Varför blir man aldrig nöjd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Aspedistra

Varför blir man aldrig nöjd?

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 16:21

Som rubriken säger! När man drabbats av "Byticus maximus" så blir man ju tyvärr aldrig nöjd! Vad beror det egentligen på? Vad har vi "hifinördar" i ryggsäcken? Vi kanske skulle behöva gå i gruppterapi!
Om man ser det ur en Freudiansk aspekt, så finns det säkert förklaringar för detta! Men nu vill inte jag -för tillfället gå i nämnda terapi! Jag tror att jag är stabil ändå. Fast kanske inte. Nåväl, det tär ju på plånboken och annat. Som tur är, (tur vet jag inte) så är jag skild efter 14 års äktenskap med en fru som var totalt oförstående och dessutom tondöv!! Hon hörde inte skillnad på en CD-limpa och en anläggning för en halv miljon!
Och en annan fråga! Varför är det till 99% bara män som sysslar med denna eminenta hobby?? Tacksam för synpunkter!
"Sörj ej det du saknar. Gläds åt det du har"!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 16:35

hahaha.. på detta forum så finns ju redan lösningen.. Man köper pipar.. och går med i klubbar... så bot finns ju här :lol: :lol:

Så du är ju på rätt plats för att finna bot o bättring.. grattis.. :lol:

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 16:36

Mayro skrev:hahaha.. på detta forum så finns ju redan lösningen.. Man köper pipar.. och går med i klubbar... så bot finns ju här :lol: :lol:

Tack! I natt kommer jag att sova som ett barn!!! :D

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-24 16:51

Mayro skrev:hahaha.. på detta forum så finns ju redan lösningen.. Man köper pipar.. och går med i klubbar... så bot finns ju här :lol: :lol:

kom igen nu mayro tom jag börjar känna det där som lågt....det är faktiskt du som provocerar när du skriver så

ps: för mig duger pip kanske i sovrummet eller kontoret :wink:

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 16:55

Haakan_W skrev:

kom igen nu mayro tom jag börjar känna det där som lågt....det är faktiskt du som provocerar när du skriver så

ps: för mig duger pip kanske i sovrummet eller kontoret :wink:

Han är ju ute efter diskissioner och att få uppröra!! Har du inte fattat det!!! :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 17:21

fan.. ta för sjutton gubbar på er lite humorkostym nu va.. Om ni inte ens kan tolka detta som lite enbart skämtsammt med era alltid rätt inofierade inlägg samt åsikter så vete katten vad...

OK.. JAG SKOJADE LITE MED DIG TOPICÄGARE!! OCH MED LÄSARE:: sorry för humor endast förstås om den riktas från er och inte mot er...

Jag borde iofs fattat detta .... :lol:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-02-24 17:23

8O
NN

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 17:24

Mayro skrev:fan.. ta för sjutton gubbar på er lite humorkostym nu va.. Om ni inte ens kan tolka detta som lite enbart skämtsammt med era alltid rätt inofierade inlägg samt åsikter så vete katten vad...

OK.. JAG SKOJADE LITE MED DIG TOPICÄGARE!! OCH MED LÄSARE:: sorry för humor endast förstås om den riktas från er och inte mot er...

Jag borde iofs fattat detta .... :lol:
[quote]
Ok. Jag har kanske reagerat fel. Men jag förstår att du skojar! Jag har MYCKET HUMOR!!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-24 17:25

Du är verkligen "rolig" du, Mayro... :?

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 17:26

Hej Hetsporren! Jag har haft ovcanstående Respons högtalare!! Tyvärr sålde jag den! Drabbades av !Byticus Maximus!!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 17:27

Jahaja, nu släpper vi detta och återgår till ämnet. Bums!
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 17:28

Åkomman kallas också för uppgraditis. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Re: Varför blir man aldrig nöjd?

Inläggav NNord » 2006-02-24 17:28

Aspedistra skrev:Som rubriken säger! När man drabbats av "Byticus maximus" så blir man ju tyvärr aldrig nöjd! Vad beror det egentligen på? Vad har vi "hifinördar" i ryggsäcken? Vi kanske skulle behöva gå i gruppterapi!
Om man ser det ur en Freudiansk aspekt, så finns det säkert förklaringar för detta! Men nu vill inte jag -för tillfället gå i nämnda terapi! Jag tror att jag är stabil ändå. Fast kanske inte. Nåväl, det tär ju på plånboken och annat. Som tur är, (tur vet jag inte) så är jag skild efter 14 års äktenskap med en fru som var totalt oförstående och dessutom tondöv!! Hon hörde inte skillnad på en CD-limpa och en anläggning för en halv miljon!
Och en annan fråga! Varför är det till 99% bara män som sysslar med denna eminenta hobby?? Tacksam för synpunkter!

Vad är det som är så konstigt. Man kan ju ha flera olika hobbys. En hobby kan vara att lyssna på musik. En annan kan vara att man är intresserad av tekniska apparater, en annan att man gillar att testa nya prylar, etc etc..
NN

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 17:30

Vee-Eight skrev:Jahaja, nu släpper vi detta och återgår till ämnet. Bums!
Jag tycker att detta hör till ämnet! "varför vi aldrig blir nöjda"!!!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-24 17:31

Och kan det inte bli bättre kan det bli FLER. Det är ju en tråd just nu om styrsystem för anläggningar i alla rum :mrgreen:

Så kan man uppgradera mp3-spelaren, hörkurar, bilstereon, båtstereon, boom-blastern, garage-junk-stereon osv bara fantasin sätter begränsningar. Och plånboken :evil:

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 17:32

xeizo skrev:Och kan det inte bli bättre kan det bli FLER. Det är ju en tråd just nu om styrsystem för anläggningar i alla rum :mrgreen:

Så kan man uppgradera mp3-spelaren, hörkurar, bilstereon, båtstereon, boom-blastern, garage-junk-stereon osv bara fantasin sätter begränsningar. Och plånboken :evil:
Håller med dig! Vad jag förstår så kan man disskutera mitt inlägg! Det hör ju till ämnet!!!

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 17:33

Aspedistra skrev:
Vee-Eight skrev:Jahaja, nu släpper vi detta och återgår till ämnet. Bums!
Jag tycker att detta hör till ämnet! "varför vi aldrig blir nöjda"!!!
Eller är det över din nivå??

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 18:38

Ok. Jag har kanske reagerat fel. Men jag förstår att du skojar! Jag har MYCKET HUMOR!!

Tackar... för jag menade verkligen endast att skoja till det lite... Men trevligt att du förstår..
MVH
Tobbe

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 18:44

Mayro skrev:

Tackar... för jag menade verkligen endast att skoja till det lite... Men trevligt att du förstår..
MVH
Tobbe
jag förstår det, att du vill skoja och provocera! men fortsätt med det!

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 18:45

Men Pip högtalarna. kan man få lite mer info om dem, samt lite specar???

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-02-24 19:05

Aspedistra, varför citerar du dig själv o vart o vartannat inlägg? Blir ännu jobbigare att läsa dina inlägg då.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 19:08

Aspedistra:

Jag gav en anmärkning till de som inte följde ditt trådämne. Inget annat.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Re: Varför blir man aldrig nöjd?

Inläggav Max_Headroom » 2006-02-24 19:50

Aspedistra skrev: Varför är det till 99% bara män som sysslar med denna eminenta hobby?? Tacksam för synpunkter!

Till att börja med: Somliga blir aldrig nöjda vad det än gäller. Ta mig själv t.ex.:
Bor numera i Kongsberg i Norge, men är "hemma" i Västerås någon gång i månaden. I västerås är det helt platt, finns inte mycket att göra så här års. I kongsberg finns skidanläggning i stan och 3 till bra inom 2 tiammrs bilresa. Och en hel del skärmflygstarter inom bara någon timmes bilresa (närmaste start: 7 km från stan, om man inte vill riskera livet och flyga i skidanläggningen, vilket en del av dom lokala förmågorna gör). Men jag siktar redan på nästa steg: Alperna. Det gäller bara att fixa ett knäck där. Problem 1A: Jag kan varken tyska eller franska, vilka är dom stora språken där...

Få tjejer inom HiFi? Tja, inte så konstigt. För utomstående ter sig hela branchen jättekonstig. Bl.a. den rikliga floran av bluffprodukter tror jag skrämmer bort många. Sedan har vi det här med musiken. Förhållandevis få tjejer är så värst musikintresserade (undantaget idoldyrkan i nedre tonåren, men det har nog inte så mycket med musik att göra.). Mitt intryck är att tjejer rent allmänt har några intressen som blir som passioner (vilket Hifin ofta är för riktiga Hifi-nötter).
Vi grabbar går liksom in för saker och ting mer på allvar. Bergis genetiskt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
thiel

Inläggav thiel » 2006-02-24 20:09

Dom flesta jag känner uppgraderar: bil, hus, ljudanläggning, mobiltelefon, dator (flickvän!) osv. I många fall kan man fråga sig om inte uppgraderingen blev byte till samma sak när man ser tillbaka på det. men ibland händer det att man faktiskt uppgraderar.
Senast redigerad av thiel 2006-02-24 20:21, redigerad totalt 1 gång.

Aspedistra

Inläggav Aspedistra » 2006-02-24 20:11

niklas skrev:Aspedistra, varför citerar du dig själv o vart o vartannat inlägg? Blir ännu jobbigare att läsa dina inlägg då.
Vad menar du? Jag tycker inte att jag citerar mig själv!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2006-02-24 20:20

LOL!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-24 20:22

Jag förstår inte frågan. Jag blir ju nästan alltid nöjd, efter varje upp- eller nedgradering!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 20:23

Att alltid vilja förbättra sig och även saker är troligen en relativt normal mänsklig funktion skulle jag gissa på..

Och detta gäller nog både män och kvinnor. Och om man har en hobby som består i idrott så gäller ju "uppgraderingen" att förbättre resultet..
Om hobbyn gäller att ha båt så är det antingen att skaffa större eller förbättre o förfina den man har...

Ofta styrs ju uppgraderingarna av ekonomi.. Eller kondition osv...

Alltså är förmågan ofta basserad utifrån den situation man rent personligt befinner sig i...eller i..

ursäkter för att INTE vilja förbättra sig kan vara tex..

inom idrott om man inte är "så bra".. "ähchh Jag sportar ju bara för kul skull".
Fast man sliter skiten ur sig för att verkligen bli bättre inför tävlingen eller provet...

Båt... för man inte har råd ofta.. "nej, Jag vill inte ha större, så denna är perfekt o duger bra åt våra krav o önskemål."

fast ögonen tåras av längtan då grannen ställer sin nya femtonmeters båt på uppfarten så ens egen ser ut som en roddbåt..

och sedan va de där med hifi .. men jag hoppar över den delen för husfridens skull.. :lol:

Men men.. Liknande resonemang kan man nog sätta in även där...

Men grunden är nog vår inneboende lust o vilja att förbättra oss vilket ligger med all säkerhet djupt djupt inom oss såsom mäniskor.. Och kanske är den största kraften vi bär på som fört oss dit vi är idag på gott o ont...

Men observera att dom som anser "på ont" är alltid dom som förlorar i livets kamp av "uppgraderingar.....

Dom som anser "på gott" är dom som nästan alltid vinner livets kamp av "uppgraderingar...

Och där dyker nästa mänskliga egenskap upp.. Avundsjukan på vinnarna... :lol: och att allt dom har är enbart skräp eller fel eller fusk..

ja... Min syn på uppgraderingssjukan.. 8)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-24 20:32

mja jag kan hålla med dig litegrann mayro....fast inom hifi är jag endast ute efter prestanda....prylarna ska ju ändå gömmas i ett biorum (även om högtalarna gärna får vara snygga)

däremot gäller det resten av sakerna :) man tittar alltid efter större och fetare hus....osv osv

men vissa saker ska ju bara fylla en funktion...där ungefär kommer stereon för mig

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 21:10

Jag kunde nog tagit ett saftigt träffande exempel ifrån hifins värld här haakanW.. Men skippade det då det säkert skulle kunnat trigga igång ett nytt litet krig..

Men därmed har jag ju lämnat ämnet öppet.. Så.... :lol: :lol:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi