Varför blir man aldrig nöjd?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-02-24 21:13

pma mig gärna om det!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 21:18

Haakan_W skrev:pma mig gärna om det!

hahahaaa... Det får nog vara.. Man får ju använda fantasin och utbyta dom olika exemplen bara till nån hifiparameter...eller hifisak..

Trodde du av alla skulle garva gott åt min lilla tanke om "uppgradering" då jag ju läst din syn på skapande osv här i livet...samt enkelt aplicera ett eget exempel i kontoret där uppe själv.. :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-24 21:37

Tidigare trodde jag bara att det fanns en väg, dvs dyrare och bättre. Men min hifihobby har utvecklats åt många håll, vägen har varit krokig och tagit vändningar jag aldrig anat. Just detta att man bryter ny mark hela tiden, lär sig nytt och den härliga känslan av att inte riktigt veta vad som härnäst på tur, är det som verkligen driver mig. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2006-02-24 21:46

Har helt och hållet med åldern att göra.

Fram till 30, karriärsperioden, har man behov av att bevisa för andra att man duger, genom prestation och uppnådda ägoinnehav.

Sen börjar den lugna fina perioden i livet, när man bara inför mig själv behöver bevisa någonting. :wink:

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2006-02-24 21:55

Det är väl ett mänskligt drag att utöka sin kapacitet - kolla på OS - alla kämpar för det där lilla extra! å andra sidan måste man kanske fråga sig vad är det som man vill uppnå och vad är det värt?

Beträffande HiFi hamnar vi ju då i en diskussion om referenser. Hur låter intrumenten IRL och hur påverkas de av inspelningstekniken?

Jag har en tämligen anspråkslös anläggning nu för tiden men njuter i fulla drag av musiken - rätt krav = rätt grejer!

/J

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-24 22:02

Jag har personligen fått hornhögtalare i bakhuvudet efter hört sådana en del två ggr.. Jazz o liknande musik.. ja jäklar... :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-25 00:47

"Hornhögtalare" är lika intetsägande begrepp som "lådhögtalare".
De kan låta precis hur som helst, och måste bedömas helt individuellt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-25 00:49

paa skrev:"Hornhögtalare" är lika intetsägande begrepp som "lådhögtalare".

jaha??? och du menar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-25 00:51

Mayro skrev:
paa skrev:"Hornhögtalare" är lika intetsägande begrepp som "lådhögtalare".

jaha??? och du menar?

Jag menar att om man hört en lådhögtalare som låter bra, så låter inte alla lådhögtalare bra bara för det.
Likadant med horn.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-25 01:00

jaha... jaja.. 8O

ett bra sätt att markera man vill ha mer exakt info kunde ju vara att fråga så här.

"vad va det för horn du hörde på då?"

svar..

"Avantgarde Duo.. Lirande jazz o blues med kanon livekänsla"..

Nu vet du i alla fall.. Och jag vet att det finns olika ljud ifrån horn..som ifrån lådor.rätt självklart... men mitt inlägg handlade ju inte om det ens... 8) ..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-25 09:22

Ragnwald skrev:Har helt och hållet med åldern att göra.

Fram till 30, karriärsperioden, har man behov av att bevisa för andra att man duger, genom prestation och uppnådda ägoinnehav.

Sen börjar den lugna fina perioden i livet, när man bara inför mig själv behöver bevisa någonting. :wink:

Inte visste jag att jag vart 30 sedan jag var 20?! :D
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-25 09:30

Vee-Eight skrev:Inte visste jag att jag vart 30 sedan jag var 20?! :D

:mrgreen:

Exakt ålder varierar med person, en del föds så, andra uppnår aldrig den.
- Militant slacker

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-02-25 09:31

Vee-Eight skrev:
Ragnwald skrev:Har helt och hållet med åldern att göra.

Inte visste jag att jag vart 30 sedan jag var 20?! :D

Och jag blev nog inte 30 förrän jag fyllt 50. :oops:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
DrMabuse

Inläggav DrMabuse » 2006-02-25 10:04

Varför blir man aldrig nöjd?

100% nöjd ska man aldrig bli. Det är det som driver fram en utveckling.

Om man ofta känner sig missnöjd när man lyssnar på musik på sin anläggning kan jag tänka mig att antal felkällor:

-Man tycker inte om musik alt, man tycker inte om den musik man
lyssnar på.

-Den musik man lyssnar på har för låg inneboende potential.

-Man förstår inte de musikaliska förloppen och komponenterna.

-Man är inte intresserad av musik.

-Man har svårt att koncentrera sig (stress?).

-De skivor man lyssnar på har för låg potential.

-Man trivs inte i det rum som anläggningen står i.

-Yttre störmoment. Ljus, ljud, lukt etc.

-Man känner sig sällan tillfreds med sig själv.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-25 11:29

Jag var verkligen jättenöjd med hur mina Respons Mini Grand lät, ändå skeppades de iväg i går kväll. :oops:
Jag har förresten varit himla nöjd med de flesta högtalare jag ägt och sålt, undantaget QRS Tellus (efter att jag flyttat), KEF 2005 (5.1) samt Dynaudio 1.3SE... :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-02-25 12:08

Mayro skrev:hahaha.. på detta forum så finns ju redan lösningen.. Man köper pipar.. och går med i klubbar... så bot finns ju här

Så du är ju på rätt plats för att finna bot o bättring.. grattis..

Jag tog bort ett antal denna smiley -> :lol: <- från Mayros inlägg och kan med denna nya läsning konstatera att han nog har rätt, även om det är en kortversion.

Om man inte har ett uttalat objektivt mål att arbeta mot (oavsett vilket) så kommer apparatbyten att vara föremål för humörets svängningar och socialt tryck som så mycket annat här i livet. Att se på hifi med "återgivningsögon" är radikalt skilt från den inom hifikretsar dominerande verklighetsuppfattningen, vilken bland annat inkluderar en hög grad av förmänskligandet av apparater och en starkt social identifikation med gruppen "hifi-intresserade". Det är ett ganska stort steg att byta syn på hifi och många varken vill eller kan.

Mayros är ett bra exempel på denna senare syn. När han lägger till smileys gör han det utifrån en social verklighet som skiljer sig från exempelvis min och andras, och inte p.g.a att han skulle vara dum i huvudet eller så. Att hänföra skillnader som beror på sociala faktorer (gruppen) till psykologiska faktorer (individen) är dock en djupt rotad mänsklig egenskap som man måste försöka var uppmärksam på. De flesta av oss här på forumet står ju inte för något unikt utan reproducerar mest delar av större och redan etablerade tankebyggen.

Den uppmärksamme kanske tycker att det smyger sig in en viss grad av relativism här och det är nog sant. Men bara vad det gäller det socialt konstruerade. Den fysiska verkligheten kan vi inte tänka bort: perception och kognition fungerar som de gör oavsett vad vi anser om dem. Hur nära våra teorier ligger den objektiva verkligheten bör bedömas av hur exakt de förutsäger olika fenomen, hur väl de stämmer överens med angränsande teoriområden samt hur stringenta, eller för all del "vackra", de är. Att teorier om en objektiv fysisk verklighet skall anpassas till en godtycklig socialt konstruerad dito är inte en bra väg till sann kunskap.

/D
Senast redigerad av DQ-20 2006-02-25 12:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-25 12:17

Mayros är ett bra exempel på denna senare syn. När han lägger till smileys gör han det utifrån en social verklighet som skiljer sig från exempelvis min och andras

Kan du förklara hur du menar dessa ord lite?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-02-25 12:20

Mayro skrev:
Mayros är ett bra exempel på denna senare syn. När han lägger till smileys gör han det utifrån en social verklighet som skiljer sig från exempelvis min och andras

Hela meningen löd:
Mayros är ett bra exempel på denna senare syn. När han lägger till smileys gör han det utifrån en social verklighet som skiljer sig från exempelvis min och andras, och inte för att han är dum i huvudet.

Det skulle nog stått: "...och inte p.g.a. att han är dum i huvudet"? :mrgreen:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-02-25 12:39

Hetsporren skrev:
Mayro skrev:

Hela meningen löd:
Mayros är ett bra exempel på denna senare syn. När han lägger till smileys gör han det utifrån en social verklighet som skiljer sig från exempelvis min och andras, och inte för att han är dum i huvudet.

Det skulle nog stått: "...och inte p.g.a. att han är dum i huvudet"? :mrgreen:

Tack Hetsporren. Du har givetvis rätt. Det var ju underförstått från min sida att vederbörande INTE är dum i huvudet. Inget problem för Mayro eller mig men kanske för andra. Skall genast ändra i inlägget i enlighet med ovan.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-02-25 12:58

Mayro skrev:

Om något är sant eller falskt beror på vilka förutsättningar som man anser råda. Dessa förutsättningar sätts i sociala sammanhang gemensamt av en grupp människor genom ord och handling. Utifrån gemensamma värderingar, bilder och handlingsmönster blir saker sanna inom den krets av människor som delar samma uppfattning om tillvaron (=verklighetsuppfattning).

När du i ditt första inlägg tillför smileys för att markera att det är ironiskt menat och att du egentligen menar motsatsen anser jag däremot att det du skriver är i princip en kortversion av en god lösning på det aktuella problemet. Vi delar inte samma verklighetsuppfattning och kommer därför till olika slutsatser om hur sann utsagan är.

Vad gäller sakfrågan så finns det ingen relativism här: min uppfattning är rätt och din är fel. Jag förutsätter att du anser samma sak (fast vice versa förstås). Om vi inte tyckte så vore det inte heller genuina verklighetsuppfattningar.

/D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-02-26 00:13

Uppgraderingshysterin beror nog många gånger på att "man" lyssnar efter fel saker. Om man hela tiden lyssnar efter mängden diskant, om basen är "tung" nog osv så kommer man ständigt känna behov av förbättring. Så köps det en förstärkare som har en "bättre" diskant, lägre brus eller något annat tekniskt definierbart. Efter ett tag inbefinner sig ändå känslan av otillfredställelse och kravet på förändring pockar på.... Man läser tidningar, surfar på Internet-forum, springer i affärer - och inser att problemlösningen heter nya diskanter till högtalarna. Eller varför inte nya högtalare helt och hållet?

Men, blev det bättre musik? Låter det mer naturligt än tidigare? Låter skivorna mer musikaliskt än innan uppgraderingarna? Mjae, uppenbarligen inte eftersom man inte är nöjd.

Eller så lyssnar man efter fel saker. Jag menar, mängden diskant kan väl knappast vara intressant med tanke på hur olika det låter i olika lokaler och med olika uppsättningar utrustning vid live-spelningar.

Lyssna också efter om det låter MUSIK, om det SVÄNGER och låter KUL. Är du nöjd med dessa parametrar så kommer grejorna stå mycket längre tid hos dig.

Säger / B som fortfarande är nöjd med sina DQ10a högtalare som köptes 1978...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-02-26 12:05

Jo, själv har jag haft samma högtalare sen 1989 och böt ut ett element i dom endast därför att det gamla gick sönder. Jag lyssnar primärt på musik, även om jag visst är road av apparater och knappar mm.

Mina högtalare testades en gång i tiden mot bland annat motsvarande Dali och B&W(som båda var dyrare) i danska High Fidelity, och utmärkte sig genom att ha djupast basåtergivning och lägst distorsion. Man anmärkte dock på att mellanregistret kunde ha varit något mer framträdande, vilket jag kan hålla med om, men det filtreras bort i huvudet med tiden samt att det i viss mån kompenseras genom stativplacering och en bit ut från vägg.

Skall sanningen fram känner jag inget större behov att förbättra ljudet i min nuvarande anläggning, däremot är jag alltid sugen på att förbättra den estetiskt/spektakulärt ie jag vill ha snyggare komponenter. Gärna maffiga. Rent av spektakulära. Och i en genomestetisk uppställning. Men där sätter plånboken hälarna i backen.

Tillsvidare är jag alltså nöjd med ljudet tills dess annat bevisats :)

adagio

Inläggav adagio » 2006-02-26 22:07

Jag är helnöjd och har så varit sen flera år tillbaka, nyfiken är man ju så ibland får ju vissa produkter maka lit på sig till förmån för en annan.
Men som helhet är jag nu så till den milda grad nöjd att jag inte ids prova andra produkter. Numer går hela "nöjespengen" till skivor, och snart fler Benno-cdställ från IKEA. :)
Men det är klart det finns bubblare på utbytes-listan.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi