Högtalarhysteri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-02-21 14:00

Vad ställde Svanå fram för produkter, förutom diffusorerna bakom?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-21 14:12

Callisto skrev:Vad ställde Svanå fram för produkter, förutom diffusorerna bakom?

Tio stycken stora resp medelstora helmholtzbasfällor, om jag inte räknade fel.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
-distortion-

Inläggav -distortion- » 2006-02-21 14:30

paa skrev:
Callisto skrev:Vad ställde Svanå fram för produkter, förutom diffusorerna bakom?

Som gjorde mest nytta vid 65-70Hz? :wink: Nee.. så illa kan det väl inte vara.
Tub - nu på burk

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-21 14:41

-distortion- skrev:
paa skrev:

Vad menar du som skulle vara illa?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-21 15:02

paa skrev:
-distortion- skrev:
paa skrev:

Vad menar du som skulle vara illa?

Vad har detta att göra med högtalare? Direkt alltså!

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-02-21 15:08

Bara indirekt. Högtalarna har ju, normalt sett, ett rum att spela i. Dessa har tydligen en puckel vid 65-70 hz. Helmholtzarna har diskuterats tidigare, och kan stämma väl överens med högtalarens "brist". Men trodde vi/ni inte att de gjorde mest nytta högre upp i registret?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-21 15:26

Här är dom mindre V4 som stod överst i staplarna:
http://www.diffusor.com/Varitune/v4.htm
Underst stod dom nya ännu större V6 som kan ställas ända ner till 20Hz!
http://www.diffusor.com/Nyhter.htm
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-21 20:01

Morello skrev:Det uppstår ett problem när människor utan kompetens ska tolka kurvar - det blir nästan alltid fel!

Ja, så är det förstås.

Morello skrev:Jag vill inte försvara Wilson på något sätt, men "puckeln" är partiellt en effekt av närfältsmätningen.

Nej, det stämmer inte. Puckel är en effekt av högtalarens dimensionering.

Mätmetoden som Atkinson använder ger däremot (vid vissa (främst lite större) baffelstorlekar) ett platåfel mellan sisådär 100 och 300 Hz. I detta fall börjar dock puckeln under 100 Hz, så den har ingenting med mätmetoden att göra.

Däremot finns det skäl att tro att högtalaren är nivåsvag mellan 100 och 300Hz, men att Wilson valt att ge högtalarna en kraftig överbetoning vid cirka 65 Hz av subjektiva skäl. Men puckeln kan inte skyllas på mätmetoden.

Morello skrev:Bamsefars anmärkning på bandbredden är också irrelevant. :)

Jo, visst är den det!

Hans inlägg ifrågasatte ju bara varför man väljer ut en del av frekvensområdet och berättar om att systemet (i rum, kraftigt utjämnat av den bredbandiga mätmetoden) är rimligt rakt inom detta utvalda frekvensområde, när det kanske vore mera informativt att berätta om de avvikelser som finns utanför registret 100 - 6000 Hz.

Det är ju en högtalares fel som är det som definierar dess återgivningsförmåga, inte dess partiella förmågor. Därför kan man fråga sig varför man väljer ut felfriheten när det finns fel att tala om. Jag tror nog du skulle känna samma tvekan om en effektförstärkare distorsionmättes och visade sig ligga på 5% under 100 och över 6000 Hz, men mätkommentaren ändå bara nämnde hur låg distorsion som uppvisades mellan 100 och 6000 Hz...

Å andra sidan är Atkinson konsekvent och redogör nästan alltid för frekvensgångskvaliteten på det viset - alltså väljer ut ett område inom vilket han kan berätta hur bra det är. Konsekvens är bra. :wink:

Vh, iö

- - - - - -

PS. För övrigt är det nog bara mellan 200 och 6000 Hz som högtalaren klarar +/-2 dB i rumsmätningen om jag läser den rätt. Direktljudet är dock alltid färgat i överensstämmelse med den ekofria mätningen, även i rummet alltså.

PPS: I ett mycket stort rum (som Wilson-rummet på mässan) är inte direktljudet speciellt dominerande för klangupplevelsen, så då kan högtalare upplevas vara klangligt balanserade även om de uppvisar mycket stora fasfel (eller rättare sagt integrationsinterferenser) i alla delningar.
Den som själv vill undersöka sådana fenomen kan fasa om mellanregisterelementet i en högtalare som placerats i ett stort rum och jämföra med hur det låter med mellanregistret rättfasat. Det är mycket liten skillnad. Placerar man samma högtalare i ett normalt vällämpat vardagsrum är skillnaden som natt och dag dock.

PPS. Jag tyckte allt som allt att Wilson-demon var bäst på hela mässan. Primärt beroende på att de demonstrerades av trevliga människor som valde att spela välljudande inspelningar i det största och bästa rummet. Jag har inte undersökt högtalarna under lämpligare betingelser dock, och har därför ingen uppfattning om huruvida de är goda, mer än de mätkurvor som Atkinson visat i Stereophile. Kan dock nämna att de mätkurvor som visats inte på något sätt motsäger det relativa välljud som levererades på mässan.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-21 23:22

Anledningen till att jag frågade Morello om hur han fått tag på Wilson mellanregister är att jag själv har ett par Wilson Watt/Puppy 3.1 som jag förargligt nog spelade sönder mellanregistren på som således var tvugna att bytas.
Jag tyckte inte jag hade råd med originalelementen och testade att köpa det standardelement från Seas som Wilson modifierar (Seas Ca17RCY). Jag tänkte att det inte borde vara någon större skillnad mellan dessa men oj vad jag bedrog mig. Spelade på dessa några månader men det lät instängt och luddigt så jag beställde då originalelementen och lådorna lät som förr igen. Så om man tror att det är elementtillverkarnas standardelement som sitter i Wilsonhögtalarna så är det tyvärr inte så. Elementen ser exakt likadana ut men låter ej lika.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-02-21 23:43

Inte ens ett rum kan rädda ett par Dynaudio

:x V8a, men som tur är så är jag ingen militant Dynaudio ägare V8a :wink:
Sen att dom kanske behöver akustiska åtgärder för att låta bra är väl inte konstigt? Vilka högtalare behöver inte det.
Ett visst populärt märke här på forumet behöver ju väldigt mycket med akustiska åtgärder. Så fort någon tycker det låter dåligt skylls det på akustiken.

:mrgreen: Ganska kul inlägg faktiskt.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-21 23:53

stereotypen skrev: Så om man tror att det är elementtillverkarnas standardelement som sitter i Wilsonhögtalarna så är det tyvärr inte så. Elementen ser exakt likadana ut men låter ej lika.

säkert inget standard element om man ser till T/S men konupphängning samt kon ser identiska ut med 8545 och vad man fått höra så är väl det kanske inte det idealiska

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-22 00:14

Haakan_W skrev:
stereotypen skrev: Så om man tror att det är elementtillverkarnas standardelement som sitter i Wilsonhögtalarna så är det tyvärr inte så. Elementen ser exakt likadana ut men låter ej lika.

säkert inget standard element om man ser till T/S men konupphängning samt kon ser identiska ut med 8545 och vad man fått höra så är väl det kanske inte det idealiska

Kantupphängningen kan väl vara mjukare eller styvare än standard.
Varför är inte denna kon bra?

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-22 00:23

Du kanske kopplade in den fasvänd ?
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-22 00:31

Jag har inte undersökt högtalarna under lämpligare betingelser dock, och har därför ingen uppfattning om huruvida de är goda, mer än de mätkurvor som Atkinson visat i Stereophile. Kan dock nämna att de mätkurvor som visats inte på något sätt motsäger det relativa välljud som levererades på mässan.

Iö.

Kan du vara snäll o förklara för mig vad du menar här :?: Jag fetmarkerade texten jag inte riktigt förstog hur du menar.. Så om du kort klargör vad du menar vore jag tacksam.. :)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-22 00:36

MP skrev:Du kanske kopplade in den fasvänd ?

Nej det gjorde jag inte :D

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-22 00:38

Men jag kanske vände elementet med magneten utåt 8O

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-22 00:38

Mayro skrev:
Jag har inte undersökt högtalarna under lämpligare betingelser dock, och har därför ingen uppfattning om huruvida de är goda, mer än de mätkurvor som Atkinson visat i Stereophile. Kan dock nämna att de mätkurvor som visats inte på något sätt motsäger det relativa välljud som levererades på mässan.

Iö.

Kan du vara snäll o förklara för mig vad du menar här :?: Jag fetmarkerade texten jag inte riktigt förstog hur du menar.. Så om du kort klargör vad du menar vore jag tacksam.. :)

Tar mig friheten med en tolkning. Alltså jag tror att Wilsons till synes konstiga mätkurvor inte påverkade det faktiska välljud som var på mässan. Eftersom även undertecknad tyckte om dem så må de alltså ha hur vissna mätkurvor som helst; de lät bra iaf. :)

Tycker jag då... :roll: :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-22 00:38

stereotypen skrev:Men jag kanske vände elementet med magneten utåt 8O

:wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-02-22 08:20

Vee-Eight skrev:
Mayro skrev:

Iö.

Tar mig friheten med en tolkning. Alltså jag tror att Wilsons till synes konstiga mätkurvor inte påverkade det faktiska välljud som var på mässan. Eftersom även undertecknad tyckte om dem så må de alltså ha hur vissna mätkurvor som helst; de lät bra iaf. :)

Tycker jag då... :roll: :)

Med, väl, förutsättningen
IngOehman skrev:I ett mycket stort rum (som Wilson-rummet på mässan) är inte direktljudet speciellt dominerande för klangupplevelsen, så då kan högtalare upplevas vara klangligt balanserade även om de uppvisar mycket stora fasfel (eller rättare sagt integrationsinterferenser) i alla delningar.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-22 08:48

Almen:

Antagligen var det så. Perfekta mätkurvor verkar inte allena vara vägen till välljud, men det verkar ju onekligen vara en omväg till samma slutpunkt. Om omvägen är onödig vågar jag mig inte att påstå, för jag vet inte.

Kom att tänka på humlan som de facto flyger... :wink: Man kan ju inte anklaga humlan att vara dum i huvvet pga att den onte borde flyla, alt. att det finns enklare sätt. :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-02-22 10:14

Det där med humlan är faktiskt en liten skröna/myt.
Man tänkte lite fel bara:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Humlor#Myt ... lans_flykt

/Jonas

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-22 10:30

JonasNilsson skrev:Det där med humlan är faktiskt en liten skröna/myt.
Man tänkte lite fel bara:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Humlor#Myt ... lans_flykt

/Jonas

Ungefär som med Yamaha NS-10 fast tvärtom :wink:
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2006-02-22 10:41

:lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-22 12:25

"Humlans flykt" låter bra på mina högtalare.
Kanske beror på att de känner samhörighet i sin missförståddhet. :cry:

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2006-02-22 16:31

Morello skrev:Det uppstår ett problem när människor utan kompetens ska tolka kurvar - det blir nästan alltid fel!

Jag vill inte försvara Wilson på något sätt, men "puckeln" är partiellt en effekt av närfältsmätningen.

IngOehman skrev:Nej, det stämmer inte. Puckel är en effekt av högtalarens dimensionering.

:mrgreen:
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-02-22 18:08

stereotypen skrev: testade att köpa det standardelement från Seas som Wilson modifierar (Seas Ca17RCY).

Var det inte Cb17 som användes? Altså det med pappkon.
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2006-02-22 19:06

nl1970 skrev:
stereotypen skrev: testade att köpa det standardelement från Seas som Wilson modifierar (Seas Ca17RCY).

Var det inte Cb17 som användes? Altså det med pappkon.

Elementet heter som sagt Ca 17 rcy och har en coatad papperskon.
Cb 17 rcy har också en coatad papperskon men har en fasplugg.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi