Kraniet skrev:Eftersom jag vill lyssna på musiken så som den är inspelad, utan att lägga till eller dra ifrån nåt så är linjäritet absolut en viktig egenskap för mig. Sen går det ju diskutera vad "linjär" betyder när vi lägger till rummets komplexitet osv. Men nån slags minsta gemensamma nämnare bör vi väl ändå enas om. Jag har tex diskuterat Harmangruppens forskning på annat ställe här på forumet. Min egen erfarenhet stämmer väldigt väl med det som de kommit fram till. Dvs att en mer linjär on-axis kurva med ett kontrollerat, jämnt och fallande off-axis beteende föredras av
alla när de får chansen att jämföra.
Men det är ju bara en bas, djävulen ligger i detaljerna som det heter. Avvikelser från "absolut linjärt" är förmodligen nödvändigt för absolut bästa återgivning. Men det är inte frågan om 10-15 dB utan kanske 0,5-3 dB.
Förstå mig rätt. Jag är inte emot Linn på något sätt. Om de gjorde högtalare som möjliggjorde sann reproduktion av den inspelade händelsen så skulle jag kunna tänka mig dom.
Jag har inte lyssnat på Majik. Slutade intresserade mig för Linn då Komri kom. Det Linn-högtalare som jag upplevt låtit bäst var Keltik. Jag ägde Tukan under ett par år och var ganska nöjd. Ninka Har jag också levt med.
Tukan har de ju testat också, mäter såhär. Inte optimalt direkt, men väldigt mycket bättre skulle jag nog vilja påstå. Med väggnära placering ganska så balanserat ljud.
[ Bild ]
https://www.stereophile.com/content/lin ... asurementsKomri mäter såhär:
[ Bild ]
Ganska mycket bättre. Men inte riktigt vad jag förväntar mig för så mycket pengar.
Akurate 242 kan jag tänka mig låter bättre också
[ Bild ]
Majik 109 har en "BBC-dipp" vid 3 kHz vilket förmodligen gör den rätt så "snäll" på öronen, i övrigt ok jämfört med 140
[ Bild ]
Det knepiga är ju dock att de skiljer sig så mycket. Ser inte ut som att Linn har någon bestämd idé om hur det ska låta.
Min erfarenhet är att det faktiskt går att avgöra hur dåligt det kommer låta utifrån mätningar. Det är ingen magi involverad i HiFi, det är fysik. Öronen fungerar på ett sätt. Det är det som jag tycker är mest intressant med Harmangruppens resultat, människor är otroligt överens så fort all bias tas ur ekvationen.
Det är en observation jag ofta gör hemma hos folk också som har en "stereo". Tittar man på hur bas och diskant reglagen står, hur EQ-kurvan står, om loudness är intryckt eller inte så ser det nästan likadant ut hemma hos varenda en. Det är inte "subjektivt" vi tycker inte alls olika, tvärtom är vi överens så länge vi inte påverkas av olika bias.