Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
hifikg skrev:När jag skriver om Carlsson syftar jag alltid på 50-serien om jag inte skriver något annat. Har ägt och lyssnat en hel del på OD-11, och har positiva ljudminnen från ett par traditionella Carlsson som jag lyssnade på vid enstaka tillfällen. De lyssningarna fick mig intresserad av klassisk musik redan i tidiga tonåren, så helt omöjliga kan de inte ha varit
Kraniet skrev:Den kanske största fördelen med Carlsson är ju att de faktiskt är designade med rummet i åtanke. I den aspekten är dom ju bättre än de flesta andra högtalare.
Kraniet skrev:Den kanske största fördelen med Carlsson är ju att de faktiskt är designade med rummet i åtanke. I den aspekten är dom ju bättre än de flesta andra högtalare.
Tangband skrev:Vi kan väl ändå vara rätt så överens om att en tonkurva som diffar +-7,5 db både i rum och i dämpad kammare inte går att använda som en monitor i en studio ?
Almen skrev:Kraniet skrev:Den kanske största fördelen med Carlsson är ju att de faktiskt är designade med rummet i åtanke. I den aspekten är dom ju bättre än de flesta andra högtalare.
Fast hur många högtalare känner du till som inte på ett eller annat sätt är designade för att spela i ett rum?
Det där känns som att det är en gammal nidbild typ "alla andra högtalare är konstruerade för rak frekvenskurva i ett döddämpat ekofritt rum", och det stämmer ju helt enkelt inte.
hifikg skrev:De stack ut hakan mer på den gamla goda tiden, vem skulle våga annonsera så här idag?
Morello skrev:Stigs gamla slogan implicerar att hans konkurrenter inte beaktade rummet, vilket knappast är sant och därtill inget han med säkerhet kunde veta. Jag sorterar det som vanligt reklambludder utan betydande substans.
Morello skrev:Fick Ivor vetskap om annonsen om Pink Triangle? Han torde i så fall blivit höggradigt förbannad gissar jag.
Morello skrev:Samt ungefär några tusen modeller till sisådär.
Tangband skrev:Vi kan väl ändå vara rätt så överens om att en tonkurva som diffar +-7,5 db både i rum och i dämpad kammare inte går att använda som en monitor i en studio ?
Morello skrev:Att mätningarna är gjorda ekofritt betyder inte att högtalarna dimensionerats för att användas i ekofri miljö.
De allra flesta konstruktörer utvärderar högtalare bland annat med medelst lyssning i rum, dvs rummet ingår i konstruktionsarbetet och Stigs bludder var just ingenting annat än reklambludder.
Morello skrev:Stigs gamla slogan implicerar att hans konkurrenter inte beaktade rummet, vilket knappast är sant och därtill inget han med säkerhet kunde veta. Jag sorterar det som vanligt reklambludder utan betydande substans.
petersteindl skrev: Lite gamla anekdoter.
Morello skrev:Alltså, jag har inte uttalat mig om Carlsson-högtalarna per se, utan bara om den reklamslogan Stig använde i marknadsföringen.
Jag skulle dock tycka att OA5x-serien har för begränsad utsträckning i basen, för mycket distorsion och för liten kapacitet för att känna mig helt nöjd med dem som huvudhögtalare.
petersteindl skrev:
Från Stig var det ju 3-vägaren vi alla närmast sörjande väntade på då det begav sig.
Med vänlig hälsning
Peter
sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev: Lite gamla anekdoter.
TACK!
Underbart, mer sådant.
Morello skrev:sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev: Lite gamla anekdoter.
TACK!
Underbart, mer sådant.
Instämmmer!
matssvensson skrev:Tangband skrev:Vi kan väl ändå vara rätt så överens om att en tonkurva som diffar +-7,5 db både i rum och i dämpad kammare inte går att använda som en monitor i en studio ?
Ehh, jag känner till ett flertal högtalare som diffar i den storleksordningen och ändå används brett som monitorer i studio (B&W, Auratone, Yamaha etc.). Men nej, jag skulle sannolikt inte välja sådana högtalare för att försöka producera musik om jag någonsin hamnade i den situationen.
mvh, mats
Tangband skrev:Morello skrev:sportbilsentusiasten skrev: TACK!
Underbart, mer sådant.
Instämmmer!
Ja mycket intressant.
Det där med inspelad röst verkar också intressant, jag tror jag ska prova detta faktiskt
petersteindl skrev:Morello skrev:Att mätningarna är gjorda ekofritt betyder inte att högtalarna dimensionerats för att användas i ekofri miljö.
De allra flesta konstruktörer utvärderar högtalare bland annat med medelst lyssning i rum, dvs rummet ingår i konstruktionsarbetet och Stigs bludder var just ingenting annat än reklambludder.
Alltså, det du skriver är ju just problemet. Mätningarna är gjorda ekofritt och högtalarna är dimensionerade enligt mätningarna. Vad skall du annars mäta för? Man har bör-värden som man vill uppnå. Sedan mäter man för att få är-värden. Du kan inte sätta ett bör-värde i bostadsrum och redovisa är-värden ekofritt. Så man sätter bör-värden ekofritt och mäter är-värden ekofritt. Då är dimensioneringen gjord för ekofri miljö.
Sedan sätts högtalarna in i hemmiljö och då är mätningarna inte representativa längre. Trist, men det är bara att gilla läget.
Att konstruktörer därefter lyssnar i bostadsrum innebär ju endast att deras mätningar inte är representativa för det de hör. Tror du verkligen inte att en högtalare påverkas av närliggande begränsningsytor?
Vad tror du Ingvar använder och rekommenderar all absorption kring vägg bakom högtalare och sidoväggar. Det är för att få till en vettig tonkurva i lyssningsrummet. Ingvar vet vad denna absorption tillför och kan därmed dimensionera högtalarna för optimum performance i rum med dessa dämppaneler.
Det är väldigt få, om ens någon som så konsekvent som Ingvar sätter in åtgärder för att uppnå önskat resultat d v s det resultat som Ingvar vill att hans högtalare skall prestera hos kund i deras lyssningsrum.
Sedan, vad gäller lyssning så ger jag inte mycket för det som utvärderingsmetod med dagens programmaterial, för det är det som normalt används. På den punkten har Floyd Tool en bra föreläsning och det är samma som Stig skrivit sedan urminnes tid. Vissa högtalartillverkare gör egna inspelningar av musik som framförs med akustiska instrument. Peter Snell hade en annan synnerligen kraftfull lyssningsmetod då han dimensionerade sina högtalare. Han stängde in sig med sin livskamrat och lyssnade på tal direkt från mikrofon. Mer utslagsgivande går troligtvis inte att få.
Jag gör likadant på äggen där jag först pratar och lilltroll lyssnar och små förändringar görs med mycket stor subjektiv förändring på röst. Lilltroll lyssnar på formanter och vet hur vokaler klingar och vilka frekvensområden som de olika vokalerna hamnar i. Det är en specialitet som just undervisningen på KTH hade. En gång hette institutionen talöverföring. På lilltrolls och Svantes tid hette det TMH, Tal, Musik, Hörsel.
Sedan talar Lilltroll i miken och jag lyssnar. Det blir faktiskt kusligt då det stämmer. Lilltroll står i rummet bakom högtalarna. Jag fibblar med delningsfiltret som ligger på golvet och har huvudet framåtböjt och lilltroll pratar/läser ur bok så att vi får samma ord och meningar och då det stämmer hoppar man till eftersom det låter exakt som lilltroll står i samma rum framför en, Då tittar man upp men ingen lilltroll. Det är en häftig upplevelse. Det är inte enbart tonkurva och timbre, det blir fokus. Lilltroll fick samma upplevelse då jag läste och han fibblade med filtret. Han skrek till. Han blev jätteförvånad.
Jag har anammat detta lyssningsförfarande på senare tid, men gjort det en gång hos en kompis år 2012/13. Med ena filtret sa hans hustru bara, det här är min man. Då valde jag det delningsfiltret. Det fina är att vi kan simulera filter från våra mätningar med ägget på vägg där det görs 90 mätningar ungefär så att vi har kontroll på alla riktningar. I halvsfär blir det 180 mätningar ungefär. Senaste tillfället gav simulering direkt bäst lyssningsresultat då vi lyssnade på varandras röster. Mikrofon är Earthworks mätmik. Skillnaden mätmässigt då vi lyssnar på olika värden på spole eller konding är mindre än ½ dB. Hörseln har en otrolig upplösning på röster som man känner igen. Det är lätt att höra 0,1 till 0,2 dB skillnad runt delningsfrekvensen om man delar i mellanregistret mellan 1 kHz - 3 kHz. Åtminstone med 2a, 3e och 4e ordningens filter.
Med vänlig hälsning
Peter
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster