Katie M på tv.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Katie M på tv.

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 00:36

På skiva är hennes röst ssssssig... På live nu på tv är den också sssssig... VARFÖR?? Det är ju exakt samma typ av sss

oerhört irriterande på en så bra sångerska att det ssssssár hela tiden..

iofs så är det lyssningsbart... Men ändå...

Så vad gör teknikerna för nåt sssssssom gör dessssssa sssss hela tiden? Är det mickar som används eller vad...?

på tv är ju även "cheee" ljud "ssssiga" och "she" sssssssar... ja varför :? :cry:

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-02-26 00:58

Är det inte meningen att S ska låta essssssiga då? Jag har då svårt att säga ord med S utan att det låter essigt. Kanske för att jag är Ssssmålänning?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-02-26 09:29

Essighet är ju den dist som uppkommer när man dynamikkomprimerar. På bättre kompressorer så finns en sk "de-esser" som skall dämpa dylika saker. Min gissning är att det antingen är samma tafflige tekniker både på skivan och tv-upptagning, alt att det är rentav samma inspelning. Vet ej säkert då jag varken sett programmet eller har skivan.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-02-26 11:42

Starka s-ljud (fast ej distade) brukar det bli om man har reverb. Jämför med en kör i en kyrka, där låter s-ljuden riktigt starkt.

(lyssnade bara på konserten genom tv-högtalarna så jag har inget att säga om just de s-ljuden)

Användarvisningsbild
mikke_musik

Re: Katie M på tv.

Inläggav mikke_musik » 2006-02-26 11:52

Mayro skrev:På skiva är hennes röst ssssssig... På live nu på tv är den också sssssig... VARFÖR??
- snip -

Hade lite svårt att förstå vad du menade tills jag insåg att det var s-ljud det handlade om, inte att du tyckte hennes röst var ssssssig = sssesssig = sexig! För det tycker jag inte är något problem!

Freudiansk felläsning från min sida?
SB3 - 208 - piP

[s]2910 - 1905 - cr8s - 2x208 - pi60 - pX-4[/s] i lager

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 11:55

även jag lyssnade via tv.. Och det var just fenomenet att det var "samma" sss ljud där som på skivan.. Den senaste talar jag om..

Så svaret att "samma tekniker" kanske använts känns lite troligt.....

Jag skrev i en tråd förut att jag inte kan förstå varför man "förstör" en så underbar sångerska med att hypa upp hennes röst.. Och nu sker detta på även live o tv... 8O

Detta kan jag helt ärligt inte ens minnas jag hört knappt tidigare på tv.... Kan ju hört det iofs men inte tängt på det då ...

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-26 12:46

Hon sjöng ju i världens bästa mikrofon.

Och nära och bra.

;)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 13:15

E skrev:Hon sjöng ju i världens bästa mikrofon.

Och nära och bra.

;)

Mvh E*

är micken en ev orsak?? eller läser jag dig fel här??

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-26 13:26

Nja, det är jag väl inte man att bedöma, men man kan ju notera vilken
mikrofon som användes samt att den mestadels satt väldigt nära, rakt i
s:ets luftstråle. Klart att det har betydelse.

Måste säga att jag inte stördes alltför mycket av några orena s i alla fall.
Fast det kan mycket väl bero på att musiken var så pass trevlig!

Kanske är det här snarare en subjektiv/musikalisk fråga än en
objektiv/HiFi-relaterad?

Vad tyckte du, Ingvar? Du lyssnade väl genom ett hyggligt rent fönster?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 13:39

Klart musiken är bra.. Men ändå finns där ett sss problem oavsett om vi anser vikten av detta olika..

Störande är det i alla fall.. Och detta hur detta UPPKOMMER oavsett om vi störs eller ej var min fråga...

Så ....inte tråden kapsejar i massa tjat om att vi störs eller ej här...

