Kan streamingspelare låta olika?

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Tangband
Semesterfirare

Re: Kan streamingspelare låta olika?

Inläggav Tangband » 2019-03-18 18:34

Tell skrev:
sprudel skrev:Obegripligt att du inte hör skillnad.
Välj först bra musik för ändamålet. Jag har några alster som går först vid provlyssning med bla Paul Simon-Graceland,
Zaz-Zaz, Ry Cooder-Boomers story, Tom Waits-Mule Variations m fl. Det är musik jag lyssnat på väldigt mycket och är välbekant med. Roger Waters också :)
Ett bra rum är en viktig förutsättning.
Tycker du ska prova två streamer som skiljer sig ordentligt åt, Aurender N100 och Auralic Aries.
Du behöver inte ha dem samtidigt.
Hör du inte detta så kan man ifrågasätta vad du gör på ett forum för High Fidelity. :D

Jag vet att jag kan höra skillnad på massa andra grejer utan problem o jag vet ju bra ljud från dåligt ljud så det jag mest ifrågasätter är din förmåga att höra så stor skillnad när den rent objektivt inte borde finnas alls. Så man kan ju alltså också ifrågasätta vad du gör på ett forum som Faktiskt när du blint litar på placebon framför den lite mer vetenskapliga approachen ;)
Oavsett så har jag vettig välljudande musik att lyssna på, rummet duger o resten av anläggning är vettig också. Men jag tänker inte gå o låna hem en pryl när jag är nästan helt säker på att jag inte kommer höra nån skillnad. Speciellt inte när det handlar om prylar i 15-30kkr-klassen, för när det handlar om såna här produkter med såna sinnessjuka priset så stinker det ju ormolja lång väg. Är ni förresten säkra på att dom faktiskt inte har några gömda DSPs igång just för att få skillnader i ljudet? Lite som vissa apdyra kablar brukar väl klämma in lite extra komponenter just för att kunna rättfärdiga sina priser.
Vill ju fortfarande gärna ha nåååt slags test/studie/data/whatever som stödjer det ni säger, hade varit intressant att läsa.

http://archimago.blogspot.com/2019/01/i ... audio.html
O appropå det så borde ni borde alla förresten delta i om ni nu påstår att ni kan höra stor skillnad mellan streamers. Iofs är det olika DAC inblandade också, vilket gör att eventuell skillnad bör ju vara ännu större. Så borde alltså inte vara några som helst problem för er att höra skillnad då ;)

Hela hifibranschen är verkligen märklig. Såhär konstigt var det inte föränn begreppet high end lanserades.
Tänk efter: nästan var och en har en Apple TV hemma för att se SVT och Netflix samt hyra film. Den senaste versionen klarar 4 k och har HDR.

Nu kommer det märkliga: det är INGEN som ifrågasätter hur ettor och nollor förs över, eller känner oro över i vilken ordning 1:orna och nollorna kommer fram till Apple TV:n via wi-fi eller ethernet- bilden är fantastiskt bra och fungerar helt utan problem trots en datamängd som är mer är 10 gånger högre än då man spelar FLAC från en nätverkspelare.
En Apple TV version 3 kostar 600:- och en version 5 kring 1700:- .

Detta borde få var och en fundera över om det istället kanske är lättare att lura ljudentusiaster vars hörselminne ( gäller alla ! ) är extremt kort, än att lura cineaster som kan SE direkt hur bilden ser ut.

Vad tror ni ?

Om en Apple TV 5 kostar 1700:-, kan visa 4K HDR och spela upp ljud i 5.1, varför behöver en nätverkspelare som inte behöver visa någon bild vara dyrare ? Borde det inte istället vara tvärtom ?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-18 18:56

Tangband skrev:
Tell skrev:
Välj först bra musik för ändamålet. Jag har några alster som går först vid provlyssning med bla Paul Simon-Graceland,
Zaz-Zaz, Ry Cooder-Boomers story, Tom Waits-Mule Variations m fl. Det är musik jag lyssnat på väldigt mycket och är välbekant med. Roger Waters också :)
Tycker du ska prova två streamer som skiljer sig ordentligt åt, Aurender N100 och Auralic Aries.
Hör du inte detta så kan man ifrågasätta vad du gör på ett forum för High Fidelity. :D

Jag vet att jag kan höra skillnad på massa andra grejer utan problem o jag vet ju bra ljud från dåligt ljud så det jag mest ifrågasätter är din förmåga att höra så stor skillnad när den rent objektivt inte borde finnas alls. Så man kan ju alltså också ifrågasätta vad du gör på ett forum som Faktiskt när du blint litar på placebon framför den lite mer vetenskapliga approachen ;)
Oavsett så har jag vettig välljudande musik att lyssna på, rummet duger o resten av anläggning är vettig också. Men jag tänker inte gå o låna hem en pryl när jag är nästan helt säker på att jag inte kommer höra nån skillnad. Speciellt inte när det handlar om prylar i 15-30kkr-klassen, för när det handlar om såna här produkter med såna sinnessjuka priset så stinker det ju ormolja lång väg. Är ni förresten säkra på att dom faktiskt inte har några gömda DSPs igång just för att få skillnader i ljudet? Lite som vissa apdyra kablar brukar väl klämma in lite extra komponenter just för att kunna rättfärdiga sina priser.
Vill ju fortfarande gärna ha nåååt slags test/studie/data/whatever som stödjer det ni säger, hade varit intressant att läsa.

O appropå det så borde ni borde alla förresten delta i om ni nu påstår att ni kan höra stor skillnad mellan streamers. Iofs är det olika DAC inblandade också, vilket gör att eventuell skillnad bör ju vara ännu större. Så borde alltså inte vara några som helst problem för er att höra skillnad då ;)

Hela hifibranschen är verkligen märklig. Såhär konstigt var det inte föränn begreppet high end lanserades.
Tänk efter: nästan var och en har en Apple TV hemma för att se SVT och Netflix samt hyra film. Den senaste versionen klarar 4 k och har HDR.

Nu kommer det märkliga: det är INGEN som ifrågasätter hur ettor och nollor förs över, eller känner oro över i vilken ordning 1:orna och nollorna kommer fram till Apple TV:n via wi-fi eller ethernet- bilden är fantastiskt bra och fungerar helt utan problem trots en datamängd som är mer är 10 gånger högre än då man spelar FLAC från en nätverkspelare.

Detta borde få var och en fundera över om det istället kanske är lättare att lura ljudentusiaster vars hörselminne ( gäller alla ! ) är extremt kort, än att lura cineaster som kan SE direkt hur bilden ser ut.

Vad tror ni ?

Om en Apple TV 5 kostar 1700:-, kan visa 4K HDR och spela upp ljud i 5.1, varför behöver en nätverkspelare som inte behöver visa någon bild vara dyrare ? Borde det inte istället vara tvärtom ?

Och då är inte Apple kända som ett lågprisföretag direkt. Ligger mycket i det du skriver. Kan en hel långfilm levereras, med ljud o allt utan stökig oordning så behövs det nog inte så mycket pre-ordnande före en DAC heller. Alla dacar har dessutom buffertminnen så några eventuella fel kommer vi aldrig att få höra, om det inte går väldigt fel, och då handlar det inte om en odistinkt cymbal utan total tystnad eller illaljudande missljud.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-18 19:32

Tangband skrev:
Tell skrev:

Vad tror ni ?

Man tycker ju det men det är lite skillnad på volymer.
TV-bilden är inte fantastisktbra heller alltid heller beroende på källmaterialets bandbredd. Sport via parabol är så mycketbättre än det jag får via bredband tex.
Du har ju dock ingen glädje av 4K HDR om displayen inte kan göra signalen rättvisa heller.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-03-18 19:34

Allvarligt, gubbar, nu får ni börja trunkera citaten!

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-18 20:54

sprudel skrev:
Tangband skrev:Hela hifibranschen är verkligen märklig. Såhär konstigt var det inte föränn begreppet high end lanserades.

Vad tror ni ?

Man tycker ju det men det är lite skillnad på volymer.
TV-bilden är inte fantastisktbra heller alltid heller beroende på källmaterialets bandbredd. Sport via parabol är så mycketbättre än det jag får via bredband tex.
Du har ju dock ingen glädje av 4K HDR om displayen inte kan göra signalen rättvisa heller.

