Hoppsan OA-61

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
matssvensson

Re: Hoppsan OA-61

Inläggav matssvensson » 2019-04-05 00:14

Griff skrev:Nu har jag lyssnat.
Fantastisk uppgradering, båda elementen är specialutvecklade och OA 61 låter mycket bra.
IÖ berättade lite om utvecklingen och de förändringar som gjorts jämfört med OA 51.
Hos HiFi-kit lät de mycket baskapabla trots ett ickeoptimalt lyssningsrum.

Tveklöst prisvärda högtalare

/Anders

Kan bara hålla med :D. Uppenbart kapabla och balanserade, kvalitet lyste igenom trots ickeoptimala förutsättningar och hög brusnivå från snackshörnan. Estetiskt tycker jag de funkar bättre än andra varianter som förekommit genom åren. Och för min egen skull hade jag gärna lagt på ytterligare en slant till ännu exklusivare val av ytfinish.

I en rättvis värld blir detta en välförtjänt framgång.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-05 07:33

Kul :)
Jag tycker även de är snyggare än alla andra Carlsson jag sett- dämppanelerna är snyggt formgivna.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-05 07:55

I en rättvis värld hade Stig uppnått mycket större framgång under sin livstid med den sista högtalarserien. Å andra sidan räknas han väl som den som ljudsatte de svenska hemmen under 60- o 70-talet, det är inget dåligt eftermäle det heller. Fast numera verkar både Stig och begreppet Carlsson-högtalare vara okänt för de nya generationerna :(

Idag är konkurrensen ännu hårdare om det fåtal nördar som inhandlar två högtalare och dessutom är beredd att avstå en semesterkassa för att köpa dem, finns det någon tillförlitlig statistik om hur många högtalare som säljs i olika prisklasser. Deltog i en marknadsanalys för företaget JBN en gång i tiden, då fanns det en del matnyttigt att hämta i den vägen. Kanske någon som är aktiv i branschen har tillgång till statistiken? Kan man göra en gissning på hur stort utrymme det finns för en högtalare i den här prisklassen idag? Tänker lite att vi som redan är frälsta redan har kommit över något av de få par som finns och knappast känner något större behov av att byta, man måste alltså nå nya lyssnare i hög utsträckning. Samtidigt som IKEA kränger högtalare för en timlön, de ska både möblera och ljudsätta nuförtiden.
Sitter nöjd :)

Pappsen

Inläggav Pappsen » 2019-04-05 10:10

juanth skrev:
272041E9-37CB-4896-87BB-F018AA772F8E.jpeg
B4CCC134-0B4F-47EE-85C7-C8028673B3AB.jpeg
Diskanterna kommer att kosta 1500:- styck och basarna kring 3000:- styck

Färdiga högtalare kostar 40000:- med alla tillbehör.
Ca 37000:- minimiutrustad utan den övre dämppanelen som jag förstod.
(Kanske ingår även den svängbara hyllan i det högre priset, för smidig invinkling)

Jag tycker det känns oväntat högt men förbaskat bra lät det.

Diskanten har utvecklats i samarbete med ett franskt företag.

Värdering pris? 40000:- låter väldigt mkt i tanke till styckkostnader på element. Kan förvisso förstå att lådan inte är den enklaste att göra och kostar således lite pengar. Ligger det mkt royalies med i priset tro till sitftelsen?
Nu är jag inte i köptagen men lite intressant att fundera över dess prissättning trots allt.
Guru Q10
Ino A2
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12
REL T5i
REL HT1003 MK2

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-05 11:03

hifikg skrev:I en rättvis värld hade Stig uppnått mycket större framgång under sin livstid med den sista högtalarserien. Å andra sidan räknas han väl som den som ljudsatte de svenska hemmen under 60- o 70-talet, det är inget dåligt eftermäle det heller. Fast numera verkar både Stig och begreppet Carlsson-högtalare vara okänt för de nya generationerna :(

Idag är konkurrensen ännu hårdare om det fåtal nördar som inhandlar två högtalare och dessutom är beredd att avstå en semesterkassa för att köpa dem, finns det någon tillförlitlig statistik om hur många högtalare som säljs i olika prisklasser. Deltog i en marknadsanalys för företaget JBN en gång i tiden, då fanns det en del matnyttigt att hämta i den vägen. Kanske någon som är aktiv i branschen har tillgång till statistiken? Kan man göra en gissning på hur stort utrymme det finns för en högtalare i den här prisklassen idag? Tänker lite att vi som redan är frälsta redan har kommit över något av de få par som finns och knappast känner något större behov av att byta, man måste alltså nå nya lyssnare i hög utsträckning. Samtidigt som IKEA kränger högtalare för en timlön, de ska både möblera och ljudsätta nuförtiden.

Dagens entusiaster vill nog ha allting inbyggt i själva högtalaren - ”the source is in the speaker” var det nåt företag som använde som reklam för 5 år sedan. Kanske förutspådde man framtiden med ikea eneby mfl :D .

Kort OT:
Framtiden går mot dsp-integrering , fjärrstyrning med så få grunkor som möjligt, så passiva högtalare och rörförstärkare kommer nog endast att bli till en mindre skara entusiaster.

Jag tycker inte man behöver vara pessimistisk, den nya tekniken kan göra så det låter bättre än någonsin förr. :)
Dsp-filter kan göras bättre och billigare än påkostade passiva filter- i vissa fall.

Samma konstruktörer som gjorde ikea eneby 30 gjorde ju även denna:
OD11 med allting inbyggt. Carlsson-inspirerad. Allt som behövs för att spela musik är en telefon eller läsplatta.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2019-04-05 11:20

Var också på Hifikit i går. Det lät verkligen mycket bra, myyycket bättre än jag hade föreställt mig. Förutom att vara mer baskapabel än jag räknat med, slog det mig hur väl stereoperspektivet återgavs (i alla fall målades det upp ett tilltalande sådant!) även vid en tillsynes hopplöst lyssningsplacering rakt framför ena högtalaren, i hörnet bakom flera personer. De är verkligen inte särskilt känsliga för något som täcker direktljudet, utan panoramat finns där ändå. Visserligen så täcktes då den närmaste högtalaren av framförvarande person, varpå den längre bort placerade högtalaren hjälpte till att styra upp perspektivet, men även utan blockerande person framför var detta övertygande på ett mycket imponerande sätt.

Tycker också de är rätt kostsamma på sina 36800 kr som jag hörde Lars Bäcklund sa priset var, men i mina öron låter de som en fullstor högtalare som kan spela på rätt bra (dock inte som större delade system förstås) som jag lätt skulle kunna leva glatt med.
2021 maj på Spotify

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-05 12:06

shifts skrev:Var också på Hifikit i går. Det lät verkligen mycket bra, myyycket bättre än jag hade föreställt mig. Förutom att vara mer baskapabel än jag räknat med, slog det mig hur väl stereoperspektivet återgavs (i alla fall målades det upp ett tilltalande sådant!) även vid en tillsynes hopplöst lyssningsplacering rakt framför ena högtalaren, i hörnet bakom flera personer. De är verkligen inte särskilt känsliga för något som täcker direktljudet, utan panoramat finns där ändå. Visserligen så täcktes då den närmaste högtalaren av framförvarande person, varpå den längre bort placerade högtalaren hjälpte till att styra upp perspektivet, men även utan blockerande person framför var detta övertygande på ett mycket imponerande sätt.

Tycker också de är rätt kostsamma på sina 36800 kr som jag hörde Lars Bäcklund sa priset var, men i mina öron låter de som en fullstor högtalare som kan spela på rätt bra (dock inte som större delade system förstås) som jag lätt skulle kunna leva glatt med.

För det priset finns det ju många konkurrenter, tex pi60 färdigbyggd.
Men såklart blir man glad att bra alternativ blir flera.

Själva Carlsson-konceptet är ju ganska unikt , och söker man en sån lösning så kanske denna är den bästa ?
Det blir intressant då folk börja köpa OA61 och jämföra med de Carlsson själv konstruerade. :)
Skulle gärna provlyssna men bor på fel ställe.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-04-05 12:18

Tangband skrev:För det priset finns det ju många konkurrenter, tex pi60 färdigbyggd.

Ja, tex ovan nämnda Teenage Enginerrings version av OD11. Ett par sådana kostar typ 14 tusen och är minst i klass med ett par pi60. Dessutom med inbyggda slutsteg och internet-uppkoppling.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-05 12:23

Bill50x skrev:
Tangband skrev:För det priset finns det ju många konkurrenter, tex pi60 färdigbyggd.

Ja, tex ovan nämnda Teenage Enginerrings version av OD11. Ett par sådana kostar typ 14 tusen och är minst i klass med ett par pi60. Dessutom med inbyggda slutsteg och internet-uppkoppling.

Du har uppenbarligen aldrig hört pi60...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2019-04-05 12:29

Bill50x skrev:

/ B

Jo tjena! Jag har fyra OD11 och de är leksaker i jämförelse.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-04-05 12:51

Blir nyfiken på basarna. 8545 har sån otrolig kvalité i basen men låter inte så bra i mellanregistret. Om tonkurvan uppåt i frekvens är "fixad" så borde dessa nya element låta fantastiskt bra.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-05 13:05

shifts skrev:Var också på Hifikit i går. Det lät verkligen mycket bra, myyycket bättre än jag hade föreställt mig. Förutom att vara mer baskapabel än jag räknat med, slog det mig hur väl stereoperspektivet återgavs (i alla fall målades det upp ett tilltalande sådant!) även vid en tillsynes hopplöst lyssningsplacering rakt framför ena högtalaren, i hörnet bakom flera personer. De är verkligen inte särskilt känsliga för något som täcker direktljudet, utan panoramat finns där ändå. Visserligen så täcktes då den närmaste högtalaren av framförvarande person, varpå den längre bort placerade högtalaren hjälpte till att styra upp perspektivet, men även utan blockerande person framför var detta övertygande på ett mycket imponerande sätt.

Låter som att man förvaltat det ljudmässiga arvet väl :)
Är det någon mer än IÖ inblandad i den ljudande delen av projektet?

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2019-04-05 13:14

juanth skrev:
272041E9-37CB-4896-87BB-F018AA772F8E.jpeg
B4CCC134-0B4F-47EE-85C7-C8028673B3AB.jpeg
Diskanterna kommer att kosta 1500:- styck och basarna kring 3000:- styck

Färdiga högtalare kostar 40000:- med alla tillbehör.
Ca 37000:- minimiutrustad utan den övre dämppanelen som jag förstod.
(Kanske ingår även den svängbara hyllan i det högre priset, för smidig invinkling)

Jag tycker det känns oväntat högt men förbaskat bra lät det.

Diskanten har utvecklats i samarbete med ett franskt företag.

Öhman berättade den spännande historien om utvecklingen och framtagandet av diskantelementet.
Från start till mål tog det sju år.
Delvis härstammar det från ett element som ratades vid utvecklingen av OA-51, dock inte p.g.a ljudkvalitet.

Hoppas att Öhman hoppar in här och berättar historien för de som inte var med

/Anders

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-04-05 14:05

För att gå igång med produktion av OA61 tror jag att producent/investerare behöver statistik och en realistisk prognos för hur många par stativhögtalare i prisläge 25.000 till 50.000 SEK som säljs på svenska marknaden, jag tror att det är förfärligt få.
OA61 skulle väl hamna på ungefär samma prisnivå som Peters ägg om de (äggen, alltså) massproduceras, eftersom de behöver gjutas eller sprutas och startkostnaden för att sätta upp formar/verktyg är så hög att det behöver produceras en batch på 500 par för att få lönsamhet, risken är nog för stor att bli stående med ca. 480 par omonterade ägg sedan ett 20-tal par gjorts klara för demo och recensioner samt till de närmast sörjande som lovat att köpa dem direkt, bara de blir tillverkade.
OA61 är betydligt lättare att starta produktion av i liten skala.
Dessutom behövs en realistisk bedömning av vad namnet Carlsson är värt jämfört med t.ex. Bowers&Wilkins, Focal och Sonus Faber.
Internationellt tror jag att det blir väldigt svårt att slå sig in på den europeiska marknaden med ett pris på minst 5.000 Euro när det kommer in ett importörsled också. I varje land/språkområde behövs nog unika reklamkampanjer.

Det bästa är nog om SSC hittar någon riktigt entusiastisk importör i ett europeiskt land som kan få dem recenserade i de rätta tidskrifterna och själv arrangera demos och lokalt anpassad reklam. Annars blir det nog för dyrt att slå sig in på nya marknader.
I USA verkar intresset för svenska högtalare vara större, Larsen och Marten blir åtminstone omtalade i TAS och Stereophile, men jag antar att försäljningen ändå inte ens orkar upp i 100-talet par per år, rätta mig om jag har fel!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2019-04-05 14:11

Belker skrev:
Bill50x skrev:

Jo tjena! Jag har fyra OD11 och de är leksaker i jämförelse.

Fyra OD11 från Teenage Engineering?

Jag lyssnade på 5 st sådana i en bamsestudio på Sveriges Radio på ett LTS-möte och jag var mäkta imponerad över hur det lät. Jag har lyssnat på pi60 vid två tillfällen och inte alls varit imponerad. Problemet kan ju iofs vara att många envisas med att spela på Denons bioreceivers eftersom dom ju tydligen är så bra... Men jag skulle aldrig pynta 40 lax för ett par pi60.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2019-04-05 14:15

lennartj skrev:För att gå igång med produktion av OA61 tror jag att producent/investerare behöver statistik och en realistisk prognos för hur många par stativhögtalare i prisläge 25.000 till 50.000 SEK som säljs på svenska marknaden, jag tror att det är förfärligt få.
OA61 skulle väl hamna på ungefär samma prisnivå som Peters ägg om de (äggen, alltså) massproduceras, eftersom de behöver gjutas eller sprutas och startkostnaden för att sätta upp formar/verktyg är så hög att det behöver produceras en batch på 500 par för att få lönsamhet, risken är nog för stor att bli stående med ca. 480 par omonterade ägg sedan ett 20-tal par gjorts klara för demo och recensioner samt till de närmast sörjande som lovat att köpa dem direkt, bara de blir tillverkade.
Dessutom behövs en realistisk bedömning av vad namnet Carlsson är värt jämfört med t.ex. Bowers&Wilkins, Focal och Sonus Faber.
Internationellt tror jag att det blir väldigt svårt att slå sig in på den europeiska marknaden med ett pris på minst 5.000 Euro när det kommer in ett importörsled också. I varje land/språkområde behövs nog unika reklamkampanjer.

Det bästa är nog om SSC hittar någon riktigt entusiastisk importör i ett europeiskt land som kan få dem recenserade i de rätta tidskrifterna och själv arrangera demos och lokalt anpassad reklam. Annars blir det nog för dyrt att slå sig in på nya marknader.
I USA verkar intresset för svenska högtalare vara större, Larsen och Marten blir åtminstone omtalade i TAS och Stereophile, men jag antar att försäljningen ändå inte ens orkar upp i 100-talet par per år, rätta mig om jag har fel!

Stereophile vore en intressant mottagare av ett par förhandsex, om man skulle vilja testa det... Carlsson är ett namn som fortfarande minns utomlands på sina ställen... det märks varje gång en Lasen recenserad t.ex.

Men jag tror inte det finns någon som vill (finansiera att) åka runt på internationella hifimässor och bygga intresse, tyvärr.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2019-04-05 14:38

Nattlorden skrev:
lennartj skrev:För att gå igång med produktion av OA61 tror jag att producent/investerare behöver statistik och en realistisk prognos för hur många par stativhögtalare i prisläge 25.000 till 50.000 SEK som säljs på svenska marknaden, jag tror att det är förfärligt få.

Stereophile vore en intressant mottagare av ett par förhandsex, om man skulle vilja testa det... Carlsson är ett namn som fortfarande minns utomlands på sina ställen... det märks varje gång en Lasen recenserad t.ex.

Men jag tror inte det finns någon som vill (finansiera att) åka runt på internationella hifimässor och bygga intresse, tyvärr.

Internationellt är det nog säkrare ifall Teenage Engineering skulle sälja dom. De är ju kända nu
Mvh
Magnus

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-05 15:41

Nattlorden skrev:

Man får väl göra som alla andra firmor gör- låna bort eller ge bort ett ex av högtalarna till stereophile och backa upp/lova ett par rejäla annonser de kommande två numren, vid händelse av goda recensioner i tidningen ?
Det är ju på det viset även skit kan säljas . ( nu menade jag inte att oa61 skulle vara skit men ni fattar )

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-05 15:48

Kraniet skrev:Blir nyfiken på basarna. 8545 har sån otrolig kvalité i basen men låter inte så bra i mellanregistret. Om tonkurvan uppåt i frekvens är "fixad" så borde dessa nya element låta fantastiskt bra.

Hoppas IÖ vill kommentera.
Jag tycker diskanten ser ut lite som en audax.
Det nämns att diskanten har franskt ursprung så det är väl endera audax eller focal då ?

Användarvisningsbild
Griff

Inläggav Griff » 2019-04-05 16:27

Lite kuriosa:
Slutsteget som användes vid demonstrationen var Stig Carlssons NAD 208, den har aldrig varit trasig

Imorgon lördag kommer man att ha ytterligare en demo på HiFi-kit, jag rekommenderar ett besök.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2019-04-05 16:32

Tangband skrev:
Kraniet skrev:Blir nyfiken på basarna. 8545 har sån otrolig kvalité i basen men låter inte så bra i mellanregistret. Om tonkurvan uppåt i frekvens är "fixad" så borde dessa nya element låta fantastiskt bra.

Hoppas IÖ vill kommentera.
Det nämns att diskanten har franskt ursprung så det är väl endera audax eller focal då ?

Audax köptes upp av Harman, några av de anställda på Audax gick då till ett nytt bolag och fortsatte produktion av några Audax element. Diskanten i Ino piP/piPs har sitt ursprung i en Audax-diskant. Vill minnas att IÖ tog fram egna verktyg för sin version. Han visade även en prototyp till ett baselement som jag tror var gjord av Focal när jag hämtade mina piP för många år sedan. Diskanten i Guru Q10 görs väl av Visaton (som inte återfinns i deras egna sortiment)? Diskanten som tagits fram till OA61 finns förmodligen inte i något standardsortiment hos någon leverantör.

Tangband
Semesterfirare

Inläggav Tangband » 2019-04-05 20:34

hifikg skrev:Spännande, hoppas att det pågår arbete med OA-62 i kulisserna, jag har mina aningar :)
Man kanske borde köpa ett extra par 52:or inför kommande uppgraderingsmöjlighet, för mina 52.2 kommer jag sannolikt inte våga experimentera med.

Det känns som det är troligt att det kommer en OA 62 -, oa52 var ju flaggskeppet och att man endast skulle utveckla oa51 låter väl osannolikt ?

Glömmer inte upplevelsen jag hade för 20 år sedan hos en entusiast som spelade material från ”Kristina från Dufvemåla” på ett par OA52:or. Det var nog det bästa ljudet jag hört från den skivan.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-04-05 22:19

Priset om 40kkr gör produkten helt ointressant, hade den kostat 25 kkr hade det möjligen varit mer acceptabelt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
juanth

Inläggav juanth » 2019-04-05 23:38

Mycket pengar absolut. Stiftelsen har spännt bågen, helt klart, men även med produkten.
Mycket utvecklingsarbete och tveklöst ett bra resultat.
Larsen blir helt klart en konkurrent till Carlsson och tvärtom. Larsens nya är väl mycket dyrare. Iofs lanserad utomlands.

Det borde finnas en hel del skandinaver att nå ut till med OA-61
Mvh Johan

Orthoakustiska öron. Bor i Sörmland och ibland i Sthlm

Styrelseledamot sedan maj 2024 i Stiftelsen Stig Carlsson.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-05 23:45

Rydberg skrev:Priset om 40kkr gör produkten helt ointressant, hade den kostat 25 kkr hade det möjligen varit mer acceptabelt.

Somliga betalar glatt det tiodubbla för sämre ljud, så det går nog inte att säga generellt. Kanske borde de vara mycket dyrare för att sälja... inte till dig då, men till förmögna glidare, som för en gångs skull skulle få bra ljud också :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2019-04-06 00:23

hifikg skrev:
Rydberg skrev:Priset om 40kkr gör produkten helt ointressant, hade den kostat 25 kkr hade det möjligen varit mer acceptabelt.

Somliga betalar glatt det tiodubbla för sämre ljud, så det går nog inte att säga generellt. Kanske borde de vara mycket dyrare för att sälja... inte till dig då, men till förmögna glidare, som för en gångs skull skulle få bra ljud också :)

Säger inte att du har fel men vilken högtalar för 400 kkr tycker du låter sämre? Tycker fortfarande att priset är alldeles för dyrt, skulle förmoda att fyra element (dvs för ett par) kostar högst 1000-1500 i inköpspris.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2019-04-06 08:46

Rydberg skrev:
hifikg skrev:

Säger inte att du har fel men vilken högtalar för 400 kkr tycker du låter sämre? Tycker fortfarande att priset är alldeles för dyrt, skulle förmoda att fyra element (dvs för ett par) kostar högst 1000-1500 i inköpspris.

Jag har ännu inte hört 61, men om ljudet kommer i närheten av mina OA52 så har jag hört många dyra, ibland riktigt dyra, högtalare som jag inte skulle byta mot, annat än för snöd vinning :)
Linn har t ex aldrig övertygat, liksom Marten och en hel del andra, men då har jag mestadels bara lyssnat på dyrgriparna på mässor. Efter 30-års tillvänjning kanske jag skulle tycka annorlunda :)
Fast poängen var att det riktigt exklusiva, för de flesta ouppnåeliga, prylar lockar till sig köpare de också. Vet inte hur mycket ingående komponenters värde påverkar betalningsviljan, men du får inte många dm värstingkabel för ynka 40 lax o såna säljs väl emellanåt antar jag.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2019-04-06 10:16

RogerGustavsson skrev:
Tangband skrev:Hoppas IÖ vill kommentera.

Audax köptes upp av Harman, några av de anställda på Audax gick då till ett nytt bolag och fortsatte produktion av några Audax element. Diskanten i Ino piP/piPs har sitt ursprung i en Audax-diskant. Vill minnas att IÖ tog fram egna verktyg för sin version. Han visade även en prototyp till ett baselement som jag tror var gjord av Focal när jag hämtade mina piP för många år sedan. Diskanten i Guru Q10 görs väl av Visaton (som inte återfinns i deras egna sortiment)? Diskanten som tagits fram till OA61 finns förmodligen inte i något standardsortiment hos någon leverantör.

Ja, enligt Ingvar i torsdags har den nya diskanten sitt ursprung i det Audax element som Stig tyckte allra bäst om under utvecklingen av 50-serien. Men som fransmännen aldrig lyckades visa med tillräcklig kvalitet/robusthet för att användas i hans färdiga högtalare. Det är enligt Ingvar nu ett helt nyutvecklat element, där han jagade upp Audax gamla verktyg i Frankrike till den paraboliska kalott Stig tyckte så mycket om. Och som nu med modernare material och produktionsmetoder äntligen kan ta serieproducerad plats i Stigs skapelser. Den har tagit sju år att utveckla. Resultatet lät alldeles utmärkt i mina öron. Ta gärna chansen själva att lyssna på de nya högtalarna, innan ni skaffar er en åsikt om ni tycker de är prisvärda eller inte. Det är de i alla fall absolut värda tycker jag. Klockan 15 idag tror jag det finns ytterligare en chans på Hifi Kit här i Stockholm.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2019-04-06 11:11

Rydberg skrev:
hifikg skrev:

Ett i inköpspris på 1.000-1.500 SEK för 4 element kan du bara drömma om ifall det hade varit möjligt att åstadkomma alla de önskade egenskaperna i OA61 med standardelement.
Enligt tidigare inlägg planeras priset för 4 element från hifikit att bli 9.000 SEK.

Det är mycket smart. Jag antar att SSC så att säga "äger" den exakta konstruktionen av elementen och har gett hifikit ensamrätt att beställa dem från högtalartillverkarna. Därmed kan SSC få in sina royalties från högtalarelementförsäljningen till oss som inte har planer på att köpa kompletta nya OA61 utan avser att uppgradera våra OA51 eller OA52 .

Är man pessimist och tittar tillbaka ett par decennier på vad som (inte) hände med t.ex. OA51.3 så kommer inte heller kompletta OA61 att produceras. Då undrar jag hur många element hifikit måste beställa för att elementtillverkarna ska tycka att det är mödan värt att sätta upp verktygen för att tillverka ett fåtal element. Obi t22oa antar jag att säljs i betydligt större antal till alla gamla Sonab-högtalare än vad som kan komma i fråga för OA61-elementen. Jag är lite nyfiken på vem som lägger ut pengarna för att köpa in en hyfsat stor batch av bas- och diskantelement. Vad händer för den som inte har möjlighet att hoppa på första uppgraderingståget, och den första batchen är slutsåld?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2019-04-06 11:14

Kommer denna bas trivas i gammal (original) OA51-låda?

Tänker om man kan köra extern digital delning mellan elementen
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati