Ja, men inte alltid är det möjligt att ha personlig erfarenhet. Som i fallet du nämner t ex.
Något man dock alltid kan göra är att dela data och argumentera rationellt. Motsatsen är att tro saker, att hänvisa till påståenden som man tror på (på grund av auktoritet ofta) men inte själv förstår, hänvisa till tumregler, till vad de flesta verkar tro...
Kort sagt - jag kan nog tycka att både kvinnor som inte själv fött barn och män (som inte kan göra det) både kan och har rätt att diskutera frågor runt barnafödande, så länge de inte gör det baserar på en idiotisk tro på något de läst (där håller jag med dig helt). Men om de har egna erfarenheter eller inte tycker jag faktiskt saknar betydelse.
Annars så blir det ju t ex omöjligt att diskutera ämnen som t ex att dö. Alla måste alltid ha rätt att delta i diskussioner baserat på sin insiktsnivå, så länge de argumenterar rationellt.
JM skrev:Jag undrar varför det är så känsligt att faktiskt påvisa att flera subbasar invid framhögtalarna saknar stöd av publicerade vetenskapliga studier...
Ledande fråga/påstående.
Det är inte känsligt. Det är bara fel det du påstår. Du blandar dessutom ihop perseption och fysik. Du undviker dessutom tråden igenom att kommentera de mängder av sakinvändningar som du presentersts för i tråden. Det leder till att en potentiellt konstruktiv diskussion inte uppstår, det vill säga ingen som du är inblandad i.
Varför startar du en tråd om en fråga som du sedan inte vill diskutera?
Varför skyr du sakargument (genom att sätta sig in i sakfrågorna kan man bilda sig uppfattningar) till förmån för auktoritetsargumentation (tro baserad på förtroende)?
Att peka på texter utan att kunna argumentera för det som står i dem (på annat sätt än att du tro på det på grund av titlar eller liknande) är inte konstruktivt.
Du har presenterats för MASSOR av riktig konkret information om akustik, stereosystemet och vår perseption här i tråden. Men du lämnar allt utan sakliga kommentarer. Du vill hellre peka på vad någon tycker eller tror än att prata om sakförhållandena.
Varför?
JM skrev:...och att flera publicerade studier visar med samma antal subbasar utspridda i rummet enligt flera förslag/flera författare ger en jämn tonkurva i flera positioner utan behov av basfällor och andra större rumskorrigeringar.
Men ”enligt flera författare” är helt ointressant. Det är inte ett sakargument, det är bara dumretorik, ett auktoritetsargument. Och dessutom är det ingenting kontroversiellt! Alla som förstår fysik vet att det är så. Jag har skrivit massor om det i t ex MoLt.
Men vi (audiovärldens insatta) vet mycker mera än det, vi vet massor om hur perseptionen fungerar och varför en rak tonkurva inte är en vettig tumregel (även om det är rätt mål ibland, det beror på förutsättnkngar/rum mm). Du kan läsa om många av dessa saker i tråden, men du bara ältar vidare samma sak, om och om igen, som alla som är bara pyttelite insatta redan vet.
JM skrev:För mig är det viktigaste att få fram ett bra ljud till så många som möjligt och till lägsta kostnad utan onödiga rumsförstörande ingrepp.
Jaha, och? Och för vissa är fred på jorden viktigast. Andra bryr sig om mode och det finns dom som gillar förnedrings-TV.
Vad har det med tråden att göra?
Försöker du argumentera att du pekat ut en lösning som tillgodoser ditt mål? (Åtskilliga årtionden efter att det för de som kan sin fysik var självklart hur placering av basmoduler i ett rum påverkar mätbarheterna...)
Du behöver fråga dig minst dessa saker:
1. Är ”ett bra ljud” samma sak som en mätkurva, för dig?
2. Anser du att det är typiskt att fyra basmoduler är billigare än en basmodul plus en basfälla som man bygger själv?
3. Använder du ordet ”onödiga rumsförstörande ingrepp” för att du tänker att det är axiomatiskt så?
4. Varför är fyra basmoduler inte rumsförstörande ingrepp medan en basabsorbent är det?
Min uppfattning är att den som gör akustiska åtgärder på sitt lyssningsrum har förstånd nog att ser det som rumsFÖRBÄTTRANDE ingrepp, varför skulle man annars göra dem? Min uppfattning är även att fysikens lagar gäller (se gärna min gamla artikel i MoLt där jag går igenom just de saker du försöker slå i huvudet på folk nu som en nyhet och revolution) men att musikåtergivning i lika hög grad fordrar att man förstår fysiken som att man förstår den psykoakustik som man behöver begripa sig på för att förstå börvärdena.
JM skrev:Slutligen finns det andra viktiga fakta vilka jag inte beaktat.
Minst sagt!
Värre än så, du har presenterats för dem och låtsas som om det inte hänt. Duckat varje konkret argument som folk har lagt energi på att formulera åt dig.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).