av lennartj » 2019-04-05 14:05
För att gå igång med produktion av OA61 tror jag att producent/investerare behöver statistik och en realistisk prognos för hur många par stativhögtalare i prisläge 25.000 till 50.000 SEK som säljs på svenska marknaden, jag tror att det är förfärligt få.
OA61 skulle väl hamna på ungefär samma prisnivå som Peters ägg om de (äggen, alltså) massproduceras, eftersom de behöver gjutas eller sprutas och startkostnaden för att sätta upp formar/verktyg är så hög att det behöver produceras en batch på 500 par för att få lönsamhet, risken är nog för stor att bli stående med ca. 480 par omonterade ägg sedan ett 20-tal par gjorts klara för demo och recensioner samt till de närmast sörjande som lovat att köpa dem direkt, bara de blir tillverkade.
OA61 är betydligt lättare att starta produktion av i liten skala.
Dessutom behövs en realistisk bedömning av vad namnet Carlsson är värt jämfört med t.ex. Bowers&Wilkins, Focal och Sonus Faber.
Internationellt tror jag att det blir väldigt svårt att slå sig in på den europeiska marknaden med ett pris på minst 5.000 Euro när det kommer in ett importörsled också. I varje land/språkområde behövs nog unika reklamkampanjer.
Det bästa är nog om SSC hittar någon riktigt entusiastisk importör i ett europeiskt land som kan få dem recenserade i de rätta tidskrifterna och själv arrangera demos och lokalt anpassad reklam. Annars blir det nog för dyrt att slå sig in på nya marknader.
I USA verkar intresset för svenska högtalare vara större, Larsen och Marten blir åtminstone omtalade i TAS och Stereophile, men jag antar att försäljningen ändå inte ens orkar upp i 100-talet par per år, rätta mig om jag har fel!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]