av lennartj » 2019-04-06 14:24
Rydberg skrev:lennartj skrev:Rydberg skrev:Säger inte att du har fel men vilken högtalar för 400 kkr tycker du låter sämre? Tycker fortfarande att priset är alldeles för dyrt, skulle förmoda att fyra element (dvs för ett par) kostar högst 1000-1500 i inköpspris.
Ett i inköpspris på 1.000-1.500 SEK för 4 element kan du bara drömma om ifall det hade varit möjligt att åstadkomma alla de önskade egenskaperna i OA61 med standardelement.
Enligt tidigare inlägg planeras priset för 4 element från hifikit att bli 9.000 SEK.
Du verkar ha dålig koll vad element kostar i inköp för en producent. Att det sedan läggs på några hundra procent i marginal ut till kund är något annat.
Dålig koll? Jag citerade bara det inköpspris du hade uppskattat för elementen, och tror snarare att du tagit till för mycket och gissar att de kan kosta 700-1.000 SEK för två par från Kina i standardutförande och har man särskilda önskemål fixar Kineserna dem för en måttlig merkostnad på 10-50 % om man beställer tillräckligt många.
Det är nog lämpligt att skilja mellan Hifkits priser till konsument på högtalarelement som är framtagna av SSC
och de föreslagna standardelementen för OA51.N som kan köpas på ett flertal ställen som Madison och även hos Hifkit.
Jag tror det baselementet kostar ca. 1.500 SEK/styck och diskantelementet ca. 500 SEK/styck. Summa 4.000 SEK för två par.
Det vill säga att en vanlig konsument betalar ca. 300 % mer för sina styckevis inköpta element än en högalartillverkare som köper minst 1000 styck per gång.
Är du med i svängarna, Rydberg?
Vi carlssonnördar som vlll ha äkta vara med bl.a. rätt nivå och spridning i diskanten är hänvisade till Hifikit som jag antar att har avtal med SSC om utbetalning av royalties, men Hifikit behöver ju också få kostnadstäckning och vinst, dessutom tillkommer ju momsen.
Jag håller helt med dig om att det föreslagna priset på 9.000 SEK inte har någon koppling alls till inköpspriset för elementen.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]