Linjariserande passiva delningsfilter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lilltroll

Linjariserande passiva delningsfilter

Inläggav lilltroll » 2006-02-21 22:59

Att passiva delningsfilter skulle vara "linjariserande" har jag hört av flertalet olika audio-nissar. Hur ligger det till med det egentligen?
Hur påverkas den (icke-linjära) dist. hos en ED högtalare tillsammans med passiva delningsfilter, (om man håller ljudtrycksnivån konstant)

Att bygga ett filter som ökar dist. klarar jag av, men att minska dist. med passiva komponenter vet jag inte om jag fixar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Linjariserande passiva delningsfilter

Inläggav Svante » 2006-02-21 23:25

lilltroll skrev:Att passiva delningsfilter skulle vara "linjariserande" har jag hört av flertalet olika audio-nissar. Hur ligger det till med det egentligen?
Hur påverkas den (icke-linjära) dist. hos en ED högtalare tillsammans med passiva delningsfilter, (om man håller ljudtrycksnivån konstant)

Att bygga ett filter som ökar dist. klarar jag av, men att minska dist. med passiva komponenter vet jag inte om jag fixar.

Klart du kan, om dist är enda parametern att optimera mot. Om talspoleinduktansen är olinjär är konstant-strömdrivning kalas. På samma sätt ger drivimpedans >0 ohm en minskning av disten.

Kruxet är att det ska ordnas rak tonkurva också, vilket kan vara tillräckligt svårt i sig. Och så finns det, som du vet, dist som minskar av låg eller tom negativ drivimpedans också, tex olinjäritet i Cms.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
lilltroll

Inläggav lilltroll » 2006-02-22 02:50

Svante skrev:
lilltroll skrev:Att passiva delningsfilter skulle vara "linjariserande" har jag hört av flertalet olika audio-nissar. Hur ligger det till med det egentligen?

Klart du kan, om dist är enda parametern att optimera mot. Om talspoleinduktansen är olinjär är konstant-strömdrivning kalas. På samma sätt ger drivimpedans >0 ohm en minskning av disten.

Kruxet är att det ska ordnas rak tonkurva också, vilket kan vara tillräckligt svårt i sig. Och så finns det, som du vet, dist som minskar av låg eller tom negativ drivimpedans också, tex olinjäritet i Cms.

Det vanliga är ju dock att man kopplar sina högtalare till en förstärkare som förstärker spänningen. Att man kan minska dist. med strömåterkoppling är jag med på, men det är inte passivt. Kan du ge ett exempel på en passiv krets med ED högtalare kopplad till ett slutsteg som sänker disten.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-22 11:03

lilltroll skrev:
Svante skrev:

Det vanliga är ju dock att man kopplar sina högtalare till en förstärkare som förstärker spänningen. Att man kan minska dist. med strömåterkoppling är jag med på, men det är inte passivt. Kan du ge ett exempel på en passiv krets med ED högtalare kopplad till ett slutsteg som sänker disten.

Om talspoleinduktansen är olinjär; ett seriemotstånd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-02-22 12:13

Eller en serieinduktans, nästan bättre.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-22 15:25

Eller en seriesuspektans - lika bra. :mrgreen:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-22 18:46

Hmm, egentligen ska det vara en serieimpedans som är likadan, men säg 1000 ggr större än högtalarens impedans. Då kommer spänningen över högtalren att bli frekvensoberoende, men disten att minska.

Revolutionerande! :lol: :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-22 20:38

Svante skrev:Hmm, egentligen ska det vara en serieimpedans som är likadan, men säg 1000 ggr större än högtalarens impedans. Då kommer spänningen över högtalren att bli frekvensoberoende, men disten att minska.

Frekvensoberoende? 8O
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-23 00:28

paa skrev:
Svante skrev:Hmm, egentligen ska det vara en serieimpedans som är likadan, men säg 1000 ggr större än högtalarens impedans. Då kommer spänningen över högtalren att bli frekvensoberoende, men disten att minska.

Frekvensoberoende? 8O

Javisst. Formeln för spänningsdelning är ju

Uut/Uin=Z2/(Z1+Z2)

om Z1 är serieimpedansen och Z2 är högtalarimpedansen. Om nu Z1 = 1000*Z2 så blir Uut/Uin=Z2/(1000*Z2+Z2)=1/1001, dvs frekvensoberoende.

Däremot blir drivimpedansen hög, så disten kan (i princip) sjunka.

Nu är detta mest intressant som tankelek, men kul är det iaf.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-23 09:06

Svante skrev:
paa skrev:

Frekvensoberoende? 8O

Javisst. Formeln för spänningsdelning är ju

Uut/Uin=Z2/(Z1+Z2)

om Z1 är serieimpedansen och Z2 är högtalarimpedansen. Om nu Z1 = 1000*Z2 så blir Uut/Uin=Z2/(1000*Z2+Z2)=1/1001, dvs frekvensoberoende.

Däremot blir drivimpedansen hög, så disten kan (i princip) sjunka.

Men, har du inget delningsfilter i din högtalare?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
lilltroll

Aktiva filter

Inläggav lilltroll » 2006-02-23 11:31

Så om man vill använda sig av aktiva delningsfilter, så bör man dessutom seriekoppla elementen med passiva komponenter först !?, för att få ner disten ?

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2006-02-23 16:12

Visst kan man erhålla en viss reduktion av distorsionen om man inför en (linjär) serieresistans (vilket förstås inte är det enda passiva alternativet, men det mest praktiska). Den elektriska impedansen, och med detta också den drivande kraften, linjäriseras genom att den olinjära verkan från talspoleinduktansen (som huvudsakligen dominerar distorsionen för mellanhöga till höga frekvenser) minskas i direkt förhållande till resistansökningen.

Samtidigt kan man nog tycka att fördelarna med detta ofta överdrivs ganska ordentligt eftersom det i praktiken inte är möjligt att offra hur mycket känslighet/verkningsgrad som helst. För övrigt är det snyggare att direkt minimera/linjärisera induktansen än att elda upp effekt i ett seriemotstånd, men det är ju en annan historia.

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Aktiva filter

Inläggav Piotr » 2006-02-23 18:12

lilltroll skrev:Så om man vill använda sig av aktiva delningsfilter, så bör man dessutom seriekoppla elementen med passiva komponenter först !?, för att få ner disten ?

Tycker jag att man kan göra, speciellt till ett mellanregister i en 3-vägare eller subsat-kombo (vilket ju är en 3-vägare såklart :)) Vinsten är mindre skullle jag gissa till diskanten lite beroende på. En spole över mellanregistret linjäriserar induktansmodulation till viss del och reducerar också brus om nu det är ett problem.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-23 20:02

paa skrev:
Svante skrev:
...

Men, har du inget delningsfilter i din högtalare?

...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Aktiva filter

Inläggav Svante » 2006-02-23 20:03

lilltroll skrev:Så om man vill använda sig av aktiva delningsfilter, så bör man dessutom seriekoppla elementen med passiva komponenter först !?, för att få ner disten ?

svante skrev:Nu är detta mest intressant som tankelek, men kul är det iaf.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2006-02-23 20:07

Isidor skrev:Samtidigt kan man nog tycka att fördelarna med detta ofta överdrivs ganska ordentligt eftersom det i praktiken inte är möjligt att offra hur mycket känslighet/verkningsgrad som helst. För övrigt är det snyggare att direkt minimera/linjärisera induktansen än att elda upp effekt i ett seriemotstånd, men det är ju en annan historia.

Ja och det finns ju faktiskt delar av frekvensområdet där en serieresistans faktiskt ökar distorsionen. Det är finpill det här med små vinster.

Återgå till Teknikforum