Katie M på tv.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-26 16:07

jockewe skrev:Jag lyssnade ett tag jag med, tänkte att det lät som om hon läspade och tog fram hörlurarna för att lyssna lite starkare och möttes av total överreverb (I Min Ödmjuka Tolkning) med infernaliska s-ljud...

Efter ett tag tänkte jag att det där gulliga lässpandet måste vara där med flit för att betona det lilla söta med hela produktionen (läs tänt ljus vid sångerskan etc.)

Det slutade med att jag tänkte att stackars flickan fick lida av samma fenomen som vi oftast har i svensk TV, ljudet till TV lyssnarna är helt enkelt ett ljud som vill vara samma ljud som i lokalen men inte funkar i hemmet.
Där i salongen nära scen tror jag att det lät ok.

För mycket reverb, ingen lokal att ha det i och DÅ stör man sig (iallafall jag) på läspljud som inte är original sångerska.

Läspljud och S-ljud låter väldigt olika.

Jag hörde inga andra läspljud än de som hon möjligen framställde sjäv. :wink: (Läspljudet finns ju i det engelska språket, till skillnad från i svenskan.) Däremot är hennes naturliga S-ljud rätt starka, men den som hörde läspljud när hon sa S, har nästan garanterat något fel i apparaturen.

Men som sagt, om man vill ha mindre efterklang i det översta registret så får man rulla av ekoreturen lite. Svårare är det inte.

Att hon skulle vara generellt överreverbererad håller jag verkligen inte med om. Generella reverbnivån var snarare moderat*. I den högsta diskanten kan det dock kännas ovant att ha samma decay som vid lägre frekvenser, i varje fall för vissa. Tydligen. :wink:

Vad jag regagerar mot är dock att vissa tycks vilja objektivisera denna, i verkligheten helt subjektiva, fråga - genom att kalla ett medvetet produktionsval för ett "fel". 8O

Fel är väl rimligtvis saker som uppstår mot någons (skaparens förslagsvis) vilja.

Att frågan tas upp inte bara en gång, utan flera gånger, gör dock att jag är benägen att hålla med Rydberg. Det kan nog finnas fog att söka problem i återgivningsanläggningen, om man störs så mycket av de efterklingande S-ljuden att man tar upp dem för diskussion om och om igen (alternativt skaffa sig lite erfarenhet av hur S-starka personers S-ljud faktiskt låter i stora hårda lokaler :) ).

Vh, iö

- - - - -

PS. De som arbetat med att spela in röster känner även till att skillnaden mellan S-ljuden hos olika människor är EXTREMT stor. Allt man hör på en inspelning behöver således inte vara "fel" eller konsekvenser av apparaters insatser - vissa saker är helt enkelt bara återgivna! :wink:

PPS. Den som har en god återgivning hemma bör också ha noterat att *reverbinställningarna mellan olika låter var MYCKET olika. 8)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-02-26 16:23

Mayro skrev:Så rydberg.. Detta har inget med vilket system att göra.. Utan detta ligger i tekniken runt hur man gör med hennes röst... Så snälla försök inte nu styra in detta på system mot system.. Detta är inget systemproblem..

Får man inte fråga eller? :o :? Jag lyssnade själv via ett par mediokra Dali 505 så det kan hända att de är lite snälla/avrullade vilket harmoniserade väl med TV-sändningens ljud. Som sagt jag tyckte inte s:en var störande här.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-26 16:32

Egentligen är det som förvånar mig mest, Mayro, att du säger att det är samma hela tiden.

Jag skulle vilja påstå motsatsen, alltså att reverbet är VÄLDIGT olika inställt på olika låtar. Inte bara under konsterten utan också mellan olika låter på de två skivorna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 16:34

förutom att det försöks få till att "med ino så är det inga problem snacket" så är det info som är trevlig att läsa iö...

Det är delen du tar upp att olika artister HAR sssande ljud i sin röst vid sång....

Kan detta vara skälet till hennes ss hörs så tydligt? För som du skrev tidigare så låter ju resten neråt "rätt" på nåt sätt...

Sedan IGEN eftersom detta verkar med vilja helt förbises..

Skrev "iofs är det lyssningsbart, men ändå"

Så kan man lägga ner tjatet om utrustning.. Jag har hört exakt samma typ på flertalet anläggningar av olika nivåer.. SAMT via tv.. Och alltid exakt samma typ av tråkiga "ssss".. så detta har NOLL och inget alls med utrustningen att göra..

BETONINGEN ligger i matrialet som uppspelas.Inte i det som spelar upp det... Sedan hurvida nivå vi finner detta trist är ju personligt..Jag är oerhört kännslig för sssande saker..och lägger märke till sådant omgående.. Så vore trevligt om ni slutade att göra om frågan till en ino reklamtråd där ni utsmyckar ino som ej presenterade av detta..och annat som sämmre.. Och sattsar er energi på att försöka ge mer seriösa besvaranden till varför man INTE klarat av att göra detta ej så märkbart...

Och igen.....

"iofs är det lyssningsbart, men ändå"

Så man kanske ev kan fatta att det är inte något överbetonat osv vi talar om.. detta handlar om inspelning.. och varför det ens finns där.. INTE på hur det spelas upp..

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-02-26 16:48

Måste nog hålla med Mayro här, hon har väldigt markanta s.....det är det många som har, tyvärr så är det väldigt irriterande ljud. Finns nog ingen ljudanläggning som kan ta bort det kanske man skulle kunna dämpa det på inspelningar, men då låter det ju inte som hon uttalar det...hon har sådana s ljud så enkelt är det. gillar man det är det ju bra, men gillar man det inte som jag så spelar det ingen roll att hon sjunger bra eller inte, hennes s ljud är alltför irriterande...men nu gör inte det nånting för jag gillar inte hennes musik heller :wink:
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2006-02-26 17:19

Jag tyckte också att det lät mycket likt skivorna, även om det var lite mer karaktär i rösten...men de kan nog bero på att man såg ansiktsutrycket nu. Tyckte faktiskt det lät mycket bra.
När man såg hur hon sjöng märktes också hur tyst hon sjunger. Så nivån på micken måste nog varit ganska hög, tillsammans med att det är närmickat. Självklart blir det lite essighet, och lite smackande, och lite andningar...men det är ju så det låter.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-26 18:03

Mayro skrev:förutom att det försöks få till att "med ino så är det inga problem snacket"...

Läs det som står istället för att försöka gissa vad någon menar (och sedan komma med ännu en av dina tröttsamma, oinsatta, provocerande spekulationer...). Ingen har skrivit ett ord om Ino!

Den typ av fel som du beskriver har för övrigt för det mesta inte primärt med högtalare att göra (även om vissa tonkurvefel mellan 5 - 12 kHz kan excentuera felen). Snarare är det vanligtvis elektronik med tveksam signalhantering som ställer till med missljud när de exponeras för kraftiga S-ljud.

Notera dock vänligen att ingen har kritiserat din anläggnings ljud, eller ens sagt sig ha hört det eller vet något om det. De kommentarer som fällts är ju ett resutat av det du själv förmedlat att du har hört och upplevt.

Och att deltagare i diskussionen nu försöker hitta ett svar på varför du upplever S-ljuden så störande att du nu (för andra gången!) tar upp det i en tråd, det är väl vad du vill? Eller varför tar du annars upp det?

Jag tycker att det är ganska rimligt att man förutsätter att den som (som du) tar upp ett "problemen" gör det för att han eller hon är ute efter att det skall uppstå en diskussion om det, och då kan man förmoda att kanske du även vill finna en lösning på de problem du hör.

Så varför är du otrevlig mot dem som deltar i diskussionen och/eller försöker hjälpa dig? :(

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 18:16

så iö.. Du menar att du kan inte notera att det finns klara ss ljud som är markerade..?

För jag talar inte om MIN anläggning.. jag talar om alla jag hört henne på över huvudtaget.. samt igår då även tv..oavsett sammansättning..

Det är noll med anlägget att göra.. Det är på skivorna oavsett vad det spelas på.. och det jag undrar är hur detta uppstår? samt varför man inte kan (?) åtgärda det?

och att insinuationen är att jag hör det för utrustningen varit för dålig jag hört på är inte det som gör man hör detta på hennes skiva samt tv.

detta är något med inspelandet.. Detta vet du så väl iö.. Så varför inte för en gång skull ta din kunskap och använda den till att ev berätta för mig och kanske andra VAD som kan vara skälet? samt hur dom kan åtgärda detta också...

Sen att du eller andra INTE störs av det lika mycket som tex jag är ju våra olika vikt vi lägger på olika saker i ljud. Vilket jag inte finner underligt...Jag är väldigt kännslig för sådant. och har alltid varit...

och om du undrar så kan jag tala om att nu på slutet hade jag problem med min anläggning. Så då vart dessa ännu mer markerade...

men det var problem jag klart vet att härleda. och inte det som påverkat dessa rader här inte...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2006-02-26 18:25

Mayro skrev:Det är noll med anlägget att göra.. Det är på skivorna oavsett vad det spelas på.. och det jag undrar är hur detta uppstår? samt varför man inte kan (?) åtgärda det?

Om du lägger ner mindre tid på att bli arg och lite mer tid på att läsa inläggen( :wink: ) kanske du ser att det står på ett par ställen att reverb gör att s-ljuden kan bli mer markerade. Detta är förståss olika störande för olika folk. Själv gillar jag inspelningar med lite mindre reverb, alternativt att man, som tidigare sagts, dämpar diskanten på reverbet

edit: jag får iaf uppfattningen att man använder lite mer reverb än på många andra inspelningar, kanske har fel... har ju inte lyssnat så mycket på Melua....

Kan det vara så att man också är van att det ofta används de-esser på inspelningar och att s-ljuden därför brukar vara lite dämpade?
Senast redigerad av norman 2006-02-26 18:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 18:31

norman.

Min egen anläggning har väldigt få problem med reverb.tvärt om reder den upp mer än jag tidigare hört oftast.. Eller ja.. gjorde.. Allt är ju borta inför nytt.... Men just hennes inspelning är en som är anorlunda på nåt sätt..

och även på ALLA anlägg.. Så jag är inte arg.. bara väldigt undrande över vad som gör detta.. Och det var att ÄVEN via tv så vart det så.. oftast via tv och radio hör man sådant klart mer sällan..

Så jag blev rent förvånad igår. och därför även gjorde en ny tråd med nära samma diskution som tidigare...

Skillnaden är att nu frågar jag i stället för då klagade... DVS om anledningen..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-26 18:44

norman skrev:
Mayro skrev:Det är noll med anlägget att göra.. Det är på skivorna oavsett vad det spelas på.. och det jag undrar är hur detta uppstår? samt varför man inte kan (?) åtgärda det?

Om du lägger ner mindre tid på att bli arg och lite mer tid på att läsa inläggen( :wink: ) kanske du ser att det står på ett par ställen att reverb gör att s-ljuden kan bli mer markerade.

Ja, jag vet inte heller hur många gånger orsaken till att det låter som det gör skall behöva beskrivas. Det känns som om vissa inte vill läsa det man skriver, i varje fall inte av andra skäl än att kunna klaga på det. :(

Jag håller heller inte med om att S-ljuden är markerade.

Jag skulle snarare säga att de klingar efter kraftigt, närmare bestämt ungefär lika kraftigt som alla andra frekvenser (vilket kan vara ovant om man inte är van vid exempelvis stenkyrkor).

Det finns inget vettigt sätt att genom ändringar i HiFi-anläggningen korta av de efterklingande S-ljuden. Drar du ned diskanten så förstör du klangen.

(Däremot så kan vissa problem i HiFi-anläggningen förvärra effekten. :? )

Jag har redan (tre gånger tror jag det är nu!) beskrivit hur man gör när man producerar om man inte vill ha så kraftig nivå på S-ljuden i reverbet. Den som missat detta får söka sig tillbaka i texterna, jag tänker inte repetera ännu en gång. Man kan utöver det som sagts dessutom förstås välja att ställa in reverbet för kortare efterklang specifikt i diskanten, vilket är en variabel som faktiskt har använts på flera av spåren på skivorna (sagt för den som inte märker det vid lyssning i sin anläggning :wink: ).

norman skrev:...Detta är förståss olika störande för olika folk. Själv gillar jag inspelningar med lite mindre reverb, alternativt att man, som tidigare sagts, dämpar diskanten på reverbet...

Håller med dig. Fast reverbmängden är inte ovanligt stor vid frekvenser lägre än 5 kHz. Däremot är det till följd av det ljust ställda (~stenkyrka) reverbet tillsammas med omni-strålningen för rösten i reverbet, mer än vänligt vid högra frekvenser.

Undrar dock fortfarande om allt är som det skall om man stör sig så kraftigt. Orsaken till min undran är att jag inte hört någon reagera så negativt när jag spelat någon K.M. hemma hos mig - jag har alltså den erfarenheten att skivorna snarare är ovanligt välljudande än motsatsen. Att efterklangen i diskanten är lång på många spår tror jag ingen ifrågasätter, men frågan är varför någon tycker att det är så störande att det tas upp gång på gång? Jag har aldrig stött på någon som tyckt det vara mödan värt att ta upp "problemet med kyrkornas diskantefterklang". :wink:

Jag menar, det finns ju ofantliga mängder fonogam med verkligt påtagliga ljudkvalitetsproblem (så stora att det är direkt plågsamt - till och med hörselskadefarligt, att spela dem på den nivå man skulle ha önskat det gick) som man kan prata om istället.

norman skrev:Kan det vara så att man också är van att det ofta används de-esser på inspelningar och att s-ljuden därför brukar vara lite dämpade?

Ja, så är det definitivt. Då låter det illa påa riktigt :? , ehuru det förstås blir mindre mängd av S-ljuden. En de-esser används dock primärt för att laga de problem som man ställt till med tidigare själv, genom att ha kopplat in en exiter...

Kan det vara så att vissa är så vana vid de-esserstympning - att de störs av en helt ren, men ovanligt efterklingande diskant!? :o

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-02-27 02:01, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 18:54

Jag tar upp det eftersom det verkligen är synd på så bra musik.. Och jag tar upp det för jag vill veta vad som gör att det blir så just på hennes skiva.. och tv framträdande...

1 hon har i sin sång kraftiga s.. Japp kan jag nog anse va ett skäl..

2. mic?? kanske bidrar :?: ...

3 man har valt att lägga det så.. Helt ok.. Men då frågar jag...

Går det inte att ha denna reverb och SAMTIDIGT göra sss en snyggare?? jag betvivlar nämligen att om hon satt på en stol live utan elektronik alls det skulle bli så tydliga ss ljud även om hon i sig själv ev har markerade sådana ...

Och Iö.. sluta nu. jag är inte dum i huvudet...Jag störs av det men anser det lyssningsbart.. och som sagt. Jag tar upp det pga det ju ÄR just så kanonbra.. Och detta på slutet kunde väl ev vara lika toppen det med..

och för dig då iö och andra som inte fäster så stor vikt vid saker som detta behövs ju inte heller kommenteras... JAG finner saker som detta av vikt och trodde det var rätt forum att fråga om detta också....

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-26 19:01

IngOehman skrev:Katie sjöng väl i en SM58 (eller möjligen någon annan tillverkares SM58-clone, Beyer Dynamics TG-X58 är exempelvis rätt lik) om jag minns rätt under konserten. Eller minns jag fel?

Jag fick också den uppfattningen. Om det var SM eller Beta eller något
annat vet jag inte riktigt... har dock ett svagt minne av att det fanns en blå
ring någonstans kring mikrofonen, vilket Beta har...
Bild
Shure Beta 58

Bild
Shure SM58

Bild
Beyer Dynamics TG-X 58

Generöst av dig att hjälpa till här, Ingvar. :) Tycker du att mikrofonen
kunde använts på aningen större avstånd - trots den svaga rösten -
eller är det inget problem?

Vet någon vilken mikrofon Katie sjunger i på senaste plattan, förresten?

Mvh E*(n som alltså hörde starka s, men inte stördes nämnvärt av att de var "fula")
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-26 19:01

Ja, det var definitivt en Beta! Exakt så såg den ut! Den blå ringen var där, och jag kommer till och med ihåg den där lappen på sidan! :P (den finns inte på en vanlig 58, där all text sitter "runt kragen".)

Det där med avståndet... Hon har ju på sätt och vis en väldigt bra mikrofonteknik, och att hålla mikrofonen nära är inte så farligt om man proximity-korrigerar därefter (tar bort bashöjningen). Fördelen med att hålla nära (som hon gjorde för det mesta, men inte på alla låtar) är att det blir lika hela tiden, och med slipper dynamiska hopp på grund av mikrofonens avstånd (fast jag såg henna faktiskt tillgripa några sådana avsiktliga dynamikkorrigeringar i bästa Frank Sinatra-stil! :P Mycket proffsigt.)

Nackdelen med varierande avstånd är att man, när man sjunger i njurmikrofon så blir det klangförändringar också (låter tunt och kyligt när avståndet ökar). En kula på några dm avstånd blir nästan alltid överlägset bäst, men det används tyvärr rätt sällan. :(

I live-sammanhang är det dessutom otänkbart, på grund av medhörning med mera.

Har ett svagt minne av att jag vet vad hon sjunger i på skivorna (från att ha sett henne i en studio), men jag kan inte komma på vad det var... En stormembransnjure har jag för mig.

Mayro skrev:Går det inte att ha denna reverb och SAMTIDIGT göra sss en snyggare??

Som jag redan svarat kan man göra det, med samma reverb. Men förstås inte med samma reverbinställning.

Självklart låter hon inte som hon gör "i reverbet" om hon sitter i konsertrummet och man står framför och lyssnar. Det rummet har ju en mycket kortare och dödare klang. Det är liksom därför man inte spelar in "akustiskt" i rum med en massa stage drop... Det låter jättetråkigt (i varje fall enligt de flesta producenter :wink: ).

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-02-26 19:18, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-02-26 19:01

Mayro hur låter essen ?
sch, tss eller zzz
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-02-26 19:13

IngOehman skrev:Ja, det var definitivt en Beta! Exakt så såg den ut! Den blå ringen var där,
och jag kommer till och med ihåg den där lappen på sidan! :P (den finns
inte på en vanlig 58, där all text sitter "runt kragen".)

:lol: Då är det inget fel på mitt (eller ditt) minne av detaljer då. :)

Jäklar vilket rappt svar förresten! Jag tvivlar på att du är särskilt dator-
inkompatibel. ;)

Men då får jag be dig berätta om samma sak gäller för Beta58 som för SM58? Alltså...
En mikrofon [SM58] som inte är världens bästa förvisso, men som utöver
att hålla för att tappa i golvet utan att gå sönder (de flesta gångerna),
trots allt håller sig inom +/- 2,5 dB från 100 Hz och upp till över 12 kHz. :o

...och hur ser disten ut genom registret?

Mvh E*
Senast redigerad av E 2006-02-26 19:22, redigerad totalt 1 gång.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 19:20

du kan nog genom att enbart spela skivan var som helst förstå vad jag menar.. Detta har noll med anlägget att göra.. till o med vår lilla köksstereo kan klart vara återgivare.. Vår anlägg i stereorummet.( Som nu ej finns iofs). olika elektronik här provat..Flera andras anlägg.. . Bilstereon.. tv.. Så att du skulle ha svårt att själv höra vad som jag talar om är uteslutet..

och då hennes röst neråt låter så trevligt blir man ju klart uppmärksam på detta..och då om som jag man är kännslig för sådant också.. det kan ju bidra till att man noterar detta mer till en del..

så Mp.. prova själv var som helst.. ..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-26 19:23

Hej E!

Betan är något mera avrullad mot låga frekvenser (på långt avstånd) och är dessutom lite mera proximity-drabbad än en vanlig SM58, i båda fallen beroende på att det är en supernjure, och inte en vanlig njure som SM58 är.

I övrigt är de förhållandevis lika varandra klangligt. Möjligen har Betan något fulare ljud, men framförallt är den mera svårsjungen på grund av den större proximityeffekten. Även Betan håller sig inom +/- 2,5 dB, ja. Det är inte speciellt bra dock, jämfört med riktiga studiomikrfoner, som man förstås hellre tar till vid inspelning.

Distorsionen skiljer sig en del från exemplar till exemplar, men dynamiska mikrofoner tål mycket ljudtryck, så de är svåra att få att distordera på grund av teknisk mättnad.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 21:21

hahahaha.. där kunde du lika gärna skriva på hebreiska iö.. Lika lätt att hänga med... :lol: :lol:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-02-26 22:45

Mayro: Tycker du ja! Jag hänger med ganska bra i det Ingvar skriver.

Fråga gärna, så kan vi säkert bidra till ökad förståelse!
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 23:01

dawen skrev:Mayro: Tycker du ja! Jag hänger med ganska bra i det Ingvar skriver.

Hela sista texten var med massa fackord osv... :lol:

Och det är ingen ide att ens försöka lära sig.. jaja.. tror faktiskt ändå man fick svar.. mic.. hennes röst.. tekniker.. sjunger nära.. osv osv.. detta till sammans är väl det jag får ut.. men ändå verkar en hel del sångteknik mot mic vara problemet..

tyckte själv hon inte drog sig ifrån micen som supererfarna sångare gör vid en del tillfällen..

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2006-02-26 23:07

Jag ber om ursäkt att jag kallade s-ljuden för läspning... Vid 2 sekunders eftertanke lät det ju inte alls som läspande men det var läspande som jag (trött) tänkte när jag lyssnade.

Alltnog, i lurarna upplevde jag reverbet som störande "stort" eftersom det lät som hon var i en helt annan sorts lokal än den som visades på TV, detta är ju tycke och smak.

Med ett soft ljudtryck på kanske ca 80-85dB (?) i salen tror jag inte att sss'en skulle låta fel men i mina lurar på "lagom låg" volym så stod sss'en ut som opassande rösten.

Låter hon lika på CD antar jag att det tvärtom är hennes "märke" att låta just så. Gulligt iallafall med liten lockig tös med sss-ljud? (väcker lätt avsmak hos mig tyvärr, men det är ju alltid den som inte gillar som missar nå't att gilla...)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-26 23:25

jockewe

På skivan så blir effekten att det låter som hon står i en helt annan lokal än musikerna. DET är vansinnigt irriterande eftersom det gör ilutionen att hon framträder för en lite "live" helt uteblir...

Som tur är så är musiken bra så det går fint ändå..

På tv kunde man ju se musikerna så där behövs inte ilutionen på samma sätt som utan bild...

I alla fall "hör" jag det så..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2006-02-26 23:55

Mayro skrev:
På tv kunde man ju se musikerna så där behövs inte ilutionen på samma sätt som utan bild...

Det är precis som jag säger i signaturtexten...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-02-27 00:05

paa skrev:
Mayro skrev:

Det är precis som jag säger i signaturtexten...

:lol: ja just.. såg det nu...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-27 02:15

Jag undrar om ni verkligen kan föreställa er hur hon låter akustiskt, avlyssnad från publikplats, stående på den där scenen med en massa drops runtikring...

You'd be surprized... :wink:

Vh, iö

- - - - -

Facit: Hon skulle knappt höras överhuvudtaget, och det lilla som hördes skulle inte fungera musikaliskt alls. Inte i arrangemangsammanhanget vill säga.

PPS. För att ingen skall tro något annat: Jag skulle inte själv ha producerat henne med ett likadant reverb. Jag skulle ha gjort som jag har beskrivit det är väl tre gånger vid det här laget...

(Sen skulle jag i flera fall ha ändrat på en massa annat också - men bara för att man kan göra saker annorlunda brukar jag inte definiera det som är som fel. Jag lyssnar inte teknik-kritiskt när jag lyssnar på musik. Det förtar ju liksom hela poängen med musiken! Det är inte bara kontraproduktivt för upplevelsen, utan det respekterar inte dem som skapat musiken.
I denna produktion finns ingenting som hindrar mig att njuta av musiken. :P På förra plattan var ljudkvaliteten däremot för låg för att jag skall kunna bortse ifrån det. :) Jag hoppas nästa blir ännu bättre! :P )

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-02-27 02:25

Mayro skrev:Hela sista texten var med massa fackord osv... :lol:

Och det är ingen ide att ens försöka lära sig..

Varför inte?

Du tror inte att det är denna inställning som gör att du inte hänger med, och därför blir frustrerad och missnöjd med de svar du får, och därför förolämpar folk?

Det var inga märkvärdigheter i det jag skrev.

Ordet proximity betyder närhet (och proximity-effekten är den bashöjning som uppstår som konsekvens av den sjunkande akustiska impedansen vid låga frekvenser som funktion av ljudvågens relativa böjning - alltså i förhållande till våglängden själv. Denna relativa krökning som alla kan förstå vid kortare avstånd)*.

Och en dB är en tiondels bell - som i sin tur är logaritmen (10) för en kvot mellan två amplituder; den man har och den man jämför med!

Lätt som en plätt! :P

Bara att fråga (snällt) så får du svar! Det finns säkert >>100 personer här på faktiskt som kan svara på sådana triviala frågor (för en tekniker). Och om någon svarar på ett för krångligt sätt (vilket är lätt hänt om man inte vet vilka grundkunskaper som finns), så är det bara att fråga igen, och berätta vad man inte hängde med på. :)

Så Mayro: Det ÄR idé att försöka lära sig! :P
Vem har intalat/itutat dig att det inte är det? :? Denna någon borde du sluta lyssna på! :x

Vh, iö

- - - - -

*Överkurs:

1. När relativa krökningen börjar bli liten i förhållande till våglängden (vid tre meters avstånd gäller det vid alla frekvenser över 20 Hz) blir vågimpedansen (förhållandet mellan ljudtrycket och partikelrörelserna) frekvensoberoende.

2. Det är samma effekt som gör att även dipolhögtalare, till skillnad från omnikällor, har olika basnivå på olika avstånd.

3. Det som kallas proximityeffekten är alltså en med avståndet kontinuerligt föränderlig effekt, som vid användning över mikrofonens nominella användningsavstånd (den som dess nominella tonkurva mätts upp på, och som tragiskt nog nästan aldrig anges(!) eftersom mikrofontillverkarna vet, att inspelningsteknikerna inte vet något om sådana här saker, vilket i sig är tragiskt...) övergår i fjärreffekten (finns inget engelskt namn, eftersom de artiklar i ämnet som finns, är skrivna på svenska) som är en ökande basbrist med tilltagande avstånd.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-27 11:24

dawen skrev:Mayro: Tycker du ja! Jag hänger med ganska bra i det Ingvar skriver.

Det viktigaste är att det funkar, hur det funkar får IÖ och de andra grabbarna fixa till. De gör sådant bäst, själv somnar jag bara och ja det är Hebreiska för mig också. Men som sagt det är en himla tur att någon fattar det :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-02-27 11:29

Lätt som en plätt!

:lol: :lol: javisst lätt som en plätt. Min mamma brukar säga, att allt som man kan är lätt :wink:

Hm dags för ett pm
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
SingSing

Inläggav SingSing » 2006-02-27 13:44

Morello skrev:Mikrofonen är en Brauner VM1 om någon undrar. Kapseln är snarlik den i en gammal U47. :)

Kanhända är detta redan avklarat, men vill trots allt inflika att vissa röster tenderar vara mer 's'-problematiska än andra. Kombinerat med 'fel' mikrofon så förstärks detta än mer. Jag såg/hörde Katie Melua på TV när hon framträdde under fredsprisgalan (antar att den inspelning ni diskuterar är en annan...men med samma 's'-problem) och kunde bara konstatera att mixningen av hennes röst var mycket 'sibilant' (engelskt ord som är praktiskt för att beskriva 's'-problem). Möjligen har de gjort sitt bästa för att minska hennes 's' och därför valt optimala mikrofoner....jag törs knappt tänka på hur hennes 's' annars låter isåfall. Personligen tycker jag hennes 's' var störande på nobelprisgalan likväl som på hennes skivor och att de borde hanterat det mycket bättre och använt någon lämplig de-esser eller sidechainat in en bra kompressor vid problemfrekvensen. Skulle de få till hennes röst så att hennes 's' inte var så skärande så skulle heller inte reverbet vara något problem, även om jag personligen inte riktigt kan få till att hennes sång låter som om den var inspelad i en stenkyrka, medan de andra instrumenten låter som om de var inspelade i ett litet rum, men jag antar att den biten kan sorteras in under personlig smak och inspelnings/mixningsfilosofi.

Morello, att VM1-kapseln på något sätt skulle vara lik en U47-kapsel får du gärna utveckla mer. I intervjuer jag läst, säger Dirk Brauner att han hade som filosofi när han utvecklade VM1, att den inte skulle spela an på den popularitet som de 50-60 år gamla mikrofonklassikerna åtnjuter, utan istället försöka göra en ny konstruktion och ta mikrofonutvecklingen ett steg framåt. Huruvida han lyckades eller inte är väl upp till betraktaren, men personligen tycker jag att den är ett mycket bra komplement till klassikerna. Den enda kapsel som jag känner till som idag tillverkas och kan kallas 'lik' kommer från Microtech Gefell. De tillverkar än idag den klassiska M7-kapseln...om än med lite skillnad från originalet. Min erfarenhet säger mig att Katie (om hon nu spelade in någonting med VM1) har 's' som är ovanligt höga i frekvens.

Sorry om denna post drev iväg lite off-topic.

Vi hörs!
Stefan

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi