flertalet tillfällen att de bör strunta i en hel del kompression och masteringen i synnerhet, men budskapet går tyvärr inte hem i det lägret. DS
goat76 skrev:Komorok, du får det att låta som om mastring bara är av ondo men i de flesta fall behövs det steget i processen.
Tänk dig en skiva där du tvingas kasta dig på volymkontrollen bara för att en låt mitt i albumet låter mycket starkare än alla andra.
Under mixningen så koncentrerar man sig på en låt åt gången och ser till att få alla dess element/instrument att harmonisera med varandra med olika nivåer, panoreringar, små fördröjningar, djup och bredd. Varje låt är unik i sin uppbyggnad så det är svårt att ta hänsyn till de andra låtarna och hur starkt dessa uppfattas låta.
Tell skrev:Själv är jag bildnörd delux, älskar nya filmer filmade med Arri Alexa, men det betyder inte att jag kan njuta av gamla analoga filmer med begränsad sketen upplösning, kontrast och allmänt tråkig cinematografi
music4ever skrev:goat76 skrev:Komorok, du får det att låta som om mastring bara är av ondo men i de flesta fall behövs det steget i processen.
Tänk dig en skiva där du tvingas kasta dig på volymkontrollen bara för att en låt mitt i albumet låter mycket starkare än alla andra.
Under mixningen så koncentrerar man sig på en låt åt gången och ser till att få alla dess element/instrument att harmonisera med varandra med olika nivåer, panoreringar, små fördröjningar, djup och bredd. Varje låt är unik i sin uppbyggnad så det är svårt att ta hänsyn till de andra låtarna och hur starkt dessa uppfattas låta.
Mastering behövs inte idag för ny musik (förutom när man graverar för vinyl).
goat76 skrev:Två låtar efter mixning med samma högsta pik på säg -6dB kan låta väldigt olika starkt i sin helhet beroende på hur låtarna är uppbyggda. I ena låten kanske basgitarren spelar precis samma melodi-slinga som gitarren, detta kommer då onekligen medföra att en del frekvenser förstärks extra mycket. Nästa låt kanske är inspelad nästkommande dag, gitarristen har bytt gitarr och förstärkare och skruvat på tonkontrollerna och kanske använder han en annan dist-pedal. Kanske har basen sin egen unika melodi och trummorna går i halvtakt.
Johan_Lindroos skrev:Det räknas knappt för det är ju så extremt enkelt att göra själv, inget man behöver skicka iväg till en mastringsfirma. Däremot är många mixar fel-EQ:ade för att de i studion har haft felinställd monitorlyssning. Fast det är nog ingen stor garanti att mastringsfirman har så bra koll på det heller...
music4ever skrev:Tell skrev:Själv är jag bildnörd delux, älskar nya filmer filmade med Arri Alexa, men det betyder inte att jag kan njuta av gamla analoga filmer med begränsad sketen upplösning, kontrast och allmänt tråkig cinematografi
Sketen upplösning och kontrast?![]()
Nog det värsta jag läst i år. Kan inte tänka mig något som är mer fel än det. 35 mm film har upplösningen och kontrasten som behövs utan problem. Dagens filmer är ofta helt värdelösa när det gäller bildkvalité. Många verkar vara gjorda för 14 åringar, där "häftiga kameraåkningar" är viktigare än story.
Nej, fy fan för dagens sunkiga filmbild. Det är ett reningsbad att se en härlig 35 mm bra inscannad till bluray.
Johan_Lindroos skrev:Det räknas knappt för det är ju så extremt enkelt att göra själv, inget man behöver skicka iväg till en mastringsfirma. Däremot är många mixar fel-EQ:ade för att de i studion har haft felinställd monitorlyssning. Fast det är nog ingen stor garanti att mastringsfirman har så bra koll på det heller...
petersteindl skrev:Normalt sett bör en sista kvalitetskontroll av en produkt utföras av någon annan än den som tillverkat produkten. Tillverkaren är alltid lite hemmablind.
goat76 skrev:Du har uppenbarligen inte läst eller förstått mitt inlägg.
Varför citerar du inte hela mitt inlägg? Du kapade bort den delen där jag förklarade varför mastring i de flesta fall behövs.
Tell skrev:music4ever skrev:Tell skrev:Själv är jag bildnörd delux, älskar nya filmer filmade med Arri Alexa, men det betyder inte att jag kan njuta av gamla analoga filmer med begränsad sketen upplösning, kontrast och allmänt tråkig cinematografi
Sketen upplösning och kontrast?![]()
Nog det värsta jag läst i år. Kan inte tänka mig något som är mer fel än det. 35 mm film har upplösningen och kontrasten som behövs utan problem. Dagens filmer är ofta helt värdelösa när det gäller bildkvalité. Många verkar vara gjorda för 14 åringar, där "häftiga kameraåkningar" är viktigare än story.