"Fenomenet" fanns på tv i går.. Det finns på skivan.. det hörs på varenda anläggning jag hört musiken via... och det är flertal och inte en anläggning...

Så varför och hur som sagt uppkommer detta sssss ande...Sheeeeande osv...

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-02-26 13:46

Är det alltså helt uteslutet att hon sjunger så? Det måste vara något som är fel?

Eller som E sa, sjunger man så nära en neutral mikrofon så låter det ju så. Vore tråkigt om dom mixade bort det efteråt, skulle i så fall vara för Siba-anläggningar med piezodiskanter.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-02-26 13:49

Mayro skrev:Så varför och hur som sagt uppkommer detta sssss ande...Sheeeeande osv...

Några saker som jag kan komma på:

*som jag sa innan: Reverb kan orsaka starkare s-ljud

*Sjunga nära micen (antar jag iaf)

*en del sångmicar har kanske en höjning vid ca 7khz för att få "krispigare" ljud, iaf hade en lite billigare (ca 800kr) jag mätte på det (ungefär 8db... brrr)

*en del tekniker kanske höjer diskanten på sången för att få det "luftigare" och "krispigare" (helt enligt deras ideal alltså)
(man har läst en del om hur man får till "bra" inspelningar 8O )

*Distande förstärkare som inte klarar av s-ljuden (nog inte så vanligt idag)

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 14:20

Eller som E sa, sjunger man så nära en neutral mikrofon så låter det ju så. Vore tråkigt om dom mixade bort det efteråt, skulle i så fall vara för Siba-anläggningar med piezodiskanter

så du menar att man bör anse detta såsom "bra" :?:

ytterst förvånande kan jag tycka... För visst bör man kunna få "effekten" på rösten UTAN detta medföljande skräp i toppen?.. För det är ju just att det bevisligen ligger i inspelningskjedjan och inte i utrustningen vi spelar på...och att detta ju inte behövs på en röst som hennes...

Skillnad om det behövts.... :?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-26 14:23

Den typ av S-ljud som finns både på hennes skiva och som hördes på konserten (och som hos mig inte låter dåligt på något sätt skall tilläggas!) är inget distorsionsfenomen, utan beror på att hennes S-ljud klingar kvar i reverbet.

Som någon mycket riktigt påpekat uppstår samma fenomen live i exempelvis kyrkor. Det har ingenting med de hemskt distade S-ljud som finns på vissa andra inspelningar att göra, men självklart kan man vara extra känslig för dem. Eller man kanske helt enkelt har en utrustning som inte kan hantera dem på ett bra sätt? Med det kan/bör man ju isåfall inte klandra inspelningen för.

Jämför man med en stenkyrkas naturliga reverberation med den som ett elektroniskt reverb åstadkommer, så finns det en skillnad dock - att kyrkan agerar i en verklig tredimensionella rymd.

Reverbets rumsliga dimensioner däremot expanderas ur en endimensionell signal (mikrofonsignalen), vilket får till följd att S-ljuden i det elektroniska reverbet kommer att bli av samma karaktär som i kyrkan, men lite kraftigare. Det beror mera noggrannt beskrivet på att reverbet tar mikrofonsignalen och (vid omvandlingen till den syntetiserade tredimensionaliteten) använder ansatsen av en rundstrålande källa. Dock är det så, att S-ljuden (som spektralt ligger mellan 5 kHz och 17 kHz och med ett maxima vid 9-10 kHz) har ett våglängdsspan om sisådär 2 - 7 cm, vilket är mindre än huvudet från vilket de alstras. Det betyder att de inte alls är rundstrålande!

Vill man göra sången i popmusik mera "lika verkligheten" kan man alltså rulla av diskanten svagt i reverbtappen. Men skall det bli verklighetslikt på riktigt bör sången förstås tas stereofoniskt, och i ett akustiskt rum dessutom.

Dock skall man minnas att producerad musiks likhet med verkligheten inte är ett självändamål. Att noja in på jämförelser som saknar alla relevans är bara att göra sig själv en otjänst, eftersom det blockerar ens egen förmåga att njuta av musiken.

I detta fall så är det ju dessutom en snygg produktion med utomordentligt rena och snygga S-ljud, så vad är problemet? Om producenten vill ha det så, så fine, säger jag. Hennes förra platta var däremot något oren i diskantregistret.

Min slutsats, är att "vad producenter vill" är ett mycket mindre problem än att skivbolag ställer till tjusiga produktioner genom att mastringsprocessa sönder dem :( , samt att många produktioner görs med undermålig lyssning, således att det som hamnar på fonogrammet inte alls stämer med ambitionerna.

Vh, iö

- - - - -

PS. Denna diskussion är en repris. Förklaringen till hur och varför det är som det är, har alltså gåtts igenom en gång tidigare.
Senast redigerad av IngOehman 2006-02-26 14:38, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-26 14:28

Samma typ av sssss-ljud finns för övrigt på Barbers fonogram. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-26 14:34

Ja, och även där låter S-ljuden bra! :P

Däremot kan man kanske invända mot hennes solistmikrofons ganska karakteristiska rör-sound. Fast Katies mikrofon är ju ingen höjdare den heller.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nwalmaer

Inläggav Nwalmaer » 2006-02-26 14:41

Mayro skrev:så du menar att man bör anse detta såsom "bra" :?:

ytterst förvånande kan jag tycka... För visst bör man kunna få "effekten" på rösten UTAN detta medföljande skräp i toppen?

Joo, jag tycker det låter görbra. Och då har jag ändå bredbandselement med ett relativt stökigt övre register (dock ingen avrullning). Låter inte ansträngt på något vis.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-26 14:45

IngOehman skrev:Ja, och även där låter S-ljuden bra! :P

Däremot kan man kanske invända mot hennes solistmikrofons ganska karakteristiska rör-sound. Fast Katies mikrofon är ju ingen höjdare den heller.

Vh, iö

Både ja och nej vill jag påstå. Vilken skiva syftar du på? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-26 14:48

Café Blue, tror jag.

Menar heller inte att det låter dåligt (snarare tvärtom, ovanligt bra, alltså bättre än det mesta). Bara att det låter lite klangligt färgat alldeles i onödan.

Tycker också att det på de flesta av hennes plattor är för mycket skillnad mellan reverbmängd mellan alla instrument och hennes röst. Flertalet av instrumenten är ju rätt torra faktiskt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-02-26 14:53

IngOehman skrev:Café Blue, tror jag.

Menar heller inte att det låter dåligt (snarare tvärtom, ovanligt bra, alltså bättre än det mesta). Bara att det låter lite klangligt färgat alldeles i onödan.

Vh, iö

Fast det låter ju så skönt :oops:

Man skulle ju kunna se det som att rörmiken ingår i hennes sound på något sätt.

Så det hela beror ju lite på hur man ser det. :wink:
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 14:56

många tar upp att sssen finns där.. och sedan kommer detta att det inte ändå gör något.. I detta har jag redan i första starten markerat detsamma..

Skrev "iofs är det lyssningsbart, men ändå"

Men då man även på tv produktionen fått detta "fenomen. Och då det är på en sådan röst helt onödigt.. Ja enligt mig i alla fall...

Går detta inte att INTE ha även om man "höjer henne aningens" ... :?:

Och vi alla "hör detta". och vi alla anser det inte förtar musiken..

Men varför kan man inte ha allt detta bra UTAN just denna trista del. :cry: ..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-26 15:04

Jax skrev:Fast det låter ju så skönt :oops:

Man skulle ju kunna se det som att rörmiken ingår i hennes sound på något sätt.

Så det hela beror ju lite på hur man ser det. :wink:

Kan hålla med om att mikrofonens egenskaper ändå låter rätt ok. Tror dock jag skulle föredra en neutralare mikrofon, och jag tycker definitivt att det skulle låta bättre med mindre nivå på reverbet. Den nivå som är lagd på Katies plattor (alltså typ lite lägre nivå och 30% kortare decay) är rätt lagom tycker jag.

Det mest störande på Café Blue tycker jag är, att basisten spelar så ohyggligt orent på 'Ode to Billy Joe' (spår 8 alltså). Fy bubblan! :?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-26 15:07

Mikrofonen är en Brauner VM1 om någon undrar. Kapseln är snarlik den i en gammal U47. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 15:19

Så.... det är om jag förstår saken rätt troligen val av mic som gör detta smolk i bägaren??

1-0 till finnland är ännu tråkigare än katir reverben.. :cry: :cry:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-02-26 15:26

Mayro skrev:Så.... det är om jag förstår saken rätt troligen val av mic som gör detta smolk i bägaren??

Nej, det är reverbet som spökar. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 15:34

Morello skrev:
Mayro skrev:Så.... det är om jag förstår saken rätt troligen val av mic som gör detta smolk i bägaren??

Är det svårt att se till att detta INTE skapar dessa tråkiga sss?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-26 15:36

Mayro skrev:
Morello skrev:

Är det svårt att se till att detta INTE skapar dessa tråkiga sss?

Ess:en var inte så tråkiga här, ska jag vara ärlig reflekterade jag inte ens över dem :o

Mayro, vad lyssnade du via för saker?
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-26 15:41

Katie sjöng väl i en SM58 (eller möjligen någon annan tillverkares SM58-clone, Beyer Dynamics TG-X58 är exempelvis rätt lik) om jag minns rätt under konserten. Eller minns jag fel?

En mikrofon som inte är världens bästa förvisso, men som utöver att hålla för att tappa i golvet utan att gå sönder (de flesta gångerna), trots allt håller sig inom +/- 2,5 dB från 100 Hz och upp till över 12 kHz. :o

Den kan dock låta lite avslagen och odynamisk jämfört med bättre mikrofoner av kondensatortyp. Att PA-/inspelningsteknikern avstått från att presa henne (höja övre mellanregistret) är tacknämligt. Hon har ju en prima klarhet i rösten alldeles utan hjälp.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 15:47

Många olika system.. samt nu sist tv.. och detsamma ifråga om ss...

Och igen o igen.. inte jag hellar anser ss en som megaproblem.. Men ändå finner jag dom ev helt o hållet ONÖDIGA ...

Så rydberg.. Detta har inget med vilket system att göra.. Utan detta ligger i tekniken runt hur man gör med hennes röst... Så snälla försök inte nu styra in detta på system mot system.. Detta är inget systemproblem..

inte heller förtar det hennes goa röst..utan enbart en fråga om vad.. Och varför..och hur sedemera man kan låta bli att få dit dom. EFTERSOM i alla fall jag anser hennes röst så stark så den står på EGNA ben och inte behöver överhypas på något sätt i världen...

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2006-02-26 15:50

Jag lyssnade ett tag jag med, tänkte att det lät som om hon läspade och tog fram hörlurarna för att lyssna lite starkare och möttes av total överreverb (I Min Ödmjuka Tolkning) med infernaliska s-ljud...

Efter ett tag tänkte jag att det där gulliga lässpandet måste vara där med flit för att betona det lilla söta med hela produktionen (läs tänt ljus vid sångerskan etc.)

Det slutade med att jag tänkte att stackars flickan fick lida av samma fenomen som vi oftast har i svensk TV, ljudet till TV lyssnarna är helt enkelt ett ljud som vill vara samma ljud som i lokalen men inte funkar i hemmet.
Där i salongen nära scen tror jag att det lät ok.

För mycket reverb, ingen lokal att ha det i och DÅ stör man sig (iallafall jag) på läspljud som inte är original sångerska.
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Nästa

Återgå till Generellt om hifi