Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Lite kul i kommentarfältet där viktigheten av att det ska vara "Made in the USA" diskuteras. Frågan är bara hur mycket av ett företag som Harman verkligen gör just i USA? Att flera varumärken i den koncernen inte längre har mycket med sina ursprung att göra är väl ett faktum?
Kraniet skrev:väldigt intressant Peter![]()
De där baselementen verkar riktigt prisvärda. Verkar motsvara Scan-Speak Revelator fast till halva eller en tredjedel av priset.
I came home with ears and mind refreshed, and certain that any thinking audiophile would benefit from the experience. That said, from now on, good-looking Spinorama graphs or similar data (footnote 3) will be major criteria in my considering what I'll review—and what I'll buy.—Kalman Rubinson
Read more at https://www.stereophile.com/content/bli ... LlS8GI3.99
Mirage skrev:I går kväll hade jag senaste numret av Stereophile som kvällslektyr och läste just detta test, så det var ju kul att en tråd startades strax efter. Kanske direkt ska nämna att jag redan har Performa3 F208, och C208. Så på Tangbands fråga så kan jag svara att jag hört F208, hemma sen 2014; men inte F228Be.
Väldigt kul att läsa lite mer bakgrund om element etc. från Peter här!
Med tanke på att Spinorama-mätningar diskuterats flitigt i en annan tråd här är jag lite förvånad att ingen ännu nämnt slutklämmen i artikeln som Kraniet länkade till i trådens andra inlägg.I came home with ears and mind refreshed, and certain that any thinking audiophile would benefit from the experience. That said, from now on, good-looking Spinorama graphs or similar data (footnote 3) will be major criteria in my considering what I'll review—and what I'll buy.—Kalman Rubinson
Read more at https://www.stereophile.com/content/bli ... LlS8GI3.99
Jag tycker att de låter väldigt bra till både film och musik, och i båda fallen även med centern C208. Nu har jag inte varit runt och lyssnat på så många högtalare, men jag har svårt att komma på några jag skulle vilja ha istället. Även om de klarar att spela djup bas bättre än många andra högtalare så blev det en ny dimension när IB-subben blev klar. Det är möjligt att jag kunde nöjt mig med mindre golvhögtalare ihop med subben, men det känns ändå bra att ha de jag har.
Till film är det säkert väldigt bra att ha högtalare bakom duken. Med mina Revel kommer dock inte ljudet alls från högtalarna, det bara är där ändå. De enda andra högtalare jag hört som låter på liknande sätt är mina gamla Mirage. De var nog egentligen för stora och spelade för mycket bas i mitt rum. Det är möjligt att de kunde låtit bättre om de justerats in på samma sätt som mina Revel, men det får jag aldrig veta... För mig känns Revel Performa3 som helt rätt val och jag tycker att det är lite synd att de inte får så mycket uppmärksamhet som många andra högtalare.
I know too many audiophiles who've lost their way with their gear, who say they're in love with the sound of a certain amplifier, turntable, or speaker. But I don't want to fall in love with audio gear. I want audio gear that helps me fall in love with my music.
Revel's Performa3 F208 brought me closer to my music in ways I hadn't thought a $5000 pair of speakers could. It offers uncolored, open, neutral sound, full-range extension, superb imaging and dynamics, and beautiful enclosures. It won't do certain things that some audiophile like, but no matter—the Performa F208 is my new benchmark for loudspeakers at this price.
Okay, Okay. I kind of love it.
Read more at https://www.stereophile.com/content/rev ... tpzXRj3.99
Summing up the Revel's measured performance is easy: In every way, this is textbook loudspeaker design. It's no wonder that Erick Lichte liked this speaker as much as he did.—John Atkinson
Read more at https://www.stereophile.com/content/rev ... M9fLib7.99
Kraniet skrev:Kul Mirage, låter som att du har hittat högtalaren för dig. Med tanke på hur länge du hade dina Mirage så gissar jag att Revel kommer hålla dig nöjd väldigt länge.![]()
Tangband: Apropå åttatummarna så simulerar jag ju dom i min baslådetråd. 30-40 liter verkar passa dom (SB23NBACS45-4) bra. Åttatummarna har lite andra T/S och ser ut att kräva ca 60-70 liter.
Kan lägga upp lite mer simuleringar i den tråden.
There's nothing strange about a Loudspeaker of the Year win by a three-way reflex-loaded floorstander. What distinguishes the Indonesian-made Revel are both the degree of refinement apparent in its design and a level of value that led Kal Rubinson to declare that this speaker exists as a challenge "to justify charging any significantly higher price for a domestic loudspeaker." KR found the F228Be to be "very transparent" to whatever he fed it and praised its bass performance as "full, extended, and surprisingly tight." For his part, Technical Editor John Atkinson concluded his measurements with praise for the speaker's "excellent" engineering. Prospective buyers will note with pleasure the Revel's higher-than-average (90dB) sensitivity, although JA noted that this nominally 8 ohm speaker presents a lower impedance than that through the bass and midrange, and so will perform its best with amps that are 4 ohm-cordial.
Notes on the Vote
Some POTY winners succeed by coaxing second- and third-place wins from the majority of our writers, but not this one: The Revel Performa F228Be won with three second-place votes and a full five first-place votes. The second-place Dutch & Dutch 8c—a product that I half-expected to take top honors—earned 4 points less and took second place, and the Harbeth HL-P3ES earned 4 points less than that to take third.
Finalists (in alphabetical order)
Dutch & Dutch 8c active loudspeaker system ($12,500/pair; reviewed by Kal Rubinson, August 2019, Vol.42 No.8 Review)
Elac Adante AF-61 ($5000/pair; reviewed by Thomas J. Norton, December 2018, Vol.41 No.12 Review)
Harbeth HL-P3ES 40th Anniversary Edition ($2890/pair; reviewed by Herb Reichert, December 2018, Vol.41 No.12 Review)
Joseph Audio Perspective2 Graphene ($14,999/pair; reviewed by John Atkinson, July 2019, Vol.42 No.7 Review)
Magnepan LRS ($650/pair; reviewed by Herb Reichert, August 2019, Vol.42 No.8 Review)
Read more at https://www.stereophile.com/content/ste ... CKUmfTj.99
Morello skrev:Det skulle vara intressant att lyssna på den. Jag tittade igenom mätreportaget och tycker det ser väldigt fint ut. Jag tänker framförallt på frekvensgång på och utanför referensaxeln. Tyvärr förtäljer inte testet något om distorsion.
goat76 skrev:P.S. Hur en högtalare ser ut kommer såklart efter hur den låter, men helt oviktigt är det ändå inte, iallafall inte för mig.
Morello skrev:Det skulle vara intressant att lyssna på den. Jag tittade igenom mätreportaget och tycker det ser väldigt fint ut. Jag tänker framförallt på frekvensgång på och utanför referensaxeln. Tyvärr förtäljer inte testet något om distorsion.
Top curve: frequency response @ 90dB SPL
Bottom curve: THD+N @ 90dB (50Hz - 10kHz)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 9 gäster