Det Tangband är ju helt korrekt. Som en rak jämförelse så har ju ingen nånsin tyckt att en Apple TV visar netflix snyggare än en Windows-dator. Det lixom sker inte för alla vet att det är TVn som tolkar bilden olika när den översätter signalen till fysiskt ljus, det är alltså den analoga delen som diffar (eller eventuell felinställningar i streamerserna, men det har inte riktigt med saken att göra). O då får man tänka på att en bildsignal är betydligt mer data att hantera, men ändå så klarar den det galant, så att ljud ändå skulle kunna diffa så mellan streamers låter ju helt absurt i jämförelse.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-18 23:14

Kanske bättre att du ägnar dig åt att titta på TV? :wink:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-18 23:28

sprudel skrev:Kanske bättre att du ägnar dig åt att titta på TV? :wink:

Men herregud, har du inget vettigt att komma med? Eller du kanske inte har nåt annat iom att ditt enda argument är att du påstår att du hör det? :\

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-19 00:24

Tell skrev:
sprudel skrev:Kanske bättre att du ägnar dig åt att titta på TV? :wink:

Men herregud, har du inget vettigt att komma med? Eller du kanske inte har nåt annat iom att ditt enda argument är att du påstår att du hör det? :\

Tell, jag är intresserad av att höra från personer med praktisk erfarenhet av rena streamers, vad du anser inte borde (som du själv skriver det) ge någon ljudlig skillnad är inte intressant för tråden. Om du istället kan presentera några egna tester som visar på att det inte hörs några skillnader mellan transporters så blir det mer intressant, det går naturligtvis också bra om du bara kan berätta om dina egna erfarenheter i ämnet.

Jag har personligen aldrig testat olika streamers utan inbyggd DAC, därför sitter jag inte heller här och skriver att det inte blir en skillnad.
Det enda vi kan konstatera i den här tråden hittills, är att både sprudel och Harryup har gjort egna lyssningstester och att de hävdar att de hört stora tydliga skillnader, det är det enda vi i nuläget har att gå på.

Vi får helt enkelt vänta på är att någon med praktisk erfarenhet av egna tester kommer med ett motsatt resultat, helst då i en jämnförelse med just de spelare som sprudel och Harryup har testat.

Det här inlägget är bara ett konstaterande från mig som är någorlunda neutral i ämnet med en lutning åt att lita på dem som faktiskt har praktisk erfarenhet av egna tester. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-19 00:45

Inser nu att jag faktiskt har praktisk erfarenhet av olika "rena" streamers. Tidigare använde jag en äldre MacBook Pro, bytet till den nyare förändrade inte ljudet det minsta, samma DAC. När jag använder någon av mina CD-spelare (oftast S.A.T. men då och då även en Pioneer PD77 eller en bluray-spelare från Sony) använder den min externa DAC och den person, av kvinna född, som kan höra skillnad på en CD via någon av dem eller samma CD rippad och uppspelad via datorn ska få den CD-skivan i present :) Välkomna att lyssna!
(Används min Andersson Bluray kan man höra skillnad... men det beror på ett mekaniskt skrapljud från spelaren)

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-19 07:41

Jag har erfarenhet från naimspelaren jag hade, digitalt in i en Rega dac. Lät exakt likadant som min Sony dvd digitalt ut.
Jag hoppas den erfarenheter duger för dig, goat76 :P
På naimspelaren fanns en funktion som kallas digital uppsampling som räknar om signalen till 88,2 kHz . Den kunde man slå av eller på. Jag tyckte det lät en aning bättre med 44;1 kHz vilket inte är så konstigt eftersom det är det som är originalformatet utan omräkning.

Så länge det är bitkorrekt ut från transporten och nivåmatchat då man jämför och lyssnar är det ingen skillnad med moderna dacar.
Jitterspöket är fortfarande en sailspoint som många tror på.

Linn verkar sampla om allting internt till 768 kHz med katalystdacen. 8O
https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Up-sampling
Senast redigerad av Tangband 2019-03-19 08:21, redigerad totalt 4 gånger.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-19 07:58

Här ett exempel vad många ”highend” företag sysslar med. En transport från chord. Den uppsamplar ALLT material och är inte bitkorrekt. Sänder man in 44,1kHz 16 bitar får man ut 88,2 KHz 24 bitar. I testen i stereophile kan man se att då man spelar en test skiva med ”tyst” material där det ska vara helt utan störningar, så gör uppsamplingen till 24 bitar att det finns tydliga spår av den konverteringen.
En sån här transport gör troligen ljudet annorlunda, men inte bättre.

https://www.stereophile.com/content/cho ... asurements
Senast redigerad av Tangband 2019-03-19 08:11, redigerad totalt 1 gång.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-19 08:10

Såhär ser en AirPort express ut via Toslink utgången. Den är bitkorrekt, räknar inte om signalen och det sker inga konstigheter.
https://kenrockwell.com/apple/airport-e ... y-2014.htm

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-19 08:35

Tangband skrev:Här ett exempel vad många ”highend” företag sysslar med. En transport från chord. Den uppsamplar ALLT material och är inte bitkorrekt. Sänder man in 44,1kHz 16 bitar får man ut 88,2 KHz 24 bitar. I testen i stereophile kan man se att då man spelar en test skiva med ”tyst” material där det ska vara helt utan störningar, så gör uppsamplingen till 24 bitar att det finns tydliga spår av den konverteringen.
En sån här transport gör troligen ljudet annorlunda, men inte bättre.

https://www.stereophile.com/content/cho ... asurements

Då är det inte en ren transport. Då handlar det om någon slags konvertering o då kan, så klart, vad som helst hända. Varför inte en krets som lägger på lite gosigt reverb? Min CD-spelare kan uppsampla, men tar jag ut signalen till min DAC så påverkar inte den inställningen något. Tror jag. Måste kolla. Kom jag på nu :)
Med Pioneer PD 77 förutsätter jag att legato link är förbikopplat när signalen går till DAC.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-19 08:49

Saknar Svante här. :(

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2019-03-19 09:14

Vad är det ni diskuterar egentligen?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2019-03-19 09:33

goat76 skrev:Tell, jag är intresserad av att höra från personer med praktisk erfarenhet av rena streamers, vad du anser inte borde (som du själv skriver det) ge någon ljudlig skillnad är inte intressant för tråden. Om du istället kan presentera några egna tester som visar på att det inte hörs några skillnader mellan transporters så blir det mer intressant, det går naturligtvis också bra om du bara kan berätta om dina egna erfarenheter i ämnet.

Jag har personligen aldrig testat olika streamers utan inbyggd DAC, därför sitter jag inte heller här och skriver att det inte blir en skillnad.
Det enda vi kan konstatera i den här tråden hittills, är att både sprudel och Harryup har gjort egna lyssningstester och att de hävdar att de hört stora tydliga skillnader, det är det enda vi i nuläget har att gå på.

Vi får helt enkelt vänta på är att någon med praktisk erfarenhet av egna tester kommer med ett motsatt resultat, helst då i en jämnförelse med just de spelare som sprudel och Harryup har testat.

Nejnejnejnej! Det är inte så det fungerar! När det gäller små/osannolika/svårdetekterade fenomen som inte stöds av vedertagen kunskap på området så kan man inte börja med att ta erfarenheter från individer (s.k. anekdotisk evidens) och sedan be alla andra "bevisa" att det inte stämmer. Hur skulle man göra det?

Det enda som gäller är blindade, slumpade test som visar att det går att skilja dem. Glöm allt annat.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kralle

Inläggav Kralle » 2019-03-19 09:39

Morello skrev:Vad är det ni diskuterar egentligen?

Sprudels öron

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-19 11:06

goat76 skrev:Tell, jag är intresserad av att höra från personer med praktisk erfarenhet av rena streamers, vad du anser inte borde (som du själv skriver det) ge någon ljudlig skillnad är inte intressant för tråden. Om du istället kan presentera några egna tester som visar på att det inte hörs några skillnader mellan transporters så blir det mer intressant, det går naturligtvis också bra om du bara kan berätta om dina egna erfarenheter i ämnet.

Det här inlägget är bara ett konstaterande från mig som är någorlunda neutral i ämnet med en lutning åt att lita på dem som faktiskt har praktisk erfarenhet av egna tester. :)

Precis som Almen skriver så ligger det upp till Sprudel och dom andra som påstår att skilllnaden finns att bevisa den. Har flera gånger bett om nånting annat än bara deras egna erfarenheter men inte fått nåt. Blir rätt trist "diskussion" då.
Länkade iofs själv sen också till Archimagos pågående test av streamers plus DAC där man själv får testa, men ingen nappade på den heller..

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-19 11:24

Tell skrev:

Precis som Almen skriver så ligger det upp till Sprudel och dom andra som påstår att skilllnaden finns att bevisa den. Har flera gånger bett om nånting annat än bara deras egna erfarenheter men inte fått nåt. Blir rätt trist "diskussion" då.
Länkade iofs själv sen också till Archimagos pågående test av streamers plus DAC där man själv får testa, men ingen nappade på den heller..

Nej, nej. Jag behöver inte alls bevisa något. Varför så?
Jag vill inte heller som "amatör" inom ämnet ge mig in på spekulationer om orsakerna.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-19 11:38

sprudel skrev:
Tell skrev:

Nej, nej. Jag behöver inte alls bevisa något. Varför så?
Jag vill inte heller som "amatör" inom ämnet ge mig in på spekulationer om orsakerna.

Well det är du som påstår saker som går emot vedertagen kunskap. Påstår du nåt sånt får du gärna komma med nåt annat än "jag hör det". Men aja, som du säger så är du väl amatör så det finns väl ingen anledning att försöka diskutera vidare. Tack o hej!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2019-03-19 12:05

Läs "amatör" liksom många andra här på forumet. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-19 12:10

Almen skrev:

Nejnejnejnej! Det är inte så det fungerar! När det gäller små/osannolika/svårdetekterade fenomen som inte stöds av vedertagen kunskap på området så kan man inte börja med att ta erfarenheter från individer (s.k. anekdotisk evidens) och sedan be alla andra "bevisa" att det inte stämmer. Hur skulle man göra det?

Det enda som gäller är blindade, slumpade test som visar att det går att skilja dem. Glöm allt annat.

Trådfrågan är ”Kan streamingspelare låta olika?”, den lyder inte ”Kan någon med teknisk bevisning visa att streamingspelare kan låta olika?”.

Ingen har någon skyldighet att komma med teknisk uppbackning för deras påståenden, att du och vissa andra gärna vill ha det är en annan sak.
Utifrån MIN synpunkt så är svaret ”Ja, jag kan höra tydliga stora skillnader” av större vikt än ”Det borde inte vara någon skillnad”.

Jag vet inte något om vad apparaterna som sprudel testat gjort med signalerna, är det någon annan här som testat sagda streamers som kan backa upp att sprudel inte ”borde” ha hört någon skillnad?

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-19 12:22

Tangband skrev:Jag har erfarenhet från naimspelaren jag hade, digitalt in i en Rega dac. Lät exakt likadant som min Sony dvd digitalt ut.
Jag hoppas den erfarenheter duger för dig, goat76 :P
På naimspelaren fanns en funktion som kallas digital uppsampling som räknar om signalen till 88,2 kHz . Den kunde man slå av eller på. Jag tyckte det lät en aning bättre med 44;1 kHz vilket inte är så konstigt eftersom det är det som är originalformatet utan omräkning.

Så länge det är bitkorrekt ut från transporten och nivåmatchat då man jämför och lyssnar är det ingen skillnad med moderna dacar.
Jitterspöket är fortfarande en sailspoint som många tror på.

Linn verkar sampla om allting internt till 768 kHz med katalystdacen. 8O
https://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/Up-sampling

Eftersom du har sagt att du tycker att inspelad gitarr ofta låter som en mandolin så lägger jag inte extremt stor vikt vid dina erfarenheter. :)

Det stämmer att det internt i en streamer från Linn arbetas i 768 kHz, tycker du på något vis att det är ett bevis för att det låter dåligt, eller vad?

Sen att alla musikfiler ligger på 44;1 stämmer ju inte, de kan lika gärna vara 48, 88;2, 96, 192 kHz eller annat. Det är således ingen standard som behöver följas hur en streaner internt måste arbeta, det avgörs bäst av de som utvecklat den.

Tell

Inläggav Tell » 2019-03-19 12:25

goat76 skrev:
Almen skrev:

Trådfrågan är ”Kan streamingspelare låta olika?”, den lyder inte ”Kan någon med teknisk bevisning visa att streamingspelare kan låta olika?”.

Ingen har någon skyldighet att komma med teknisk uppbackning för deras påståenden, att du och vissa andra gärna vill ha det är en annan sak.
Utifrån MIN synpunkt så är svaret ”Ja, jag kan höra tydliga stora skillnader” av större vikt än ”Det borde inte vara någon skillnad”.

Jag vet inte något om vad apparaterna som sprudel testat gjort med signalerna, är det någon annan här som testat sagda streamers som kan backa upp att sprudel inte ”borde” ha hört någon skillnad?

Så du tycker det är okej att slänga ut massa påståenden utan att ha några bevis för det? Typ dra "jorden är platt!" och sen bah gå därifrån? Själv tycker jag inte det riktigt är okej iaf, för personligen om jag påstår nåt så vill jag gärna veta VARFÖR nånting är så. Att bara lämna det vid ett påstående håller ju inte, speciellt när det handlar om HiFi som har så extreeem mängd med myter o konstiga påfunn. Och också för att jag vet hur speciellt människan psyken är där man kan lura sig själv om lite allt möjligt. Placebo är ingen liten sak!

Men ja det är väl den aspekten också som jag skrev nåt om tidigare också, om tillverkare DSPar signalen i smyg. Kan såklart hända just för att dom vill att folk ska kunna höra skillnader dom kanske föredrar. Men i så fall kan man ju lika gärna köpa en jättebilliga stremer (med funktioner man behöver också då) o t ex en MiniDSP o konfa själv exakt hur man vill ha det, eller en kanske en Mac med random VSTs igång med tub-dist, vinylknaster eller vadsomhelst. Där har man ju oändligt med valmöjligheter, plus att man slipper slösa 30kkr på nån stremer som man inte alls vet vad dom pysslar med.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-19 12:26

Om vi bara diskuterar om det går att höra skillnad på 2 identiska Squeezeboxar med olika programvaror i när dom går som streamers så har vi (dvs. jag och blandat runt 4-6 till ifrån faktiskt) jämfört blandat blint och öppet när man bara byter ingång på förstärkaren när man har båda boxarna spela samma sak. Och vi fann som också går att läsa på andra ställen på nätet att man kunde höra skillnad på boxarna om man ändrade bufferten på ethernetporten, man kunde höra skillnad på om displayen var av eller på, man kunde höra skillnad på olika officiella firmware versioner. Sen minns jag inte mer vad vi testade men det var en del olika saker. Bl.a. att en NAS-version på Squeezeboxserver lät sämre än en server gående på en MacMini.
Sen exakt vad orsaken var i alla lägen det har jag ingen aning om men det gick att höra skillnader ibland, men det fanns också gånger som det inte gick.
Idag är jag inte intresserad av att spela med en Squeezebox längre och jag är inte intresserad av att hålla på med tester heller då jag inte bryr mig. Skillnaderna var inte så stora som att byta högtalare men heller inte roligt att byta till den sämre versionen när man hört den bättre och prisskillnaden är 0. Och personligen skulle jag aldrig utfästa vad som inte går att höra skillnad på eller inte. Kanske till och med att oavsett pris så kopplar man upp 10 likadana streamers så kan det finns skillnader individuellt också. Jag skulle absolut inte vara förvånad. Och om man som jag regelbundet pratar med Steindeln om deras vedermödor vid konstruktion av ny digitalteknik så ser jag det som absurt att man kan utfästa vad saker beror på bara genom att man som oinvigd har läst lite på olika forum och så tycker man något som andra också tycker och så blir det en sanning plötsligt.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2019-03-19 12:31

Som det verkar så är en bakomliggande orsak för att man tycker/önskar att streamers bara låter exakt lika att då kan man spara pengar.
Det är absolut fine att resonera så men det är inget bevis för att dom inte kan låta olika.

/Harryup

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2019-03-19 12:48

Tell skrev:
goat76 skrev:
Almen skrev:Nejnejnejnej! Det är inte så det fungerar! När det gäller små/osannolika/svårdetekterade fenomen som inte stöds av vedertagen kunskap på området så kan man inte börja med att ta erfarenheter från individer (s.k. anekdotisk evidens) och sedan be alla andra "bevisa" att det inte stämmer. Hur skulle man göra det?

Så du tycker det är okej att slänga ut massa påståenden utan att ha några bevis för det? Typ dra "jorden är platt!" och sen bah gå därifrån? Själv tycker jag inte det riktigt är okej iaf, för personligen om jag påstår nåt så vill jag gärna veta VARFÖR nånting är så. Att bara lämna det vid ett påstående håller ju inte, speciellt när det handlar om HiFi som har så extreeem mängd med myter o konstiga påfunn. Och också för att jag vet hur speciellt människan psyken är där man kan lura sig själv om lite allt möjligt. Placebo är ingen liten sak!

Men ja det är väl den aspekten också som jag skrev nåt om tidigare också, om tillverkare DSPar signalen i smyg. Kan såklart hända just för att dom vill att folk ska kunna höra skillnader dom kanske föredrar. Men i så fall kan man ju lika gärna köpa en jättebilliga stremer (med funktioner man behöver också då) o t ex en MiniDSP o konfa själv exakt hur man vill ha det, eller en kanske en Mac med random VSTs igång med tub-dist, vinylknaster eller vadsomhelst. Där har man ju oändligt med valmöjligheter, plus att man slipper slösa 30kkr på nån stremer som man inte alls vet vad dom pysslar med.

Vilken streamer man köper är upp till var och en, alla baserar nog sina köp på vad de själva anser vara viktigt, prestanda, pris, utseende, användarvänlighet. Allt detta är upp till var och en.

Sprudel har inte kommit med några påståenden i storleksordningen ”jorden är platt”. Han har sagt att han hör tydliga skillnader mellan några musik-streamers. Vad som gör att dessa för honom låter olika vet vi inte, kanske har de ett eget sound, kanske inte?

Sprudels kommentar är av större vikt än din om sagda musik-streamers, eftersom han har praktisk erfarenhet av just dessa apparater, det har inte du.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-03-19 13:04

Om en ren streamer har ett eget sound så är det inte en ren streamer längre, då gör den mer än "bara" skyfflar data till en DAC. Precis som det antagligen finns kablar med lådor på magen som gör mer med signalen än att bara flytta den från slutsteg till högtalare och då är det inte längre bara en kabel, då är det någon slags extrakomponent. Sådana kan säkert finnas, förklädda till rena streamers, men är det inte att lura konsumenten lite? Klart det kan bli en skillnad då och kanske en skillnad som upplevs som en förbättring, särskilt i jämförelse med neutrala streamers, men kanske, kanske, blir det tråkigt i längden om all musik påverkas på ett sätt som fabrikanten tycker är gosigt.

Med det skrivet så upplevde jag för en stund sedan ett lustigt fenomen i min egen anläggning. Satte på Rigmor Gustafsson och det lät som hack i skivan o musiken kom pumpades och stötvis och blev riktigt rörig. Felrippat tänkte jag o bytte till spår två, det lät helt normalt och när jag hoppade tillbaka till första spåret så lät det också bra igen! Vad kan ha hänt då? Kanske min dator var lite morgontrött och kan en streamer vara morgontrött så kanske den även kan orsaka andra, mindre uppenbara fel också.

När jag tänker på saken så har det nog hänt förr att det låtit konstigt, rejält fel, och att det avhjälpts med en omstart eller spårbyte. Har någon annan varit med om det också? Någon gång tror jag att jag startat om DAC-en av liknande skäl, oljud eller inget ljud alls.

Vojne... ska jag behöva ompröva allt jag trott på!? Nästa gång ska jag försöka ha sinnesnärvaro nog att spela in felet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2019-03-19 14:49

Belker skrev:Kan du utveckla, Peter? Vad är det som gör att PCM dataström från Tranportapparat A respektive B låter olika från samma DAC och samma lagringskälla (förutsatt att så är fallet)?

Nu har jag inte gjort mätningar på streamers, men på allehanda andra digitala och analoga apparater. Ännu har jag inte funnit en enda apparat som har noll störningar och noll brus och HF på jord. Oftast räcker det med att koppla in en apparat i kedjan utan att ens någon signal passerar genom apparaten för att den skall påverka övriga apparater. Även lysrör påverkar övriga apparater och då menar jag mätbart.

Vid de mätningar jag gjort har det i cd-spelare i värsta fall varit 1,5 volt p-p skillnader mellan olika ställen på samma jord. Då kan man undra vad jord är för något som signal relateras mot.

Mig veterligen så beräknas all digital signal om i olika steg. Jag vet också att vanlig överföring via USB ger kraftiga störningar kring 1 kHz. Det är sådant som lilltroll konstaterat för flera år sedan. Egentligen är USB oanvändbart för digital musiksignalöverföring om man inte lyckats eliminera USB-störningen. I medicinska sammanhang måste extra försiktighet råda så att störningar mellan apparater undviks.

Det är betydligt mindre störningar i överföring med nätverkskabel, men det beror på vilken kabel som använts. Sedan vill jag påstå att om ett Mätlab lyckas mäta på en produkt där stödnivån är mycket låg så beror det troligtvis på att närmiljön störnivåmässigt är att anses som kliniskt. Sätt in apparaten i vanligt bruk så blir mätresultatet helt annorlunda. Påverkan mellan apparater kan ske via jordsystem, men också induktivt eller kapacitivt eller ett hopkok av dessa.

Även mätapparatur i sig kan påverka mätresultat, dock tror jag att de bästa mätsystemen, vilket jag tror är AP och HP och Techtronics, inte påverkar mätobjekten.

Jag vet en gång då vi höll på att mäta distorsion på diskanter och resultaten var förbryllande. Det visade sig att takbelysningen i rummet påverkade mätresultatet. Vi kunde inte göra dessa mätningar efter solnedgång.

Sedan bör man kunna tyda mätningar och snabbt se vilka grodor som gjorts vid mätning och se om mätningen är relevant eller inte.

Det är avgrundsstor skillnad på att göra mätningar utifrån perspektivet att marknadsföra och sälja en apparat kontra att mäta på en apparat med utgångspunkt på att få en apparat att se så dålig ut som möjligt kontra att mäta med utgångspunkt att hitta relevanta fel d v s så som ett vanligt hederligt R&D-team jobbar. Ett exempel, vid jitter-mätning finns en norm som filtrerar bort jitter under 1 kHz. För överföring av vanlig datasignal är det inte viktigt, men för musik är det viktigt. På mätutrustningen kan man välja mätnorm. I marknadsföring trycker man in filtret och redovisar resultatet. Vid R&D mäter ingenjörer utan filter och skillnaden i resultat kan vara 1000 ggr d v s 60 dB. Det beror på hur mycket lågfrekvensjitter det finns i apparaten.

Även i denna tråd har det lagts upp mätningar som inte är jämförbara med varandra.

Slutligen undrar jag om det verkligen är koden, som omvandlas till analogt, som streamas? Skulle inte tro det.

Koden ut från ett CD-drivverk är inte den kod som i DACen omvandlas till analog signal. Kod finns i olika format och behandlas olika beroende på format.

Det jag nu tagit upp är en bråkdel av problematiken. Jag kan skapa 2 bitströmmar som är bit-för-bit identiska men ändå helt olika i analogdomänen. Det är bara att påföra maximalt jitter innan bitfel uppstår. Detta kan göras på många olika sätt som ger olika resultat.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-03-19 15:25

+1 på intressant inlägg . :) Måste säga att det Peter skriver är intressant. Speciellt detta med USB överföring och störningar vid 1 kHz. Har alla användare som har datorn som signalkälla via USB till en dac sämre ljud än de borde ha ?

Frågan är bara om man verkligen kan höra dessa störningar vid normal användning ?
Hur mycket jitter behövs det under 1 kHz för att det ska höras som en försämring ?
Varför uppsamplar chord och Linn samt många fler high end märken den digitala signalen- vad är fallgroparna och fördelarna ?

Åsikterna går även isär.
Leijonklou som provat uppsampling med streamern HAKAI förordar ej uppsampling, dvs 44,1 kHz för cd-material och det gör även Roy Gandy på Rega research.

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd