jockewe skrev:Jag lyssnade ett tag jag med, tänkte att det lät som om hon läspade och tog fram hörlurarna för att lyssna lite starkare och möttes av total överreverb (I Min Ödmjuka Tolkning) med infernaliska s-ljud...
Efter ett tag tänkte jag att det där gulliga lässpandet måste vara där med flit för att betona det lilla söta med hela produktionen (läs tänt ljus vid sångerskan etc.)
Det slutade med att jag tänkte att stackars flickan fick lida av samma fenomen som vi oftast har i svensk TV, ljudet till TV lyssnarna är helt enkelt ett ljud som vill vara samma ljud som i lokalen men inte funkar i hemmet.
Där i salongen nära scen tror jag att det lät ok.
För mycket reverb, ingen lokal att ha det i och DÅ stör man sig (iallafall jag) på läspljud som inte är original sångerska.
Läspljud och S-ljud låter väldigt olika.
Jag hörde inga andra läspljud än de som hon möjligen framställde sjäv.

Men som sagt, om man vill ha mindre efterklang i det översta registret så får man rulla av ekoreturen lite. Svårare är det inte.
Att hon skulle vara generellt överreverbererad håller jag verkligen inte med om. Generella reverbnivån var snarare moderat*. I den högsta diskanten kan det dock kännas ovant att ha samma decay som vid lägre frekvenser, i varje fall för vissa. Tydligen.

Vad jag regagerar mot är dock att vissa tycks vilja objektivisera denna, i verkligheten helt subjektiva, fråga - genom att kalla ett medvetet produktionsval för ett "fel".

Fel är väl rimligtvis saker som uppstår mot någons (skaparens förslagsvis) vilja.
Att frågan tas upp inte bara en gång, utan flera gånger, gör dock att jag är benägen att hålla med Rydberg. Det kan nog finnas fog att söka problem i återgivningsanläggningen, om man störs så mycket av de efterklingande S-ljuden att man tar upp dem för diskussion om och om igen (alternativt skaffa sig lite erfarenhet av hur S-starka personers S-ljud faktiskt låter i stora hårda lokaler

Vh, iö
- - - - -
PS. De som arbetat med att spela in röster känner även till att skillnaden mellan S-ljuden hos olika människor är EXTREMT stor. Allt man hör på en inspelning behöver således inte vara "fel" eller konsekvenser av apparaters insatser - vissa saker är helt enkelt bara återgivna!

PPS. Den som har en god återgivning hemma bör också ha noterat att *reverbinställningarna mellan olika låter var MYCKET olika.