Tell skrev:sprudel skrev:Obegripligt att du inte hör skillnad.
Välj först bra musik för ändamålet. Jag har några alster som går först vid provlyssning med bla Paul Simon-Graceland,
Zaz-Zaz, Ry Cooder-Boomers story, Tom Waits-Mule Variations m fl. Det är musik jag lyssnat på väldigt mycket och är välbekant med. Roger Waters också![]()
Ett bra rum är en viktig förutsättning.
Tycker du ska prova två streamer som skiljer sig ordentligt åt, Aurender N100 och Auralic Aries.
Du behöver inte ha dem samtidigt.
Hör du inte detta så kan man ifrågasätta vad du gör på ett forum för High Fidelity.
Jag vet att jag kan höra skillnad på massa andra grejer utan problem o jag vet ju bra ljud från dåligt ljud så det jag mest ifrågasätter är din förmåga att höra så stor skillnad när den rent objektivt inte borde finnas alls. Så man kan ju alltså också ifrågasätta vad du gör på ett forum som Faktiskt när du blint litar på placebon framför den lite mer vetenskapliga approachen
Oavsett så har jag vettig välljudande musik att lyssna på, rummet duger o resten av anläggning är vettig också. Men jag tänker inte gå o låna hem en pryl när jag är nästan helt säker på att jag inte kommer höra nån skillnad. Speciellt inte när det handlar om prylar i 15-30kkr-klassen, för när det handlar om såna här produkter med såna sinnessjuka priset så stinker det ju ormolja lång väg. Är ni förresten säkra på att dom faktiskt inte har några gömda DSPs igång just för att få skillnader i ljudet? Lite som vissa apdyra kablar brukar väl klämma in lite extra komponenter just för att kunna rättfärdiga sina priser.
Vill ju fortfarande gärna ha nåååt slags test/studie/data/whatever som stödjer det ni säger, hade varit intressant att läsa.
http://archimago.blogspot.com/2019/01/i ... audio.html
O appropå det så borde ni borde alla förresten delta i om ni nu påstår att ni kan höra stor skillnad mellan streamers. Iofs är det olika DAC inblandade också, vilket gör att eventuell skillnad bör ju vara ännu större. Så borde alltså inte vara några som helst problem för er att höra skillnad då
Hela hifibranschen är verkligen märklig. Såhär konstigt var det inte föränn begreppet high end lanserades.
Tänk efter: nästan var och en har en Apple TV hemma för att se SVT och Netflix samt hyra film. Den senaste versionen klarar 4 k och har HDR.
Nu kommer det märkliga: det är INGEN som ifrågasätter hur ettor och nollor förs över, eller känner oro över i vilken ordning 1:orna och nollorna kommer fram till Apple TV:n via wi-fi eller ethernet- bilden är fantastiskt bra och fungerar helt utan problem trots en datamängd som är mer är 10 gånger högre än då man spelar FLAC från en nätverkspelare.
En Apple TV version 3 kostar 600:- och en version 5 kring 1700:- .
Detta borde få var och en fundera över om det istället kanske är lättare att lura ljudentusiaster vars hörselminne ( gäller alla ! ) är extremt kort, än att lura cineaster som kan SE direkt hur bilden ser ut.
Vad tror ni ?
Om en Apple TV 5 kostar 1700:-, kan visa 4K HDR och spela upp ljud i 5.1, varför behöver en nätverkspelare som inte behöver visa någon bild vara dyrare ? Borde det inte istället vara tvärtom ?