Carlsson Illuminati tar sig en flukt på...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Carlsson Illuminati tar sig en flukt på...

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 17:06

...LTS-rekommenderade slutsteg och en slutstegens underdog.

- NAD 208
- Rotel 1080
- Rotel 1090
- Sentec Pa9
- Behringer A500

Sällan, kanske aldrig, har dessa steg stått vid samma startlinje. Vi i Carlsson Illuminati undrade såklart om det var ngt speciellt med dessa hypade slutsteg; var det ngt att komma med? Mätningar har vi sett i överflöd med tillhörande teknik-onani och dunkande för bröstet. Men hur låter det? På sant hififorum-manér så börjar vi med en balja kaffe. 8)

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-24 17:29

härligt härligt! detta ska bli skojigt ;)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-02-24 17:31

Mera, mera, mera!

Detta ser jag VERKLIGEN fram mot att få läsa. Hoppas det blir många bilder.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Aspedistra

Re: Carlsson Illuminati tar sig en flukt på...

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 17:39

Vee-Eight skrev:...LTS-rekommenderade slutsteg och en slutstegens underdog.

- NAD 208
- Rotel 1080
- Rotel 1090
- Sentec Pa9
- Behringer A500

Sällan, kanske aldrig, har dessa steg stått vid samma startlinje. Vi i Carlsson Illuminati undrade såklart om det var ngt speciellt med dessa hypade slutsteg; var det ngt att komma med? Mätningar har vi sett i överflöd med tillhörande teknik-onani och dunkande för bröstet. Men hur låter det? På sant hififorum-manér så börjar vi med en balja kaffe. 8)

När man går in på LTS:s hemsida och tittar på rekommenderade prylar, så är nästan alla (95%) utgångna artiklar!! Varför? Tillverkas det inte längre bra prylat??
"Sörj ej det du saknar. Gläds åt det du har"!

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 17:40

Jag har då svårt att ta era rekommendationer på allvar! Jag har testat b.l.a Sentec DiAna, men tyvärr var jag tvungen att såga den!!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-24 17:46

Aspedistra skrev:När man går in på LTS:s hemsida och tittar på rekommenderade prylar, så är nästan alla (95%) utgångna artiklar!! Varför? Tillverkas det inte längre bra prylat??

Vill du ha aktuell information får du läsa MoLT.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 17:47

Haakan_W skrev:härligt härligt! detta ska bli skojigt ;)

Vi följer bildtrådstraditionen som om vi hade en dagordning! :D

Iaf; till testlyssningen.

Kringutrustningen är nog så viktig. Som försteg har vi givetvis ett Sentec sc9, som källa används Pioneer dv-668. Högtaleriet är, så klart, 2 par olika Carlsson oa51.3; den ena med sk "snikfilter", den andra med "lyxfilter" med crosscoils och Jensen papper i olja-kondingar.

Bild

Lyssnarpanelen var förutom jag själv Magnus2 och Hifipastorn, den senare aktiv inom Accurate Audio och HifiPunkten som tar in Chord och Behringer bla. Tidigare har Hifipastorn arbetat inom ljud och infotainment på SAAB i Trollhättan. Dessa herrar är ortens "guldöron". :wink:

Bild

edit: rättande av uppgifter
Senast redigerad av Vee-Eight 2006-02-24 21:45, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 17:49

Vee-Eight skrev:
Haakan_W skrev:härligt härligt! detta ska bli skojigt ;)

Vi följer bildtrådstraditionen som om vi hade en dagordning! :D

Iaf; till testlyssningen.

Kringutrustningen är nog så viktig. Som försteg har vi givetvis ett Sentec sc9, som källa används Pioneer dv-668. Högtaleriet är, så klart, 2 par olika Carlsson oa51.3; den ena med sk "snikfilter", den andra med "lyxfilter" med crosscoils och Jensen papper i olja-kondingar.

http://user.faktiskt.io/vee-eight/amptest/PICT1212.jpg

Lyssnarpanelen var förutom jag själv Magnus2 och Hifipastorn, den senare aktiv inom Accurate Audio som tar in Chord bla. Nu är han också agent för behringerprylar. Tidigare har Hifipastorn arbetat inom ljud och infotainment på SAAB i Trollhättan. Dessa herrar är ortens "guldöron". :wink: jag är känd för att ha "guldöron" Jag förstår åndå inte Sentecs storheter!

http://user.faktiskt.io/vee-eight/amptest/PICT1218.jpg

Försök att citera endast det som är relevant för inlägget och utan bilder. /v8

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 17:50

Jag lyssnar på MUSIKEN! Alltså helheten! Inte på prylarna!

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 17:59

Men, jag har öppna sinnen! Fortsätt med reportaget och bilderna!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 18:04

Aspedistra:

Givetvis är musiken allrådande, men man måste ju respektera de som sysslar med hifi främst för tekniken. Sedan har dessa steg varit mkt omdiskuterade efter att LTS i sina tester inte hittat ngn brist med dem what so ever. Klart man fångar tillfället att lyssna på sakerna det bråkas om så mkt. :)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-24 18:08

Aspedistra skrev:När man går in på LTS:s hemsida och tittar på rekommenderade prylar, så är nästan alla (95%) utgångna artiklar!! Varför? Tillverkas det inte längre bra prylat??

Det här är inte LTS som gör testet, utan Carlsson Illuminati som bl.a ville utröna om LTS rekommenderade förstärkare är så bra, vilket dom även skrev härovan. Vill du kritisera LTS och allt annat sådant så gör det i dom trådar som handlar om detta, (det finns många) eller starta en egen och låt Carlssongrabbarna köra sin bildtråd nu.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 18:15

Vad använder LTS för metoder att mäta elektronik med då?? Vad är det som säger att deras mätmetoder är det bästa? Jag utgår från öronen!

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 18:16

paa skrev:

Det här är inte LTS som gör testet, utan Carlsson Illuminati som bl.a ville utröna om LTS rekommenderade förstärkare är så bra, vilket dom även skrev härovan. Vill du kritisera LTS och allt annat sådant så gör det i dom trådar som handlar om detta, (det finns många) eller starta en egen och låt Carlssongrabbarna köra sin bildtråd nu.
Carlson Iluminate får gärna göra inlägg, eller svara på mina frågor!

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-24 18:18

Aspedistra skrev:Vad använder LTS för metoder att mäta elektronik med då?? Vad är det som säger att deras mätmetoder är det bästa? Jag utgår från öronen!

http://www.lts.a.se/ovrigt/fe-test.html
Obs att man använder öronen som mätinstrument.

Sorry OT. :oops:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 18:19

Som det är beskrivet i en annan tråd så kopplades Rotel 1080 in, anslutna till Carlsson oa51.3 "snik". Musiken var percussionbaserad afrikansk musik med mycket pyssel med anslag på en mängd olika instrument. Här upplevde jag det ruskigt detaljerat, mkt information i diskanten. På ngt sätt lät det ettrigt och vasst. Som en koll bytte vi mot mina carlsson med lyxfiltret och det lät helt annorlunda tonalt. Nu var all vasshet borta. Efter mkt diskuterande vad detta kan bero på lät vi lyx-carlsson hänga kvar. Mer om denna skillnad senare i tråden.

Bild

Nu fick vi lyssna in oss på 1080:n igen, glömma filterskillnader för stunden, tömma huvvet på tankar och lyssna. Och komma ihåg. Sedan byte till 1090.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-24 18:19

Aspedistra skrev:Vad använder LTS för metoder att mäta elektronik med då?? Vad är det som säger att deras mätmetoder är det bästa? Jag utgår från öronen!

För bövelen! Håll nu frågor om LTS utanför denna tråd och låt trådens Topic hållas.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 18:24

Hur LTS testar får man gärna fråga LTS om, och de har ett eget forum tom. Vill man förkovra sig i hur dessa stärkare har diskuterats så får man använda sig av den fina sökfunktionen.
- Carlsson Illuminati -

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 18:27

UrSv skrev:

För bövelen! Håll nu frågor om LTS utanför denna tråd och låt trådens Topic hållas.
URSÄKTA!!!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 18:58

Växling till 1090, och nu händer det grejjer! Till en början verkade 1090 låta tunnare, mindre bas. Efter ett antal byten fram och tillbaka så ter sig 1080 som lite blötare i basen på ngt sätt; 1090 hade mer kontroll. Uppåt så fanns det skillnader. Speciellt på ett spår med ett trumsolo med mkt spel på cymbal så fick jag en större känsla över hur cymbalerna "såg ut" än hos 1080, som lade på en slags gummitutt på trumstockarna och fick det mer odefinierat och trubbigt. Uppbrytningarna i cymbalerna märktes mkt tydligt med 1090. Storebrorsan var klart nättare än den trötte klumpedunsen 1080.

Ok; Rotel 1090 gick segrande ur denna omgång. Frågan är om de dryga 10kkr är tillräckligt för skillnaden.

Bild

Dags för förstärkarnas John Wayne, den gamle ärrade testhjälten NAD 208. 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-02-24 21:03

Fint presenterat V8, och fina bilder!

Fortsätt nu, det är spännande ju... :P

Let Mr: John Wayne's gun's spit led and fire... 8)

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-24 21:09

frågan är om john wayne klarade livhanken denna ggn?

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-02-24 21:48

Trevlig reportage!

Mer :D

Fast är inte det där den senaste 1080 som ska prestera sämre än den äldre versionen?
Vet inte om dessa rykten är bekräftade.
Hursomhaver, trevligt reportage!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 22:09

Jodå, "John Wayne" överlevde. 8)

I varsina ringhörnor sitter nu NAD 208 och Rotel 1090, och det blev mycket byta mellan dessa. Jag förstår nu varför det finns så många som älskar 208:an, det är ett härligt steg på många sätt. Dock kan jag inte utse en vinnare här, det handlar nu om vad man föredrar i presentation av musik. Uppåt sätt fanns inte mkt att skilja dem åt endast genom lyssning. Det kanske fanns ngt svårfångat vid cymbalpartiet, kanske inte. Skall man hitta skillnader så får man bege sig nedåt i registret. Här drog sig 208 lite åt det blötare hållet, lite åt gosigare hållet. Men bara som en antydning som var hörbar. Detta fick i mina öron intrycket att 208:an var mer spelglad, 1090 stram och lite tråkig.

Men hur funkar dessa bestar av exakthet och transparens som rena hifi-maskiner att njuta skivor med? Det funkar ju skitbra! Att det släpper igenom helt transparent, alla fel och brister i anläggningen skapar ju ett slags förhållningssätt i den övriga komponeringen av delar, men får man till det så är resultatet förföriskt, med exakt samma pondus som för de som lyckas med ett färgat sound. I båda lägren kan det naturligtvis låta illa, inget ordat om den saken.

Innan vi släpper in nästa slutsteg på plan så kanske vi skall stanna upp och fråga oss:

Två transparenta slutsteg; kan de öht låta olika? 8) :wink: Ja, se där har ni ngt att suga på!

Men nu: Behringer!

Bild
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-02-24 23:14

Mycket trevlig läsning.

Jag tror A500 äger! Det sopar nog mattan med 1090 och 208. 8O

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 23:15

Jag har läckt lite om mitt omdöme om Behringer-steget i andra trådar, iof, men jag skall försöka leverera en liknande historia här. :wink:

Detta var ett kul litet steg och klart intressant att få ha med i "testet" bland de andra stora pojkarna, för helt i skamvrån ställde den sig inte. Under lyssningen så uppfattade jag det som smetigt och otydligt. Grumligt kan man säga. Men det var inte den där filten som lades på, som man så ofta säger; alla detaljer fanns där men på ett oroligt sätt var det ihopblandat och mixat.

Bild

Det hade det till trots ett bra driv, bra fart sas. Till det nätta formatet samt priset så är det ett kraftigt steg. De två hantagen baktill är behändiga att bära upp tunga högtalakablar. Lådan i övrigt är stadigt byggd. När man startar och stänger av steget så hörs inget som helst plopp i högtalaren. Dock börjar den brumma, även i högtalaren, om man vrider på gain-vreden framtill till mer än kl halv tre ungefär vilket jag fann störande. Den var också känslig för hur man vände nätkontakten i väggen, speciellt i brumhänseende.

Slutsatsen är väl att det är ett mkt prisvärt slutsteg. Vi jämförde med kanske oschysst bra motståndare, men ändå var det nödvändigt för att höra mer exakt vad problemen var. Lyssnar man på det ensamt så är jag inte så säker om man kan pricka det rakt uppochner. Skall man ha en riktigt billig stereo så skall man nog kolla in Behringer.

Sist ut: Sentec pa9.

Bild

Dessa legendariska monoblock har jag nämnt tidigare, och jag har förklarat min kärlek till dem så många gånger att det nästan blir fånigt. Jag har fått för mig att det fina i hela 9-serien av Sentec är RIAA:t pp9 och försteget sc9. De kritiska röster man hört har talat om att monoblocken är lite väl svaga med sina 70-80W (beroende på årgång) och att de skall vara en aning okontrollerade nertill. Som intryck vill jag knö in dem i ett fack tillsammans med Rotel 1080. Givetvis, roteln är sju resor kraftigare, men intrycksmässigt så är de rätt lika.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-25 13:00

Hej alla.

I detta inlägg uttalar jag mig för en gångs skull som representant för LTS.

En oerhört intressant tråd!

Kan dock nämna att LTS inte har utnämnt något av slutstegen i testen såsom varande "bevisat transparent", men vi har imponerats av dem alla, eftersom de spelar i en högre dimension än många slutsteg till betydligt större kostnad.

Här kommer lite specifika kommentarer om de nämnda modellerna:

PA9
När det gäller Sentec PA9 är väl den begränsade effekten den mest noterbara bristen. I övrigt är det enligt LTS erfarenheter ett förträffligt litet slutsteg.

208
När det gäller NAD 208 har vi varit mycket tydliga med att steget när man passerade 280 W uteffekt kunde detekteras hyggligt enkelt. Färgningen är inte stor, men så vitt jag kan minnas missade inte någon lyssnare färgningen, någon gång under F/E-lyssningen, när vi spelade på effektnivåer över 280 W.

Dock är det, trots färgningen (det blir en smula dovare och lite avslaget över 280 W), fortfarande självklart en fördel att det fortsätter upp till över 600 W innan det klipper, jämfört med om det hade klippt vid 280 W. Den förhållandevis lilla färgningen är ju helt försumbar jämfört med klippning.

1090
Rotel 1090 kunde vi höra i F/E-lyssningen just i form av en "extra stamhet" i basregistret, som jag faktiskt senare jämförde med den som man hör om man skapar ett filter med hjälp av en seriekondensator och ett shuntmotstånd - bildande en HP-funktion identisk med den som 1090 uppvisar.

De två fallen kunde inte skiljas från varandra i den lyssning som gjordes!

Slutsats: Den hörbara stramhet som kan förnimmas från 1090 beror antagligen just på avskärningen i basregistret. Som följd av detta tog jag fram en ombyggnadsbeskrivning för steget, sålunda att stramheten kunde modifieras bort.

1080
Det 1080 ni haft för test är som någon nämnt inte den LTS testat, utan den senare generation (med blå diod) som har anmärkts låta sämre än den ursprungliga. Jag har inte själv undersökt det hela, men LTS har diskuterat att titta på vad som ändrats på steget, och kanske repetera F/E-lyssningen.

Tills dess noterar vi dock bara att tekniska skillnader finns, och att det har rapporterats att det även givit hörbara skillnader, till det sämre. Men LTS har alltså inte ännu undersökt det hela.

Summa summarum:
Jag är såhär långt väldigt imponerad över er hörförmåga! Inte många kan i en öppen lyssning med sådan precision pricka in alla dessa små karaktärer så noga som ni gjort.

Det är ju klart små nyanser det handlar om, jämfört med de som uppvisas av allra flesta (avsevärt mycket mera färgande) apparater som finns på marknaden.

Behringersteget som nämnts i denna tråd har inte F/E-lyssnats eller på annat sätt testats av LTS. Däremot var det en diskussion om huruvida vi skulle testa det.
Den tveksamma tekniska uppbyggnaden på steget gjorde att vi bestämde att inte testa det. Det har dock gjorts lite basala mätningar på steget, och sålunda presterar det anständigt, felen steget har är dock inte enkelt åtgärdbara.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-02-25 13:08

Var det A500 som det mättes på, jag trodde det var en kraftigare PA-modell?

Vilka fel upptäcktes på A500?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-25 13:10

Det har mätts på många slutsteg.

Vad jag ville ha sagt var bara att A500 inte är ett slutsteg som LTS har undersökt noggrannare.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-25 13:13

IngOehman skrev:Vad jag ville ha sagt var bara att A500 inte är ett slutsteg som LTS har undersökt noggrannare.

Men du skriver ju oxå:
felen steget har

Då undrar jag och Sanny_X, vilka är felen?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi