Moderator: Redaktörer
Callisto skrev:Vad ställde Svanå fram för produkter, förutom diffusorerna bakom?
paa skrev:Tio stycken stora resp medelstora helmholtzbasfällor, om jag inte räknade fel.Callisto skrev:Vad ställde Svanå fram för produkter, förutom diffusorerna bakom?
-distortion- skrev:paa skrev:Tio stycken stora resp medelstora helmholtzbasfällor, om jag inte räknade fel.Callisto skrev:Vad ställde Svanå fram för produkter, förutom diffusorerna bakom?
Som gjorde mest nytta vid 65-70Hz?Nee.. så illa kan det väl inte vara.
paa skrev:-distortion- skrev:paa skrev:Tio stycken stora resp medelstora helmholtzbasfällor, om jag inte räknade fel.Callisto skrev:Vad ställde Svanå fram för produkter, förutom diffusorerna bakom?
Som gjorde mest nytta vid 65-70Hz?Nee.. så illa kan det väl inte vara.
Vad menar du som skulle vara illa?
Morello skrev:Det uppstår ett problem när människor utan kompetens ska tolka kurvar - det blir nästan alltid fel!
Morello skrev:Jag vill inte försvara Wilson på något sätt, men "puckeln" är partiellt en effekt av närfältsmätningen.
Morello skrev:Bamsefars anmärkning på bandbredden är också irrelevant.
Inte ens ett rum kan rädda ett par Dynaudio
Sen att dom kanske behöver akustiska åtgärder för att låta bra är väl inte konstigt? Vilka högtalare behöver inte det.
Ett visst populärt märke här på forumet behöver ju väldigt mycket med akustiska åtgärder. Så fort någon tycker det låter dåligt skylls det på akustiken.
stereotypen skrev: Så om man tror att det är elementtillverkarnas standardelement som sitter i Wilsonhögtalarna så är det tyvärr inte så. Elementen ser exakt likadana ut men låter ej lika.
Haakan_W skrev:stereotypen skrev: Så om man tror att det är elementtillverkarnas standardelement som sitter i Wilsonhögtalarna så är det tyvärr inte så. Elementen ser exakt likadana ut men låter ej lika.
säkert inget standard element om man ser till T/S men konupphängning samt kon ser identiska ut med 8545 och vad man fått höra så är väl det kanske inte det idealiska
Jag har inte undersökt högtalarna under lämpligare betingelser dock, och har därför ingen uppfattning om huruvida de är goda, mer än de mätkurvor som Atkinson visat i Stereophile. Kan dock nämna att de mätkurvor som visats inte på något sätt motsäger det relativa välljud som levererades på mässan.
Mayro skrev:Jag har inte undersökt högtalarna under lämpligare betingelser dock, och har därför ingen uppfattning om huruvida de är goda, mer än de mätkurvor som Atkinson visat i Stereophile. Kan dock nämna att de mätkurvor som visats inte på något sätt motsäger det relativa välljud som levererades på mässan.
Iö.
Kan du vara snäll o förklara för mig vad du menar härJag fetmarkerade texten jag inte riktigt förstog hur du menar.. Så om du kort klargör vad du menar vore jag tacksam..
stereotypen skrev:Men jag kanske vände elementet med magneten utåt
Vee-Eight skrev:Mayro skrev:Jag har inte undersökt högtalarna under lämpligare betingelser dock, och har därför ingen uppfattning om huruvida de är goda, mer än de mätkurvor som Atkinson visat i Stereophile. Kan dock nämna att de mätkurvor som visats inte på något sätt motsäger det relativa välljud som levererades på mässan.
Iö.
Kan du vara snäll o förklara för mig vad du menar härJag fetmarkerade texten jag inte riktigt förstog hur du menar.. Så om du kort klargör vad du menar vore jag tacksam..
Tar mig friheten med en tolkning. Alltså jag tror att Wilsons till synes konstiga mätkurvor inte påverkade det faktiska välljud som var på mässan. Eftersom även undertecknad tyckte om dem så må de alltså ha hur vissna mätkurvor som helst; de lät bra iaf.![]()
Tycker jag då...![]()
IngOehman skrev:I ett mycket stort rum (som Wilson-rummet på mässan) är inte direktljudet speciellt dominerande för klangupplevelsen, så då kan högtalare upplevas vara klangligt balanserade även om de uppvisar mycket stora fasfel (eller rättare sagt integrationsinterferenser) i alla delningar.
JonasNilsson skrev:Det där med humlan är faktiskt en liten skröna/myt.
Man tänkte lite fel bara:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Humlor#Myt ... lans_flykt
/Jonas
Morello skrev:Det uppstår ett problem när människor utan kompetens ska tolka kurvar - det blir nästan alltid fel!
Jag vill inte försvara Wilson på något sätt, men "puckeln" är partiellt en effekt av närfältsmätningen.
IngOehman skrev:Nej, det stämmer inte. Puckel är en effekt av högtalarens dimensionering.
nl1970 skrev:stereotypen skrev: testade att köpa det standardelement från Seas som Wilson modifierar (Seas Ca17RCY).
Var det inte Cb17 som användes? Altså det med pappkon.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 44 gäster