Nej, fy fan för dagens sunkiga filmbild. Det är ett reningsbad att se en härlig 35 mm bra inscannad till bluray.
Jag hoppas verkligen du är ironisk nu..
music4ever skrev:goat76 skrev:Du har uppenbarligen inte läst eller förstått mitt inlägg.
Varför citerar du inte hela mitt inlägg? Du kapade bort den delen där jag förklarade varför mastring i de flesta fall behövs.
Tog bort det för, som Johan Lindroos sa, att det är räknas inte. Det är som att hävda att en riktig kock behöver en extra person som kryddar maten. Det som behövs, sätta koder och ev skillnader i nivå mellan spår, kan teknikern som spelat in musiken fixa. Mastering är ren och skär bluff. Ett luftslott som behövdes för 40 år sedan men inte idag. Det är skrämmande att så många verkar verkligen tro att de behövs.
music4ever skrev:goat76 skrev:Du har uppenbarligen inte läst eller förstått mitt inlägg.
Tog bort det för, som Johan Lindroos sa, att det är räknas inte. Det är som att hävda att en riktig kock behöver en extra person som kryddar maten. Det som behövs, sätta koder och ev skillnader i nivå mellan spår, kan teknikern som spelat in musiken fixa. Mastering är ren och skär bluff. Ett luftslott som behövdes för 40 år sedan men inte idag. Det är skrämmande att så många verkar verkligen tro att de behövs.
petersteindl skrev:Normalt sett bör en sista kvalitetskontroll av en produkt utföras av någon annan än den som tillverkat produkten. Tillverkaren är alltid lite hemmablind.
Morello skrev:petersteindl skrev:Normalt sett bör en sista kvalitetskontroll av en produkt utföras av någon annan än den som tillverkat produkten. Tillverkaren är alltid lite hemmablind.
Ganz genau, men idag har mastering kommit att bli synonymt med vansinneskompression av mixen på uppdrag av skivbolagen, dvs en garant för maximalt tafflig ljudkvalitet.
Morello skrev:music4ever skrev:goat76 skrev:Du har uppenbarligen inte läst eller förstått mitt inlägg.
Det är intressant att notera att "loudness war" började ungefär samtidigt som LP-skvivan dog. Kan det vara så att man desperat letade efter nya arbetsuppgifter, dvs istället för att gravera vinyl började man komprimera?
Morello skrev:music4ever skrev:goat76 skrev:Du har uppenbarligen inte läst eller förstått mitt inlägg.
Det är intressant att notera att "loudness war" började ungefär samtidigt som LP-skvivan dog. Kan det vara så att man desperat letade efter nya arbetsuppgifter, dvs istället för att gravera vinyl började man komprimera?
Morello skrev:Per, men det är ju bara nonsens - alla vet att det inte var något problem att spela fonogram i olika system före cirka 1990.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Per, men det är ju bara nonsens - alla vet att det inte var något problem att spela fonogram i olika system före cirka 1990.
Visst är det nonsens, men berätta det för mastering-tjänst-säljarnas kunder!
Morello skrev:PerStromgren skrev:Morello skrev:Per, men det är ju bara nonsens - alla vet att det inte var något problem att spela fonogram i olika system före cirka 1990.
Visst är det nonsens, men berätta det för mastering-tjänst-säljarnas kunder!
Det vet de också, men de vill att det skall låta starkt.
goat76 skrev:Ofta har seriösa masteringstudios bra analog utrustning som kan avhjälpa det ganska sterila ljudet dagens digitala inspelningar lider av, det låter helt enkelt för rent. Hur många sitter med den typen av utrustning hemma?
music4ever skrev:Ironisk? Att jag föredrar en fin stek över sketen McDonalds? Seriöst, hur kan man tycka dagens junk vara bättre än högkvalitets 35 mm film? För mig är det obegripligt.
Morello skrev:petersteindl skrev:Normalt sett bör en sista kvalitetskontroll av en produkt utföras av någon annan än den som tillverkat produkten. Tillverkaren är alltid lite hemmablind.
Ganz genau, men idag har mastering kommit att bli synonymt med vansinneskompression av mixen på uppdrag av skivbolagen, dvs en garant för maximalt tafflig ljudkvalitet.
Tell skrev:goat76 skrev:Ofta har seriösa masteringstudios bra analog utrustning som kan avhjälpa det ganska sterila ljudet dagens digitala inspelningar lider av, det låter helt enkelt för rent. Hur många sitter med den typen av utrustning hemma?
Digitalt kan låta väldigt rent (o fint) ja, o så kan man lägga på en enkel VST med nån slags saturator om man nu vill göra det en gnutta mer skitigt o "analogt". Dock är väl skillnaderna extremt subtila ändå, så frågan är vadan detta digitala hat?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster