EmuMannen skrev:Eftersom det finns framgångsrika referenser med 1" + 8" (och större) så är det tydligen görligt men krävande.
Framgångsrika betyder egentligen inte så mycket (ja, lite ordmärkande här.. men). Folk köper ju nästan vilka högtalare som helst, av nästan vilka anledningar som helst. Visst, framgångsrika (i att man sålt dem i många ex) kanske men dem följer inte nödvändigtvis det som diskuterats här. Inte för att vara negativ.. MEN.. många högtalare som säljs har designats av folk som definitivt skulle behöva bli medvetna om detta med spridningar, direktivitet och energirespons. T.ex Hifi-Kit byggsatsen med den lila 10"-basen och 1"-diskanten borde vara nästan omöjlig att få till de diskuterade faktorerna och utgår jag från storleksskillnaderna på elementen och de akustiska axiomerna*.
Troels verkar, vad jag sett, inte fokusera på dessa aspekter heller. Jämn/rak onaxis-tonkurva, skitsnygga byggen och skitsnygga filter med dyra komponenter verkar vara det viktiga. Ska sägas att jag inte läst alla hans artiklar eller studerat alla hans byggen.
Man måste nästan mäta (och lyssna) och det blir ju lite väl ambitiöst för de flesta.

EmuMannen skrev:Tack alla, nu är jag mer övertygad än tidigare att mitt nästa bygge bör bli en tre-vägare.

Eller en tvåvägare med en waveguidad diskant!

( * = åtminstone de jag känner till med befintlig kunskap )