Moderator: Redaktörer
MorganM skrev:goat76 skrev:MorganM skrev:Ja!Det mesta (dock inte allt) som pressats på cd efter år -92.
Helt uppenbart att du liksom många andra i tråden bara läst trådens rubrik och sen bara svarat på den frågan ,utan att ha läst första inlägget och förstått vad frågan går ut på.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Och hur svarade du?..................................Mer än att klaga på andra.
PekkaJohansson skrev:Ett skäl till att de flesta svarar endast på frågan i trådrubriken kan vara att de två sista frågorna bygger på ett felaktigt antagande. Det har ett otal gånger påpekats på forumet - och i den här tråden - att dåliga produktioner inte blir bättre eller mer njutbara för att de spelas i vissa anläggningar eller i bilen. Det har också framhållits att det går utmärkt att lyssna på taffliga inspelningar i en god anläggning så länge man inte spelar starkare än vad inspelningen tillåter. Det innebär förstås inte att man inte kan välja sina skivor med omsorg.
Med vänlig hälsning
Pekka
Nattlorden skrev:mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning?
Anläggningen har egentligen inte med det att göra... det är för att de inte låter bra som jag undviker dem.
Morello skrev:mx skrev:
Eller är svaret att man måste ha många olika stereoapparater för olika musik?
Låt oss en gång för alla begrava myten om att taffliga och sönderkomprimerade fonogram kan räddas med en specifik anläggning - så är ingalunda fallet.
darkg skrev:Skillnaden mellan tex bil och hemma är inte bara återgivning och störning dock... audiofiler verkar ha en tendens att tycka att det optimala är ett renodlat lyssnande, att inte göra något annat under tiden. Det måste ju leda till en annan upplevelse än om man kör bil eller står på konsert eller diskar eller tränar eller redigerar en mem samtidigt! Olika hjärnmiljö. Så att vissa skivor kommer mindre eller mer till sin rätt i lugna fåtöljen än i farten är kanske helt naturligt. Även utan att blanda in inspelningens kvalitet.
Jag tror att hur det faktiskt låter är en faktor som underskattas av folk i gemen men överskattas av ljudnördar.
mx skrev:Nattlorden skrev:mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning?
Anläggningen har egentligen inte med det att göra... det är för att de inte låter bra som jag undviker dem.
Så din stereo återger alltid alla skivor på bästa sätt, och låter det dåligt så finns det ingen annan anläggning de kan låta bra på? Var det så du menade?
Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:
Så din stereo återger alltid alla skivor på bästa sätt, och låter det dåligt så finns det ingen annan anläggning de kan låta bra på? Var det så du menade?
Om skivan låter dåligt, så är det för att den är inspelad dåligt och då spelas den inte. Det är inte anläggningens fel - det är inspelningens. Jag skulle således inte välja att ta med den hem till någon annan.
mx skrev:Nattlorden skrev:mx skrev:Så din stereo återger alltid alla skivor på bästa sätt, och låter det dåligt så finns det ingen annan anläggning de kan låta bra på? Var det så du menade?
Om skivan låter dåligt, så är det för att den är inspelad dåligt och då spelas den inte. Det är inte anläggningens fel - det är inspelningens. Jag skulle således inte välja att ta med den hem till någon annan.
Tråkigt att behöva välja bort bra musik bara för att skivan är dåligt inspelad.
Jag har aldrig påstått att det är fel på din eller någon anläggning. Snarare tvärtom. Att det är fel på många skivor. Men jag gör till skillnad från dig så att jag försöka hitta andra sätt att spela upp musiken på där det inte låter lika dåligt då bra musik alltid är bra musik i min värld.
Och här är lite pudelns kärna. Att man väljer bort bra musik för att det inte låter bra på sin egen anläggning.
mx skrev:Undviker du att lyssna på vissa skivor för att de inte låter bra på din anläggning? Skivor här får ni tolka som Tidal, vinyl, rullband... ja, allt som går att spela upp.
Jag har följt lite olika diskussioner genom åren på forumet och i det verkliga livet där jag uppfattar det som att jakten på den perfekta hifi-anläggningen fått folk att byta musiksmak.
Jag har själv ett flertal gånger hört låtar på radion i bilen som låtit riktigt trist när jag spelat dem hemma. Jag har till och med en spellista med låtar som jag tycker är svinbra och bara spelar i bilen, men som jag aldrig skulle kunna njuta av hemma då alla brister kommer fram.
Skjuter man sig själv i foten om man skaffar en sån bra stereo att man inte kan njuta av all sin musik? Eller är svaret att man måste ha många olika stereoapparater för olika musik?
nuffe skrev:Var på konsert med Nisse Landgren och köpte ett av hans phonogram som var till försäljning.
Körde ett halvt spår på kvällen när jag kom hem sen aldrig mer! Helt söndertuggat![]()
Men har förstått att de flesta phonogram från ACT är gruvligt förstörda.
Henrik
Har väldigt svårt för rap, dansband, Hellström o liknande. Men det var inte frågan i denna tråd...
mx skrev:Svarade på ett liknande påstående längre upp. För mig kan en sönderkomprimerad jättedålig skiva räddas av en specifik anläggning. Då maskeras det dåliga så pass mycket att jag kan njuta av musiken mer än vad jag stör mig på återgivningen.
music4ever skrev:mx skrev:Svarade på ett liknande påstående längre upp. För mig kan en sönderkomprimerad jättedålig skiva räddas av en specifik anläggning. Då maskeras det dåliga så pass mycket att jag kan njuta av musiken mer än vad jag stör mig på återgivningen.
För mig så adderar bara en sämre anläggningen på det redan dåliga ljudet och blir sämre.
Därför så blir det inte bättre med en sämre anläggning, utan snarare bara sämre. Felen finns kvar och då får man än mer fel på köpet.
VladDrac skrev:Svar Ja. Har aldrig förstått att beskrivning av högtalare som "skoningslöst avslöjar dåliga inspelningar" osv. kan vara något positivt. Jag skulle hellre ha en anläggning som spelar all musik tillräckligt njutbart än en som låter fantastiskt på bara vissa skivor.
Morello skrev:music4ever skrev:mx skrev:Svarade på ett liknande påstående längre upp. För mig kan en sönderkomprimerad jättedålig skiva räddas av en specifik anläggning. Då maskeras det dåliga så pass mycket att jag kan njuta av musiken mer än vad jag stör mig på återgivningen.
För mig så adderar bara en sämre anläggningen på det redan dåliga ljudet och blir sämre.
Därför så blir det inte bättre med en sämre anläggning, utan snarare bara sämre. Felen finns kvar och då får man än mer fel på köpet.
Tål att upprepas!
VladDrac skrev:Svar Ja. Har aldrig förstått att beskrivning av högtalare som "skoningslöst avslöjar dåliga inspelningar" osv. kan vara något positivt. Jag skulle hellre ha en anläggning som spelar all musik tillräckligt njutbart än en som låter fantastiskt på bara vissa skivor.
lennartj skrev:Jag spelar inte hårdrock, heavy metal och därmed besläktat brôt.
Finns något det något bra samlingsnamn för sådant?
:
goat76 skrev:Många fin-högtalare tycker jag har en onaturligt ljus klang och då framhävs kanske de sämre aspekterna i kassa inspelningar ännu mer än i en som låter mer balanserat och mer rätt rent klangmässigt.
Det i kombination med ett alldeles för kalt lyssningsrum med för få akustik-åtgärder så förstärks då allt det dåliga i inspelningarna ytterligare och blir än mer dominerande, vilket då "överröstar" de förbättringar som faktiskt sker om utrustningen är av högre klass.
I ett bättre ljudsystem låter alla inspelningar bättre oavsett hur bra eller dåliga dessa inspelningar är, MEN om dina fina högtalare har en onaturligt ljus klang så är de på just den punkten faktiskt sämre än en i överlag sämre högtalare med en mer balanserad klang.
Det är detta med för ljus klang jag tror är orsaken till att många upplever att viss musik blir i det närmaste olyssningsbar. Musik som innehåller hårdare, vassare och spretigare ljud som rock kan nog framhävas för mycket vid för ljus klang. Likaså söndermastrad musik där man ofta begränsar basomfånget till förmån för att få musiken att uppfattas starkare tenderar att låta ännu vassare ju mer man vrider upp volymkontrollen, kommer på en högtalare med för ljus klang uppfattas ännu vassare.
Vad tror ni om detta, kan det vara det som orsakar att folk får för sig att viss musik låter bättre i sämre ljudanläggningar?
mx skrev:Det gör det heller inte till en myt eller felaktigt påstående eller dylikt som skrivits. Det är en åsikt och upplevelse av återgivningen.
lennartj skrev:Jag spelar inte hårdrock, heavy metal och därmed besläktat brôt.
Finns något det något bra samlingsnamn för sådant?
Det gjordes en del riktigt bra progg-musik på 70-talet,
men det mesta avstår jag mer än gärna från att lyssna på,
liksom traditionell svensk dansbandsmusik, rap och hip-hop.
Anledningen är helt enkelt att jag tycker illa om musiken
så jag vet inte om själva inspelningarna eller mastringarna
är bra eller dåliga.
Bastung Electronica avstod jag från att spela när jag bara
hade 2 x 30 W klass-A att driva mina Carlsson OA-52 med.
Ibland talas det om headroom för förstärkar- och högtalar-
kombinationer och det var snarast negativt om inspelningarna
var obeskurna långt ner i infraområdet.
Sedan jag knåpat ihop 4 st OB52 subwoofer-moduler drivna
av 1 kW ICEPower, anpassade och delade vid 80 Hz med ino
cr80s+infra, bangar varken jag eller högtalarna för något.
Innan var jag en aning imponerad bara OA52'orna gav ifrån
sig knappt förnimbara brummande läten under 30 Hz.
Nu har jag en snortight, reptilsnabb och välartikulerad
basåtergivning utan efterslängar. Basreflexsubbar kan
slänga sig i väggen.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google Adsense [Bot] och 15 gäster