Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Undviker du vissa skivor på din anläggning?

Inläggav darkg » 2019-03-06 12:17

Skillnaden mellan tex bil och hemma är inte bara återgivning och störning dock... audiofiler verkar ha en tendens att tycka att det optimala är ett renodlat lyssnande, att inte göra något annat under tiden. Det måste ju leda till en annan upplevelse än om man kör bil eller står på konsert eller diskar eller tränar eller redigerar en mem samtidigt! Olika hjärnmiljö. Så att vissa skivor kommer mindre eller mer till sin rätt i lugna fåtöljen än i farten är kanske helt naturligt. Även utan att blanda in inspelningens kvalitet.

Jag tror att hur det faktiskt låter är en faktor som underskattas av folk i gemen men överskattas av ljudnördar.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-06 12:39

MorganM skrev:
goat76 skrev:
MorganM skrev:Ja!Det mesta (dock inte allt) som pressats på cd efter år -92.

Helt uppenbart att du liksom många andra i tråden bara läst trådens rubrik och sen bara svarat på den frågan ,utan att ha läst första inlägget och förstått vad frågan går ut på. :?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Och hur svarade du?..................................Mer än att klaga på andra.

Om du läser tråden finner du svaret. :)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-06 13:40

PekkaJohansson skrev:Ett skäl till att de flesta svarar endast på frågan i trådrubriken kan vara att de två sista frågorna bygger på ett felaktigt antagande. Det har ett otal gånger påpekats på forumet - och i den här tråden - att dåliga produktioner inte blir bättre eller mer njutbara för att de spelas i vissa anläggningar eller i bilen. Det har också framhållits att det går utmärkt att lyssna på taffliga inspelningar i en god anläggning så länge man inte spelar starkare än vad inspelningen tillåter. Det innebär förstås inte att man inte kan välja sina skivor med omsorg.

Med vänlig hälsning

Pekka

Fast det är ju precis det jag menar inte stämmer. För mig låter dåliga produktioner bättre och är mer njutbara på vissa anläggningar.

En del metal har jag väldigt svårt att lyssna på i en erkänt bra anläggning exempelvis. Ja, jag tyckte till och med att Komoroks superfina anläggning inte var kul att spela en del av min musik på.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-06 13:41

Nattlorden skrev:
mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning?

Anläggningen har egentligen inte med det att göra... det är för att de inte låter bra som jag undviker dem.

Så din stereo återger alltid alla skivor på bästa sätt, och låter det dåligt så finns det ingen annan anläggning de kan låta bra på? Var det så du menade?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-06 13:43

Morello skrev:
mx skrev:
Eller är svaret att man måste ha många olika stereoapparater för olika musik?

Låt oss en gång för alla begrava myten om att taffliga och sönderkomprimerade fonogram kan räddas med en specifik anläggning - så är ingalunda fallet.

Svarade på ett liknande påstående längre upp. För mig kan en sönderkomprimerad jättedålig skiva räddas av en specifik anläggning. Då maskeras det dåliga så pass mycket att jag kan njuta av musiken mer än vad jag stör mig på återgivningen.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-06 13:45

darkg skrev:Skillnaden mellan tex bil och hemma är inte bara återgivning och störning dock... audiofiler verkar ha en tendens att tycka att det optimala är ett renodlat lyssnande, att inte göra något annat under tiden. Det måste ju leda till en annan upplevelse än om man kör bil eller står på konsert eller diskar eller tränar eller redigerar en mem samtidigt! Olika hjärnmiljö. Så att vissa skivor kommer mindre eller mer till sin rätt i lugna fåtöljen än i farten är kanske helt naturligt. Även utan att blanda in inspelningens kvalitet.

Jag tror att hur det faktiskt låter är en faktor som underskattas av folk i gemen men överskattas av ljudnördar.

Jag kanske inte lyssnar så mycket på hur det faktiskt låter. Jag vill bara njuta av musiken.

Lyssnar ganska mycket på min B&O A2 (en portabel BT-spelare) och där tycker jag det mesta låter bra. Har den ibland i bastun till och med.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-03-06 13:47

mx skrev:
Nattlorden skrev:
mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning?

Anläggningen har egentligen inte med det att göra... det är för att de inte låter bra som jag undviker dem.

Så din stereo återger alltid alla skivor på bästa sätt, och låter det dåligt så finns det ingen annan anläggning de kan låta bra på? Var det så du menade?

