Revel f228 be i stereophile

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Revel f228 be i stereophile

Inläggav Tangband » 2019-01-24 00:36

Intressant ny test av f228be modellen, nu med keramikmembran.

https://www.stereophile.com/content/rev ... oudspeaker

Kraniet

Re: Revel f228 be i stereophile

Inläggav Kraniet » 2019-01-24 10:55

Läste den igår. Lite udda med vita element :)
Men en jämförelse med originalet så undrar om man verkligen hör skillnad på dom?
Ser ut som att det skulle kunna vara lite "fetare" bas på originalet, men det kan också vara en skillnad i mätning/summering av kurvor.
Ser ut som att originalet kan låta en del ljusare också. Registret 3-4 kHz ligger aningens högre.

Be
Bild

Orginal
Bild

Be
Bild

Original
Bild

Be
Bild

Original
Bild

Sen undrar jag hur stor skillnad det är på elementen. Mätmässigt skiljer de sig inte mycket.

Vit femtummare
Bild

Svart femtummare
Bild

edit: I blindtest kunde recensenten inte skilja F228Be från Ultima Salon2. Med tanke på skillnaden i pris är det ju ganska imponerande.
https://www.stereophile.com/content/bli ... ernational
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-01-24 13:39

Hmm... då man ser de där kurvorna undrar jag om de bara målat om konen- det ser ju otroligt lika ut. 8O
I mätningarna från stereophile så kan man se att den nya modellen har lite mer resonanser från lådan- möjligen har de dämpat/stagat lite annorlunda än på förra 208 modellen.’? Eller kopplat elementen hårdare mot lådan ?

Recensenten verkar ju tycka det låter bättre och det bör det ju göra eftersom den nya modellen kostar betydligt mer .

Kan också notera att SB acoustic har den nya keramikserien hos hifikit . Den kostar marginellt mer än de med äldre alu-konerna. Men kanske använder revel andra element från Sb i nya 208 som inte släppts än på hifikit ?

Den nya diskanten sägs även ha berylliummembran , det syns på uppbrytningen vid väldigt hög frekvens som inte kan ses på JA:s mätning.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-24 13:55

Svårt att säga. Den verkar som att högtalarna har släta konen. SB-elementen har kvar de där linjerna (förstärkningarna) i konen.
Men jag tror de använder samma process för att skapa keramiken. Man utgår från aluminium och utsätter dom för en process (oxidering?) för att få en keramisk yta.

Prototyperna av högtalaren hade dock de där linjerna kvar.

Bild

F206 har en SB-diskant

Bild

motsvarende modell med BE är väl denna http://www.sbacoustics.com/index.php/pr ... nc-c000-4/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-01-24 14:12

Lite kul i kommentarfältet där viktigheten av att det ska vara "Made in the USA" diskuteras. Frågan är bara hur mycket av ett företag som Harman verkligen gör just i USA? Att flera varumärken i den koncernen inte längre har mycket med sina ursprung att göra är väl ett faktum?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-24 14:19

RogerGustavsson skrev:Lite kul i kommentarfältet där viktigheten av att det ska vara "Made in the USA" diskuteras. Frågan är bara hur mycket av ett företag som Harman verkligen gör just i USA? Att flera varumärken i den koncernen inte längre har mycket med sina ursprung att göra är väl ett faktum?

De ägs väl av Samsung nu
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-01-24 14:32

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-01-24 14:50

Revel tycker jag ofta ser snyggt integrerade ut till skillnad från majoriteten av marknadens högtalare.
Även äldre (från Bowers dagar) B&W och Dunlavy brukar se ingenjörsmässiga ut.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-24 16:19

Reklam! :) (om hur Performa 3 tagits fram)
https://www.youtube.com/watch?v=0ZqFc9C8vBI
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-01-24 17:15

Kraniet skrev:Reklam! :) (om hur Performa 3 tagits fram)
https://www.youtube.com/watch?v=0ZqFc9C8vBI

Det som visas är det arbete som Danesian Audio gjort. Danesian Audio är företaget i Danmark som gör R&D för SB-Acoustics. Jag har mycket god kontakt med Danesian. Alla FEM-analyser gör Danesian i sitt R&D arbete. Lilltroll har gjort FEM-simulering för Bremens tidigare högtalarelement som Scan-Speak satte ihop. Vecken på konerna är även de från Danesian. Danesian har en riktig klippa till ingenjör. Han är Danesians lilltroll. :)

Ingenjörerna tillika ägarna på Danesian var de bästa på Scan-Speak/Vifa tills de hoppade från Scan-Speak år 2006/7 då Scan-Speak förde över sin produktion till Kina och sysslade med LAT (En usel typ av bas som de fick en massa pengar till för utveckling). Då blev det för mycket Mickey Mouse som de uttryckte det.

Jag ger mina kudos till Danesian, inte till Revel/Harman för utvecklingsarbetet med högtalarelementen. Däremot gör Harman/Revel resten av jobbet med att få ihop en färdig produkt.

Detta är ingen kritik på Harmans produkter, utan snarare en information.

Att hårdeloxera aluminiumkonerna så att de blir vita har inte påverkat resultatet mätmässigt. Även de svarta aluminiumkonerna är eloxerade, men inte hårdeloxerade på samma sätt.

Jag har valt att använda deras normala svarta koner eftersom ingen mätmässig skillnad finns.

Som synes är beteckningen på Reveldiskanten SB26ADC-C000-4-RVL

SB kan ses här http://www.sbacoustics.com/index.php/products/tweeters/dome/sb26adc-c000-4/

Det är denna diskant jag för något år sedan rekommenderade avr7000 att prova till OA51 istället för Scan-Speak. För mitt behov har det elementet för låg verkningsgrad. Jag har varit tvungen att bita i det sura äpplet och använda diskanter som kostar 4 ggr så mycket som dessa. Eftersom jag dessutom har 2 diskanter per högtalare blir priset 8 ggr mer på diskantsidan. Då får jag i o f s bättre data på i princip samtliga punkter, men till ett pris.

RVL beteckningen är troligtvis för att särskilja diskanten med Revels frontplate. Skulle något mer vara ändrat så skulle det vara viss skillnad i övriga beteckningen.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-24 17:27

väldigt intressant Peter :)

De där baselementen verkar riktigt prisvärda. Verkar motsvara Scan-Speak Revelator fast till halva eller en tredjedel av priset.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-01-24 18:12

Kraniet skrev:väldigt intressant Peter :)

De där baselementen verkar riktigt prisvärda. Verkar motsvara Scan-Speak Revelator fast till halva eller en tredjedel av priset.

Dessa basar är som jag ser det helt överlägsna Scan-Speaks motsvarande även fast vissa Scan-Speak kan kosta upp till 4 ggr mer. Den största skillnaden ligger i spidern och upphängningen. Men här är det även upphängningen tillsammans med aluminiummembranet samt limningen dem emellan. Det ger en rak tonkurva med jämn spridning i området 1kHz till 2,5 kHz. Det är ett svårt område att bemästra och det kan man se på alla element som får en dip där.

Från början då vi fick basarna så var aluminiumkonerna oeloxerade och då kunde vi se problem kring 600 Hz. Vi konstaterade att det berodde på ventilationen bakom dust cap och hålet i mitten av magnetsystemet. Problemet syns i både tonkurva och impedanskurva. Då beställde vi/Bremen basar med svarteloxerade koner samt ventilerad bobin i talspolen. Jag nämner detta med det svarta eftersom basen från början inte fanns svarteloxerad. Efter att vi beställde dem så och med ventilerad bobin så infördes det som standard.

Problemet försvann helt med ventilation i bobinen. Jo vi/Bremen har även 1 extramagnet på elementet som höjer verkningsgrad lite och får den BL vi vill ha och den Qt vi vill ha. I den vevan kunde lilltroll mäta fram att beroende på extramagnetens dimensioner och utformning så blev det högre eller lägre distorsion, i övrigt samma data. Så det var inte så enkelt som att bara applicera en magnet, men jag ger mig inte i första taget. Nu kommer även korgen göras om för vårt ändamål där Bremen bekostar verktyget för gjutning av ny korg.

Du sa att det skulle bli reklam, så jag tänkte att det bara är att haka på. :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-24 19:38

Jaha. Jag trodde det var revel som drivit utveklingen av de svarta elementen. Antog också att det mest var färgen som skiljde. Väldigt intressant :)
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-01-24 20:27

Nu blir jag sugen på ägg :D

Skämt åsido, det vore även kul att lyssna till dessa revel , även föregångaren 208.
Fundering:
De har ju metallelement och jag måste erkänna att jag har en aning fördomar mot sådana, då man spelar högt blir det ofta hårt och kantigt, eller kanske omusikaliskt, på de fåtal modeller som jag hittills lyssnat till ( ingen revel ) . Men jag har inte hört allt och många verkar gilla just revel . Kanske är det bara vanan med det ibland mjuka eller komprimerade soundet från papp-membran som gör att jag har fördomar mot hårda membran ?

Finns det någon som hört 208 :an eller nya 228 på forumet ?

Den här infon av kraniet och Peter om vilka element som används i vissa revel gör att jag blir sugen på att bygga en klon- det skulle kunna göras till fem gånger lägre kostnad än 206:an, bli mycket fulare och kanske sämre, men ändå :)

Jag tycker det är intressant med trevägare där man utnyttjar baffelbredden för att göra delningarna vid en frekvens som kräver minimal baffelstegskompensation.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-01-24 20:59

Ytterligare fundering, angående föregångaren f 208 . Om man betraktar måtten på högtalarna och drar av internvolymen för stag och mellanregister blir det ungefär 35 -40 liter kvar för vardera 8-tums baselement. Alltså ungefär 70-80 liter totalt om jag inte räknat fel totalt för de två 8:orna. Låter det mycket eller lite ?
https://www.stereophile.com/content/rev ... ifications

Elementet här med TS
https://www.hifikit.se/komponenter/hogt ... s45-4.html

Det program jag använder- micka.de, rekommenderar en optimal basreflex-volym för elementen på 48 liter- alltså kring 96 liter för två basar.

Vad säger Basta! ?
Senast redigerad av Tangband 2019-01-24 21:14, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-01-24 21:08

Låter fullt rimligt. Jag hade tex 40 liter per åtta(Ino W85 eller var det W84?) i mina gamla högtalare.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2019-01-24 21:39

I går kväll hade jag senaste numret av Stereophile som kvällslektyr och läste just detta test, så det var ju kul att en tråd startades strax efter. Kanske direkt ska nämna att jag redan har Performa3 F208, och C208. Så på Tangbands fråga så kan jag svara att jag hört F208, hemma sen 2014; men inte F228Be.

Väldigt kul att läsa lite mer bakgrund om element etc. från Peter här!

Med tanke på att Spinorama-mätningar diskuterats flitigt i en annan tråd här är jag lite förvånad att ingen ännu nämnt slutklämmen i artikeln som Kraniet länkade till i trådens andra inlägg.

I came home with ears and mind refreshed, and certain that any thinking audiophile would benefit from the experience. That said, from now on, good-looking Spinorama graphs or similar data (footnote 3) will be major criteria in my considering what I'll review—and what I'll buy.—Kalman Rubinson
Read more at https://www.stereophile.com/content/bli ... LlS8GI3.99
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-01-24 21:43

Mirage skrev:I går kväll hade jag senaste numret av Stereophile som kvällslektyr och läste just detta test, så det var ju kul att en tråd startades strax efter. Kanske direkt ska nämna att jag redan har Performa3 F208, och C208. Så på Tangbands fråga så kan jag svara att jag hört F208, hemma sen 2014; men inte F228Be.

Väldigt kul att läsa lite mer bakgrund om element etc. från Peter här!

Med tanke på att Spinorama-mätningar diskuterats flitigt i en annan tråd här är jag lite förvånad att ingen ännu nämnt slutklämmen i artikeln som Kraniet länkade till i trådens andra inlägg.

I came home with ears and mind refreshed, and certain that any thinking audiophile would benefit from the experience. That said, from now on, good-looking Spinorama graphs or similar data (footnote 3) will be major criteria in my considering what I'll review—and what I'll buy.—Kalman Rubinson
Read more at https://www.stereophile.com/content/bli ... LlS8GI3.99

Kul :) .

Vad tycker du är bra i ljudåtergivningen och vad saknar du/ är mindre bra ? Finns det några svagheter tycker du ?

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2019-01-24 22:25

Jag har bara haft två par "riktiga" högtalare innan dessa, först Mirage M-5 och sen M-1si. Jag gillade de stora ljudet med djup som dessa bipolära högtalare gav, det liksom aldrig som att ljudet kom från högtalarna. Det bara fanns ett stort ljud där, kraftfullt och med stor djup. Sen gick baselementen sönder och då bestämde jag mig för att köpa andra högtalare.

Av de högtalare jag lyssnade på var Revel Performa3 F208 de enda som hade samma typ av stora ljud. Jag gillade även hur de lät för övrigt också. Jag är inte så bra på att beskriva ljud i ord, och jag vet inte heller vad jag skulle kunna sakna hos dessa högtalare. Kanske att det kunde vara kul att kunna spela ännu starkare nån gång, men det är egentligen inget jag behöver. Sen jag byggde min IB-sub har spelat väldigt lite utan den, delar vid 80 Hz.

Så här skrev jag i min tråd på Component för några år sen:

Jag tycker att de låter väldigt bra till både film och musik, och i båda fallen även med centern C208. Nu har jag inte varit runt och lyssnat på så många högtalare, men jag har svårt att komma på några jag skulle vilja ha istället. Även om de klarar att spela djup bas bättre än många andra högtalare så blev det en ny dimension när IB-subben blev klar. Det är möjligt att jag kunde nöjt mig med mindre golvhögtalare ihop med subben, men det känns ändå bra att ha de jag har.

Till film är det säkert väldigt bra att ha högtalare bakom duken. Med mina Revel kommer dock inte ljudet alls från högtalarna, det bara är där ändå. De enda andra högtalare jag hört som låter på liknande sätt är mina gamla Mirage. De var nog egentligen för stora och spelade för mycket bas i mitt rum. Det är möjligt att de kunde låtit bättre om de justerats in på samma sätt som mina Revel, men det får jag aldrig veta... För mig känns Revel Performa3 som helt rätt val och jag tycker att det är lite synd att de inte får så mycket uppmärksamhet som många andra högtalare.

Om man undrar vilken andra högtalare jag övervägde så kan man läsa om det här: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=16182
Vad som hände när mina Mirage gick sönder finns beskrivet här: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=16170
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-01-25 08:43

Mycket intressant läsning- tack :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-01-26 00:12

Kul Mirage, låter som att du har hittat högtalaren för dig. Med tanke på hur länge du hade dina Mirage så gissar jag att Revel kommer hålla dig nöjd väldigt länge. :)

Tangband: Apropå åttatummarna så simulerar jag ju dom i min baslådetråd. 30-40 liter verkar passa dom (SB23NBACS45-4) bra. Åttatummarna har lite andra T/S och ser ut att kräva ca 60-70 liter.
Kan lägga upp lite mer simuleringar i den tråden.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2019-01-26 12:45

Tack Kraniet! Jo, jag känner nog att jag hamnat rätt här. Mina Mirage var bra, men det här är bättre. I synnerhet till film, där det var var för stor skillnad i både storlek på hela högtalarna och höjden på var elementen hamnade.

Det går förstås att fundera på om F228Be låter ännu bättre, men jag är inte intresserad av att lägga upp mellanskillnaden. När jag läser här om skillnader på element etc. så funderar jag på hur stor skillnad jag egentligen skulle höra. F228Be kostar dubbelt så mycket som F208. Det är väl som vanligt: Det blir inte dubbelt så bra för dubbelt så mycket pengar, men vill man ha den skillnaden så kostar det dubbelt så mycket. :)

En sak som jag funderat lite kring att jag gillar både Mirage och Revel är att det finns en gemensam nämnare i Kevin Voecks. Voecks var designchef (eller nåt sånt) hos Revel när det tog fram Performa3-serien. Voecks var designer på Mirage när de startade 1979 och jobbade fortfarande där när de började utveckling av M-1 1984, men gick över till Snell innan högtalarna var klara för marknaden.
Källa: https://www.stereophile.com/floorloudsp ... index.html
Jag hade dock de nyare M-1si: https://www.stereophile.com/floorloudsp ... index.html

Om man vill läsa vad Stereophile skrev om F208 så kan man göra det här: https://www.stereophile.com/content/rev ... oudspeaker

Eric Lichtes slutsats om dessa högtalare liknar det Kalman Rubinson skrev om F228Be.
I know too many audiophiles who've lost their way with their gear, who say they're in love with the sound of a certain amplifier, turntable, or speaker. But I don't want to fall in love with audio gear. I want audio gear that helps me fall in love with my music.

Revel's Performa3 F208 brought me closer to my music in ways I hadn't thought a $5000 pair of speakers could. It offers uncolored, open, neutral sound, full-range extension, superb imaging and dynamics, and beautiful enclosures. It won't do certain things that some audiophile like, but no matter—the Performa F208 is my new benchmark for loudspeakers at this price.

Okay, Okay. I kind of love it.

Read more at https://www.stereophile.com/content/rev ... tpzXRj3.99

John Atkinsons sammanfattning av mätningarna är också rätt rolig.
Summing up the Revel's measured performance is easy: In every way, this is textbook loudspeaker design. It's no wonder that Erick Lichte liked this speaker as much as he did.—John Atkinson
Read more at https://www.stereophile.com/content/rev ... M9fLib7.99

Vill man läsa om ett komplett biosystem med Performa3 så kan man göra det i Stereophiles systertidning Sound & Vision här: https://www.soundandvision.com/content/ ... ker-system
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-01-26 14:14

Kraniet skrev:Kul Mirage, låter som att du har hittat högtalaren för dig. Med tanke på hur länge du hade dina Mirage så gissar jag att Revel kommer hålla dig nöjd väldigt länge. :)

Tangband: Apropå åttatummarna så simulerar jag ju dom i min baslådetråd. 30-40 liter verkar passa dom (SB23NBACS45-4) bra. Åttatummarna har lite andra T/S och ser ut att kräva ca 60-70 liter.
Kan lägga upp lite mer simuleringar i den tråden.

Har läst och skrivit lite egna tankar :)

Användarvisningsbild
Mirage

Inläggav Mirage » 2019-12-12 11:40

Läste just i decembernumret av Stereophile att de utsett Revel Performa F228Be till Loudspeaker of 2019.

There's nothing strange about a Loudspeaker of the Year win by a three-way reflex-loaded floorstander. What distinguishes the Indonesian-made Revel are both the degree of refinement apparent in its design and a level of value that led Kal Rubinson to declare that this speaker exists as a challenge "to justify charging any significantly higher price for a domestic loudspeaker." KR found the F228Be to be "very transparent" to whatever he fed it and praised its bass performance as "full, extended, and surprisingly tight." For his part, Technical Editor John Atkinson concluded his measurements with praise for the speaker's "excellent" engineering. Prospective buyers will note with pleasure the Revel's higher-than-average (90dB) sensitivity, although JA noted that this nominally 8 ohm speaker presents a lower impedance than that through the bass and midrange, and so will perform its best with amps that are 4 ohm-cordial.

Notes on the Vote
Some POTY winners succeed by coaxing second- and third-place wins from the majority of our writers, but not this one: The Revel Performa F228Be won with three second-place votes and a full five first-place votes. The second-place Dutch & Dutch 8c—a product that I half-expected to take top honors—earned 4 points less and took second place, and the Harbeth HL-P3ES earned 4 points less than that to take third.

Finalists (in alphabetical order)
Dutch & Dutch 8c active loudspeaker system ($12,500/pair; reviewed by Kal Rubinson, August 2019, Vol.42 No.8 Review)
Elac Adante AF-61 ($5000/pair; reviewed by Thomas J. Norton, December 2018, Vol.41 No.12 Review)
Harbeth HL-P3ES 40th Anniversary Edition ($2890/pair; reviewed by Herb Reichert, December 2018, Vol.41 No.12 Review)
Joseph Audio Perspective2 Graphene ($14,999/pair; reviewed by John Atkinson, July 2019, Vol.42 No.7 Review)
Magnepan LRS ($650/pair; reviewed by Herb Reichert, August 2019, Vol.42 No.8 Review)

Read more at https://www.stereophile.com/content/ste ... CKUmfTj.99

Hade varit roligt att höra ett par sådana bredvid ett par F208 nån gång... :)
Med vänliga hälsningar
Erik
Medlemspresentation

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-12-13 12:28

Jag har fortfarande inte varit och lyssnat på några golvhögtalare från Revel, men jag har hört deras stativare M126Be och den lät bra.

VARNING! Kommande text är aningen ytlig! :)

Ljudet på en högtalare är såklart det viktigaste, men en högtalare är också en möbel som ska passa in i vardagsrummets övriga möblemang och stil ifall det är ett sådant rum man avser använda.
Revels högtalare ser helt okej ut men jag föredrar den tunnare lacken Linn och vissa andra tillverkare av högtalare använder, det tar liksom ner uppsamheten på ett behagligtsätt istället för den där tjocka högglans-lacken Revel har bestämt sig för att använda. När jag försöker visualisera ett par F208 i min lyssningsmiljö så kommer de knappast smälta in oavsett färg och den är knappast jättevacker varken med eller utan frontskyddet och jag är inte heller öveförtjust i den där plastramen som "sammanflättar" alla membranen till någon slags bubblig design.

De flesta högtalarna på marknaden i dag är asfula så Revel ligger ändå rätt bra till vad gäller det visuella.
Kanske borde vi skapa en tråd för denna ytliga aspekt, visst var väl högtalare i överlag snyggare förr?

P.S. Hur en högtalare ser ut kommer såklart efter hur den låter, men helt oviktigt är det ändå inte, iallafall inte för mig. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-12-13 12:38

Det skulle vara intressant att lyssna på den. Jag tittade igenom mätreportaget och tycker det ser väldigt fint ut. Jag tänker framförallt på frekvensgång på och utanför referensaxeln. Tyvärr förtäljer inte testet något om distorsion.
-Innehar F-skattsedel-

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-12-13 13:10

Morello skrev:Det skulle vara intressant att lyssna på den. Jag tittade igenom mätreportaget och tycker det ser väldigt fint ut. Jag tänker framförallt på frekvensgång på och utanför referensaxeln. Tyvärr förtäljer inte testet något om distorsion.

Ja... det mäter fint i testen och låter säkert bra, men betänk att det är metallmembran. De bryter upp riktigt styggt. Det klarar sig inte utan 24 dB filter, helst med en notch . En annan fråga- Har Revel en god kvalitet på sina filterkomponenter ?

Jag tror därför dessa högtalare kan få ett väsentligt bättre ljud med lätt moddning. ( läs högre kvalitet på komponenterna )

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-12-13 13:32

goat76 skrev:P.S. Hur en högtalare ser ut kommer såklart efter hur den låter, men helt oviktigt är det ändå inte, iallafall inte för mig. :)

Finns en uppgradering att göra:

Bild
Heter "ögonlock".

8) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-12-13 16:26

Morello skrev:Det skulle vara intressant att lyssna på den. Jag tittade igenom mätreportaget och tycker det ser väldigt fint ut. Jag tänker framförallt på frekvensgång på och utanför referensaxeln. Tyvärr förtäljer inte testet något om distorsion.

Soundstage mäter ju lite mer utförligt. Inte samma högtalare men det kan ju vara en fingervisning om vad man kan förvänta sig. F206 är ju lillebror till F208 som är förlagan till F228BE.

Bild
Top curve: frequency response @ 90dB SPL
Bottom curve: THD+N @ 90dB (50Hz - 10kHz)

Reportage
https://www.soundstagehifi.com/index.ph ... udspeakers

Mätrapport
https://www.soundstagenetwork.com/index ... Itemid=153
Mvh
Magnus

Återgå till Generellt om hifi