Om skivan låter dåligt, så är det för att den är inspelad dåligt och då spelas den inte. Det är inte anläggningens fel - det är inspelningens. Jag skulle således inte välja att ta med den hem till någon annan.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-06 13:50

Nattlorden skrev:
mx skrev:
Nattlorden skrev:

Om skivan låter dåligt, så är det för att den är inspelad dåligt och då spelas den inte. Det är inte anläggningens fel - det är inspelningens. Jag skulle således inte välja att ta med den hem till någon annan.

Tråkigt att behöva välja bort bra musik bara för att skivan är dåligt inspelad.

Jag har aldrig påstått att det är fel på din eller någon anläggning. Snarare tvärtom. Att det är fel på många skivor. Men jag gör till skillnad från dig så att jag försöka hitta andra sätt att spela upp musiken på där det inte låter lika dåligt då bra musik alltid är bra musik i min värld.

Och här är lite pudelns kärna. Att man väljer bort bra musik för att det inte låter bra på sin egen anläggning.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-03-06 14:10

mx skrev:
Nattlorden skrev:
mx skrev:Så din stereo återger alltid alla skivor på bästa sätt, och låter det dåligt så finns det ingen annan anläggning de kan låta bra på? Var det så du menade?

Tråkigt att behöva välja bort bra musik bara för att skivan är dåligt inspelad.

Jag har aldrig påstått att det är fel på din eller någon anläggning. Snarare tvärtom. Att det är fel på många skivor. Men jag gör till skillnad från dig så att jag försöka hitta andra sätt att spela upp musiken på där det inte låter lika dåligt då bra musik alltid är bra musik i min värld.

Och här är lite pudelns kärna. Att man väljer bort bra musik för att det inte låter bra på sin egen anläggning.

Jag väljer bort musik som jag upptäckt låter risigt på andras anläggningar också... det är inte kopplat till min.

Och det är få ggr jag klassar det som "bra musik" om det låter illa... Det kan däremot klassas som "musik som skulle kunnat ha blivit bra" - typ Titiyo "Come along".

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2019-03-06 14:55

mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning? Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.

Jag har följt lite olika diskussioner genom åren på forumet och i det verkliga livet där jag uppfattar det som att jakten på den perfekta hifi-anläggningen fått folk att byta musiksmak.

Jag har själv ett flertal gånger hört låtar på radion i bilen som låtit riktigt trist när jag spelat dem hemma. Jag har till och med en spellista med låtar som jag tycker är svinbra och bara spelar i bilen, men som jag aldrig skulle kunna njuta av hemma då alla brister kommer fram.

Skjuter man sig själv i foten om man skaffar en sån bra stereo att man inte kan njuta av all sin musik? Eller är svaret att man måste ha många olika stereoapparater för olika musik?

Förstår frågan ang. bra stereo etc. Jag använder vissa mindre lyckade alster för att demonstrera skillnad mellan en bra och en dålig produktion.
Jag har oxå blivit förvånad att internet recensenter ger lägre betyg till utrustning som är för avslöjande.
Så länge detta pågår så kommer nog loudness war att ta över.
Jag menar när folk har för dålig anläggning för att höra skillnad eller att folk ej bryr sig.
Värst är det då recensenter använder dåliga produktioner och ger utrustning underbetyg för att det låter skit.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-06 15:35

Jag undviker nästan all musik om anläggningen inte är baskapabel. Är den inte det så missar man ju oftast halva låten. Dock finns det en del chill/ambient som funkar utan bas, så det kan jag gå med på om jag är hos nån utan bas.
Annars så anser jag att ALL musik låter alltid bättre på en bättre anläggning, inte så att musik i sämre kvalle är mer njutbar på en dålig anläggning än på en bra, verkar väldigt bakvänt imo. Visst att den dåliga anläggningen maskerar det som låter dåligt i musiken, men samtidigt så maskeras ju också det som låter bra.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-03-06 16:27

Jag spelar inte hårdrock, heavy metal och därmed besläktat brôt.
Finns något det något bra samlingsnamn för sådant?
Det gjordes en del riktigt bra progg-musik på 70-talet,
men det mesta avstår jag mer än gärna från att lyssna på,
liksom traditionell svensk dansbandsmusik, rap och hip-hop.
Anledningen är helt enkelt att jag tycker illa om musiken
så jag vet inte om själva inspelningarna eller mastringarna
är bra eller dåliga.

Bastung Electronica avstod jag från att spela när jag bara
hade 2 x 30 W klass-A att driva mina Carlsson OA-52 med.
Ibland talas det om headroom för förstärkar- och högtalar-
kombinationer och det var snarast negativt om inspelningarna
var obeskurna långt ner i infraområdet.
Sedan jag knåpat ihop 4 st OB52 subwoofer-moduler drivna
av 1 kW ICEPower, anpassade och delade vid 80 Hz med ino
cr80s+infra, bangar varken jag eller högtalarna för något.

Innan var jag en aning imponerad bara OA52'orna gav ifrån
sig knappt förnimbara brummande läten under 30 Hz.
Nu har jag en snortight, reptilsnabb och välartikulerad
basåtergivning utan efterslängar. Basreflexsubbar kan
slänga sig i väggen. :lol:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-03-06 16:40

nuffe skrev:Var på konsert med Nisse Landgren och köpte ett av hans phonogram som var till försäljning.
Körde ett halvt spår på kvällen när jag kom hem sen aldrig mer! Helt söndertuggat :!:

Men har förstått att de flesta phonogram från ACT är gruvligt förstörda.

Henrik

Har väldigt svårt för rap, dansband, Hellström o liknande. Men det var inte frågan i denna tråd...

Jag var och lyssnade på Rigmor Gustafsson med komp nyligen, riktigt bra tillställning! Hon hade en ny CD att sälja och den köpte man. Mycket riktigt typiskt ACT-ljud som är trist att lyssna på. Den finns några utgivningar från ACT som är bättre men de flesta jag har är tyvärr av det sämre ljudande slaget. Det blir till att lyssna lite svagare.

Varför måste allt nytt vara så komprimerat och livlöst?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2019-03-06 22:09

Givetvis. Jag undviker att spela skivor jag tycker är dåliga. Om jag tycker de är dåliga för att de är misshandlade efter att artisterna gjort sitt vet jag inte. Man kan gissa hur det ligger till, men det är inte alltid lätt att VETA om man inte gillar plattan för att den är dåligt gjord eller för att musikerna skrivit dåliga låtar eller bra låtar framförd på ett dåligt vis. De kan mycket väl vara menade att framföras på det sätt som de gör eller så beror mitt missnöje på att man misslyckats att fånga artisterna intentioner eller på att något annat fallerat i produktionsledet. Undviker sådana dåliga plattor gör jag i vilket fall.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Ted_B

Inläggav Ted_B » 2019-03-07 01:09

Visst gör jag det.
T.ex U2:s skivor, musik som låter som bra musik när jag hört den på tv eller i radio men som låter så illa när jag spelar den här hemma så jag står inte ut med att lyssna på den.
Det gäller inte bara via min nuvarande ganska dyra anläggning, utan även via min tidigare inte speciellt påkostade anläggning.
Många av de dåliga inspelningarna funkar bra i tv, bilradio eller lurar men låter bara för illa i en riktig stereoanläggning.
The World's Mine Oyster

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-07 07:23

mx skrev:Svarade på ett liknande påstående längre upp. För mig kan en sönderkomprimerad jättedålig skiva räddas av en specifik anläggning. Då maskeras det dåliga så pass mycket att jag kan njuta av musiken mer än vad jag stör mig på återgivningen.

För mig så adderar bara en sämre anläggningen på det redan dåliga ljudet och blir sämre.
Därför så blir det inte bättre med en sämre anläggning, utan snarare bara sämre. Felen finns kvar och då får man än mer fel på köpet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-07 09:31

music4ever skrev:
mx skrev:Svarade på ett liknande påstående längre upp. För mig kan en sönderkomprimerad jättedålig skiva räddas av en specifik anläggning. Då maskeras det dåliga så pass mycket att jag kan njuta av musiken mer än vad jag stör mig på återgivningen.

För mig så adderar bara en sämre anläggningen på det redan dåliga ljudet och blir sämre.
Därför så blir det inte bättre med en sämre anläggning, utan snarare bara sämre. Felen finns kvar och då får man än mer fel på köpet.

Tål att upprepas!
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
VladDrac

Inläggav VladDrac » 2019-03-07 09:32

Svar Ja. Har aldrig förstått att beskrivning av högtalare som "skoningslöst avslöjar dåliga inspelningar" osv. kan vara något positivt. Jag skulle hellre ha en anläggning som spelar all musik tillräckligt njutbart än en som låter fantastiskt på bara vissa skivor.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-03-07 09:53

VladDrac skrev:Svar Ja. Har aldrig förstått att beskrivning av högtalare som "skoningslöst avslöjar dåliga inspelningar" osv. kan vara något positivt. Jag skulle hellre ha en anläggning som spelar all musik tillräckligt njutbart än en som låter fantastiskt på bara vissa skivor.

Enda möjligheten att INTE avslöja överkomprimerade ("söndermastrade") inspelningar är att inte kunna spela värst högt. Annars avslöjar de sig skoningslöst vid volympådrag i alla högtalare som inte av sig själva faller ihop samtidigt. Går det inte att lyssna på något vid en viss nivå, så kommer då inte skillnaden att vara något att lyssna efter.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-07 10:19

Morello skrev:
music4ever skrev:

Tål att upprepas!

Det gör det heller inte till en myt eller felaktigt påstående eller dylikt som skrivits. Det är en åsikt och upplevelse av återgivningen.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-07 10:22

VladDrac skrev:Svar Ja. Har aldrig förstått att beskrivning av högtalare som "skoningslöst avslöjar dåliga inspelningar" osv. kan vara något positivt. Jag skulle hellre ha en anläggning som spelar all musik tillräckligt njutbart än en som låter fantastiskt på bara vissa skivor.

Det är visserligen en lite annan frågeställning och om den frågan skulle ställas till mig; "vilken anläggning föredrar du?", så skulle jag svara den bra avslöjande anläggningen som tar fram det som är på skivan.

För den fungerar till 99,5% av all min musik. Sedan får jag lösa den där sista 0,5% på något annat sätt om jag fortfarande vill kunna lyssna.

Min frågeställning går inte ut på att gradera anläggningar eller behöva välja en anläggning och bara den. Den handlar egentligen bara om ifall man äger skivor som inte är roliga att lyssna på i sin anläggning som det ser ut idag, och som en konsekvens väljer att inte lyssna på dessa.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-07 10:31

lennartj skrev:Jag spelar inte hårdrock, heavy metal och därmed besläktat brôt.
:

Popmusik.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-07 10:39

Många fin-högtalare tycker jag har en onaturligt ljus klang och då framhävs kanske de sämre aspekterna i kassa inspelningar ännu mer än i en som låter mer balanserat och mer rätt rent klangmässigt.
Det i kombination med ett alldeles för kalt lyssningsrum med för få akustik-åtgärder så förstärks då allt det dåliga i inspelningarna ytterligare och blir än mer dominerande, vilket då "överröstar" de förbättringar som faktiskt sker om utrustningen är av högre klass.

I ett bättre ljudsystem låter alla inspelningar bättre oavsett hur bra eller dåliga dessa inspelningar är, MEN om dina fina högtalare har en onaturligt ljus klang så är de på just den punkten faktiskt sämre än en i överlag sämre högtalare med en mer balanserad klang.

Det är detta med för ljus klang jag tror är orsaken till att många upplever att viss musik blir i det närmaste olyssningsbar. Musik som innehåller hårdare, vassare och spretigare ljud som rock kan nog framhävas för mycket vid för ljus klang. Likaså söndermastrad musik där man ofta begränsar basomfånget till förmån för att få musiken att uppfattas starkare tenderar att låta ännu vassare ju mer man vrider upp volymkontrollen, kommer på en högtalare med för ljus klang uppfattas ännu vassare.

Vad tror ni om detta, kan det vara det som orsakar att folk får för sig att viss musik låter bättre i sämre ljudanläggningar?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2019-03-07 10:43

goat76 skrev:Många fin-högtalare tycker jag har en onaturligt ljus klang och då framhävs kanske de sämre aspekterna i kassa inspelningar ännu mer än i en som låter mer balanserat och mer rätt rent klangmässigt.
Det i kombination med ett alldeles för kalt lyssningsrum med för få akustik-åtgärder så förstärks då allt det dåliga i inspelningarna ytterligare och blir än mer dominerande, vilket då "överröstar" de förbättringar som faktiskt sker om utrustningen är av högre klass.

I ett bättre ljudsystem låter alla inspelningar bättre oavsett hur bra eller dåliga dessa inspelningar är, MEN om dina fina högtalare har en onaturligt ljus klang så är de på just den punkten faktiskt sämre än en i överlag sämre högtalare med en mer balanserad klang.

Det är detta med för ljus klang jag tror är orsaken till att många upplever att viss musik blir i det närmaste olyssningsbar. Musik som innehåller hårdare, vassare och spretigare ljud som rock kan nog framhävas för mycket vid för ljus klang. Likaså söndermastrad musik där man ofta begränsar basomfånget till förmån för att få musiken att uppfattas starkare tenderar att låta ännu vassare ju mer man vrider upp volymkontrollen, kommer på en högtalare med för ljus klang uppfattas ännu vassare.

Vad tror ni om detta, kan det vara det som orsakar att folk får för sig att viss musik låter bättre i sämre ljudanläggningar?

Det kan ligga något i det du säger.

När jag pratar om en anläggning så inkluderar jag dock lyssningsrummet, elektronik, högtalare och placering av dessa. Min stereo låter riktigt dåligt utan akustikåtgärderna som är i rummet. Bara genom att flytta högtalarna lite kan jag även få fram en annan ljudrepresentation. Så anläggning i det här fallet får nog ses som helheten.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2019-03-07 13:31

Det finns olika fonogram jag undviker i alla välljudande anläggningar, helt enkelt för att det är roligare att använda anläggningen och tiden till att lyssna på musik som låter bra.

I bil eller liknande är det förstås inte lika kinkigt, men det är nog huvudsakligen för att jag inte är i bilen för att lyssna på musik.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2019-03-07 14:11

Det kan ju också vara så att ens förväntningar är lägre i sämre anläggningar så man lyssnar mindre kritiskt.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-07 21:26

Vilka färgningar är detta som kan göra att alla musik kan spelas tillräckligt njutbart?

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2019-03-07 21:27

mx skrev:Det gör det heller inte till en myt eller felaktigt påstående eller dylikt som skrivits. Det är en åsikt och upplevelse av återgivningen.

Möjligt, men jag har svårt att förstå hur en massa adderade fel på andra fel skulle göra musiken mer njutbart.
Vad är detta för fel som förbättrar ljudet?

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare

Inläggav Baffel » 2019-03-07 22:12

lennartj skrev:Jag spelar inte hårdrock, heavy metal och därmed besläktat brôt.
Det gjordes en del riktigt bra progg-musik på 70-talet,
men det mesta avstår jag mer än gärna från att lyssna på,
liksom traditionell svensk dansbandsmusik, rap och hip-hop.
Anledningen är helt enkelt att jag tycker illa om musiken
så jag vet inte om själva inspelningarna eller mastringarna
är bra eller dåliga.

Bastung Electronica avstod jag från att spela när jag bara
hade 2 x 30 W klass-A att driva mina Carlsson OA-52 med.
Ibland talas det om headroom för förstärkar- och högtalar-
kombinationer och det var snarast negativt om inspelningarna
var obeskurna långt ner i infraområdet.
Sedan jag knåpat ihop 4 st OB52 subwoofer-moduler drivna
av 1 kW ICEPower, anpassade och delade vid 80 Hz med ino
cr80s+infra, bangar varken jag eller högtalarna för något.

Innan var jag en aning imponerad bara OA52'orna gav ifrån
sig knappt förnimbara brummande läten under 30 Hz.
Nu har jag en snortight, reptilsnabb och välartikulerad
basåtergivning utan efterslängar. Basreflexsubbar kan
slänga sig i väggen. :lol:

Oj. Mycket som gick bort där. Vad är det för fel på 70-tals dansband? Det kan svänga utav tusan. Inte senare dansbandsmusik som bara blev för smöriga och tillrättalagda. Finns väl ingen född på 70- talet som inte dragit på denna på en fest:

https://youtu.be/_uCPoEpAIO4

Appropå de födda 70- talet och senare . De flesta ogillar progg. Det räcker med att lyssna på Zappa (som många musikintresserade gjorde ) för att inse att det är så mycket bättre än den sk proggen , svenska dvs, när det kommer till friare form av uttryck (Zappa var en helvetes bra musiket helt enkelt, ) dessutom hade han humor en mass.

https://youtu.be/1HJp-rHZOhQ

Missar Zappa. Här, ge din fru /flickvän en present till helgen :

https://youtu.be/TUvH3xf0e-I

Zappa. Där var det det kvalité i inspelningarna.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2019-03-08 00:08

Ja, något så banalt som ABBA har jag försökt lyssna på ibland, men står inte ut många sekunder förrän det skär i öronen. Då har det handlat om CD "ABBA Gold" eller Spotify. Tråkigt för mitt ljudminne säger att vinylerna från 70-talet (Arrival t.ex.) lät riktigt bra på skolans Tandberg-anläggning i musiksalen. Är det så enkelt att den nya mastern är så komprimerad? Önskar ibland att jag hade kvar svarven och mina gamla vax… :(

Sen måste jag passa på att ifrågasätta den generella kritik som riktas mot ACT. Jag bor nästan granne med Nilento studion i Kållered, där Lars Nilsson spelat in och mastrat massor av ACT-album med artisterna som nämns tidigare i tråden plus en massa andra framstående internationella jazzartister. Jag har en lång hylla med album bara från ACT - som jag actar som de bästa rent ljudmässigt och som alltid ligger framme när jag verifierar mina högtalarbyggen. Landgrens The Moon, the stars and You är t.ex. ett mästerverk i dynamik och upplösning. Så de så... :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi